testata inforMARE
Cerca
24 January 2025 - Year XXIX
Independent journal on economy and transport policy
06:31 GMT+1
LinnkedInTwitterFacebook
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente di Assoporti, Daniele Rossi, all'assemblea annuale dell'associazione
Napoli, 30 settembre 2020

Autorità, Signore, Signori, Gentili ospiti,

anche a nome dei colleghi Presidenti vi porto il saluto ed il ringraziamento della Associazione dei Porti Italiani per la vostra partecipazione alla nostra Assemblea Annuale.

Introducendo la relazione annuale desidero rivolgere un ringraziamento al nostro Ministero di riferimento, ed in particolare al Sottosegretario Onorevole Traversi che ha recentemente ricevuto la delega alle attività di indirizzo e vigilanza sulle Autorità Portuali, all'Ufficio di Gabinetto ed alla Direzione Generale, che sotto la guida autorevole della Ministra DeMicheli, ci hanno garantito vicinanza ed il costante supporto per affrontare, in un clima di ritrovata serenità e franchezza, la quotidiana complessità della nostra attività.

Uno speciale benvenuto alla Vice Capo Gabinetto dottoressa Maria Teresa DiMatteo per la recente nomina alla Direzione Generale per la Vigilanza sulle Autorità Portuali.

Un sentito sincero ringraziamento al Comandante Generale delle Capitanerie di Porto Ammiraglio Giovanni Pettorino per essere qui con noi oggi. La tua presenza, Giovanni, è per noi testimonianza indelebile di amicizia e fraterna solidarietà fra uomini e donne che vivono i porti, amano il mare e lavorano con l'unico scopo di servire il bene pubblico.

Mancherei però ad un mio desiderio e dovere se aprendo i lavori non facessi un riferimento alla città che ci ospita . Al grande patrimonio storico e cultura le di Napoli, ai suoi personaggi, dai Borbone agli Angioini, agli Aragonesi. Agli uomini e alle donne che hanno portato la cultura di Napoli nella storia, nelle arti, nel cinema, che hanno reso Partenopee conosciuta in tutto il mondo.

Grazie Pietro per ospitarci nella tua bella città!
Lo sentiremo più volte anche oggi, quello in corso è l'annus horribilis dell'economia mondiale. La mancata produzione, i mancati consumi, hanno determinato inevitabilmente minori traffici. Nel primo semestre nei porti italiani abbiamo avuto una contrazione generale in tutte le tipologie di merci, come mai si era vista dal dopoguerra. Nei primi sei mesi di quest'anno sono state movimentate 200 milioni di tonnellate di merci, con una perdita di quasi il 12 percento rispetto allo stesso periodo dell'anno precedente. Passeggeri quasi azzerati, crocieristica ferma. Hanno retto i rotabili ed container con un calo solo del tre percento.

I traffici perduti non si possono recuperare, dobbiamo mitigarne gli impatti negativi, soprattutto sui lavoratori. Non dovremo dimenticare mai quegli uomini e quelle donne che hanno consentito alla logistica italiana di superare con successo una prova drammatica. Non dovremo dimenticare mai il grande risultato che abbiamo ottenuto: tutti i nostri porti sono stati operativi sempre, garantendo la sicurezza dei lavoratori,dei marittimi e delle merci.

Anche in questo periodo Assoporti ha garantito il coordinamento delle Autorità associate nel costante dialogo con il Ministero, con le Organizzazioni Sindacali dei lavoratori e delle imprese, con la Agenzia delle Dogane, con gli Enti di promozione commerciale e turistica. Lo ha fatto al meglio delle proprie possibilità, ma sempre con dedizione ed impegno, con onestà e trasparenza.

La stessa onestà e trasparenza, passione ed impegno, che hanno caratterizzato l'operato di tutti i presidenti dei porti italiani. Non posso evitare di menzionare lo sgomento e l'amarezza che hanno generato nella comunità portuale, anche internazionale, le vicende di alcuni presidenti esposti troppo in fretta e con troppa foga al pubblico ludibrio.

Funzionari dello Stato colpiti nella loro capacità e nel loro dovere di servire l'Istituzione da giudizi che si dimostreranno, tutti indistintamente, superficiali ed inconsistenti.

Venendo all'attività associativa ricordo che l'Associazione ha sottoscritto alcuni importanti accordi di collaborazione a beneficio della economia portuale e del “sistema Paese”. Fra quelli di maggiore rilevanza:
  • il Protocollo quadro con l'Agenzia delle Dogane

    per favorire la digitalizzazione delle procedure doganali nelle aree portuali, nonché la standardizzazione delle modalità operative. Una sinergia tra l'Agenzia ed Assoporti che consentirà di realizzare progetti concreti ed in tempi definiti.
  • Il Protocollo d'intesa con Cassa Depositi e Prestiti

    finalizzato a disciplinare la collaborazione tecnico-finanziaria della Cassa con le singole Adsp per la definizione degli aspetti progettuali, economici e contrattuali nella realizzazione di nuove opere infrastrutturali.
  • Il Protocollo d'intesa con MEDCRUISE

    Che identifica forme di collaborazione nelle iniziative di comune interesse per lo sviluppo del traffico crocieristico.
  • Il Protocollo d'intesa con SVIMEZ

    Con il quale è stato costituito un “Osservatorio economico sulle ZES e sulle iniziative di sviluppo delle aree portuali”.
  • Il Protocollo d'intesa conICE e UIR

    Per collaborare nella partecipazione alle maggiori fiere internazionali di settore. Attendiamo con ansia di poter riprendere l'attività di promozione commerciale del sistema portuale e turistico italiano.
Altro impegno significativo dell'Associazione è stato (ed è tutt'ora) la partecipazione ai tavoli negoziali per il rinnovo dei contratti dei lavoratori portuali. Trattativa non facile, in un contesto reso più complesso ed incerto dalla emergenza sanitaria. Imprese e lavoratori sono chiamati oggi più che mai ad esercitare il loro senso di responsabilità e trovare quanto prima una equa soluzione contrattuale. Siamo certi che lo faranno presto, perché non è tempo per il Paese e per le banchine di nuova conflittualità.

Questo contratto, comunque vada, ha forse inconsapevolmente posto al centro del dibattito un tema di valore culturale e sociale non ancora risolto. Il tema è il giusto prezzo dei beni, dei servizi, del lavoro. Glorifichiamo gli eroi di questi tempi, i lavoratori che hanno consentito al mondo di sopravvivere, ma abbiamo creato un sistema economico mondiale che ancora non sostiene il costo della dignità del lavoro. Una maglietta non può e non deve costare due euro. Il problema ovviamente trascende le nostre banchine e dovrebbe essere affrontato in chiave politica dall'Unione Europea nelle relazioni con quegli stati che sopravvivono o prosperano fornendo opportunità di dumping sociale.

Sempre nell'ambito delle relazioni industriali, registriamo la modifica alla legge 84 introdotta con la conversione in legge del Decreto “Rilancio” che dovrebbe risolvere la vexata questio dell'autoproduzione. L'autoproduzione resta, ma sarà consentita solo dove non ci siano soggetti autorizzati in grado di garantire il servizio. Comunque la si pensi, e noi pensiamo sia stata trovata una soluzione di equilibrio, è ora il tempo di prendere atto della nuova situazione di certezza normativa, girare pagina e contribuire a regolare in maniera più razionale, programmata e trasparente il mercato del lavoro portuale, coinvolgendo sindacati, armatori e terminalisti, sotto la regia delle AdSP, alla elaborazione del Piano dell'organico dei lavoratori portuali di cui agli artt. 16, 17 e 18.

Ugualmente è il tempo per i fornitori di servizi portuali e per le organizzazioni sindacali di mostrare consapevolezza e responsabilità per fare di una buona legge una occasione di collaborazione, sostegno e rilancio dei nostri porti.

Molti sono i temi che hanno caratterizzato il dibattito politico, amministrativo ed operativo nei porti in questi ultimi tempi. Alcuni arrivano da lontano, come lo Sportello Unico Doganale e lo Sportello Unico Amministrativo che faticano a vedere compiuta la loro attuazione. Al nostro Ministero chiediamo uno sforzo eccezionale, al quale dobbiamo e vogliamo contribuire, per attivare quanto prima i tavoli di coordinamento con tutti gli enti e ministeri coinvolti. Grande è l'aspettativa di semplificazione che ha il Paese, queste procedure devono oggi essere attuate sotto la regia del MIT.

Ugualmente non è più procrastinabile la garanzia di poter dragare i porti italiani, ne va della sopravvivenza delle nostre comunità portuali. Un primo significativo passo potrebbe essere rappresentato dalla rimozione dei limiti allo spostamento dei sedimenti all'interno dello stesso bacino portuale e dalla sburocratizzazione del deposito temporaneo dei sedimenti, il cui termine andrebbe opportunamente prorogato. Noi crediamo sia possibile una tutela rigorosa dell'ambiente operando scelte normative equilibrate, in un quadro regolamentare chiaro, portando certezze e semplificazione nelle procedure.

È indispensabile un confronto su questo tema con il Ministero dell'Ambiente ed ISPRA. Noi ci siamo, con i tecnici delle nostre Autorità e l'esperienza maturata sul campo.

Altresì è necessario un impegno governativo forte per completare la semplificazione delle norme che presidiano la realizzazione delle opere portuali avviata con il DL semplificazioni. Bisogna infine mettere mano alla pianificazione portuale, se ci vogliono tre anni per l'adozione del DPSS (esperienza di La Spezia e Bari) e poi 3/4 anni per il PRP vuol dire che qualcosa non funziona, bisogna arrivare ad una gestione delle procedure amministrative in tempi rapidi per evitare che la pianificazione diventi obsoleta. Si potrebbe iniziare conferendo valenza urbanistica - nel solco del
Decreto rilancio - al DPSS almeno per quanto riguarda le destinazioni funzionali delle banchine. Per questo sembra bastare una disposizione ministeriale interpretativa, il che permetterebbe di conferire certezza e coerenza alla numerose opere pubbliche che potranno auspicabilmente essere
realizzate nei prossimi anni.

A proposito di opere pubbliche, per sostenere la ripresa economica è necessaria una nuova stagione di pianificazione strategica di medio periodo che, fra l'altro, contribuisca a ridurre il divario fra il Centro-Nord ed il Mezzogiorno.

La recente assegnazione delle risorse del Fondo Infrastrutture disposta dalla Ministra De Micheli ha risolto in modo soddisfacente le attuali necessità di investimento in opere portuali. La portualità italiana non ha bisogno di campioni infrastrutturali nazionali, la concentrazione logistica è innaturale e si scontra con la morfologia del nostro Paese. Io credo gli amici di Confetra abbiano colto nel segno, ciò di cui abbiamo veramente bisogno è restare connessi, unire materialmente ed immaterialmente gli hub logistici e portuali da nord a sud del Paese.

In particolare, i porti del sud del Paese non potranno esprimere la loro potenzialità e contribuire alla costruzione di una rete logistica nazionale diffusa se non potranno fare affidamento su una rete ferroviaria moderna ed efficiente. Interventi mirati su ferrovie, strade, digitalizzazione: qui devono essere concentrati gli sforzi e le risorse del Recovery Fund, con particolare attenzione alla integrazione logistica del sud del Paese.

La spinta alla digitalizzazione non coglierà impreparati i porti italiani. L'accordo con le Dogane, per il quale ancora ringraziamo il Direttore Minenna, ne è un esempio importante. Altrettanta aspettativa abbiamo nel nuovo management di Uirnet per la fiducia che ancora gli è stata concessa
e che auspichiamo possa imprimere in tempi brevi una svolta significativa alla implementazione del Port Community System nazionale.

Gli investimenti saranno fondamentali, ma non ci sarà ripresa senza una vera semplificazione normativa. Importanti passi sono stati fatti anche recentemente in questa direzione, ma ora è necessario porre con forza una questione culturale. Le mele marce devono essere estirpate, ma la pubblica amministrazione merita fiducia e rispetto e deve essere messa in condizione di lavorare con efficienza e serenità. Questo significa semplificare davvero il codice appalti ed il codice ambiente. Limitando le sanzioni penali, inasprendole, ai soli casi di comprovata patologica infedeltà.

Per quanto ci riguarda più da vicino, crediamo si debba arrivare quanto prima ad una compiuta attuazione della riforma della legge 84. In particolare la Conferenza dei presidenti deve funzionare con regolarità per garantire l'effettivo coordinamento centrale della portualità nazionale. Solo quando l'impianto normativo della riforma sarà a regime potremo valutarne l'efficacia e la necessità di modifiche. Discuterne oggi sarebbe solo una simpatica nostalgia.

Da ultimo, non voglio sottrarmi ad una riflessione sulle misure contenute nel Decreto Rilancio a favore del cluster marittimo portuale. Abbiamo apprezzato la sensibilità mostrata dal Governo verso lavoratori e compagnie portuali, così come per gli ormeggiatori, e ci siamo attivati per riconoscere prontamente i benefici concessi.

Per quanto riguarda canoni confidiamo si possa trovare una interpretazione della norma coerente con le aspettative dei terminalisti e dei piccoli concessionari. Non appare un esercizio facile, ma in ogni caso è opportuno preliminarmente completare l'analisi in corso delle effettive esigenze.

Vi ringrazio per l'attenzione e la pazienza.
›››File
FROM THE HOME PAGE
EU customs reform must make trade and business easier
Brussels
23 organizations underline this in a joint statement
Launch in Ancona of the luxury cruise ship Four Seasons I
Trieste
Fincantieri to deliver the unit to Four Seasons Yachts at the end of 2025
Launch event in Brussels of the European Maritime Skills Forum
Brussels
In 2024, the port of Tanger Med handled a record traffic of 10.2 million containers
Anjara
New peaks also in other business segments
South Korea's KSOE wins order to build 12 18,000 TEU containerships
Seoul
HD Hyundai Heavy Industries' turnover increased by +21.1% in 2024
Fire breaks out on the Rospo Mare B oil platform off the coast of Vasto
Rome
There were no injuries or traces of pollution in the sea
Galaxy Leader Sailors Freed
London
Today the 25 crew members left Yemen on board a plane
Contract with Russian company that managed Syrian port of Tartous terminated
Damascus
The agreement included investments of 500 million dollars
Brussels OKs DP World-Arcese Automotive Joint Venture
Brussels
Initially, the activity will be carried out in France and Poland
Royal Caribbean orders sixth Edge-class cruise ship at Chantiers de l'Atlantique
Miami/Saint Nazaire
It will be taken over in 2028
Louis E. Sola is the new chairman of the Federal Maritime Commission
In 2024, ship transits through the Suez Canal decreased by -50%
Ismailia
The total was about 13,200 units compared to over 26,400 in 2023
Uiltrasporti urges to restore measures to support rail freight transport
Rome
Definitive cancellation of the 65 million fund from the Budget Law
The Trump unknown also weighs on the Panama Canal
Washington
While the tycoon dreams of taking it over with weapons in hand, a bill proposes to start negotiations with the Panamanian government
FSG bankruptcy trustees announce interest from multiple investors in shipbuilding group
Rendsburg/Flensburg
These are German companies operating in the same sector
Port of Long Beach closes 2024 with new annual, half-year and quarterly container traffic records
Long Beach
Total freight traffic also reached a new historical peak during the year.
The Biden administration's latest move is to accuse China of seeking dominance in the maritime, logistics and shipbuilding sectors
Washington/Beijing
Harsh reaction from Beijing's Ministry of Commerce and the China Shipyards Association
The AdSP of the Central Tyrrhenian Sea confirms the commitments made towards its employees
Naples
The organization hopes "that a climate of relaxation can be restored"
Uniport, exemption from compulsory insurance for vehicles used in port terminals is a good thing
Rome
Hanoi government authorizes initial investment for new port planned by MSC and VMC
Hanoi
Vietnam Port Development Plan to 2030 Approved
Filt, Fit and Uilt announce a resumption of the strike of the workers of the AdSP of the Central Tyrrhenian Sea
Naples
New protest action scheduled to start on February 3rd
Annual container traffic at PSA port terminals exceeds 100 million TEU for the first time
Singapore
Record in both Singapore and overseas terminals
Confitarma calls for the urgent reinstatement of the rule on simplified recruitment of seafarers
Rome
Sisto: Simplification has proven to be an important step forward for the sector
Sharp drop of -17.1% in freight traffic in the port of Taranto in 2024
Taranto
In the last quarter alone the decline was -3.0%
Container traffic in Hong Kong port decreased by -4.9% in 2024
Hong Kong
In the fourth quarter alone, 3.5 million TEUs were handled (-2.7%)
New NATO mission to strengthen protection of undersea infrastructure in the Baltic Sea
Mons
The use of a small fleet of naval drones is also planned
In 2024, the port terminals of China's CMPort handled a record container traffic
Hong Kong
The total was 146.3 million TEU (+6.4%)
Yang Ming also renews service between Western Mediterranean and US East Coast
Keelung
In Italy stopovers in Salerno, La Spezia, Genoa and Vado Ligure
Twelve associations call for agreeing on measures to improve rail capacity management in the EU
Brussels
Genoa Port Terminal, green light for provisional concession until next June 30
Genoa
The Management Committee of the Western Ligurian Sea Port Authority has unanimously decided this
In 2024, passenger traffic managed in Genoa by Stazioni Marittime decreased by -4.4%
Genoa
Ferries stable and cruises down -9.8%. Cruise activity expected to increase in 2025
CMA CGM to remove Livorno calls from Amerigo service, replacing them with calls at Salerno
Marseille
New configuration in line with that of the Ocean Alliance partners
From April, Ocean Alliance ships will call at seven Italian ports, four of which will be visited only by COSCO/OOCL
Shanghai/Hong Kong/Taipei/Marseille
Salerno will enter and Livorno will exit the new configuration of the containerized maritime services network
Leonidsport (Louis-Dreyfus family) submits offer to acquire 21% of Thessaloniki Port Authority
Athens
The expected investment is up to approximately 57 million euros
MSC presents a new request for the management of cruise traffic in Ancona which includes the construction of a maritime station
Ancona
The duration of the proposed concession is 35 years.
In 2024, the growth of general cargo in the port of La Spezia more than offset the decline in bulk cargo
The Spice
In the port of Marina di Carrara the annual traffic decreased by -0.4%
Proposal by 47 governments, the EU Commission and ICS for the creation of an IMO fund for the decarbonisation of shipping
London
It could come into force in early 2027
Strikes averted at US East Coast and Gulf ports
North Bergen/Lyndhurst
Preliminary agreement signed by the International Longshoremen's Association and the United States Maritime Alliance
New annual record for vessel transit through the Straits of Malacca and Singapore
Port Klang
In 2024, traffic was 94,301 ships (+5.5%)
Transported, the DURC in road transport is used to avoid paying for services
Rome
The rules - the association denounces - are openly violated by the clients
Kombiverkehr restores rail link between Lübeck port and Verona
Frankfurt am Main
Schedule two departures per week in both directions
AD Ports signs deal to build logistics park at Alexandria Port
Cairo
The business will be developed with the Holding Company for Maritime and Land Transport
The Panama Canal is and will continue to be Panamanian
Davos
This was underlined by the president of the Central American nation, José Raúl Mulino
Autamarocchi acquires control of Dissegna Logistics
Trieste
The Rossano Veneto company operates in the intermodal transport sector
Rubboli (Assologistica): Italian ports need more efficient and coordinated governance
Milan
Port of Ravenna, incentives for the purchase of "green" port vehicles
Ravenna
Maximum ceiling of 300,000 euros for each beneficiary
20% of Omani Asyad Shipping Company's capital up for sale
Muscat
Listing on Muscat Stock Exchange expected
Order to Circle for the management of data relating to rail and intermodal traffic of a port
Milan
ANSFISA adopts guidelines for the assessment and risk management of the rail transport of dangerous goods
Rome
Over 217 kilos of cocaine seized in the port of Livorno
Leghorn
They were hidden in a container containing wood from South America
Merlo leaves the presidency of Federlogistica to Davide Falteri
Rome
Logistics - he underlined - is one of the drivers of the national economic system
Germany is studying a network of floating terminals for the import of clean hydrogen
Berlin
Memorandum of understanding signed by SEFE and Höegh Evi
The executive design service for the reclamation of the Molo Italia seabed in La Spezia has been awarded
The Spice
Fratelli Cosulich orders fourth methanol-ready unit
Genoa
It will be built by Taizhou Maple Leaf Shipbuilding
In Spain, a logistics network for rail transport of biofuel to ports is being studied
Madrid
Agreement between Adif and the Exolum Group
MSC Interested in Starting Shipbuilding and Repair Business in India
Gurgaon
Comparison with the naval engineering company Swan Defence And Heavy Industries
Luka Koper has ordered four new rubber-tyred gantry cranes from Konecranes
Coper
They will be the first vehicles powered exclusively by electricity at the Slovenian airport
LNG and bio-LNG bunkering vessel arriving at the port of Genoa
Genoa
It will be able to provide both "ship-to-ship" and "ship-to-truck" services
Last year, cargo traffic in Russian ports decreased by -2.3%
St. Petersburg
The largest volume of cargo, exports, fell by -1.9%
Höegh Autoliners secures two multi-year contracts for car transport
Oslo
Agreements with two car manufacturers with which it has been collaborating for years
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
Malta sees record cruise traffic in 2024
Florian
357 ships docked for a total of over 940 thousand passengers
Cavotec to provide electrification systems and technologies for Italian ports
Lugano
Three orders worth a total of seven million euros acquired
Pirate attacks on ships decreased by -3% last year
London
In the last quarter, an increase of +76% was recorded
COSCO Shipping Ports Sets New Annual and Quarterly Container Traffic Records
Hong Kong
In the whole of 2024, 111.9 million TEUs were handled (+5.7%)
Alberto Maestrini (VARD) elected President of SEA Europe
Brussels
The association represents the European shipbuilding industry
Molo Brin areas in Olbia handed over to Quay Royal
Construction of a marina for mega yachts is planned
Port of Singapore Sets New Container and Non-Oil Bulk Records in 2024
Singapore
The Asian port handled a total of 622.7 million tonnes of goods (+5.2%)
The Italian Maritime Academy Technologies has acquired a new technical headquarters
Castel Volturno
Includes a 37-meter, 100-ton command bridge with 1:1 scale operating environments
A huge load of 110 kilograms of cocaine seized in the port of Gioia Tauro
Reggio Calabria
If placed on the market, it could have earned criminal organizations 20 million euros
Unifeeder triples its market share of intra-Mediterranean container services
Dubai
Fincantieri Completes Acquisition of Leonardo's Underwater UAS Business
Trieste
The 287 million euro fixed component of the purchase price was paid today
Wallenius Wilhelmsen to operate ro-ro terminal at Port of Gothenburg
Oslo/Gothenburg
12-year concession contract
The Bulgarian Shipowners' Association has joined the European Community Shipowners' Associations
Brussels
BSA is the twenty-second member of the European Shipowners' Association
Strike by Central Tyrrhenian Sea Port Authority staff suspended
Naples
The meeting between the unions and the general secretary of the port authority was a success
Mercitalia Rail begins rail transport from Reggio Calabria of trains for the Milan Metro
Reggio Calabria
They are approximately 106 metres long and weigh over 180 tonnes.
PSA Venice - Vecon achieves gender equality certification
Genoa
It is the first Italian container terminal to obtain the certification
Maria Teresa Di Matteo, head of the Department for Transport and Navigation, has passed away
Rome/Gioia Tauro
Mattioli: it was an important point of reference for the entire Italian maritime cluster
Green logistics, the Northern Tyrrhenian Sea Port Authority extends the deadline for the tender
Leghorn
It awards non-repayable grants up to a maximum amount of 300,000 euros
Medcenter Container Terminal orders 20 new hybrid struddle carriers from Kalmar
Helsinki
They will be delivered within the first quarter of 2026
The intermodal service connecting the Italian terminal of Melzo with the Dutch one of Moerdijk has started
Melzo
Three weekly circulations operated, which will increase to four from April
COSCO expects to close 2024 with +95% growth in net profit
Shanghai
EBIT expected at 69.9 billion yuan (+90.7%)
Catania-based F.lli Di Martino has acquired 160 new loading units produced by Piedmont-based SICOM
Cherasco
This year the Cherasco company celebrates 50 years since its foundation
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
The annual assembly of Federlogistica will be held in Rome on January 21st
Rome
The theme is: "Intelligent Logistics. If Artificial Intelligence Breaks Into the World of Logistics"
A conference on the implications of geopolitical crises for ports and maritime transport in Venice on Thursday
Venice
It is organized by Ca' Foscari University and the AdSP of the Northern Adriatic
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Kuwait approves Chinese company for port operations
(AGBI - Arabian Gulf Business Insight)
Iran signs over $1.8b investment contracts with private sector for ports development
(Tehran Times)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Nicola Zaccheo
Roma, 18 settembre 2024
››› File
Uiltrasporti Campania accuses the heads of the AdSP of the Central Tyrrhenian Sea of having assumed a provocative and totally closed attitude
Naples
Attempt - the union denounces - to downplay the real reasons for the strike
Medlog signs partnership agreement to build dry port and logistics area in Egypt
Cairo
The affected area is approximately 102 hectares
In the last quarter of 2024, OOCL revenues grew by +55.0%
Hong Kong
Containers transported by the fleet increased by +6.1%
Filt Cgil urges to throw away the Antitrust Authority's proposal on port work
Rome
D'Alessio: the AGCM has not at all analyzed the real dangers for the integrity of the principle of competition
Strong annual revenue growth for Evergreen, Yang Ming and WHL companies
Taipei/Keelung
Revenue growth also accentuated in the fourth quarter of 2024 alone
Industrial reconversion works to begin soon at the "ex Yard Belleli" site in the port of Taranto
Taranto
The intervention has a value of 135.3 million euros
The Northern Tyrrhenian Sea is the first AdSP to equip itself with the Anti-Violence Strategic Plan
Leghorn
The aim is to prevent discriminatory and violent phenomena within the institution.
Greek Navarino Acquires Dutch Castor Marine
London
Both companies develop information technology and communication solutions for the maritime sector
The annual assembly of Federlogistica will be held in Rome on January 21st
Rome
The theme is: "Intelligent Logistics. If Artificial Intelligence Breaks Into the World of Logistics"
Trade mission in Vietnam by Spediporto, AdSP and Municipality of Genoa
Genoa
Meetings scheduled in Ho Chi Minh City and Danang
In 2024 Interporto Padova recorded a record intermodal traffic of almost 412 thousand TEU (+6.5%)
Padua
Tender for the development of cruise activities in the Greek ports of Katakolon, Patras and Kavala
Athens
The issuing of concessions with a minimum duration of 30 years is foreseen
Commander Emanuele Bergamini is the new president of USCLAC
Genoa
Gianni Badino was elected president of the USCLAC-UNCDiM-SMACD unitary union
The electrification of four moorings in the ports of Bari and Brindisi has begun
Bari
Contract worth over 28 million euros
Circle has been awarded the tender for the digitalisation services of the Eastern Adriatic Port Authority
Milan
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile