testata inforMARE
Cerca
24 January 2025 - Year XXIX
Independent journal on economy and transport policy
04:50 GMT+1
LinnkedInTwitterFacebook
This page has been automatically translated by
Original news
Amendment proposal of the maritime cluster-Italian port in the subject of cold ironing
It was sent to the Senate by Assshipowners, Assiterminal, Assocostieri, Assologistics, Assomarinas, Assoports and Confitarma
Roma
September 28, 2023
L'articolo 3 del disegno di legge

Art. 3.
(Servizi di cold ironing)

1. All'articolo 34-bis del decreto-legge 30 dicembre 2019, n. 162, convertito, con modificazioni, dalla legge 28 febbraio 2020, n. 8, sono apportate le seguenti modificazioni:

a) al comma 1 è premesso il seguente:

« 01. Per infrastruttura di cold ironing si intende l'insieme di strutture, opere e impianti realizzati sulla terraferma necessari all'erogazione di energia elettrica alle navi ormeggiate in porto. L'erogazione di energia elettrica da impianti di terra alle navi ormeggiate in porto costituisce un servizio di interesse economico generale fornito dal gestore dell'infrastruttura di cold ironing, individuato dall'autorità competente nelle forme e secondo le modalità previste dalla normativa vigente. Il gestore dell'infrastruttura di cui al primo periodo è:

a) un cliente finale ai sensi del decreto legislativo 16 marzo 1999, n. 79, ai fini della regolazione delle partite di energia elettrica prelevata dalla rete pubblica o dal sistema di distribuzione chiuso a cui tale infrastruttura è connessa;

b) un consumatore finale dell'energia elettrica, ai fini dell'applicazione del testo unico delle disposizioni legislative concernenti le imposte sulla produzione e sui consumi e relative sanzioni penali e amministrative, di cui al decreto legislativo 26 ottobre 1995, n. 504 »;

b) il comma 1 è sostituito dal seguente:

« 1. Al fine di favorire la riduzione dell'inquinamento ambientale nelle aree portuali mediante la diffusione delle tecnologie elettriche, entro centottanta giorni dalla data di entrata in vigore della presente disposizione, l'ARERA adotta uno o più provvedimenti volti a prevedere uno sconto, per un periodo di tempo proporzionato al predetto fine, sulle componenti tariffarie a copertura degli oneri generali di sistema di cui all'articolo 3, comma 11, del decreto legislativo 16 marzo 1999, n. 79, applicabile ai punti di prelievo dell'energia elettrica che alimentano le infrastrutture di cui al comma 01 del presente articolo »;

c) dopo il comma 1 è inserito il seguente:

« 1-bis. I soggetti gestori delle infrastrutture di cui al comma 01 trasferiscono i benefici derivanti dall'applicazione delle misure di cui ai commi 1 e 2 agli utilizzatori finali del servizio di cold ironing ai quali garantiscono condizioni di accesso e di fornitura eque e non discriminatorie. Nel caso in cui l'infrastruttura di cui al comma 01 insista su aree portuali già affidate in concessione ai sensi dell'articolo 18 della legge 28 gennaio 1994, n. 84, l'Autorità di sistema portuale adotta, anche mediante la previsione di apposite clausole negli atti di concessione, le misure necessarie a evitare che il concessionario possa beneficiare di vantaggi ingiustificati ovvero operare discriminazioni tra i diversi utilizzatori ».
Associations representing the Italian maritime, port and logistics industry Assners, Assiterminal, Assocostieri, Assologistic, Assomarinas and Confitarma, and the Association of Italian Ports (Assyports) sent a note to the Senate. amendments proposals relating to the draft government initiative law "Annual Law for Market and Competition 2022" submitted to the Senate on July 11.

The note from the associations is referred to in Article 3 of the draft law no. 795 relating to the "cold ironing services", or the supply from the ground of electric current to the vessels in port, notes that the seven organizations have sent with the intention-they have specified-to "make the law organic and simplified" and in view of the theme, "that of alternative fuels and energy communities, central to the environmental sustainability of ports", as well as with the objective "to prevent any proposed and approved rules that may contain criticality in the application of application".

Explaining that the amended proposals put together the cold ironing of the energy communities in the port, the associations specified that they believed, for example, also taking cues from the rules on simplification already introduced with the ZES, that the authorial snelle procedures can also be established for the energy communities.

La nota inviata ai senatori

Da: ASSARMATORI, ASSITERMINAL, ASSOCOSTIERI, ASSOLOGISTICA, ASSOMARINAS, ASSOPORTI, CONFITARMA

Egregi Onorevoli Senatori,

Proposta di emendamento
Disegno di legge n. 795 - Senato della Repubblica
Legge annuale per il mercato e la concorrenza 2023
“CERP - COMUNITÀ ENERGETICHE PORTUALI”

l'attuale Governo sta valorizzando la blue economy e con essa la portualità come asset strategici per la crescita economica del Paese anche dal punto di vista degli assetti geopolitici che si stanno delineando.
Lo sviluppo degli asset infrastrutturali del nostro Paese (di cui i porti sono un elemento centrale) è essenziale per la competitività anche all'interno del bacino del Mediterraneo così come lo è un'adeguata transizione energetica attraverso una pluralità di soluzioni e strumenti che possano velocizzare l'efficacia di processi adeguati.
La transizione energetica per il nostro Paese, soprattutto per l'ambito portuale non è solo un tema di sostenibilità ambientale ma anche un tema di tenuta del sistema portuale italiano verso le portualità NON UE del Mediterraneo alla luce della Direttiva comunitaria 2003/87/CE “European Emission Trading Scheme (EU - ETS) estesa anche al trasporto marittimo
L'inclusione del trasporto marittimo è avvenuta per effetto della Direttiva del Parlamento Europeo e del Consiglio (UE) 2023/959 del 10 maggio 2023 che gli Stati membri UE sono tenuti a recepire entro fine anno. In base al sistema ETS, dal 2024 le compagnie di navigazione dovranno, progressivamente, acquistare e trasferire permessi (“EUAs”) per ogni tonnellata di emissioni CO2eq rilasciata nell'atmosfera durante un anno solare. A partire dal 2027, le compagnie dovranno, in pratica, pagare, indipendentemente dalla nazionalità o bandiera della nave, per il 100% delle emissioni GHG generate nelle tratte intra-EU e il 50% delle emissioni GHG nelle tratte internazionali da o verso uno scalo europeo.
Ciò comporta ovviamente - per ammortizzare l'aumento dei costi di trasporto marittimo - l'esigenza di adottare tutte le iniziative utili a favorire la maggior capacità possibile dei porti di essere hub energetici: il Cold Ironing certamente è uno degli strumenti più utili - e non derogabili - ma non solo: questo, evidentemente può provocare un forte pregiudizio per la competitività del nostro settore verso l'industria portuale dei Paesi NON UE (dai porti del nord africa a quelli inglesi …) che non è soggetta a analoghe normative ambientali e quindi che si troverà ad essere economicamente ancor più competitiva rispetto a noi.
Alla luce quindi della evidente e ineludibile necessità di accelerare la transizione energetica nei porti (da considerarsi non solo come hub di movimentazione di merci e persone ma anche come potenziali hub energetici) e di poter fruire di norme uniformi sul territorio nazionale, nonché di strumenti adeguati, Vi sottoponiamo la seguente proposta che andrebbe collocata all'art.3 del DDL n. 795 in esame.
Obiettivo della nostra proposta, condivisa con il cluster dello shipping, della logistica energetica, della cantieristica navale e delle marine da diporto, è disciplinare compiutamente gli aspetti afferenti il “cold ironing” insieme a quelli delle “comunità energetiche portuali” funzionali alla promozione di un unico, potenziale, sistema e processo, utile alla transizione energetica, efficientamento energetico, nonché abbattimento delle emissioni in atmosfera derivanti dalle attività portuali e marittime nei porti italiani.
Una impostazione normativa uniforme su tutto il territorio nazionale eviterebbe differenziazione tra modelli potenzialmente distorsivi della concorrenza interna (tra porto e porto, ovvero sistemi di Autorità di Sistema Portuale) e favorirebbe maggiormente il dialogo pubblico - privato (concedente - concessionario) per la realizzazione di progetti efficaci, così come avviene in altri analoghi contesti europei.
Siamo fermamente convinti che anche attraverso lo sviluppo di strumenti che agevolino i privati (che operano su demanio pubblico) a investire per favorire una propria autonomia energetica in collaborazione con il Pubblico (che gestisce il demanio) possa favorire la messa a sistema della maggiore produzione possibile di fonti energetiche da utilizzare sia per le diverse modalità di trasporto che per i benefici conseguenti sul territorio.
Tutto ciò premesso la proposta di prevedere che la CERP possa essere costituita/partecipata da un ampio alveo di soggetti esercenti concessioni demaniali, nonché da soggetti produttori, amplia potenzialmente l'efficacia della stessa sia dal punto di vista di produzione che dal punto di vista dei beneficiari

****

Art. 3 Servizi di cold ironing e comunità energetiche portuali

Al comma 1 sono apportate le seguenti modifiche: dopo la lettera “b)” è inserito il seguente periodo: “c) le comunità energetiche portuali eventualmente costituite ai sensi del comma 2 del presenta articolo
al comma 1-bis, sono apportate le seguenti modifiche: dopo le parole “… che il concessionario” sono inserite le seguenti parole: “che ai presenti fini può essere gestore dell'infrastruttura di cold ironing

Il comma 2 dell'articolo 9, del Decreto-legge 17 maggio 2022, n. 50 convertito con modificazioni dalla Legge 15 luglio 2022, n. 91, è modificato come segue.

«2. Allo scopo di contribuire alla crescita sostenibile del Paese, alla decarbonizzazione del sistema energetico e per il perseguimento della resilienza energetica nazionale, le Autorità di sistema portuale, anche in deroga alle previsioni di cui all'articolo 6, comma 11, della medesima legge 28 gennaio 1994, n. 84, nonché i soggetti concessionari di aree e banchine in ambito portuale ai sensi della legge 28 gennaio 1994, n. 84, anche diverse dalle PMI, nonché le imprese in grado di produrre, stoccare e/o distribuire energia rinnovabile possono promuovere, la costituzione, in ambito portuale, di una o più comunità energetiche rinnovabili (CERP) ai sensi dell'articolo 31 del decreto legislativo 8 novembre 2021, n. 199, anche in deroga ai requisiti di cui al comma 1 lettere b) e d) e di cui al comma 2, lettere b), c) e d), dell'articolo 31 del medesimo decreto legislativo, in coerenza con il documento di pianificazione energetica e ambientale di cui all'articolo 4-bis della medesima legge n. 84 del 1994. Gli incentivi previsti dal decreto legislativo n. 199 del 2021 si applicano agli impianti da fonti rinnovabili inseriti in comunità energetiche rinnovabili costituite ai sensi del presente comma, anche se di potenza superiore a 1 MW. Resta comunque esclusa la possibilità di realizzare gli impianti nelle aree naturali protette di cui alla legge 6 dicembre 1991, n. 394.
3. L'impresa che promuove o aderisce ad una CERP può proporre all'Autorità di sistema portuale, anche congiuntamente ad altre imprese concessionarie, uno o più progetti di investimento finalizzati alla realizzazione di impianti di produzione di energie rinnovabili o di impianti di stoccaggio di energia rinnovabile, in ambito portuale o in aree esterne a tale ambito da connettere alla rete elettrica portuale. La realizzazione di impianti di produzione di energie rinnovabili o di impianti di stoccaggio di energia rinnovabile, in ambito portuale o in aree esterne a tale ambito da connettere alla rete elettrica portuale, può avvenire su iniziativa pubblica o privata.
5. Gli investimenti effettivamente sostenuti dai singoli soggetti aderenti alla CERP, debitamente comprovati e rendicontati, sono considerati lavori di straordinaria manutenzione soggetti alla disciplina di cui all'art. 3 comma 1 lett. g) del Decreto-Legge 5 Ottobre 1993, N. 400, convertito dalla Legge 4 dicembre 1993, n. 494.
6. Per gli impianti di produzione e di stoccaggio di energie rinnovabili realizzati con risorse del bilancio dell'Autorità di sistema portuale, i relativi proventi dell'energia che non sia direttamente auto-consumata dall'Autorità di sistema portuale, sia attraverso il ritiro dedicato, sia attraverso il meccanismo incentivante propria della CERP, verranno accreditati alla medesima Autorità di sistema portuale al netto dell'incentivo acquisito in ragione dei consumi associati agli impianti di cold ironing presenti in porto e quest'ultimo verrà utilizzato per ridurre la tariffa di tale servizio.
7. Per la celere definizione dei procedimenti amministrativi volti alla realizzazione degli impianti di cui al comma 4, sono ridotti della metà i termini di cui: agli articoli 2 e 19 della legge 7 agosto 1990, n. 241; al decreto legislativo 3 aprile 2006, n. 152, in materia di valutazione d'impatto ambientale (VIA), valutazione ambientale strategica (VAS) e autorizzazione integrata ambientale (AIA); al regolamento di cui al decreto del Presidente della Repubblica 13 marzo 2013, n. 59, in materia di autorizzazione unica ambientale (AUA); al codice di cui al decreto legislativo 22 gennaio 2004, n. 42, e al regolamento di cui al decreto del Presidente della Repubblica 13 febbraio 2017, n. 31, in materia di autorizzazione paesaggistica; al testo unico di cui al decreto del Presidente della Repubblica 6 giugno 2001, n. 380, in materia edilizia.
7bis. Al fine di consentire di ricomprendere l'intero ambito territoriale di un porto all'interno di una unica CERP è concessa facoltà di accedere ai regimi di sostegno del decreto legislativo 8 novembre 2021, n. 199 anche per la quota di energia condivisa da impianti e utenze di consumo non connesse sotto la stessa cabina primaria, previo pagamento degli oneri di rete riconosciuti per l'illuminazione pubblica, anche in deroga ai requisiti di cui al comma 2, lettera c) dell'articolo 31 del medesimo decreto legislativo 8 novembre 2021, n. 199.
8. Fatto salvo quanto previsto dagli articoli 22-bis e 23 del decreto legislativo 8 novembre 2021, n. 199, eventuali autorizzazioni, licenze, permessi, concessioni o nulla osta comunque denominati la cui adozione richiede l'acquisizione di pareri, intese, concerti o altri atti di assenso comunque denominati di competenza di più amministrazioni sono adottati ai sensi dell'articolo 14-bis della legge n. 241 del 1990; i termini ivi previsti sono ridotti della metà e sono altresì ridotti alla metà i termini di cui all'articolo 17-bis, comma 1, della legge 7 agosto 1990 n. 241.
9. Il Ministero delle infrastrutture e dei trasporti, il Ministero dell'ambiente e della sicurezza energetica e le regioni ed i comuni possono stabilire incentivi, sovvenzioni e finanziamenti da destinare alla promozione delle CERP.
10. Al fine di promuovere effettivamente la costituzione CERP, ciascuna Autorità di sistema portuale adotta i necessari provvedimenti, sentito l'Organismo di partenariato della risorsa mare di cui all'art. 11-bis della legge 28 gennaio 1994, n. 84, entro novanta giorni dall'entrata in vigore della presente legge.»


Relazione Illustrativa

La proposta emendativa mira a favorire, nonché propone una disciplina organica, effettiva e semplificata, alle Comunità energetiche in ambito portuale, timidamente ipotizzata dall'art. 9 del decreto-legge 17 maggio 2022, n. 50.
Per disciplinare lo snellimento dei procedimenti amministrativi aventi ad oggetto le autorizzazioni necessarie alla realizzazione di impianti di produzione di energia rinnovabile da parte delle imprese concessionarie portuali (in larga parte si ipotizzano impianti fotovoltaici), vengono richiamate testualmente le convincenti disposizioni semplificatorie introdotte in occasione dell'istituzione delle ZES (vedasi al riguardo l'art. 5 del decreto-legge 20 giugno 2017, n. 91).
Inoltre, pare opportuno derogare al limite posto dall'art all'articolo 42-bis, comma 3, lettera b) del decreto-legge 30 dicembre 2019, n. 162 - recante Autoconsumo da fonti rinnovabili - laddove prevede che, nel caso di comunità energetiche, i relativi azionisti o membri sono [..], piccole e medie imprese. Infatti, come noto, diverse imprese concessionarie non rientrano nella definizione di PMI e da una tale limitazione normativa si giungerebbe al tanto indesiderato, quanto irrazionale, effetto di impedire (o per lo meno svilire) la costituzione di Comunità energetiche portuali.
Sulla costituzione e gestione della CERP, si prevedono le seguenti possibilità.
In primo luogo, la formulazione lascia aperte due ipotesi: che la CERP sia costituita su iniziativa “pubblica”, ossia dell'AdSP, oppure, nell'eventuale inerzia delle Ente pubblico, su iniziativa “privata” delle imprese concessionarie di aree portuali interessate in tal senso.
Nel primo caso, viene richiamato il decreto legislativo 19 agosto 2016, n. 175, T.U. in materia di società a partecipazione pubblica. Al riguardo, deve osservarsi che la previsione si colloca in sintonia con l'art. 4 comma 2 lettera a) del predetto T.U., posto che la CERP rientra pacificamente nell'ambito della “produzione di un servizio di interesse generale, ivi inclusa la realizzazione e la gestione delle reti e degli impianti funzionali ai servizi medesimi”; e, in quanto tale, è un'attività esercitabile direttamente o indirettamente dalla P.A. / AdSP ai sensi del predetto articolo 4.
Inoltre, pare opportuno qui richiamare, per completezza, la circolare del Ministero delle Infrastrutture e dei Trasporti del 17/04/2018 che, nel ribadire l'abrogazione del D.M. 14/11/1996 - regolamento che un tempo individuava i servizi di interesse generale in ambito portuale - specifica: ..potrebbero rimanere nelle competenze di codeste Autorità (di sistema Portuale, n.d.r.) i servizi da rendere alle generalità degli utenti portuali quali, ad esempio, quelli di illuminazione delle parti comuni [..].
››› News file
FROM THE HOME PAGE
EU customs reform must make trade and business easier
Brussels
23 organizations underline this in a joint statement
Launch in Ancona of the luxury cruise ship Four Seasons I
Trieste
Fincantieri to deliver the unit to Four Seasons Yachts at the end of 2025
Launch event in Brussels of the European Maritime Skills Forum
Brussels
In 2024, the port of Tanger Med handled a record traffic of 10.2 million containers
Anjara
New peaks also in other business segments
South Korea's KSOE wins order to build 12 18,000 TEU containerships
Seoul
HD Hyundai Heavy Industries' turnover increased by +21.1% in 2024
Fire breaks out on the Rospo Mare B oil platform off the coast of Vasto
Rome
There were no injuries or traces of pollution in the sea
Galaxy Leader Sailors Freed
London
Today the 25 crew members left Yemen on board a plane
Contract with Russian company that managed Syrian port of Tartous terminated
Damascus
The agreement included investments of 500 million dollars
Brussels OKs DP World-Arcese Automotive Joint Venture
Brussels
Initially, the activity will be carried out in France and Poland
Royal Caribbean orders sixth Edge-class cruise ship at Chantiers de l'Atlantique
Miami/Saint Nazaire
It will be taken over in 2028
Louis E. Sola is the new chairman of the Federal Maritime Commission
In 2024, ship transits through the Suez Canal decreased by -50%
Ismailia
The total was about 13,200 units compared to over 26,400 in 2023
Uiltrasporti urges to restore measures to support rail freight transport
Rome
Definitive cancellation of the 65 million fund from the Budget Law
The Trump unknown also weighs on the Panama Canal
Washington
While the tycoon dreams of taking it over with weapons in hand, a bill proposes to start negotiations with the Panamanian government
FSG bankruptcy trustees announce interest from multiple investors in shipbuilding group
Rendsburg/Flensburg
These are German companies operating in the same sector
Port of Long Beach closes 2024 with new annual, half-year and quarterly container traffic records
Long Beach
Total freight traffic also reached a new historical peak during the year.
The Biden administration's latest move is to accuse China of seeking dominance in the maritime, logistics and shipbuilding sectors
Washington/Beijing
Harsh reaction from Beijing's Ministry of Commerce and the China Shipyards Association
The AdSP of the Central Tyrrhenian Sea confirms the commitments made towards its employees
Naples
The organization hopes "that a climate of relaxation can be restored"
Uniport, exemption from compulsory insurance for vehicles used in port terminals is a good thing
Rome
Hanoi government authorizes initial investment for new port planned by MSC and VMC
Hanoi
Vietnam Port Development Plan to 2030 Approved
Filt, Fit and Uilt announce a resumption of the strike of the workers of the AdSP of the Central Tyrrhenian Sea
Naples
New protest action scheduled to start on February 3rd
Annual container traffic at PSA port terminals exceeds 100 million TEU for the first time
Singapore
Record in both Singapore and overseas terminals
Confitarma calls for the urgent reinstatement of the rule on simplified recruitment of seafarers
Rome
Sisto: Simplification has proven to be an important step forward for the sector
Sharp drop of -17.1% in freight traffic in the port of Taranto in 2024
Taranto
In the last quarter alone the decline was -3.0%
Container traffic in Hong Kong port decreased by -4.9% in 2024
Hong Kong
In the fourth quarter alone, 3.5 million TEUs were handled (-2.7%)
New NATO mission to strengthen protection of undersea infrastructure in the Baltic Sea
Mons
The use of a small fleet of naval drones is also planned
In 2024, the port terminals of China's CMPort handled a record container traffic
Hong Kong
The total was 146.3 million TEU (+6.4%)
Yang Ming also renews service between Western Mediterranean and US East Coast
Keelung
In Italy stopovers in Salerno, La Spezia, Genoa and Vado Ligure
Twelve associations call for agreeing on measures to improve rail capacity management in the EU
Brussels
Genoa Port Terminal, green light for provisional concession until next June 30
Genoa
The Management Committee of the Western Ligurian Sea Port Authority has unanimously decided this
In 2024, passenger traffic managed in Genoa by Stazioni Marittime decreased by -4.4%
Genoa
Ferries stable and cruises down -9.8%. Cruise activity expected to increase in 2025
CMA CGM to remove Livorno calls from Amerigo service, replacing them with calls at Salerno
Marseille
New configuration in line with that of the Ocean Alliance partners
From April, Ocean Alliance ships will call at seven Italian ports, four of which will be visited only by COSCO/OOCL
Shanghai/Hong Kong/Taipei/Marseille
Salerno will enter and Livorno will exit the new configuration of the containerized maritime services network
Leonidsport (Louis-Dreyfus family) submits offer to acquire 21% of Thessaloniki Port Authority
Athens
The expected investment is up to approximately 57 million euros
MSC presents a new request for the management of cruise traffic in Ancona which includes the construction of a maritime station
Ancona
The duration of the proposed concession is 35 years.
In 2024, the growth of general cargo in the port of La Spezia more than offset the decline in bulk cargo
The Spice
In the port of Marina di Carrara the annual traffic decreased by -0.4%
Proposal by 47 governments, the EU Commission and ICS for the creation of an IMO fund for the decarbonisation of shipping
London
It could come into force in early 2027
Strikes averted at US East Coast and Gulf ports
North Bergen/Lyndhurst
Preliminary agreement signed by the International Longshoremen's Association and the United States Maritime Alliance
New annual record for vessel transit through the Straits of Malacca and Singapore
Port Klang
In 2024, traffic was 94,301 ships (+5.5%)
Transported, the DURC in road transport is used to avoid paying for services
Rome
The rules - the association denounces - are openly violated by the clients
Kombiverkehr restores rail link between Lübeck port and Verona
Frankfurt am Main
Schedule two departures per week in both directions
AD Ports signs deal to build logistics park at Alexandria Port
Cairo
The business will be developed with the Holding Company for Maritime and Land Transport
The Panama Canal is and will continue to be Panamanian
Davos
This was underlined by the president of the Central American nation, José Raúl Mulino
Autamarocchi acquires control of Dissegna Logistics
Trieste
The Rossano Veneto company operates in the intermodal transport sector
Rubboli (Assologistica): Italian ports need more efficient and coordinated governance
Milan
Port of Ravenna, incentives for the purchase of "green" port vehicles
Ravenna
Maximum ceiling of 300,000 euros for each beneficiary
20% of Omani Asyad Shipping Company's capital up for sale
Muscat
Listing on Muscat Stock Exchange expected
Order to Circle for the management of data relating to rail and intermodal traffic of a port
Milan
ANSFISA adopts guidelines for the assessment and risk management of the rail transport of dangerous goods
Rome
Over 217 kilos of cocaine seized in the port of Livorno
Leghorn
They were hidden in a container containing wood from South America
Merlo leaves the presidency of Federlogistica to Davide Falteri
Rome
Logistics - he underlined - is one of the drivers of the national economic system
Germany is studying a network of floating terminals for the import of clean hydrogen
Berlin
Memorandum of understanding signed by SEFE and Höegh Evi
The executive design service for the reclamation of the Molo Italia seabed in La Spezia has been awarded
The Spice
Fratelli Cosulich orders fourth methanol-ready unit
Genoa
It will be built by Taizhou Maple Leaf Shipbuilding
In Spain, a logistics network for rail transport of biofuel to ports is being studied
Madrid
Agreement between Adif and the Exolum Group
MSC Interested in Starting Shipbuilding and Repair Business in India
Gurgaon
Comparison with the naval engineering company Swan Defence And Heavy Industries
Luka Koper has ordered four new rubber-tyred gantry cranes from Konecranes
Coper
They will be the first vehicles powered exclusively by electricity at the Slovenian airport
LNG and bio-LNG bunkering vessel arriving at the port of Genoa
Genoa
It will be able to provide both "ship-to-ship" and "ship-to-truck" services
Last year, cargo traffic in Russian ports decreased by -2.3%
St. Petersburg
The largest volume of cargo, exports, fell by -1.9%
Höegh Autoliners secures two multi-year contracts for car transport
Oslo
Agreements with two car manufacturers with which it has been collaborating for years
SAILING LIST
Visual Sailing List
Departure ports
Arrival ports by:
- alphabetical order
- country
- geographical areas
Malta sees record cruise traffic in 2024
Florian
357 ships docked for a total of over 940 thousand passengers
Cavotec to provide electrification systems and technologies for Italian ports
Lugano
Three orders worth a total of seven million euros acquired
Pirate attacks on ships decreased by -3% last year
London
In the last quarter, an increase of +76% was recorded
COSCO Shipping Ports Sets New Annual and Quarterly Container Traffic Records
Hong Kong
In the whole of 2024, 111.9 million TEUs were handled (+5.7%)
Alberto Maestrini (VARD) elected President of SEA Europe
Brussels
The association represents the European shipbuilding industry
Molo Brin areas in Olbia handed over to Quay Royal
Construction of a marina for mega yachts is planned
Port of Singapore Sets New Container and Non-Oil Bulk Records in 2024
Singapore
The Asian port handled a total of 622.7 million tonnes of goods (+5.2%)
The Italian Maritime Academy Technologies has acquired a new technical headquarters
Castel Volturno
Includes a 37-meter, 100-ton command bridge with 1:1 scale operating environments
A huge load of 110 kilograms of cocaine seized in the port of Gioia Tauro
Reggio Calabria
If placed on the market, it could have earned criminal organizations 20 million euros
Unifeeder triples its market share of intra-Mediterranean container services
Dubai
Fincantieri Completes Acquisition of Leonardo's Underwater UAS Business
Trieste
The 287 million euro fixed component of the purchase price was paid today
Wallenius Wilhelmsen to operate ro-ro terminal at Port of Gothenburg
Oslo/Gothenburg
12-year concession contract
The Bulgarian Shipowners' Association has joined the European Community Shipowners' Associations
Brussels
BSA is the twenty-second member of the European Shipowners' Association
Strike by Central Tyrrhenian Sea Port Authority staff suspended
Naples
The meeting between the unions and the general secretary of the port authority was a success
Mercitalia Rail begins rail transport from Reggio Calabria of trains for the Milan Metro
Reggio Calabria
They are approximately 106 metres long and weigh over 180 tonnes.
PSA Venice - Vecon achieves gender equality certification
Genoa
It is the first Italian container terminal to obtain the certification
Maria Teresa Di Matteo, head of the Department for Transport and Navigation, has passed away
Rome/Gioia Tauro
Mattioli: it was an important point of reference for the entire Italian maritime cluster
Green logistics, the Northern Tyrrhenian Sea Port Authority extends the deadline for the tender
Leghorn
It awards non-repayable grants up to a maximum amount of 300,000 euros
Medcenter Container Terminal orders 20 new hybrid struddle carriers from Kalmar
Helsinki
They will be delivered within the first quarter of 2026
The intermodal service connecting the Italian terminal of Melzo with the Dutch one of Moerdijk has started
Melzo
Three weekly circulations operated, which will increase to four from April
COSCO expects to close 2024 with +95% growth in net profit
Shanghai
EBIT expected at 69.9 billion yuan (+90.7%)
Catania-based F.lli Di Martino has acquired 160 new loading units produced by Piedmont-based SICOM
Cherasco
This year the Cherasco company celebrates 50 years since its foundation
PORTS
Italian Ports:
Ancona Genoa Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Leghorn Taranto
Cagliari Naples Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venice
Italian Interports: list World Ports: map
DATABASE
ShipownersShipbuilding and Shiprepairing Yards
ForwardersShip Suppliers
Shipping AgentsTruckers
MEETINGS
The annual assembly of Federlogistica will be held in Rome on January 21st
Rome
The theme is: "Intelligent Logistics. If Artificial Intelligence Breaks Into the World of Logistics"
A conference on the implications of geopolitical crises for ports and maritime transport in Venice on Thursday
Venice
It is organized by Ca' Foscari University and the AdSP of the Northern Adriatic
››› Meetings File
PRESS REVIEW
Kuwait approves Chinese company for port operations
(AGBI - Arabian Gulf Business Insight)
Iran signs over $1.8b investment contracts with private sector for ports development
(Tehran Times)
››› Press Review File
FORUM of Shipping
and Logistics
Relazione del presidente Nicola Zaccheo
Roma, 18 settembre 2024
››› File
Uiltrasporti Campania accuses the heads of the AdSP of the Central Tyrrhenian Sea of having assumed a provocative and totally closed attitude
Naples
Attempt - the union denounces - to downplay the real reasons for the strike
Medlog signs partnership agreement to build dry port and logistics area in Egypt
Cairo
The affected area is approximately 102 hectares
In the last quarter of 2024, OOCL revenues grew by +55.0%
Hong Kong
Containers transported by the fleet increased by +6.1%
Filt Cgil urges to throw away the Antitrust Authority's proposal on port work
Rome
D'Alessio: the AGCM has not at all analyzed the real dangers for the integrity of the principle of competition
Strong annual revenue growth for Evergreen, Yang Ming and WHL companies
Taipei/Keelung
Revenue growth also accentuated in the fourth quarter of 2024 alone
Industrial reconversion works to begin soon at the "ex Yard Belleli" site in the port of Taranto
Taranto
The intervention has a value of 135.3 million euros
The Northern Tyrrhenian Sea is the first AdSP to equip itself with the Anti-Violence Strategic Plan
Leghorn
The aim is to prevent discriminatory and violent phenomena within the institution.
Greek Navarino Acquires Dutch Castor Marine
London
Both companies develop information technology and communication solutions for the maritime sector
The annual assembly of Federlogistica will be held in Rome on January 21st
Rome
The theme is: "Intelligent Logistics. If Artificial Intelligence Breaks Into the World of Logistics"
Trade mission in Vietnam by Spediporto, AdSP and Municipality of Genoa
Genoa
Meetings scheduled in Ho Chi Minh City and Danang
In 2024 Interporto Padova recorded a record intermodal traffic of almost 412 thousand TEU (+6.5%)
Padua
Tender for the development of cruise activities in the Greek ports of Katakolon, Patras and Kavala
Athens
The issuing of concessions with a minimum duration of 30 years is foreseen
Commander Emanuele Bergamini is the new president of USCLAC
Genoa
Gianni Badino was elected president of the USCLAC-UNCDiM-SMACD unitary union
The electrification of four moorings in the ports of Bari and Brindisi has begun
Bari
Contract worth over 28 million euros
Circle has been awarded the tender for the digitalisation services of the Eastern Adriatic Port Authority
Milan
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genoa - ITALY
phone: +39.010.2462122, fax: +39.010.2516768, e-mail
VAT number: 03532950106
Press Reg.: nr 33/96 Genoa Court
Editor in chief: Bruno Bellio
No part may be reproduced without the express permission of the publisher
Search on inforMARE Presentation
Feed RSS Advertising spaces

inforMARE in Pdf
Mobile