testata inforMARE
Cerca
7 giugno 2025 - Anno XXIX
Quotidiano indipendente di economia e politica dei trasporti
23:05 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook
Proposta di direttiva della Commissione UE per facilitare le concentrazioni tra imprese della Comunità
All'interno dei singoli Stati membri le fusioni sarebbero disciplinate dai principi e dalle disposizioni vigenti per le operazioni di concentrazione nazionali
19 novembre 2003
La Commissione Europea ha presentato ieri una proposta di direttiva per ridurre gli ostacoli che si frappongono alle fusioni tra imprese di differenti Stati comunitari posti dalle normative nazionali. La proposta di legge prevede l'istituzione di una procedura per le fusioni transfrontaliere in base alla quale .

«La facilitazione delle fusioni transfrontaliere - ha detto il commissario europeo per il Mercato interno, Frits Bolkestein - costituisce un importante mezzo per favorire la cooperazione e la ristrutturazione necessarie per rendere l'Europa più concorrenziale. Attualmente è difficile o impossibile effettuare delle fusioni transfrontaliere e la proposta intende ovviare a tale problema. È importante garantire, al contempo, l'introduzione di dispositivi di salvaguardia, onde evitare che le imprese si servano delle fusioni transfrontaliere per sottrarsi agli obblighi relativi ai regimi di partecipazione dei lavoratori vigenti a livello nazionale. È particolarmente importante che la misura sia approvata rapidamente, poiché l'allargamento acuirà l'esigenza delle imprese di poter cooperare instaurando rapporti transfrontalieri».

Secondo Bruxelles la nuova legge sarebbe di particolare utilità per le imprese di medie dimensioni che intendono operare in più di uno Stato membro, ma non in tutta l'Europa, e quindi poco propense a volersi costituire come società di diritto europeo attraverso l'adozione dello statuto di società europea.

«In base alla normativa attualmente vigente nell'Unione Europea - ha ricordato la Commissione - le fusioni transfrontaliere sono possibili solo se le imprese che intendono effettuare tale operazione hanno la loro sede sociale in alcuni Stati membri. Infatti in altri Stati membri le differenze tra le normative nazionali vigenti sono tali da indurre le imprese che intendano procedere ad una fusione a ricorrere a soluzioni complicate e costose. Tali accordi spesso complicano l'operazione e non sempre sono attuati in modo trasparente e nella certezza del diritto. Inoltre causano spesso la liquidazione dell'impresa acquisita, talvolta con notevoli costi». La proposta di direttiva, che riguarda tutte le società di capitali, sia le società per azioni sia le aziende con altre forme societarie, mira invece ad agevolare le concentrazioni all'interno dell'Unione Europea assimilando la procedura delle fusioni transfrontaliere alle procedure applicate alle operazioni di concentrazione in ambito nazionale tra imprese soggette alla normativa del medesimo Stato membro. «In altre parole - ha spiegato Bruxelles - le singole imprese che partecipano ad una fusione transfrontaliera dovranno attenersi secondo il disposto della direttiva proposta alla normativa nazionale dello Stato membro in cui hanno la loro sede sociale (ad eccezione dei casi specifici contemplati dalla direttiva, in ragione della natura della fusione transfrontaliera)». «La direttiva - ha precisato la Commissione - mantiene la tutela prevista dalla normativa nazionale per i creditori, gli obbligazionisti ed i possessori di titoli diversi dalle azioni, gli azionisti di minoranza e i dipendenti. Nel caso specifico dei diritti dei lavoratori vale il principio generale dell'applicazione della normativa nazionale alla società risultante dalla fusione. Qualora la normativa non contempli un regime di partecipazione dei lavoratori, tale situazione resterà immutata; se invece la società risultante dalla fusione verrà costituita in uno degli Stati membri ove è previsto un regime di partecipazione dei lavoratori, la società sarà assoggettata a tale regime. Tuttavia, se almeno una delle imprese partecipanti all'operazione transfrontaliera è assoggettata ad un regime di partecipazione dei lavoratori nello Stati membro ove ha la propria sede sociale, e se la società risultante da tale fusione è costituita in uno Stato membro la cui normativa non prevede tale regime, si applica la procedura di negoziazione contemplata dallo statuto della società europea (regolamento (CE) n. 2157/2001 del Consiglio dell'8 ottobre 2001 relativo allo statuto della Società europea e direttiva complementare n. 2001/86/CE del Consiglio dell'8 ottobre 2001). Tale procedura permetterebbe alle parti in causa di definire e concordare un regime convenuto di partecipazione dei lavoratori. Solo qualora le parti interessate non riuscissero a trovare un accordo è prevista, come soluzione di ripiego, l'estensione del regime di cogestione. Nel caso di fusione tra due imprese soggette a regime obbligatorio di cogestione, queste potrebbero decidere di costituirsi in società in uno Stato membro ove viga un regime obbligatorio non equivalente al regime più rigido di cogestione, senza l'obbligo di avviare i negoziati previsti dallo statuto della società europea».

La direttiva proposta - ha sottolineato l'esecutivo europeo - colmerebbe un'importante lacuna del diritto societario ed è la prima misura ad essere presentata nel quadro del Piano d'azione della Commissione in materia di diritto societario e governo di società nell'Unione Europea pubblicato nel maggio scorso.

 

 

COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES

Brussels, (18/11/2003)
COM(2003)703

Proposal for a
DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL
on cross-border mergers of companies with share capital

TEXT WITH EEA RELEVANCE



 

 

EXPLANATORY MEMORANDUM



1. PURPOSE OF AND GROUNDS FOR THE PROPOSAL


The purpose of the Directive, which is to be viewed against the background of the Financial Services Action Plan and the Communication from the Commission to the Council and the European Parliament of 21 May 2003 entitled Modernising Company Law and Enhancing Corporate Governance in the European Union ' A Plan to Move Forward, is to fill a significant gap in company law left by the need to facilitate cross-border mergers of commercial companies without the national laws governing them ' as a rule the laws of the countries where their head offices are situated ' forming an obstacle.

At present, as Community law now stands, such mergers are possible only if the companies wishing to merge are established in certain Member States. In other Member States, the differences between the national laws applicable to each of the companies which intend to merge are such that the companies have to resort to complex and costly legal arrangements. These arrangements often complicate the operation and are not always implemented with all the requisite transparency and legal certainty. They result, moreover, as a rule in the acquired companies being wound up ' a very expensive operation.

There is an increasing need today in the Community of Fifteen for cooperation between companies from different Member States, as there will be tomorrow in the future enlarged Union, not forgetting the EFTA countries.

For a number of years now, Community companies have been calling for the adoption of a Community legal instrument that meets their needs for cooperation and consolidation between companies from different Member States and that enables them to carry out cross-border mergers.

More than ever, all companies, whether they be public limited liability companies or any other type of company with share capital, must have at their disposal a suitable legal instrument enabling them to carry out cross-border mergers under the most favourable conditions. The costs of such an operation must therefore be reduced, while guaranteeing the requisite legal certainty and enabling as many companies as possible to benefit. The scope of the Directive will therefore be drawn in such a way as to cover above all small and medium-sized enterprises, which stand to benefit because of their smaller size and lower capitalisation compared with large enterprises and for which, for the same reasons, the European company Statute does not provide a satisfactory solution.

 

2. HISTORICAL CONTEXT


On 14 December 1984 the Commission adopted a proposal for a tenth Council Directive on cross-border mergers of companies.1 Several committees of the European Parliament examined the proposal, including the Committee on Legal Affairs, which adopted its report on 21 October 1987.2 However, Parliament did not deliver its opinion owing to the difficulties raised by the problem of employee participation in companies' decision-making bodies. This situation of deadlock, which was linked to the fate of the proposal for a European company Statute, lasted more than 15 years. In 2001, against the backdrop of a wholesale withdrawal of proposals which had been pending for several years or which had become devoid of purpose, the Commission withdrew this first proposal for a tenth Directive with a view to presenting a fresh proposal based on the latest developments in Community law. A resolution of the European company (SE) question having been reached on 8 October 2001, the work on preparing a new proposal for a Directive on cross-border company mergers accordingly resumed. In the light of this state of affairs and of the fact that the parties have had an opportunity to comment on the broad lines of the proposal, both as part of the consultations carried out by the High-Level Group of Company Law Experts and as part of those on the above-mentioned Commission communication of 21 May 2003, further consultations and impact assessment on the present proposal, the speedy adoption of which is wished for by the interests concerned, have not been considered necessary.


1 OJ C 23 25.1.1985, p. 11.
2 PE/113303/JUR/FIN, A2/1987/186.


 

3. FEATURES OF THE PROPOSAL


The present proposal differs from the original proposal of 1984 mainly in scope and in the way it takes account, with regard to the participation of employees in the decision-making bodies of the acquiring company or of the new company created by the cross-border merger, of the principles and solutions incorporated in Council Regulation (EC) No 2157/2001 of 8 October 2001 on the Statute for a European company (SE)3 and in Council Directive 2001/86/EC of 8 October 2001 supplementing the Statute for a European company with regard to the involvement of employees.4

3.1.Scope


The original proposal covered only public limited liability companies. The present proposal extends that scope to include all companies with share capital which, in the unanimous view of the Member States, may be typified as companies having legal personality and separate assets which alone serve to cover the company's debts. It is aimed primarily at companies which are not interested in forming an SE, i.e. for the most part small and medium-sized enterprises.

3.2.Principles governing the cross-border merger procedure


The basic principle underlying the cross-border merger procedure is that ' save as otherwise provided by the Directive for reasons to do with the cross-border nature of the merger ' the procedure is governed in each Member State by the principles and rules applicable to mergers between companies governed exclusively by the law of that State (domestic mergers). The aim is to approximate the cross-border merger procedure with the domestic merger procedures with which operators are already familiar through use.

In order to take account of the cross-border aspects, the principle of the application of national law is incorporated - but no more than is strictly necessary ' via provisions based on the relevant principles and rules already laid down for the formation of an SE.

Protection under national law is also afforded to the interests of creditors, debenture holders, the holders of securities other than shares, minority shareholders and employees, as regards rights other than those related to participation in the company, vis-à-vis each of the merging companies. Reference may be made here to Council Directive 2001/23/EC of 12 March 2001 relating to the safeguarding of employees' rights in the event of transfers of undertakings,5 Directive 2002/14/EC of the European Parliament and of the Council of 11 March 2002 establishing a general framework for informing and consulting employees in the European Community,6 and Council Directive 94/45/EC of 22 September 19947 and Council Directive 97/74/EC8 of 15 December 1997, both of which concern the establishment of a European works council or a procedure in Community-scale undertakings and Community-scale groups of undertakings for the purposes of informing and consulting employees. These Directives also apply to companies created by a cross-border merger.

The Directive, as is the case for comparable previous legal acts9, is without prejudice to the application of the legislation on the control of concentrations between undertakings, both at the Community level10 and at the level of Member States.


3 OJ L 294, 10.11.2001, p. 1.
4 OJ L 294, 10.11.2001, p. 22.


3.3.Employee participation and company law coordination


Employee participation in a company created by cross-border merger, which was the reason for the deadlock over the original proposal of 1984, is coordinated by the present proposal for a Directive with a view to ensuring freedom of establishment.

The overriding fear concerning cross-border mergers was that the process might be hijacked by companies which, faced with having to live with employee participation, might try to circumvent it by means of such a merger.

Regulation (EC) No 2157/2001 and Directive 2001/86/EC have come up with a solution which can be used, mutatis mutandis, also with a view to coordinating company law under Article 44(2)(g) of the EC Treaty, as is the purpose of this Directive.

The context in which the Regulation and the Directive on the SE operate is different, however, from that surrounding the application of this Directive. By virtue of its Community nature, the SE is not subject to any existing national rules on compulsory participation in the Member State in which its registered office is situated. By contrast, companies created by the cross-border merger operations covered by the present Directive will be companies governed by the law of a Member State. Such companies will accordingly remain subject to the compulsory participation rules applicable in that Member State. It may well be, however, that, following a cross-border merger, the registered office of the company created by the merger is situated in a Member State which does not have this type of rule, whereas one or more of the companies taking part in the merger were operating under a participation system before the merger. To deal with this eventuality, provision is made for extending to companies covered by the present Directive the same protection of rights acquired with respect to participation as is granted under the system set up by the SE Regulation and Directive. The protection of acquired rights of participation is entirely justified in this case. In cases where the national law of the Member State by whose law the company created by the merger is governed does have rules on compulsory employee participation, such specific protection is unnecessary as the company in question will be subject to those rules.


5 OJ L 82, 22.3.2001, p. 16.
6 OJ L 80, 23.3.2002, p.29.
7 OJ L 254, 30.9.1994, p. 64.
8 OJ L 10, 16.1.1998, p. 22.
9 Third Council Directive concerning mergers of public limited liability companies (78/855/EEC) and Council Regulation (EC) No 2157/2001 on the Statute for a European Company (ECS).
10 Council Regulation (EEC) No 4064/89 on the control of concentrations between undertakings, OJ L 395, 30.12.1989, p.1; corrected version OJ L 257, 21.9.1990, p. 13, Regulation as last amended by Regulation (EC) No 1310/97, OJ L 180, 9.7.1997, p.1; corrigendum in OJ L 40, 13.2.1998, p. 17.


 

4. COMMENTS ON THE ARTICLES

Article 1
contains definitions which serve to delimit the scope of the Directive. The definitions of merger by acquisition and merger by the formation of a new company are taken from Directive 90/434/EEC, which also covers mergers between companies from different Member States and forms of company other than public limited liability companies. These definitions are in keeping with those in Directive 78/855/EEC concerning domestic mergers of public limited liability companies.11 The scope includes all Community companies with share capital which, in the unanimous view of the Member States, may be typified as companies having legal personality and separate assets which alone serve to cover the company's debts. It is wider than that of Directive 78/855/EEC in that it is not limited to public limited liability companies but covers all companies with share capital.

Article 2
is designed to identify the law applicable in the event of a cross-border merger to each of the merging companies. Save as otherwise provided by the present Directive for reasons to do with the cross-border nature of the operation, each company remains subject to its national law on domestic mergers.

As to the protection of employees, the cross-border merger remains subject, with regard to rights other than those of participation in the acquiring company or in the new company created by the cross-border merger, to the relevant provisions applicable in the Member States, as harmonised inter alia by Council Directive 2001/23/EC of 12 March 2001 relating to the safeguarding of employees' rights in the event of transfers of undertakings, Directive 2002/14/EC of the European Parliament and of the Council of 11 March 2002 establishing a general framework for informing and consulting employees in the European Community and Directives 94/45/EC and 97/74/EC concerning the establishment of a European works council and the informing and consulting of employees. By virtue of these provisions, the change of employer resulting from the merger operation must have no effect on the contract of employment or employment relationship in force at the time of the merger, which is automatically transferred to the new owner. Likewise protected after the merger are all acquired rights of employees agreed under a collective agreement, and their rights to old-age, invalidity or survivor's benefits under statutory social security schemes.

Article 3
lists the points that have to be included in the draft terms of cross-border merger. It includes the items already harmonised by Directive 78/855/EEC for domestic mergers of public limited liability companies, to which have been added, as in the case of the SE, a number of further items dictated by the cross-border nature of the operation, such as the name and registered office proposed for the new company. The place where the registered office is situated determines which law will be applicable to the new company ' an important piece of information as far as all interested parties, including creditors, are concerned. The draft terms must also contain information on the arrangements for employee involvement in decisions taken by the company created by the cross-border merger.

Article 4
deals with publication of the draft terms of cross-border merger and the information that must be furnished.

Article 5
provides for the possibility, as already laid down by Directive 78/855/EEC for domestic mergers of public limited liability companies and by Regulation (EC) No 2157/2001 for the European company, of providing for a single expert report on behalf of all shareholders.

Article 6
lays down the requirement of approval of the draft terms of cross-border merger by the general meeting. A similar requirement exists in the case of domestic mergers of public limited liability companies and in that of the formation of an SE by merger.

Articles 7 and 8
govern scrutiny of the legality of cross-border mergers. They are based on the corresponding principles and techniques provided for in Regulation (EC) No 2157/2001 for the SE.

Article 9
concerns the date on which the cross-border merger takes effect. The relevant date is to be that provided for by the law of the Member State by which the acquiring company is governed in the case of cross-border merger by acquisition or by which the new company is governed in the case of cross-border merger by the formation of a new company. The date must be after all the checks on all the companies taking part in the operation have been carried out.

Article 10
deals with the disclosure that must be effected upon completion of a cross-border merger. It is based on the corresponding provisions of Article 3 of Directive 68/151/EEC on the safeguards required to protect the interests of members and others,12 this being the article that governs the publicising of all essential documents relating to companies with share capital.

Article 11
is based on Articles 19 and 23 of Directive 78/855/EEC, which already coordinate the effects of a domestic merger for public limited liability companies.

Article 12
is based on Article 29 of Regulation (EC) No 2157/2001, according to which, after the date on which a cross-border merger takes effect, it is no longer possible to declare the merger null and void, the aim being to ensure absolute certainty for all third parties affected by the merger in the various Member States concerned. It would be highly dangerous for third parties subject to the laws of different Member States to be faced with the nullity of an operation after all the checks in each Member State had been carried out conclusively.

Article 13
seeks to simplify the cross-border merger procedure in the case of a merger between two companies where the acquiring company already holds all or most of the shares or other securities of the company being acquired that confer the right to vote at the latter's general meetings. In such cases, a number of steps can in fact be dispensed with.

Article 14
deals with the participation of employees in the company created by a cross-border merger where the protection of acquired rights of participation is put at risk by the merger.

Article 14 is relevant only in a situation where one of the merging companies has a participation regime, be it compulsory or voluntary and the law of the Member State where the company created by merger is to be incorporated does not impose compulsory employee participation. In all other cases, the national law applicable to the company created by merger determines the rules on employees' involvement. Article 14 reflects the balance already found in the context of the European Company Statute, in particular the negotiation procedure which should enable the interested parties to negotiate an appropriate regime to be applied for employee participation. For this purpose, article 14 incorporates by reference the provisions of Directive 2001/86/EC and Part 3 of the Annex which are specifically relevant to mergers.

Accordingly, it is only if the merging companies fail to reach a negotiated solution, that the participation system which best protects the acquired rights of the workers and which already exists in one of the merging companies is extended to the company created by merger.

Articles 15 and 16
contain the usual final provisions concerning implementation, entry into force and the addressees of the Directive.


11 OJ L 295, 20.10.1978, p. 36.
12 OJ L 65, 14.3.1968, p. 8.


 

 

Proposal for a

DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL

on cross-border mergers of companies with share capital



THE EUROPEAN PARLIAMENT AND THE COUNCIL OF THE EUROPEAN UNION,

Having regard to the Treaty establishing the European Community, and in particular Article 44(1) thereof,

Having regard to the proposal from the Commission,1

Having regard to the opinion of the Economic and Social Committee,2

Having regard to the opinion of the Committee of the Regions,3

Acting in accordance with the procedure laid down in Article 251 of the Treaty,

Whereas:
  1. The need for cooperation and consolidation between companies from different Member States and the difficulties encountered, at the legislative and administrative levels, by cross-border mergers of companies in the Community make it necessary, with a view to the completion and functioning of the single market, to lay down Community provisions to facilitate the carrying-out of cross-border mergers between various types of company with share capital governed by the laws of different Member States.
  2. The above-mentioned objectives cannot be sufficiently attained by the Member States in so far they involve laying down rules with common features applicable at transnational level; owing to the scale and impact of the proposed action, they can therefore best be achieved at Community level, it being possible for the Community to take measures in accordance with the principle of subsidiarity laid down in Article 5 of the Treaty. In accordance with the principle of proportionality as set forth in that article, this Directive does not go beyond what is necessary to achieve those objectives.
  3. In order to facilitate cross-border merger operations, it should be laid down that, unless this Directive provides otherwise, each company taking part in a merger, and each third party concerned, remains subject to the provisions of national law by which the company is governed, being those provisions which are applicable in the event of a merger with other companies governed by the same law.
  4. The common draft terms of cross-border merger must be drawn up in the same terms for each of the companies concerned in the various Member States. The minimum content of such common draft terms should therefore be specified, while leaving the companies free to agree on other items.
  5. In order to protect the interests of members and others, both the draft terms of merger and the completion of the merger must be publicised for each merging company via an entry in the appropriate public register.
  6. The laws of all the Member States provide for the drawing-up of a report on the draft terms of merger by one or more experts on behalf of each of the companies that are merging at national level. In order to limit experts' costs connected with cross-border mergers, provision should be made for the possibility of drawing up a single report intended for all members of companies taking part in a cross-border merger operation. The common draft terms of cross-border merger must be approved by the general meeting of each of these companies.
  7. In order to facilitate cross-border merger operations, it should be provided that monitoring of the completion and legality of the decision-making process in each merging company should be carried out by the national authority having jurisdiction over each of those companies, whereas monitoring of the completion and legality of the merger should be carried out by the national authority having jurisdiction over the company created by the merger. The latter authority may be a court, a notary or any other competent authority appointed by the Member State concerned. The national law determining the date on which the merger takes effect - this being the law to which the company created by the merger is subject - should also be specified.
  8. In order to protect the interests of members and others, the legal effects of the cross-border merger - distinguishing according to whether the company created by the merger is an acquiring company or a new company - should be specified. In the interests of legal certainty, it should no longer be possible, after the date on which a cross-border merger takes effect, to declare the merger null and void.
  9. This Directive is without prejudice to the application of the legislation on the control of concentrations between undertakings, both at the Community level4 and at the level of Member States.
  10. Employees' rights other than rights of participation should remain subject to the national provisions referred to in Council Directive 98/59/EC of 20 July 1998 on the approximation of the laws of the Member States relating to collective redundancies,5 Council Directive 2001/23/EC of 12 March 2001 on the safeguarding of employees' rights in the event of transfers of undertakings,6 Directive 2002/14/EC of the European Parliament and of the Council of 11 March 2002 establishing a general framework for informing and consulting employees in the European Community7 and Council Directive 94/45/EC of 22 September 1994 on the establishment of a European Works Council or a procedure in Community-scale undertakings and Community-scale groups of undertakings for the purposes of informing and consulting employees.8
  11. If at least one of the companies taking part in the cross-border merger is operating under a participation system and if the national law of the Member State in which the registered office of the company created by the merger is situated does not impose compulsory employee participation on that company, the participation of employees in the company created by the cross-border merger and their involvement in the definition of such rights must be regulated. To that end, the principles and procedures provided for in Council Regulation (EC) No 2157/2001 of 8 October 2001 on the Statute for a European company9 and in Council Directive 2001/86/EC of 8 October 2001 supplementing the Statute for a European company10 should be taken as a basis,




1 OJ C ['], ['], p. ['].
2 OJ C ['], ['], p. ['].
3 OJ C ['], ['], p. ['].
4 Council Regulation (EEC) No 4064/89 on the control of concentrations between undertakings, OJ L 395, 30.12.1989, p.1; corrected version OJ L 257, 21.9.1990, p. 13, Regulation as last amended by Regulation (EC) No 1310/97, OJ L 180, 9.7.1997, p.1; corrigendum in OJ L 40, 13.2.1998, p. 17.
5 OJ L 225, 12.8.1998, p. 16.
6 OJ L 61, 5.3.1977, p. 26.
7 OJ L 80, 23.3.2002, p.29.
8 OJ L 254, 30.9.1994, p. 64; Directive amended by Directive 97/74/EC (OJ L 10, 16.1.1998, p.22).
9 OJ L 294, 10.11.2001, p. 1.
10 OJ L 294, 10.11.2001, p.22.


 

HAVE ADOPTED THIS DIRECTIVE:

 

Article 1



For the purposes of this Directive:

- "merger" means an operation whereby:

(a) one or more companies, on being dissolved without going into liquidation, transfer all their assets and liabilities to another existing company - the acquiring company - in exchange for the issue to their shareholders of securities or shares respresenting the capital of that other company and, if applicable, a cash payment not exceeding 10% of the nominal value, or, in the absence of a nominal value, of the accounting par value of those securities or shares; or

(b) two or more companies, on being dissolved without going into liquidation, transfer all their assets and liabilities to a company that they form - the new company - in exchange for the issue to their shareholders of securities or shares representing the capital of that new company and, if applicable, a cash payment not exceeding 10% of the nominal value, or in the absence of a nominal value, of the accounting par value of those securities or shares; or

(c) a company, on being dissolved without going into liquidation, transfers all its assets and liabilities to the company holding all the securities or shares representing its capital;

- "cross-border merger" means a merger within the meaning of the first indent which involves companies with share capital formed in accordance with the law of a Member State and having their registered office, central administration or principal place of business within the Community, provided at least two of them are governed by the laws of different Member States;

- "company with share capital" means a company having legal personality, possessing separate assets which alone serve to cover its debts and subject under the national law governing it to conditions concerning guarantees such as are provided for by Council Directive 68/151/EEC11 for the protection of the interests of members and others.


11 OJ L 65, 14.3.1968, p. 8.


 

Article 2



Save as otherwise provided in this Directive, each company taking part in a cross-border merger shall be governed, as far as the merger formalities are concerned, by the provisions of national law to which it is subject that apply to mergers of this type of company with other companies with share capital subject to the same national law. The said provisions shall include those concerning the decision-making process relating to the merger and the protection of creditors, debenture holders and the holders of securities other than shares to which special rights are attached, as well as of employees as regards rights other than those governed by Article 14.

 

Article 3

  • The Member States shall provide that each management or administrative organ of each of the merging companies must draw up common draft terms of cross-border merger. The common draft terms of cross-border merger shall include the following particulars:


  • (a) the form, name and registered office of the merging companies and those proposed for the company created by the merger;

    (b) the ratio applicable to the exchange of securities or shares representing the company capital and the amount of any compensation;

    (c) the terms for the allotment of securities or shares representing the capital of the company created by the merger;

    (d) the date from which the holding of such securities or shares representing the company capital will entitle the holders to share in profits and any special conditions affecting that entitlement;

    (e) the date from which the transactions of the merging companies will be treated for accounting purposes as being those of the company created by the merger;

    (f) the rights conferred by the company created by the merger on members enjoying special rights or on other holders of securities or shares representing the company capital, or the measures proposed concerning them;

    (g) any special advantages granted to the experts who examine the draft terms of merger or to members of the administrative, management, supervisory or controlling organs of the merging companies;

    (h) the statutes of the company created by the merger;

    (i) information on the procedures by which arrangements for the involvement of employees in the definition of their rights to participation in the company created by the merger are determined pursuant to Article 14.
  • In addition to the items provided for in paragraph 1, the merging companies may, by common accord, include further items in the common draft terms of merger.


  •  

    Article 4


    The Member States shall provide that, for each of the merging companies, the following particulars at least must be published, not less than one month before the date of the general meeting referred to in Article 6, in the manner laid down by the law of each Member State in accordance with Article 3 of Directive 68/151/EEC:

    (a) the form, name and registered office of each merging company and those proposed for the company created by the merger;

    (b) the public register in which the documents of each merging company are filed and their identification number in that register;

    (c) an indication, for each of the merging companies, of the arrangements made for the exercise of the rights of creditors and of any minority shareholders of the merging companies and the address at which complete information on those arrangements may be obtained free of charge.

     

    Article 5



    1. An expert report intended for members and made available not less than one month before the date of the general meeting referred to in Article 6 shall be drawn up for each merging company.

    2. As an alternative to experts operating on behalf of each of the merging companies, one or more independent experts, appointed for that purpose at the joint request of the companies by a judicial or administrative authority in the Member State of one of the merging companies or of the future company, may examine the draft terms of cross-border merger and draw up a single written report to all the shareholders. Depending on the law of each Member State, such experts may be natural persons, legal persons or companies.

    The experts shall be entitled to secure from each of the merging companies all information they consider necessary for the discharge of their duties.

     

    Article 6



    1. After taking note of the expert report referred to in Article 5, the general meeting of each of the merging companies shall approve the common draft terms of cross-border merger.

    2. The general meeting of each of the merging companies may reserve the right to make implementation of the cross-border merger conditional on express ratification by it of the arrangements decided on with respect to the involvement of employees in the company created by the merger.

     

    Article 7



    1. Each Member State shall designate the authorities competent to scrutinise the legality of the merger as regards that part of the procedure which concerns each merging company subject to its national law.

    2. In each Member State concerned the competent authorities shall issue to each merging company subject to that State's national law a certificate conclusively attesting to the proper completion of the pre-merger acts and formalities.

     

    Article 8



    Each Member State shall designate the authorities competent to scrutinise the legality of the merger as regards that part of the procedure which concerns the completion of the merger and, where appropriate, the formation of a new company created by the merger where the company created by the merger is subject to its national law. The said authorities shall in particular ensure that the merging companies have approved the common draft terms of cross-border merger in the same terms and that arrangements for employee participation have been determined in accordance with Article 14.

    To that end each merging company shall submit to the competent authorities the certificate referred to in Article 7(2) within six months of its issue together with the common draft terms of cross-border merger approved by the general meeting referred to in Article 6.

     

    Article 9



    The law of the Member State to whose jurisdiction the company created by the merger is subject shall determine the date on which the cross-border merger takes effect. That date must be after the supervision as referred to in Article 8 has been carried out.

     

    Article 10



    The law of each of the Member States to whose jurisdiction the merging companies were subject shall determine, with respect to the territory of that State, the arrangements for publicising completion of the cross-border merger in the public register in which each of the companies is required to file documents.

     

    Article 11



    1. A merger carried out as laid down in point (a) of the first indent of Article 1 shall, from the date referred to in Article 9, have the following consequences:

    (a) all the assets and liabilities of each company being acquired are transferred, by way of universal succession, to the acquiring company;

    (b) the shareholders of the company being acquired become shareholders of the acquiring company;

    (c) the company being acquired ceases to exist.

    2. A merger carried out as laid down in point (b) of the first indent of Article 1 shall, from the date referred to in Article 9, have the following consequences:

    (a) all the assets and liabilities of the merging companies are transferred, by way of universal succession, to the new company;

    (b) the shareholders of the merging companies become shareholders of the new company;

    (c) the merging companies cease to exist.

    3. Where, in the case of a merger of companies covered by this Directive, the laws of the Member States require the completion of special formalities before the transfer of certain assets, rights and obligations by the merging companies becomes effective against third parties, those formalities shall be carried out by the company created by the merger.

     

    Article 12



    A cross-border merger which has taken effect as provided for in Article 9 may not be declared null and void.

     

    Article 13



    1. Where a cross-border merger by acquisition is carried out by a company which holds all the shares and other securities conferring the right to vote at general meetings of the company being acquired, Articles 3(1)(b) and (c), 5 and 11(1)(b) shall not apply.

    2. Where a merger by acquisition is carried out by a company which holds 90% or more but not all of the shares and other securities conferring the right to vote at general meetings of another company, reports by the management or administrative body, reports by an independent expert or experts and the documents necessary for scrutiny shall be required only to the extent that the national law governing either the acquiring company or the company being acquired so requires.

     

    Article 14



    Where at least one of the merging companies is operating under an employee participation system and where the national law applicable to the company created by the merger does not impose compulsory employee participation, the participation of employees in the company created by the merger and their involvement in the definition of such rights shall be regulated by the Member States in accordance with the principles and procedures laid down in Article 12(2), (3) and (4) of Regulation (EC) No 2157/2001 and the following provisions of Directive 2001/86/EC:

    (a) Article 3(1), (2) and (3), (4) first subparagraph, first indent, and second subparagraph, (5),

    (6) first and second subparagraphs and (7);

    (b) Article 4(1),(2), point (g), and (3);

    (c) Article 5;

    (d) Article 6;

    (e) Article 7(1), (2) first subparagraph, point (b), and second subparagraph, and (3);

    (f) Articles 8 to 12;

    (g) Part 3 of the Annex.

     

    Article 15



    Member States shall bring into force the laws, regulations and administrative provisions necessary to comply with this Directive within eighteen months of its publication. They shall forthwith inform the Commission thereof and communicate a table of equivalence between those provisions and this Directive.

    When Member States adopt such measures, they shall contain a reference to this Directive or shall be accompanied by such reference at the time of their official publication. The procedure for such a reference shall be adopted by Member States.

    This Directive shall enter into force on the twentieth day following that of its publication in the Official Journal of the European Union.

     

    Article 16



    This Directive is addressed to the Member States.

    Done at Brussels, [']

    For the European Parliament
    The President

    For the Council
    The President

    ›››Archivio notizie
    DALLA PRIMA PAGINA
    PKP Cargo annuncia altri licenziamenti collettivi che colpiranno 2.429 dipendenti in due anni
    Varsavia
    Lo scorso anno l'azienda polacca aveva rescisso oltre 2.500 contratti di lavoro
    Nel 2024 è cresciuta l'incidenza dei costi di trasporto sull'interscambio delle merci dell'Italia
    Roma
    Rialzo del +2,5% per le esportazioni e del +4,2% per le importazioni (+4,2%)
    Il Dipartimento dei Trasporti del Regno Unito ha presentato un piano per accelerare lo sviluppo dei porti
    Londra
    Kane: siamo determinati a realizzare i progetti che faranno davvero la differenza
    MSC avrebbe intenzione di comprare il cantiere navale rumeno Damen Mangalia
    Praga
    Verrebbe utilizzato per la costruzione di navi da crociera, di ro-pax e di rimorchiatori
    Inaugurato il terminal intermodale di Medlog (MSC) nell'area di Parigi
    Ginevra
    Ha una capacità di traffico annua pari ad oltre 100mila teu
    Rinnovato il direttivo dell'Associazione Nazionale Compagnie e Imprese Portuali
    Roma
    Confermato Luca Grilli alla presidenza per il quarto mandato consecutivo
    PSA partner strategico dell'iniziativa GCMD per la decarbonizzazione del settore marittimo
    Singapore
    È il primo operatore portuale ad aderire al progetto
    Sergio Liardo sarà il nuovo comandante generale del Corpo delle Capitanerie di Porto - Guardia Costiera
    Roma
    A settembre subentrerà a Nicola Carlone
    Iniziata a Marghera la costruzione della prima delle due navi da crociera di lusso di classe “Sonata”
    Iniziata a Marghera la costruzione della prima delle due navi da crociera di lusso di classe “Sonata”
    Miami
    Fincantieri consegnerà l'unità nel 2027
    Nuovo traffico di auto Volkswagen al terminal ro-ro della Vezzani a Porto Marghera
    Venezia
    La prima nave approderà ad ottobre
    HHLA acquisisce il 60% di un terminal intermodale nell'Ucraina occidentale
    Amburgo
    Avrà una capacità di traffico dei container pari a 100mila teu
    Il ministero di Salvini designa i presidenti delle AdSP italiane con il contagocce e il cluster marittimo-portuale protesta (debolmente)
    Concordato un aumento del 5% in due anni dei salari dei marittimi
    Londra
    Oca (ITF): risultato positivo ed equo esito di trattative difficili
    Nuovi dazi, inflazione e guerre minacciano di ridurre notevolmente la crescita dell'economia mondiale
    Parigi
    Cormann (OCSE): le prospettive economiche mostrano che l'attuale incertezza politica sta indebolendo i commerci e gli investimenti, riducendo la fiducia di consumatori e imprese
    Ad aprile il traffico dei container nei porti marittimi cinesi è cresciuto del +7,7%
    Pechino
    Nel primo quadrimestre di quest'anno sono stati movimentati 98,8 milioni di teu (+8,1%)
    Interporto Padova avvia la gara per selezionare un partner con cui sviluppare le attività del terminal intermodale
    Padova
    Alla società interportuale il 30% del capitale della nuova Intermodal Terminal Padova
    Firmato l'atto di sottomissione per consentire l'avvio dei lavori di ampliamento del Terminal del Golfo
    Firmato l'atto di sottomissione per consentire l'avvio dei lavori di ampliamento del Terminal del Golfo
    La Spezia
    Musso: passaggio cruciale per la nostra azienda
    Varata a Monfalcone la nuova nave da crociera Mein Schiff Flow
    L'associazione delle autorità portuali statunitensi scongiura l'USTR a cancellare l'ulteriore dazio sulle gru STS cinesi
    Washington
    In dieci anni il valore delle commesse per queste gru salirebbe da 2,47 miliardi a 6,68 miliardi di dollari
    La Commissione Europea propone la creazione di un hub per la sicurezza marittima nel Mar Nero
    Bruxelles
    L'obiettivo è di proteggere le infrastrutture marittime critiche e l'ambiente marino
    Completato l'iter di assegnazione a Vestas della Piattaforma Logistica di Taranto per l'eolico
    Taranto
    Lo scorso mese il traffico delle merci nel porto pugliese è cresciuto del +22,3%
    Forte incremento dei casi di navi abbandonate
    Forte incremento dei casi di navi abbandonate
    Londra
    Attualmente sono 158. Cotton e Trowsdale (ITF): l'impunità sta crescendo a tutti i livelli; è necessaria una riforma urgente
    Il governo elvetico intende applicare la tassa sul traffico pesante anche ai camion a propulsione elettrica
    Berna
    L'estensione prevista a partire dal 2029
    Nel primo trimestre di quest'anno il traffico delle merci nel porto di Tanger Med è cresciuto del +13,4%
    Anjra
    Movimentate 37,6 milioni di tonnellate di carichi
    Nel porto di Koper è stato inaugurato il nuovo terminal crociere
    Koper
    A settembre l'ex stazione marittima ha registrato l'approdo della millesima nave da crociera
    È necessario fare di più per promuovere i fuel scalabili a zero emissioni per la decarbonizzazione dello shipping
    È necessario fare di più per promuovere i fuel scalabili a zero emissioni per la decarbonizzazione dello shipping
    Copenaghen
    Lo evidenzia un nuovo rapporto della Getting to Zero Coalition e del Global Maritime Forum
    Approvato in Italia lo schema di regolamento portuale per operazioni di bunkeraggio GNL/bioGNL ship to ship
    Roma
    Carburante decisivo - sottolinea Assogasliquidi - per raggiungere gli obiettivi di decarbonizzazione del trasporto marittimo
    Se i rischi tradizionali per la navigazione si stanno attenuando, aumentano altri pericoli
    Monaco di Baviera
    Pubblicato il “Safety and Shipping Review 2025” di Allianz Commercial. Nel 2024 il minimo storico di perdite di navi
    Pressioni del governo americano per subentrare alla Cina nella gestione di porti a Panama e in Australia
    Arlington/Sydney
    Sarebbero attuate attraverso società legate all'amministrazione Trump
    Mercitalia Logistics diventa FS Logistix, una piattaforma digitale integrata per il trasporto merci end-to-end
    Roma
    Integrazione delle otto società che compongono il comparto logistico del gruppo FS
    F2i integra FHP Holding Portuale e Compagnia Ferroviaria Italiana in FHP Group
    Milano
    L'obiettivo è di farne il principale operatore italiano di logistica integrata marittima-terrestre nel settore dry bulk e break-bulk
    MOL conferma che le nuove tasse USA sulle navi cinesi potrebbero avere un impatto sui suoi prossimi ordini
    Tokyo
    La compagnia annuncia che assumerà decisioni all'insegna della cautela nella selezione dei cantieri navali
    L'Unione Interporti Riuniti propone l'introduzione dei “terminal bonus”
    Venezia
    Sollecitati meccanismi di incentivazione per i terminal ferroviari che comprendano gli aspetti delle manovre ferroviarie, non solo portuali, e della terminalizzazione
    L'ITF e il sindacato argentino CATT contro le nuove disposizioni per il settore marittimo del governo Milei
    Buenos Aires/Londra
    Cotton: queste misure innescheranno una corsa al ribasso dei salari e delle condizioni di lavoro
    In crescita congiunturale il valore degli scambi commerciali del G20 nel primo trimestre del 2025
    In crescita congiunturale il valore degli scambi commerciali del G20 nel primo trimestre del 2025
    Parigi
    Il commercio di servizi ha registrato un calo del -0,7% delle esportazioni e un aumento del +1,0% delle importazioni
    Ad aprile i traffici delle merci nei porti di Barcellona e Algeciras sono aumentati. Calo a Valencia
    Algeciras/Barcellona/Madrid/Valencia
    Nel primo quadrimestre del 2025 i porti spagnoli hanno movimentato 182,0 milioni di tonnellate (-1,9%)
    Firmata l'ipotesi di rinnovo del Ccnl attività ferroviarie e del contratto aziendale di FS Italiane
    Roma
    Riconosciuti incrementi salariali per un importo mensile medio a regime di 230 euro
    La Commissione Europea ha pubblicato il “The EU Blue Economy Report 2025”
    Bruxelles
    Nel 2022 l'economia blu ha dato lavoro direttamente a 4,82 milioni di persone generando quasi 890 miliardi di euro di ricavi
    Nel 2024 il numero di spedizioni di trasporto combinato in Europa è cresciuto del +5,2%
    Bruxelles
    Le performance in tonnellate-km sono aumentate del +8,4%
    Nel primo trimestre il traffico delle merci nel porto di Napoli è cresciuto del +4,3%, mentre a Salerno è calato del -3,4%
    Nel primo trimestre il traffico delle merci nel porto di Napoli è cresciuto del +4,3%, mentre a Salerno è calato del -3,4%
    Napoli
    Calo del -12,1% dei crocieristi nel capoluogo campano
    Fallito il varo di un cacciatorpediniere in Corea del Nord
    Pyongyang
    L'incidente alla presenza del dittatore Kim Jong-un
    La FMC indaga per appurare se attraverso lo Stato di bandiera delle navi si danneggia il commercio estero degli USA
    Washington
    Periodo iniziale di 90 giorni per l'invio di commenti pubblici
    In attesa di risposte dalla giustizia, Hapag-Lloyd sollecita il governo italiano a riattivare la concessione al Genoa Port Terminal
    Genova
    Non possiamo portare avanti i piani di investimento - denuncia la compagnia - se la concessione viene improvvisamente considerata in scadenza a fine giugno
    António Guterres: senza sicurezza marittima non può esserci sicurezza globale
    New York
    Travlos (Union of Greek Shipowners): se il sistema marittimo globale si ferma, l'economia mondiale crollerà in soli 90 giorni
    Stonepeak (Textainer) ha stretto un accordo per comprare la Seaco
    Hamilton
    Concentrazione del valore di 1,75 miliardi di dollari nel mercato del noleggio dei container
    SBB CFF FFS Cargo riorganizza l'attività di trasporto combinato con la cancellazione di servizi non redditizi e con esuberi
    Berna
    L'obiettivo è di ridurre i costi di 60 milioni di franchi all'anno entro il 2033
    Nel primo trimestre del 2025 i ricavi del gruppo crocieristico Viking sono aumentati del +24,9%
    Nel primo trimestre del 2025 i ricavi del gruppo crocieristico Viking sono aumentati del +24,9%
    Los Angeles
    Il periodo è stato archiviato con una perdita netta di -105,4 milioni di dollari
    Le misure del governo per l'autotrasporto? Buone per Unatras/FAI-Conftrasporto. Pessime per Trasportounito
    Roma
    Uggè: ascoltate le istanze del settore. Longo: totalmente ignorate le richieste
    Franchini (Ruote Libere): le misure del governo per l'autotrasporto lasciano immutati i problemi della categoria
    Modena
    Si finisce addirittura - denuncia - per peggiorare il quadro
    Nei primi tre mesi del 2025 il traffico dei container nei terminal portuali di Eurokai è cresciuto del +11,0%
    Amburgo
    In Germania l'aumento è stato del +16,5%, in Italia del +4,0% e negli altri terminal esteri del +2,8%
    Le aziende della logistica dell'automotive accusano un crollo dei volumi movimentati
    Bruxelles
    Göbel: dobbiamo urgentemente ricostruire la fiducia nel settore
    Assai positive le performance trimestrali dell'israeliana ZIM
    Assai positive le performance trimestrali dell'israeliana ZIM
    Haifa
    Nei primi tre mesi del 2025 i ricavi sono cresciuti del +28,5%. Le navi hanno trasportato 944mila container (+11,6%)
    MSC Crociere ordina altre due navi da crociera di classe “World” a Chantiers de l'Atlantique
    Parigi
    Saranno prese in consegna nel 2029 e 2030
    WSC, la decisione degli USA di tassare tutte le car carrier estere è sbagliata
    Washington
    L'associazione chiede all'USTR di avviare una consultazione pubblica
    CMA CGM ha chiuso il primo trimestre 2025 con un utile netto di 1,12 miliardi di dollari (+42,8%)
    Marsiglia
    Ricavi in crescita del +12,1%
    ECSA e SEA Europe spiegano come garantire e accrescere la competitività dell'industria marittima dell'UE
    Stettino/Bruxelles
    Nei primi tre mesi del 2025 il traffico delle merci nei porti di Genova e Savona-Vado è cresciuto del +1,4%
    Nei primi tre mesi del 2025 il traffico delle merci nei porti di Genova e Savona-Vado è cresciuto del +1,4%
    Genova
    Nel settore dei container, deciso rialzo dei trasbordi (+107,3%) e lieve calo dell'import-export (-0,7%)
    I porti di Brema e di Amburgo archiviano il primo trimestre con una crescita del +3% del traffico
    I porti di Brema e di Amburgo archiviano il primo trimestre con una crescita del +3% del traffico
    Brema/Amburgo
    La società terminalista HHLA registra ricavi trimestrali record
    Traffico mensile dei container record nei porti turchi
    Ankara
    A maggio sono stati movimentati quasi 1,4 milioni di teu (+17,6%)
    Sergio Landolfi è stato eletto presidente dell'Associazione Doganalisti del Porto della Spezia
    La Spezia
    Rinnovato il consiglio direttivo
    Ad ottobre a Salerno l'élite dell'industria dei traghetti parteciperà alla conferenza di Interferry
    Victoria
    Evento dal titolo “Connections”
    Uniport avvia un'iniziativa a favore della ricerca sulla SLA
    Roma
    Raccolta fondi a favore del Centro Clinico NeMO Fondazione Serena Onlus
    Il Propeller Club di Genova ha analizzato rischi e opportunità dell'uso dell'AI nei settori marittimo e assicurativo
    Genova
    Evidenziata l'importanza della formazione nell'impiego della tecnologia
    Chantiers de l'Atlantique consegna lo yacht da crociera di lusso Luminara a The Ritz-Carlton Yacht Collection
    Saint-Nazaire
    La nave debutterà in Alaska
    Il trasporto marittimo, con fornitori e appaltatori navali, è il cardine degli scambi commerciali dell'Italia
    Porto Cervo
    Congresso annuale dell'ANPAN in Sardegna
    Uiltrasporti, rischio caos nei porti italiani per i ritardi nella nomina dei presidenti delle AdSP
    Roma
    Se si proseguirà a distribuire incarichi senza tenere conto delle competenze dei futuri presidenti - avverte il sindacato - saremo costretti alla mobilitazione
    Giampieri (Assoporti): il procedimento di nomina dei presidenti delle AdSP trovi rapida soluzione
    Roma
    Audizione alla Camera dei deputati
    MAN Energy Solutions cambia nome diventando Everllence
    Augusta
    Marchio nato dalla fusione dei termini inglesi ever ed excellence
    Il ministero dell'Interno e Fincantieri sottoscrivono il nuovo protocollo di legalità
    Roma
    Vard consegna due navi CSOV dotate di cyber notation
    Trieste
    Presentano tutti i requisiti obbligatori in termini di cybersecurity
    In Veneto verrà realizzata una tratta sperimentale del sistema di trasporto ultra veloce Hyper Transfer
    Monaco di Baviera
    Capsule con tecnologia a levitazione magnetica potranno trasportare 12 tonnellate di merci containerizzate o 38 passeggeri
    SBB sollecita UFT ed ERA ad adottare misure per evitare incidenti ferroviari causati dai ceppi dei freni
    Berna
    La riapertura completa della galleria di base del San Gottardo è avvenuta dopo oltre un anno dal deragliamento di un treno
    Nel primo quadrimestre del 2025 il traffico dei container nel porto di Augusta è cresciuto del +21,6%
    Augusta
    Di Sarcina: raccogliamo già i primi frutti dello spostamento dei contenitori da Catania
    I porti italiani partecipano a Monaco all'ultima edizione di Transport Logistic
    Monaco di Baviera
    Inaugurato il Padiglione Italia
    Un miliardo di euro per ripristinare le infrastrutture portuali dell'Ucraina danneggiate dagli attacchi russi
    Odessa
    Ingresso di 100 nuovi soci speciali nella compagnia portuale CULMV di Genova
    Genova
    Primo ingresso di 45 unità dal prossimo mese
    Musolino è stato confermato all'unanimità presidente di MEDports
    Tangeri
    L'associazione raggruppa 33 autorità portuali del bacino del Mediterraneo
    Nel 2024 la genovese Ente Bacini ha registrato ricavi record
    Genova
    Lo scorso anno nei cinque bacini di carenaggio gestiti sono state immesse 58 navi
    PROSSIME PARTENZE
    Visual Sailing List
    Porto di partenza
    Porto di destinazione:
    - per ordine alfabetico
    - per nazione
    - per zona geografica
    ALIS ha sottoscritto un protocollo d'intesa con la Rete delle Scuole Italiane della Logistica
    Roma
    L'obiettivo è di rafforzare il legame tra mondo della scuola e mondo del lavoro
    Ogni euro investito nella Guardia Costiera genera un valore di 1,53 euro per l'economia nazionale
    Roma
    Presentato a Roma il rapporto economico sul Corpo
    La logistica europea dell'automotive deve guardare al mondo
    Bruxelles
    Göbel (ECG): le sfide del nostro settore sono globali, e altrettanto devono essere le nostre risposte
    Ad aprile il traffico delle merci nei porti di Genova e Savona-Vado è diminuito del -8,7%
    Genova
    Volumi stabili nel primo scalo, mentre nel secondo è stata registrata una flessione del -27,7%
    Natilus valuta con Kuehne+Nagel l'impiego dei propri aerei ad ala mista nel trasporto cargo
    Schindellegi
    Sono progettati per ottenere una riduzione del 30% del consumo di fuel e un aumento del 40% della capacità di carico
    Aggiudicata la gara per il potenziamento del Tuscan Port Community System
    Livorno
    Investimento di oltre 500mila euro per l'attività di sviluppo applicativo della durata di un anno
    Convegno sull'impatto dell'intelligenza artificiale e dell'automazione sulla sicurezza e sul lavoro nei porti
    Roma
    Organizzato dalla Filt Cgil, si terrà giovedì e venerdì a Livorno
    Fincantieri sigla un memorandum of understanding con Qatar Navigation
    Trieste
    Cooperazione in settori come i servizi marittimi, la gestione di progetti e l'integrazione tecnologica
    Porto del Pireo, rimesso in attività il bacino di carenaggio galleggiante Piraeus II
    Il Pireo
    Ha una capacità di sollevamento di 4mila tonnellate
    La Polonia finanzia l'ampliamento del terminal intermodale Euroterminal Slawków
    Slawków
    Da 285mila container teu all'anno, la capacità salirà a 530mila teu
    Accordo CMA CGM - Saigon Newport Corporation per un nuovo container terminal ad Haiphong
    Marsiglia
    Diventerà operativo nel 2028 e avrà una capacità di 1,9 milioni di teu
    Genova Industrie Navali acquisisce una partecipazione in Lagomarsino Anielli
    Genova
    Contestuale cessione della società Pitturazioni Navali Industriali
    L'estone AS Tallink noleggia il cruise ferry Romantika all'algerina Madar Maritime Company
    Tallinn
    La compagnia di Algeri è stata fondata lo scorso anno
    ANSI, bene le misure per la logistica del decreto Infrastrutture
    Roma
    D'Angelo: non mancano spinta innovativa, visione a lungo termine e attenzione a transizione e sostenibilità
    Progetto per la realizzazione di una Comunità Energetica Rinnovabile del porto della Spezia
    La Spezia
    Nuova esercitazione anti-pirateria nel Golfo di Guinea
    Roma
    Ha coinvolto l'unità navale “Comandante Bettica” e il mercantile “Grande Angola”
    Kuehne+Nagel comprerà la società spagnola di autotrasporto TDN
    Schindellegi/Madrid
    Ha 600 dipendenti e una flotta di oltre 700 veicoli
    In calo i ricavi e gli utili trimestrali di MPC Container Ships
    Oslo
    Baack: il mercato dei container continua a mostrare resilienza
    Accordo tra Fincantieri e SRSA per lo sviluppo marittimo e costiero nel Mar Rosso
    Trieste
    Inaugurata la sede di Fincantieri Arabia for Naval Services a Riad
    Via libera alla cessione del 56% della Wilson Sons alla Shipping Agencies Services (gruppo MSC)
    Londra
    La transazione sarà completata all'inizio del prossimo mese
    Avvio delle opere di rimozione dei relitti di 38 imbarcazioni nel porto di Catania
    Catania
    Intervento del valore oltre due milioni di euro
    Si infiamma ad Ancona la questione della destinazione d'uso del Molo Clementino
    Ancona
    GNV ha ottenuto la certificazione ISO 14001
    Genova
    È stata rilasciata da LRQA - Lloyd's Register Quality Assurance
    ABB ha stretto un accordo per comprare la francese BrightLoop
    Zurigo
    L'obiettivo dell'acquisizione è di accelerare la strategia di elettrificazione nei settori della mobilità industriale e della propulsione navale
    Definiti i criteri di adeguamento agli indici inflattivi dei canoni delle concessioni portuali
    Roma
    MBS Logistics compra la casa di spedizioni elvetica Gerhard Wegmüller
    Zurigo
    La società ha sede a Zurigo
    Venduto per 3,6 milioni di dollari il traghetto Kriti I destinato alla demolizione
    Atene
    Sarà smantellato da un cantiere autorizzato dall'UE
    Ad aprile il traffico dei container nel porto di Los Angeles è aumentato del +9,4%
    Los Angeles/New York
    Nei primi tre mesi del 2025 il porto di New York ha movimentato 2,2 milioni di contenitori (+10,0%)
    Il Consiglio dei ministri ha approvato il decreto-legge Infrastrutture
    Rixi: provvedimento importante per l'autotrasporto
    Nel primo trimestre i ricavi di Global Ship Lease sono aumentati del +6,4%
    Atene
    Utile netto di 123,4 milioni di dollari (+34,3%)
    Filt, Fit e Uilt sollecitano un urgente superamento della fase commissariale per l'AdSP del Mar Tirreno Centrale
    Napoli
    Federlogistica, necessario un piano proattivo per rafforzare la cybersecurity di porti e logistica
    Genova
    Sollecitata la creazione di un fondo nazionale
    Accordo Mercitalia Logistics - Logtainer
    Roma
    L'obiettivo è lo sviluppo di servizi di trasporto intermodale marittimo in Italia e in Europa
    DP World gestirà un terminal multipurpose nel porto siriano di Tartous
    Damasco
    Previsto un investimento di 800 milioni di dollari
    Il porto di Long Beach segna un nuovo record di traffico dei container per il mese di aprile
    Long Beach/Hong Kong
    Lo scalo portuale di Hong Kong ha movimentato 1,2 milioni di contenitori (+6,0%)
    RINA chiude il 2024 con ricavi nuovamente ad un livello record
    Genova
    Nel primo trimestre il volume d'affari è cresciuto del +12% e i nuovi ordini del +16%
    Il 23 maggio si terrà la quarta edizione del convegno nazionale “Interporti al centro”
    Roma
    Organizzato dalla UIR, è in programma presso l'Interporto Rivers di Venezia
    Nel Regno Unito fusione tra la società di consegne espresso Evri e la divisione per l'e-commerce di DHL
    Londra
    PORTI
    Porti italiani:
    Ancona Genova Ravenna
    Augusta Gioia Tauro Salerno
    Bari La Spezia Savona
    Brindisi Livorno Taranto
    Cagliari Napoli Trapani
    Carrara Palermo Trieste
    Civitavecchia Piombino Venezia
    Interporti italiani: elenco Porti del mondo: mappa
    BANCA DATI
    ArmatoriRiparatori e costruttori navali
    SpedizionieriProvveditori e appaltatori navali
    Agenzie marittimeAutotrasportatori
    MEETINGS
    Convegno sull'impatto dell'intelligenza artificiale e dell'automazione sulla sicurezza e sul lavoro nei porti
    Roma
    Organizzato dalla Filt Cgil, si terrà giovedì e venerdì a Livorno
    Il 23 maggio si terrà la quarta edizione del convegno nazionale “Interporti al centro”
    Roma
    Organizzato dalla UIR, è in programma presso l'Interporto Rivers di Venezia
    ››› Archivio
    RASSEGNA STAMPA
    US has its eye on Greek ports
    (Kathimerini)
    Proposed 30% increase for port tariffs to be in phases, says Loke
    (Free Malaysia Today)
    ››› Archivio
    FORUM dello Shipping
    e della Logistica
    Relazione del presidente Vittorio Parmigiani
    Porto Cervo, 30 maggio 2025
    ››› Archivio
    In arrivo altri 20 trattori per la Hannibal del gruppo Contship
    La Spezia
    Saranno presi in consegna tra la fine di quest'anno e i primi mesi del 2026
    Ad aprile il porto di Singapore ha movimentato oltre 3,6 milioni di container (+7,1%)
    Singapore
    In termini di peso il traffico containerizzato è diminuito del -2,5%
    Assagenti suggerisce le priorità che dovranno essere affrontate dal prossimo presidente del porto di Genova
    Genova
    Stabili i ricavi trimestrali di Danaos Corporation
    Atene
    Utile netto in calo del -23,5%
    Stabile il traffico delle merci nei porti del Montenegro nel primo trimestre
    Podgorica
    Crescita del +73,9% dei volumi da e per l'Italia
    Prysmian ha inaugurato la nuova nave posacavi Prysmian Monna Lisa
    Milano
    Ampliato lo stabilimento finlandese che produce cavi sottomarini ad alta tensione
    Inaugurato il secondo container terminal del porto camerunese di Kribi
    Yaoundé
    Ha una banchina di 715 metri lineari e una profondità del fondale di -16 metri
    Eurogate Intermodal ha comprato la società di autotrasporto Deisser
    Amburgo/Stoccarda
    L'azienda di Stoccarda è specializzata nel segmento dei container
    Annunciato uno sconto sulla tassa per il transito delle grandi portacontainer nel canale di Suez
    Ismailia
    Riduzione del 15% per le navi di almeno 130mila tonnellate SCNT
    La Zona Logistica Semplificata Porto e retroporto della Spezia è pronta per esser resa operativa
    Genova/La Spezia
    Lo ha reso noto il consigliere regionale Piana
    Porto di Genova, il TAR per il Lazio ha annullato la concentrazione Ignazio Messina-Terminal San Giorgio
    Roma
    Accolto il ricorso di Grimaldi Euromed
    Fincantieri chiude il primo trimestre con un valore record dei nuovi ordini
    Trieste
    Forte crescita dei ricavi e dell'EBITDA
    Fermerci, le altre Regioni seguano l'esempio dell'Abruzzo introducendo il ferrobonus regionale
    Roma
    Celebrata la posa del primo pilastro del parco logistico in costruzione a Tortona
    Tortona
    Il completamento del progetto è previsto per maggio 2026
    La Zona Franca Doganale interclusa a Genova come opportunità per mitigare l'impatto dei dazi
    Genova
    Lo evidenzia Spediporto
    Ad aprile sono diminuiti i ricavi delle taiwanesi Evergreen e Yang Ming
    Keelung/Taipei
    In crescita il volume d'affari della connazionale Wan Hai Lines
    Nei primi tre mesi del 2025 le portacontainer della RCL hanno trasportato 658mila teu (+8,9%)
    Bangkok
    Ricavi in crescita del +37,6%
    Avviato il percorso di preparazione del Piano Regolatore Portuale di Ancona
    Ancona
    Partita la verifica preliminare della Valutazione Ambientale Strategica
    d'Amico International Shipping registra ricavi e utili trimestrali in calo
    Lussemburgo
    Balestra di Mottola: non prevediamo alcun impatto per noi da eventuali tariffe portuali applicate negli USA per le navi costruite in Cina
    Verso l'ok finale alla nomina di Francesco Benevolo alla presidenza del porto di Ravenna
    Roma
    Il MIT ha trasmesso la proposta alla Commissione Trasporti della Camera
    - Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genova - ITALIA
    tel.: 010.2462122, fax: 010.2516768, e-mail
    Partita iva: 03532950106
    Registrazione Stampa 33/96 Tribunale di Genova
    Direttore responsabile Bruno Bellio
    Vietata la riproduzione, anche parziale, senza l'esplicito consenso dell'editore
    Cerca su inforMARE Presentazione
    Feed RSS Spazi pubblicitari

    inforMARE in Pdf Archivio storico
    Mobile