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Proposta di direttiva della Commissione UE per facilitare le concentrazioni tra imprese della Comunità
All'interno dei singoli Stati membri le fusioni sarebbero disciplinate dai principi e dalle disposizioni vigenti per le operazioni di concentrazione nazionali
19 novembre 2003
La Commissione Europea ha presentato ieri una proposta di direttiva per ridurre gli ostacoli che si frappongono alle fusioni tra imprese di differenti Stati comunitari posti dalle normative nazionali. La proposta di legge prevede l'istituzione di una procedura per le fusioni transfrontaliere in base alla quale .

«La facilitazione delle fusioni transfrontaliere - ha detto il commissario europeo per il Mercato interno, Frits Bolkestein - costituisce un importante mezzo per favorire la cooperazione e la ristrutturazione necessarie per rendere l'Europa più concorrenziale. Attualmente è difficile o impossibile effettuare delle fusioni transfrontaliere e la proposta intende ovviare a tale problema. È importante garantire, al contempo, l'introduzione di dispositivi di salvaguardia, onde evitare che le imprese si servano delle fusioni transfrontaliere per sottrarsi agli obblighi relativi ai regimi di partecipazione dei lavoratori vigenti a livello nazionale. È particolarmente importante che la misura sia approvata rapidamente, poiché l'allargamento acuirà l'esigenza delle imprese di poter cooperare instaurando rapporti transfrontalieri».

Secondo Bruxelles la nuova legge sarebbe di particolare utilità per le imprese di medie dimensioni che intendono operare in più di uno Stato membro, ma non in tutta l'Europa, e quindi poco propense a volersi costituire come società di diritto europeo attraverso l'adozione dello statuto di società europea.

«In base alla normativa attualmente vigente nell'Unione Europea - ha ricordato la Commissione - le fusioni transfrontaliere sono possibili solo se le imprese che intendono effettuare tale operazione hanno la loro sede sociale in alcuni Stati membri. Infatti in altri Stati membri le differenze tra le normative nazionali vigenti sono tali da indurre le imprese che intendano procedere ad una fusione a ricorrere a soluzioni complicate e costose. Tali accordi spesso complicano l'operazione e non sempre sono attuati in modo trasparente e nella certezza del diritto. Inoltre causano spesso la liquidazione dell'impresa acquisita, talvolta con notevoli costi». La proposta di direttiva, che riguarda tutte le società di capitali, sia le società per azioni sia le aziende con altre forme societarie, mira invece ad agevolare le concentrazioni all'interno dell'Unione Europea assimilando la procedura delle fusioni transfrontaliere alle procedure applicate alle operazioni di concentrazione in ambito nazionale tra imprese soggette alla normativa del medesimo Stato membro. «In altre parole - ha spiegato Bruxelles - le singole imprese che partecipano ad una fusione transfrontaliera dovranno attenersi secondo il disposto della direttiva proposta alla normativa nazionale dello Stato membro in cui hanno la loro sede sociale (ad eccezione dei casi specifici contemplati dalla direttiva, in ragione della natura della fusione transfrontaliera)». «La direttiva - ha precisato la Commissione - mantiene la tutela prevista dalla normativa nazionale per i creditori, gli obbligazionisti ed i possessori di titoli diversi dalle azioni, gli azionisti di minoranza e i dipendenti. Nel caso specifico dei diritti dei lavoratori vale il principio generale dell'applicazione della normativa nazionale alla società risultante dalla fusione. Qualora la normativa non contempli un regime di partecipazione dei lavoratori, tale situazione resterà immutata; se invece la società risultante dalla fusione verrà costituita in uno degli Stati membri ove è previsto un regime di partecipazione dei lavoratori, la società sarà assoggettata a tale regime. Tuttavia, se almeno una delle imprese partecipanti all'operazione transfrontaliera è assoggettata ad un regime di partecipazione dei lavoratori nello Stati membro ove ha la propria sede sociale, e se la società risultante da tale fusione è costituita in uno Stato membro la cui normativa non prevede tale regime, si applica la procedura di negoziazione contemplata dallo statuto della società europea (regolamento (CE) n. 2157/2001 del Consiglio dell'8 ottobre 2001 relativo allo statuto della Società europea e direttiva complementare n. 2001/86/CE del Consiglio dell'8 ottobre 2001). Tale procedura permetterebbe alle parti in causa di definire e concordare un regime convenuto di partecipazione dei lavoratori. Solo qualora le parti interessate non riuscissero a trovare un accordo è prevista, come soluzione di ripiego, l'estensione del regime di cogestione. Nel caso di fusione tra due imprese soggette a regime obbligatorio di cogestione, queste potrebbero decidere di costituirsi in società in uno Stato membro ove viga un regime obbligatorio non equivalente al regime più rigido di cogestione, senza l'obbligo di avviare i negoziati previsti dallo statuto della società europea».

La direttiva proposta - ha sottolineato l'esecutivo europeo - colmerebbe un'importante lacuna del diritto societario ed è la prima misura ad essere presentata nel quadro del Piano d'azione della Commissione in materia di diritto societario e governo di società nell'Unione Europea pubblicato nel maggio scorso.

 

 

COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES

Brussels, (18/11/2003)
COM(2003)703

Proposal for a
DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL
on cross-border mergers of companies with share capital

TEXT WITH EEA RELEVANCE



 

 

EXPLANATORY MEMORANDUM



1. PURPOSE OF AND GROUNDS FOR THE PROPOSAL


The purpose of the Directive, which is to be viewed against the background of the Financial Services Action Plan and the Communication from the Commission to the Council and the European Parliament of 21 May 2003 entitled Modernising Company Law and Enhancing Corporate Governance in the European Union ' A Plan to Move Forward, is to fill a significant gap in company law left by the need to facilitate cross-border mergers of commercial companies without the national laws governing them ' as a rule the laws of the countries where their head offices are situated ' forming an obstacle.

At present, as Community law now stands, such mergers are possible only if the companies wishing to merge are established in certain Member States. In other Member States, the differences between the national laws applicable to each of the companies which intend to merge are such that the companies have to resort to complex and costly legal arrangements. These arrangements often complicate the operation and are not always implemented with all the requisite transparency and legal certainty. They result, moreover, as a rule in the acquired companies being wound up ' a very expensive operation.

There is an increasing need today in the Community of Fifteen for cooperation between companies from different Member States, as there will be tomorrow in the future enlarged Union, not forgetting the EFTA countries.

For a number of years now, Community companies have been calling for the adoption of a Community legal instrument that meets their needs for cooperation and consolidation between companies from different Member States and that enables them to carry out cross-border mergers.

More than ever, all companies, whether they be public limited liability companies or any other type of company with share capital, must have at their disposal a suitable legal instrument enabling them to carry out cross-border mergers under the most favourable conditions. The costs of such an operation must therefore be reduced, while guaranteeing the requisite legal certainty and enabling as many companies as possible to benefit. The scope of the Directive will therefore be drawn in such a way as to cover above all small and medium-sized enterprises, which stand to benefit because of their smaller size and lower capitalisation compared with large enterprises and for which, for the same reasons, the European company Statute does not provide a satisfactory solution.

 

2. HISTORICAL CONTEXT


On 14 December 1984 the Commission adopted a proposal for a tenth Council Directive on cross-border mergers of companies.1 Several committees of the European Parliament examined the proposal, including the Committee on Legal Affairs, which adopted its report on 21 October 1987.2 However, Parliament did not deliver its opinion owing to the difficulties raised by the problem of employee participation in companies' decision-making bodies. This situation of deadlock, which was linked to the fate of the proposal for a European company Statute, lasted more than 15 years. In 2001, against the backdrop of a wholesale withdrawal of proposals which had been pending for several years or which had become devoid of purpose, the Commission withdrew this first proposal for a tenth Directive with a view to presenting a fresh proposal based on the latest developments in Community law. A resolution of the European company (SE) question having been reached on 8 October 2001, the work on preparing a new proposal for a Directive on cross-border company mergers accordingly resumed. In the light of this state of affairs and of the fact that the parties have had an opportunity to comment on the broad lines of the proposal, both as part of the consultations carried out by the High-Level Group of Company Law Experts and as part of those on the above-mentioned Commission communication of 21 May 2003, further consultations and impact assessment on the present proposal, the speedy adoption of which is wished for by the interests concerned, have not been considered necessary.


1 OJ C 23 25.1.1985, p. 11.
2 PE/113303/JUR/FIN, A2/1987/186.


 

3. FEATURES OF THE PROPOSAL


The present proposal differs from the original proposal of 1984 mainly in scope and in the way it takes account, with regard to the participation of employees in the decision-making bodies of the acquiring company or of the new company created by the cross-border merger, of the principles and solutions incorporated in Council Regulation (EC) No 2157/2001 of 8 October 2001 on the Statute for a European company (SE)3 and in Council Directive 2001/86/EC of 8 October 2001 supplementing the Statute for a European company with regard to the involvement of employees.4

3.1.Scope


The original proposal covered only public limited liability companies. The present proposal extends that scope to include all companies with share capital which, in the unanimous view of the Member States, may be typified as companies having legal personality and separate assets which alone serve to cover the company's debts. It is aimed primarily at companies which are not interested in forming an SE, i.e. for the most part small and medium-sized enterprises.

3.2.Principles governing the cross-border merger procedure


The basic principle underlying the cross-border merger procedure is that ' save as otherwise provided by the Directive for reasons to do with the cross-border nature of the merger ' the procedure is governed in each Member State by the principles and rules applicable to mergers between companies governed exclusively by the law of that State (domestic mergers). The aim is to approximate the cross-border merger procedure with the domestic merger procedures with which operators are already familiar through use.

In order to take account of the cross-border aspects, the principle of the application of national law is incorporated - but no more than is strictly necessary ' via provisions based on the relevant principles and rules already laid down for the formation of an SE.

Protection under national law is also afforded to the interests of creditors, debenture holders, the holders of securities other than shares, minority shareholders and employees, as regards rights other than those related to participation in the company, vis-à-vis each of the merging companies. Reference may be made here to Council Directive 2001/23/EC of 12 March 2001 relating to the safeguarding of employees' rights in the event of transfers of undertakings,5 Directive 2002/14/EC of the European Parliament and of the Council of 11 March 2002 establishing a general framework for informing and consulting employees in the European Community,6 and Council Directive 94/45/EC of 22 September 19947 and Council Directive 97/74/EC8 of 15 December 1997, both of which concern the establishment of a European works council or a procedure in Community-scale undertakings and Community-scale groups of undertakings for the purposes of informing and consulting employees. These Directives also apply to companies created by a cross-border merger.

The Directive, as is the case for comparable previous legal acts9, is without prejudice to the application of the legislation on the control of concentrations between undertakings, both at the Community level10 and at the level of Member States.


3 OJ L 294, 10.11.2001, p. 1.
4 OJ L 294, 10.11.2001, p. 22.


3.3.Employee participation and company law coordination


Employee participation in a company created by cross-border merger, which was the reason for the deadlock over the original proposal of 1984, is coordinated by the present proposal for a Directive with a view to ensuring freedom of establishment.

The overriding fear concerning cross-border mergers was that the process might be hijacked by companies which, faced with having to live with employee participation, might try to circumvent it by means of such a merger.

Regulation (EC) No 2157/2001 and Directive 2001/86/EC have come up with a solution which can be used, mutatis mutandis, also with a view to coordinating company law under Article 44(2)(g) of the EC Treaty, as is the purpose of this Directive.

The context in which the Regulation and the Directive on the SE operate is different, however, from that surrounding the application of this Directive. By virtue of its Community nature, the SE is not subject to any existing national rules on compulsory participation in the Member State in which its registered office is situated. By contrast, companies created by the cross-border merger operations covered by the present Directive will be companies governed by the law of a Member State. Such companies will accordingly remain subject to the compulsory participation rules applicable in that Member State. It may well be, however, that, following a cross-border merger, the registered office of the company created by the merger is situated in a Member State which does not have this type of rule, whereas one or more of the companies taking part in the merger were operating under a participation system before the merger. To deal with this eventuality, provision is made for extending to companies covered by the present Directive the same protection of rights acquired with respect to participation as is granted under the system set up by the SE Regulation and Directive. The protection of acquired rights of participation is entirely justified in this case. In cases where the national law of the Member State by whose law the company created by the merger is governed does have rules on compulsory employee participation, such specific protection is unnecessary as the company in question will be subject to those rules.


5 OJ L 82, 22.3.2001, p. 16.
6 OJ L 80, 23.3.2002, p.29.
7 OJ L 254, 30.9.1994, p. 64.
8 OJ L 10, 16.1.1998, p. 22.
9 Third Council Directive concerning mergers of public limited liability companies (78/855/EEC) and Council Regulation (EC) No 2157/2001 on the Statute for a European Company (ECS).
10 Council Regulation (EEC) No 4064/89 on the control of concentrations between undertakings, OJ L 395, 30.12.1989, p.1; corrected version OJ L 257, 21.9.1990, p. 13, Regulation as last amended by Regulation (EC) No 1310/97, OJ L 180, 9.7.1997, p.1; corrigendum in OJ L 40, 13.2.1998, p. 17.


 

4. COMMENTS ON THE ARTICLES

Article 1
contains definitions which serve to delimit the scope of the Directive. The definitions of merger by acquisition and merger by the formation of a new company are taken from Directive 90/434/EEC, which also covers mergers between companies from different Member States and forms of company other than public limited liability companies. These definitions are in keeping with those in Directive 78/855/EEC concerning domestic mergers of public limited liability companies.11 The scope includes all Community companies with share capital which, in the unanimous view of the Member States, may be typified as companies having legal personality and separate assets which alone serve to cover the company's debts. It is wider than that of Directive 78/855/EEC in that it is not limited to public limited liability companies but covers all companies with share capital.

Article 2
is designed to identify the law applicable in the event of a cross-border merger to each of the merging companies. Save as otherwise provided by the present Directive for reasons to do with the cross-border nature of the operation, each company remains subject to its national law on domestic mergers.

As to the protection of employees, the cross-border merger remains subject, with regard to rights other than those of participation in the acquiring company or in the new company created by the cross-border merger, to the relevant provisions applicable in the Member States, as harmonised inter alia by Council Directive 2001/23/EC of 12 March 2001 relating to the safeguarding of employees' rights in the event of transfers of undertakings, Directive 2002/14/EC of the European Parliament and of the Council of 11 March 2002 establishing a general framework for informing and consulting employees in the European Community and Directives 94/45/EC and 97/74/EC concerning the establishment of a European works council and the informing and consulting of employees. By virtue of these provisions, the change of employer resulting from the merger operation must have no effect on the contract of employment or employment relationship in force at the time of the merger, which is automatically transferred to the new owner. Likewise protected after the merger are all acquired rights of employees agreed under a collective agreement, and their rights to old-age, invalidity or survivor's benefits under statutory social security schemes.

Article 3
lists the points that have to be included in the draft terms of cross-border merger. It includes the items already harmonised by Directive 78/855/EEC for domestic mergers of public limited liability companies, to which have been added, as in the case of the SE, a number of further items dictated by the cross-border nature of the operation, such as the name and registered office proposed for the new company. The place where the registered office is situated determines which law will be applicable to the new company ' an important piece of information as far as all interested parties, including creditors, are concerned. The draft terms must also contain information on the arrangements for employee involvement in decisions taken by the company created by the cross-border merger.

Article 4
deals with publication of the draft terms of cross-border merger and the information that must be furnished.

Article 5
provides for the possibility, as already laid down by Directive 78/855/EEC for domestic mergers of public limited liability companies and by Regulation (EC) No 2157/2001 for the European company, of providing for a single expert report on behalf of all shareholders.

Article 6
lays down the requirement of approval of the draft terms of cross-border merger by the general meeting. A similar requirement exists in the case of domestic mergers of public limited liability companies and in that of the formation of an SE by merger.

Articles 7 and 8
govern scrutiny of the legality of cross-border mergers. They are based on the corresponding principles and techniques provided for in Regulation (EC) No 2157/2001 for the SE.

Article 9
concerns the date on which the cross-border merger takes effect. The relevant date is to be that provided for by the law of the Member State by which the acquiring company is governed in the case of cross-border merger by acquisition or by which the new company is governed in the case of cross-border merger by the formation of a new company. The date must be after all the checks on all the companies taking part in the operation have been carried out.

Article 10
deals with the disclosure that must be effected upon completion of a cross-border merger. It is based on the corresponding provisions of Article 3 of Directive 68/151/EEC on the safeguards required to protect the interests of members and others,12 this being the article that governs the publicising of all essential documents relating to companies with share capital.

Article 11
is based on Articles 19 and 23 of Directive 78/855/EEC, which already coordinate the effects of a domestic merger for public limited liability companies.

Article 12
is based on Article 29 of Regulation (EC) No 2157/2001, according to which, after the date on which a cross-border merger takes effect, it is no longer possible to declare the merger null and void, the aim being to ensure absolute certainty for all third parties affected by the merger in the various Member States concerned. It would be highly dangerous for third parties subject to the laws of different Member States to be faced with the nullity of an operation after all the checks in each Member State had been carried out conclusively.

Article 13
seeks to simplify the cross-border merger procedure in the case of a merger between two companies where the acquiring company already holds all or most of the shares or other securities of the company being acquired that confer the right to vote at the latter's general meetings. In such cases, a number of steps can in fact be dispensed with.

Article 14
deals with the participation of employees in the company created by a cross-border merger where the protection of acquired rights of participation is put at risk by the merger.

Article 14 is relevant only in a situation where one of the merging companies has a participation regime, be it compulsory or voluntary and the law of the Member State where the company created by merger is to be incorporated does not impose compulsory employee participation. In all other cases, the national law applicable to the company created by merger determines the rules on employees' involvement. Article 14 reflects the balance already found in the context of the European Company Statute, in particular the negotiation procedure which should enable the interested parties to negotiate an appropriate regime to be applied for employee participation. For this purpose, article 14 incorporates by reference the provisions of Directive 2001/86/EC and Part 3 of the Annex which are specifically relevant to mergers.

Accordingly, it is only if the merging companies fail to reach a negotiated solution, that the participation system which best protects the acquired rights of the workers and which already exists in one of the merging companies is extended to the company created by merger.

Articles 15 and 16
contain the usual final provisions concerning implementation, entry into force and the addressees of the Directive.


11 OJ L 295, 20.10.1978, p. 36.
12 OJ L 65, 14.3.1968, p. 8.


 

 

Proposal for a

DIRECTIVE OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL

on cross-border mergers of companies with share capital



THE EUROPEAN PARLIAMENT AND THE COUNCIL OF THE EUROPEAN UNION,

Having regard to the Treaty establishing the European Community, and in particular Article 44(1) thereof,

Having regard to the proposal from the Commission,1

Having regard to the opinion of the Economic and Social Committee,2

Having regard to the opinion of the Committee of the Regions,3

Acting in accordance with the procedure laid down in Article 251 of the Treaty,

Whereas:
  1. The need for cooperation and consolidation between companies from different Member States and the difficulties encountered, at the legislative and administrative levels, by cross-border mergers of companies in the Community make it necessary, with a view to the completion and functioning of the single market, to lay down Community provisions to facilitate the carrying-out of cross-border mergers between various types of company with share capital governed by the laws of different Member States.
  2. The above-mentioned objectives cannot be sufficiently attained by the Member States in so far they involve laying down rules with common features applicable at transnational level; owing to the scale and impact of the proposed action, they can therefore best be achieved at Community level, it being possible for the Community to take measures in accordance with the principle of subsidiarity laid down in Article 5 of the Treaty. In accordance with the principle of proportionality as set forth in that article, this Directive does not go beyond what is necessary to achieve those objectives.
  3. In order to facilitate cross-border merger operations, it should be laid down that, unless this Directive provides otherwise, each company taking part in a merger, and each third party concerned, remains subject to the provisions of national law by which the company is governed, being those provisions which are applicable in the event of a merger with other companies governed by the same law.
  4. The common draft terms of cross-border merger must be drawn up in the same terms for each of the companies concerned in the various Member States. The minimum content of such common draft terms should therefore be specified, while leaving the companies free to agree on other items.
  5. In order to protect the interests of members and others, both the draft terms of merger and the completion of the merger must be publicised for each merging company via an entry in the appropriate public register.
  6. The laws of all the Member States provide for the drawing-up of a report on the draft terms of merger by one or more experts on behalf of each of the companies that are merging at national level. In order to limit experts' costs connected with cross-border mergers, provision should be made for the possibility of drawing up a single report intended for all members of companies taking part in a cross-border merger operation. The common draft terms of cross-border merger must be approved by the general meeting of each of these companies.
  7. In order to facilitate cross-border merger operations, it should be provided that monitoring of the completion and legality of the decision-making process in each merging company should be carried out by the national authority having jurisdiction over each of those companies, whereas monitoring of the completion and legality of the merger should be carried out by the national authority having jurisdiction over the company created by the merger. The latter authority may be a court, a notary or any other competent authority appointed by the Member State concerned. The national law determining the date on which the merger takes effect - this being the law to which the company created by the merger is subject - should also be specified.
  8. In order to protect the interests of members and others, the legal effects of the cross-border merger - distinguishing according to whether the company created by the merger is an acquiring company or a new company - should be specified. In the interests of legal certainty, it should no longer be possible, after the date on which a cross-border merger takes effect, to declare the merger null and void.
  9. This Directive is without prejudice to the application of the legislation on the control of concentrations between undertakings, both at the Community level4 and at the level of Member States.
  10. Employees' rights other than rights of participation should remain subject to the national provisions referred to in Council Directive 98/59/EC of 20 July 1998 on the approximation of the laws of the Member States relating to collective redundancies,5 Council Directive 2001/23/EC of 12 March 2001 on the safeguarding of employees' rights in the event of transfers of undertakings,6 Directive 2002/14/EC of the European Parliament and of the Council of 11 March 2002 establishing a general framework for informing and consulting employees in the European Community7 and Council Directive 94/45/EC of 22 September 1994 on the establishment of a European Works Council or a procedure in Community-scale undertakings and Community-scale groups of undertakings for the purposes of informing and consulting employees.8
  11. If at least one of the companies taking part in the cross-border merger is operating under a participation system and if the national law of the Member State in which the registered office of the company created by the merger is situated does not impose compulsory employee participation on that company, the participation of employees in the company created by the cross-border merger and their involvement in the definition of such rights must be regulated. To that end, the principles and procedures provided for in Council Regulation (EC) No 2157/2001 of 8 October 2001 on the Statute for a European company9 and in Council Directive 2001/86/EC of 8 October 2001 supplementing the Statute for a European company10 should be taken as a basis,




1 OJ C ['], ['], p. ['].
2 OJ C ['], ['], p. ['].
3 OJ C ['], ['], p. ['].
4 Council Regulation (EEC) No 4064/89 on the control of concentrations between undertakings, OJ L 395, 30.12.1989, p.1; corrected version OJ L 257, 21.9.1990, p. 13, Regulation as last amended by Regulation (EC) No 1310/97, OJ L 180, 9.7.1997, p.1; corrigendum in OJ L 40, 13.2.1998, p. 17.
5 OJ L 225, 12.8.1998, p. 16.
6 OJ L 61, 5.3.1977, p. 26.
7 OJ L 80, 23.3.2002, p.29.
8 OJ L 254, 30.9.1994, p. 64; Directive amended by Directive 97/74/EC (OJ L 10, 16.1.1998, p.22).
9 OJ L 294, 10.11.2001, p. 1.
10 OJ L 294, 10.11.2001, p.22.


 

HAVE ADOPTED THIS DIRECTIVE:

 

Article 1



For the purposes of this Directive:

- "merger" means an operation whereby:

(a) one or more companies, on being dissolved without going into liquidation, transfer all their assets and liabilities to another existing company - the acquiring company - in exchange for the issue to their shareholders of securities or shares respresenting the capital of that other company and, if applicable, a cash payment not exceeding 10% of the nominal value, or, in the absence of a nominal value, of the accounting par value of those securities or shares; or

(b) two or more companies, on being dissolved without going into liquidation, transfer all their assets and liabilities to a company that they form - the new company - in exchange for the issue to their shareholders of securities or shares representing the capital of that new company and, if applicable, a cash payment not exceeding 10% of the nominal value, or in the absence of a nominal value, of the accounting par value of those securities or shares; or

(c) a company, on being dissolved without going into liquidation, transfers all its assets and liabilities to the company holding all the securities or shares representing its capital;

- "cross-border merger" means a merger within the meaning of the first indent which involves companies with share capital formed in accordance with the law of a Member State and having their registered office, central administration or principal place of business within the Community, provided at least two of them are governed by the laws of different Member States;

- "company with share capital" means a company having legal personality, possessing separate assets which alone serve to cover its debts and subject under the national law governing it to conditions concerning guarantees such as are provided for by Council Directive 68/151/EEC11 for the protection of the interests of members and others.


11 OJ L 65, 14.3.1968, p. 8.


 

Article 2



Save as otherwise provided in this Directive, each company taking part in a cross-border merger shall be governed, as far as the merger formalities are concerned, by the provisions of national law to which it is subject that apply to mergers of this type of company with other companies with share capital subject to the same national law. The said provisions shall include those concerning the decision-making process relating to the merger and the protection of creditors, debenture holders and the holders of securities other than shares to which special rights are attached, as well as of employees as regards rights other than those governed by Article 14.

 

Article 3

  • The Member States shall provide that each management or administrative organ of each of the merging companies must draw up common draft terms of cross-border merger. The common draft terms of cross-border merger shall include the following particulars:


  • (a) the form, name and registered office of the merging companies and those proposed for the company created by the merger;

    (b) the ratio applicable to the exchange of securities or shares representing the company capital and the amount of any compensation;

    (c) the terms for the allotment of securities or shares representing the capital of the company created by the merger;

    (d) the date from which the holding of such securities or shares representing the company capital will entitle the holders to share in profits and any special conditions affecting that entitlement;

    (e) the date from which the transactions of the merging companies will be treated for accounting purposes as being those of the company created by the merger;

    (f) the rights conferred by the company created by the merger on members enjoying special rights or on other holders of securities or shares representing the company capital, or the measures proposed concerning them;

    (g) any special advantages granted to the experts who examine the draft terms of merger or to members of the administrative, management, supervisory or controlling organs of the merging companies;

    (h) the statutes of the company created by the merger;

    (i) information on the procedures by which arrangements for the involvement of employees in the definition of their rights to participation in the company created by the merger are determined pursuant to Article 14.
  • In addition to the items provided for in paragraph 1, the merging companies may, by common accord, include further items in the common draft terms of merger.


  •  

    Article 4


    The Member States shall provide that, for each of the merging companies, the following particulars at least must be published, not less than one month before the date of the general meeting referred to in Article 6, in the manner laid down by the law of each Member State in accordance with Article 3 of Directive 68/151/EEC:

    (a) the form, name and registered office of each merging company and those proposed for the company created by the merger;

    (b) the public register in which the documents of each merging company are filed and their identification number in that register;

    (c) an indication, for each of the merging companies, of the arrangements made for the exercise of the rights of creditors and of any minority shareholders of the merging companies and the address at which complete information on those arrangements may be obtained free of charge.

     

    Article 5



    1. An expert report intended for members and made available not less than one month before the date of the general meeting referred to in Article 6 shall be drawn up for each merging company.

    2. As an alternative to experts operating on behalf of each of the merging companies, one or more independent experts, appointed for that purpose at the joint request of the companies by a judicial or administrative authority in the Member State of one of the merging companies or of the future company, may examine the draft terms of cross-border merger and draw up a single written report to all the shareholders. Depending on the law of each Member State, such experts may be natural persons, legal persons or companies.

    The experts shall be entitled to secure from each of the merging companies all information they consider necessary for the discharge of their duties.

     

    Article 6



    1. After taking note of the expert report referred to in Article 5, the general meeting of each of the merging companies shall approve the common draft terms of cross-border merger.

    2. The general meeting of each of the merging companies may reserve the right to make implementation of the cross-border merger conditional on express ratification by it of the arrangements decided on with respect to the involvement of employees in the company created by the merger.

     

    Article 7



    1. Each Member State shall designate the authorities competent to scrutinise the legality of the merger as regards that part of the procedure which concerns each merging company subject to its national law.

    2. In each Member State concerned the competent authorities shall issue to each merging company subject to that State's national law a certificate conclusively attesting to the proper completion of the pre-merger acts and formalities.

     

    Article 8



    Each Member State shall designate the authorities competent to scrutinise the legality of the merger as regards that part of the procedure which concerns the completion of the merger and, where appropriate, the formation of a new company created by the merger where the company created by the merger is subject to its national law. The said authorities shall in particular ensure that the merging companies have approved the common draft terms of cross-border merger in the same terms and that arrangements for employee participation have been determined in accordance with Article 14.

    To that end each merging company shall submit to the competent authorities the certificate referred to in Article 7(2) within six months of its issue together with the common draft terms of cross-border merger approved by the general meeting referred to in Article 6.

     

    Article 9



    The law of the Member State to whose jurisdiction the company created by the merger is subject shall determine the date on which the cross-border merger takes effect. That date must be after the supervision as referred to in Article 8 has been carried out.

     

    Article 10



    The law of each of the Member States to whose jurisdiction the merging companies were subject shall determine, with respect to the territory of that State, the arrangements for publicising completion of the cross-border merger in the public register in which each of the companies is required to file documents.

     

    Article 11



    1. A merger carried out as laid down in point (a) of the first indent of Article 1 shall, from the date referred to in Article 9, have the following consequences:

    (a) all the assets and liabilities of each company being acquired are transferred, by way of universal succession, to the acquiring company;

    (b) the shareholders of the company being acquired become shareholders of the acquiring company;

    (c) the company being acquired ceases to exist.

    2. A merger carried out as laid down in point (b) of the first indent of Article 1 shall, from the date referred to in Article 9, have the following consequences:

    (a) all the assets and liabilities of the merging companies are transferred, by way of universal succession, to the new company;

    (b) the shareholders of the merging companies become shareholders of the new company;

    (c) the merging companies cease to exist.

    3. Where, in the case of a merger of companies covered by this Directive, the laws of the Member States require the completion of special formalities before the transfer of certain assets, rights and obligations by the merging companies becomes effective against third parties, those formalities shall be carried out by the company created by the merger.

     

    Article 12



    A cross-border merger which has taken effect as provided for in Article 9 may not be declared null and void.

     

    Article 13



    1. Where a cross-border merger by acquisition is carried out by a company which holds all the shares and other securities conferring the right to vote at general meetings of the company being acquired, Articles 3(1)(b) and (c), 5 and 11(1)(b) shall not apply.

    2. Where a merger by acquisition is carried out by a company which holds 90% or more but not all of the shares and other securities conferring the right to vote at general meetings of another company, reports by the management or administrative body, reports by an independent expert or experts and the documents necessary for scrutiny shall be required only to the extent that the national law governing either the acquiring company or the company being acquired so requires.

     

    Article 14



    Where at least one of the merging companies is operating under an employee participation system and where the national law applicable to the company created by the merger does not impose compulsory employee participation, the participation of employees in the company created by the merger and their involvement in the definition of such rights shall be regulated by the Member States in accordance with the principles and procedures laid down in Article 12(2), (3) and (4) of Regulation (EC) No 2157/2001 and the following provisions of Directive 2001/86/EC:

    (a) Article 3(1), (2) and (3), (4) first subparagraph, first indent, and second subparagraph, (5),

    (6) first and second subparagraphs and (7);

    (b) Article 4(1),(2), point (g), and (3);

    (c) Article 5;

    (d) Article 6;

    (e) Article 7(1), (2) first subparagraph, point (b), and second subparagraph, and (3);

    (f) Articles 8 to 12;

    (g) Part 3 of the Annex.

     

    Article 15



    Member States shall bring into force the laws, regulations and administrative provisions necessary to comply with this Directive within eighteen months of its publication. They shall forthwith inform the Commission thereof and communicate a table of equivalence between those provisions and this Directive.

    When Member States adopt such measures, they shall contain a reference to this Directive or shall be accompanied by such reference at the time of their official publication. The procedure for such a reference shall be adopted by Member States.

    This Directive shall enter into force on the twentieth day following that of its publication in the Official Journal of the European Union.

     

    Article 16



    This Directive is addressed to the Member States.

    Done at Brussels, [']

    For the European Parliament
    The President

    For the Council
    The President

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    DALLA PRIMA PAGINA
    Dal primo gennaio ICTSI gestirà il Durban Container Terminal 2 del porto di Durban
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    Nel terzo trimestre il traffico delle merci nel porto di Brema/Bremerhaven è cresciuto del +5,7%
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    Brema
    Sensibile aumento delle merci varie. In calo le rinfuse
    CSSC e COSCO siglano un accordo di cooperazione per la costruzione di 87 navi
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    Progetto del valore di circa 7,1 miliardi di dollari nel quadro del 15° piano quinquennale cinese
    Lo scorso ottobre il traffico marittimo nel canale di Suez è diminuito del -0,7%
    Il Cairo
    Incremento del +9,6% dei transiti di navi cisterna. Calo del -6,5% delle unità navali di altra tipologia
    HD Hyundai costruirà un cantiere navale nello Stato indiano di Tamil Nadu
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    Firmato anche un accordo con BEML per la costruzione di gru marittime e portuali in India
    Assarmatori, necessario sospendere l'applicazione dell'EU ETS al settore marittimo
    Federlogistica, preoccupazione per l'ipotesi di una tassa genovese sui passeggeri marittimi
    Genova
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    SEA Europe delusa per il mancato riconoscimento dell'industria manifatturiera marittima quale comparto strategico per l'UE
    Porto di Palermo, illeciti amministrativi per un milione di euro relativi a nautica e concessioni
    Palermo
    Individuate oltre 265 imbarcazioni adibite all'attività di locazione prive della polizza assicurativa obbligatoria
    Ok dei ministri dei Trasporti dell'UE ad incentivi ai camion con la modifica della direttiva su dimensioni e pesi
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    Bruxelles
    L'autotrasporto - denunciano CER, ERFA, RFF, UIP, UIRR e UNIFE - può aspettarsi guadagni economici, ma la società dovrà attendere per una riduzione dell'impatto ambientale della logistica
    Primo rifornimento di GNL ad un traghetto nel porto di Genova
    Genova
    Erogati 500 metri cubi di bioGNL alla nuova nave “GNV Virgo”
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    Londra
    Centralog Albania ha sede a Durazzo e sarà pienamente operativa entro fine mese
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    La riforma portuale - ha affermato - può essere una grande occasione per tutti noi
    Lufthansa Cargo e Swiss WorldCargo hanno siglato un accordo di cooperazione strategica
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    Previste sinergie in ambito sia commerciale che operativo
    Accordo per porre fine alla dipendenza dell'UE dall'energia russa
    Bruxelles
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    Porto di Piombino, il rigassificatore ha creato sia opportunità che ostacoli
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    Gariglio: occorre sapere se e per quanto tempo l'“Italis LNG” rimarrà in porto
    Fincantieri, sottoscritto un protocollo d'intesa sul modello produttivo e sugli appalti
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    Passo avanti - sottolineano Fim, Fiom e Uilm - per la regolamentazione ed il controllo del sistema dell'indotto
    L'AdSP di Genova e Savona contro l'introduzione di un'addizionale comunale di tre euro sui diritti di imbarco per traghetti e crociere
    Genova
    Lo scorso ottobre il traffico delle merci nei porti marittimi cinesi è cresciuto del +3,8%
    Lo scorso ottobre il traffico delle merci nei porti marittimi cinesi è cresciuto del +3,8%
    Pechino
    I volumi con l'estero sono aumentati del +8,9%. Il traffico dei container è stato pari a 26,4 milioni di teu (+8,0%)
    Rinnovata la composizione del consiglio dell'International Maritime Organization
    Londra
    Rixi: l'Italia è stata ancora la nazione più votata
    Crollo trimestrale del traffico delle merci varie nei porti di Genova e Savona-Vado
    Genova
    Nel periodo luglio-settembre sono diminuite anche le rinfuse solide. Aumento dei carichi liquidi
    Il porto grande di Siracusa sarà dotato di nuova stazione marittima
    Assologistica plaude all'approvazione della nuova disciplina sull'interscambio dei pallet
    Milano
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    Giuseppe Grimaldi confermato segretario generale dell'AdSP del Tirreno Centrale
    Napoli
    Delibera unanime del Comitato di gestione
    Hiab compra il fornitore brasiliano di gru di carico ING Cranes
    Helsinki
    L'azienda ha 250 dipendenti e un fatturato di circa 50 milioni di euro
    Nel terzo trimestre i ricavi della norvegese MPC Container Ships sono calati del -5,0%
    Oslo
    L'utile netto è stato pari a 53,6 milioni di dollari (-15,8%)
    Il porto algerino di Skikda sarà dotato di un nuovo container terminal da 600.000 teu
    Algeri
    Sarà realizzato nell'ambito del progetto di ampliamento del porto petrolifero
    Il porto di Rotterdam progetta un terminal per il settore dell'eolico offshore
    Rotterdam
    Avviata una consultazione pubblica
    ZIM sta valutando diverse proposte per l'acquisto della compagnia
    Haifa
    Confermata la ricezione dell'offerta presentata da Glickman e Ungar
    Hapag-Lloyd e Maersk non hanno fissato una data per il ritorno delle loro navi attraverso Suez
    Copenaghen/Amburgo
    Maersk annuncia il ritorno delle sue navi attraverso il canale di Suez a partire dal prossimo mese
    Ismailia
    Ad ottobre i transiti sono rimasti invariati. A novembre è attesa una crescita del +16%
    Dopo il 2035 il traffico russo delle merci sulla rotta artica potrebbe diminuire
    Mosca/San Pietroburgo
    Lo ha evidenziato il governatore della regione di Murmansk in occasione di un incontro con Putin
    Offerta della Diana Shipping per acquisire l'intero capitale della Genco Shipping & Trading Ltd.
    Atene/New York
    Investimento previsto di 758 milioni di dollari per il restante 85,2% del capitale
    All'assemblea dell'IMO Rixi fa il lobbista del partito avverso al sistema ETS dell'Unione Europea
    Londra
    Venerdì l'elezione del nuovo consiglio dell'International Maritime Organization
    Macquarie Asset Management presenta un'offerta per acquisire il gruppo logistico australiano Qube Holdings
    Sydney
    Proposta del valore di 7,5 miliardi di dollari
    HMM ordina al gruppo HD Hyundai la costruzione di otto portacontainer da 13.400 teu
    Seul
    Sei saranno realizzate da HD Hyundai Samho e due da HD Hyundai Heavy Industries
    Le Aziende informanoSponsored Article
    Accelleron: collaborazione intersettoriale per accelerare i combustibili a zero emissioni nello shipping
    Crescita congiunturale del commercio di merci delle economie del G20 nel trimestre luglio-settembre
    Parigi
    In aumento anche le esportazioni e le importazioni di servizi
    Ruote Libere, le nuove norme sui tempi di pagamento lasciano gli autotrasportatori restano senza tutele
    Modena
    Non affrontano - spiega Franchini - il cuore del problema: la sproporzione di forza contrattuale fra committenza e piccoli vettori
    L'amministrazione Trump presenta un piano per il massiccio sfruttamento dei giacimenti offshore di petrolio e gas
    Washington
    Nel programma ricadono aree della piattaforma continentale esterna per circa 514 milioni di ettari
    Nel trimestre luglio-settembre i ricavi della ZIM sono diminuiti del -35,7%
    Nel trimestre luglio-settembre i ricavi della ZIM sono diminuiti del -35,7%
    Haifa
    Volumi trasportati dalla flotta in calo del -4,5%. Assai negative le performance nel mercato Asia-Europa
    Concessione a Fincantieri per ulteriori aree nel porto di Ancona
    Ancona
    L'azienda si impegna a realizzare un programma di modernizzazione e sviluppo del cantiere navale dello scalo dorico
    Assogasliquidi-Federchimica, GNL e bioGNL sono strategici per la transizione energetica dello shipping e dell'autotrasporto
    Legora (Uniport): bene l'obiettivo di maggiore coordinamento nazionale previsto dalla riforma della portualità, ma perplessità per l'assenza di un confronto
    Legora (Uniport): bene l'obiettivo di maggiore coordinamento nazionale previsto dalla riforma della portualità, ma perplessità per l'assenza di un confronto
    Roma
    Servono - ha sottolineato - confronto, visione e interventi urgenti per la competitività dei porti italiani
    In Svizzera nuove misure per promuovere il trasferimento delle merci dalla strada alla rotaia
    Berna
    Saranno introdotte per potenziare la nuova ferrovia transalpina Alptransit e per incentivare il trasporto ferroviario e intermodale
    Joint venture di HMM con BGN per il trasporto di gas di petrolio liquefatto
    Seul
    La nuova società noleggerà due nuove VLGC di 88.000 metri cubi
    Lieve flessione del traffico delle merci nei porti di Barcellona e Valencia ad ottobre
    Barcellona/Valencia
    Le merci in container sono calate del -2,5% in entrambi gli scali
    Via libera al nuovo sito per i sedimenti derivanti dagli escavi nella Laguna di Venezia
    Venezia
    Nuovo potenziamento in vista per il cantiere navale greco di Eleusi
    Atene
    Supporto finanziario dell'US International Development Finance Corporation
    Nel terzo trimestre il traffico delle merci nel porto di Amburgo è cresciuto del +3%
    Amburgo
    In aumento il traffico dei container grazie all'incremento dei trasbordi
    Nel trimestre luglio-settembre i ricavi della CMA CGM sono diminuiti del -11,3%
    Marsiglia
    Record dei volumi di merci trasportati dalla flotta di portacontenitori
    L'UE cancellerà l'esenzione dai dazi doganali per le merci di valore inferiore a 150 euro
    Bruxelles
    Allo studio una soluzione temporanea per rendere esecutiva la misura già nel 2026
    BIMCO, le controversie legali rischiano di ostacolare i progressi del settore del riciclaggio navale
    Londra
    Nel prossimo decennio dovranno essere demolite 16.000 navi oceaniche, più del doppio di quelle del decennio che si sta per chiudere
    Ingenti risorse per l'espansione del porto di Bremerhaven, anche per scopi militari
    Brema
    Approvato un finanziamento di circa 1,35 miliardi di euro
    Nel trimestre luglio-settembre il traffico delle merci nel porto di Koper è calato del -4,9%
    Lubiana
    Crescita dei contenitori
    HMM accusa un calo del -23,8% dei ricavi trimestrali
    HMM accusa un calo del -23,8% dei ricavi trimestrali
    Seul
    Nel periodo luglio-settembre la flotta della compagnia sudcoreana ha trasportato oltre un milione di teu (+3,7%)
    Nel terzo trimestre i ricavi della Hapag-Lloyd sono diminuiti del -11,3%
    Nel terzo trimestre i ricavi della Hapag-Lloyd sono diminuiti del -11,3%
    Amburgo
    La flotta ha trasportato più di 3,4 milioni di container (+6,1%). Nel periodo il traffico movimentato dai terminal portuali di HHLA è cresciuto del +4,5%
    Salvini firma la nomina di altri otto presidenti di Autorità di Sistema Portuale
    Roma
    Ok della Camera alla nomina di Consalvo a presidente dell'AdSP dell'Adriatico Orientale
    Evergreen ordina 14 portacontainer dual-fuel da 14.000 teu
    Taipei
    Serie di commesse anche per otto gru ship-to-shore e altri mezzi portuali e per 90.500 container
    Nel terzo trimestre il valore dei nuovi ordini acquisiti da Fincantieri è cresciuto del +44%
    Trieste
    MSC Crociere ordina altre due navi di classe “World” a Chantiers de l'Atlantique
    MSC Crociere ordina altre due navi di classe “World” a Chantiers de l'Atlantique
    Ginevra
    Commessa del valore di 3,5 miliardi di euro. Saranno prese in consegna nel 2030 e nel 2031
    Negative le performance finanziarie trimestrali di Evergreen, Yang Ming e WHL
    Taipei/Keelung
    Nel periodo luglio-settembre i ricavi sono calati rispettivamente del -36,6%, -42,2% e -35,7%
    Nel trimestre luglio-settembre il traffico delle merci nei porti croati è diminuito del -4,4%
    Zagabria
    Passeggeri dei servizi di linea in calo del -1,5%. Crocieristi +7,8%
    Nel terzo trimestre i terminal portuali di Eurogate e Contship Italia hanno movimentato 3,6 milioni di teu (+15,6%)
    Nel terzo trimestre i terminal portuali di Eurogate e Contship Italia hanno movimentato 3,6 milioni di teu (+15,6%)
    Amburgo
    Record storico di traffico a Wilhelmshaven
    Nei primi nove mesi del 2025 le merci nel porto di La Spezia sono aumentate del +4,5%
    La Spezia
    Crescita del +6,9% nello scalo portuale di Marina di Carrara
    Nel periodo luglio-settembre i ricavi di Finnlines sono cresciuti del +3,2%
    Helsinki
    Record di passeggeri imbarcati sulle navi della flotta. Calo delle merci
    Le milizie Houthi annunciano la cessazione degli attacchi contro le navi nel Mar Rosso
    Riyadh
    Lettera del capo di stato maggiore alle Brigate Qassam di Hamas
    Nel terzo trimestre il traffico nel porto di Venezia è diminuito del -2,2%
    Venezia
    Aumentano le merci varie. Calo delle rinfuse
    Fincantieri costruirà una nave da crociera ultra-lusso per Regent Seven Seas Cruises
    Trieste
    Commessa da NCLH del valore compreso tra 500 milioni e un miliardo di euro
    Oggi Washington e Pechino hanno sospeso le reciproche misure contro le navi
    Pechino/Washington
    Rinviata di un anno l'applicazione di ulteriori tasse
    Il canale di Suez è stato attraversato dalla più grande portacontainer degli ultimi due anni
    Ismailia
    Sabato il transito della “CMA CGM Benjamin Franklin”
    Le emissioni prodotte dallo shipping nell'UE hanno raggiunto livelli record, denuncia T&E
    Bruxelles
    L'associazione ribadisce la proposta di estendere l'ETS alle navi più piccole
    A settembre il traffico delle merci nel porto di Ravenna è aumentato del +18,3%
    Ravenna
    Nel terzo trimestre del 2025 la crescita è stata del +10,6%. Atteso nel 2026 un rialzo del +58% delle crociere
    Nei primi nove mesi del 2025 il traffico delle merci nei porti del sistema dell'Adriatico Meridionale è diminuito del -7%
    Sea-Intelligence, marcato deterioramento del mercato delle spedizioni marittime transatlantiche westbound
    Singapore
    Lo scorso anno sono stati 13 i marittimi morti in incidenti che hanno coinvolto navi dell'UE
    Lussemburgo
    Nove decessi sono avvenuti a bordo di pescherecci
    Parlamento e Consiglio UE hanno raggiunto un accordo sul calcolo delle emissioni di gas serra prodotte dai trasporti
    Bruxelles
    Previste facilitazioni per le piccole e medie imprese
    Il porto inglese di Shoreham ha vinto il Premio ESPO sull'Integrazione Sociale dei Porti
    Bruxelles/Roma
    Assoporti, ricevuta una menzione speciale per il progetto sulle disuguaglianze di genere
    Nel terzo trimestre la divisione Ocean del gruppo Maersk ha registrato un calo dei ricavi del -17,4%
    Nel terzo trimestre la divisione Ocean del gruppo Maersk ha registrato un calo dei ricavi del -17,4%
    Copenaghen
    In crescita del +7,0% i volumi trasportati dalle portacontainer. L'azienda danese evidenzia i benefici apportati dal VSA Gemini Cooperation
    Costa Crociere sperimenta l'uso di camion elettrici per l'approvvigionamento delle navi nei porti di Genova e Savona
    Genova
    I test nel quadro della collaborazione con LC3 Trasporti
    Accordo di collaborazione tra ALIS e ANITA per promuovere lo sviluppo dell'autotrasporto merci e della logistica
    Roma
    Intesa allargata anche al campo delle relazioni industriali
    Il Tar per il Lazio ha accolto la richiesta di Grimaldi di sospendere la vendita delle cinque navi di Moby
    Roma
    Ricorso volto ad “impedire il consolidarsi di un assetto anticoncorrenziale irreversibile”
    Nel cantiere di Marghera celebrato il varo della nave da crociera ultra-lusso Seven Seas Prestige
    Trieste
    Sarà consegnata il prossimo anno alla Regent Seven Seas Cruises
    Giovedì le ultime due corse dell'autostrada viaggiante sulla linea ferroviaria tra Friburgo e Novara
    Olten
    RAlpin, nei quasi 25 anni di storia dell'azienda trasportati su rotaia oltre due milioni di camion
    Edison sigla con Knutsen un contratto per il noleggio di una nuova nave GNL
    Milano
    Della capacità di 174.000 metri cubi, sarà costruita da Hanwha Ocean
    Unifeeder, P&O Ferrymasters e P&O Maritime Logistics saranno poste sotto l'unico brand DP World
    Dubai
    Progetto per realizzare un centro turistico presso il terminal crociere del porto messicano di Ensenada
    Miami/Cancún
    Accordo tra Carnival Corporation, ITM Group e Hutchison Ports
    Lineas e FS Logistix hanno inaugurato la joint venture terminalista Modalink
    Anversa
    Cinque rotazioni ferroviarie settimanali tra Anversa e Milano
    Dal primo gennaio Marcel Theis sarà il nuovo amministratore delegato di SBB Cargo International
    Olten
    Subentrerà a Sven Flore
    Ad ottobre il traffico delle merci nel porto di Ravenna è cresciuto del +13,4%
    Ravenna
    A novembre atteso un rialzo del +14,5%
    Si acuisce lo scontro sull'addizionale del Comune di Genova sui diritti di imbarco portuale
    Genova
    Assarmatori, Assagenti, CLIA, Confindustria Genova e Confitarma non parteciperanno al tavolo tecnico annunciato dalla sindaca
    Intesa tra Bulgaria, Grecia e Romania per una maggiore cooperazione nell'ambito del Corridoio Mar Nero-Egeo
    Bruxelles
    Prevista l'accelerazione dell'attuazione dei progetti sull'asse di trasporto
    Il porto di Barcellona prevede di dimezzare le proprie emissioni di CO2 entro il 2030
    Barcellona
    Attesi investimenti privati pari a 920 milioni di euro e pubblici per 780 milioni
    Fincantieri si accorda con la bahreinita ASRY per collaborare nel settore della cantieristica navale
    Trieste
    Valuteranno le opportunità di costruzione di navi militari e unità offshore
    Salis: l'addizionale comunale sui diritti di imbarco non comporterà alcuna riduzione dei traffici
    Genova
    La sindaca di Genova ricorda che misure simili sono già state attivate in altre città portuali
    Nel primo anno d'attività nel terminal ferroviario dell'Interporto di Parma sono passate 750.000 tonnellate di merci
    Parma
    Movimentati oltre 800 treni
    Cedute per 229,9 milioni di euro le cinque navi messe in vendita da Moby
    Vicenza
    Presentata un'offerta del valore pari al prezzo a base d'asta
    PSA Italy prevede di chiudere il 2025 con un'ulteriore crescita del traffico dei container
    Genova
    PROSSIME PARTENZE
    Visual Sailing List
    Porto di partenza
    Porto di destinazione:
    - per ordine alfabetico
    - per nazione
    - per zona geografica
    Ok di Bruxelles alla joint venture africana tra i gruppi MSC e NYK
    Bruxelles
    La Commissione Europea autorizza l'acquisizione della Movianto International da parte di Yusen Logistics
    Porto di Genova, sanzionato il mega yacht da crociera di lusso Vidantaworld's Elegant
    Genova
    Riscontrate gravi violazioni della normativa europea in materia di riciclaggio delle navi
    Consalvo nominato presidente dell'Autorità di Sistema Portuale del Mare Adriatico Orientale
    Trieste
    È direttore generale di Aeroporto Friuli Venezia Giulia Spa
    Promozione dello sviluppo sostenibile e del processo di transizione energetica del porto di Taranto
    Taranto
    Lo prevede un accordo tra l'AdSP del Mar Ionio e GSE
    L'AdSP del Tirreno Settentrionale ad Orano per presentare il progetto di sviluppo dei Green Corridors mediterranei
    Livorno
    Tra gli obiettivi, il consolidamento dei rapporti con l'Algeria
    Pubblicata la gara per l'affidamento del servizio di manovra ferroviaria nei porti di Savona e Vado Ligure
    Genova
    Durata della concessione fissata a 60 mesi
    Nel 2024 il traffico dei passeggeri nei porti dell'Unione Europea è aumentato del +6,2%
    Lussemburgo
    Italiani i tre porti con il più rilevante volume di traffico
    GSL investe 90 milioni di dollari per comprare tre portacontainer da 8.600 teu costruite nel 2010 e 2011
    Atene
    Youroukos: sono le vacche da mungere del futuro
    RCG attiva un collegamento intermodale tra la Bosnia-Erzegovina e il porto di Koper
    Vienna
    Il servizio ferroviario con Tuzla ha frequenza settimanale
    Il MIT annuncia un tavolo interministeriale per l'esodo anticipato dei lavoratori portuali
    Roma
    L'obiettivo è di individuare entro tempi certi una soluzione definitiva
    Battesimo e consegna di una nuova PCTC del gruppo Grimaldi
    Napoli
    La “Grande Istanbul” ha una capacità di carico pari a 9.241 ceu
    GNV rafforza il proprio servizio traghetto sulla rotta Napoli-Palermo
    Genova
    Entro il 19 dicembre la capacità sulla linea salirà ad oltre 6.000 metri lineari
    L'Autorità Portuale di Marsiglia-Fos investirà 1-1,3 miliardi di euro entro il 2029
    Marsiglia
    Accordo con MSC per l'ampliamento del container terminal Fos 2XL
    Oggi a Roma un presidio dei lavoratori dei porti per chiedere l'istituzione del Fondo di accompagno all'esodo
    Roma/Genova
    Domani a Roma si terrà l'assemblea generale dell'Associazione Logistica dell'Intermodalità Sostenibile
    Roma
    L'incontro presso l'Auditorium Parco della Musica
    Cisl e Fit Cisl Savona, per Vado Gateway il 2025 si è rivelato sostanzialmente un anno positivo
    Savona
    Alla ricerca di opportunità con la riapertura del canale di Suez e la ripresa di alcuni mercati
    Assarmatori, bene le nuove norme assai importanti per le imprese di navigazione e per il lavoro marittimo
    Roma
    Nei primi nove mesi del 2025 il traffico delle merci nel porto di Tanger Med è cresciuto del +14,9%
    Anjra
    Movimentate 118 milioni di tonnellate di carichi
    Zanetti (Confitarma): con il decreto Semplificazioni offerti strumenti più moderni alle nostre imprese
    Roma
    Ascoltate - ha sottolineato - le esigenze della nostra industria
    L'1 e il 2 dicembre a Genova il convegno di Spediporto “Take opportunities navigating trade tensions”
    Genova
    Si terrà presso il Salone delle Conferenze di Banca Bper
    Fondo Nazionale Marittimi, bene l'approvazione delle norme alla Camera
    Genova
    D'Amato: provvedimenti attesi per i nostri marittimi e per la competitività della flotta nazionale
    Porto di Genova, sequestrato permanganato di potassio nel quadro della lotta al traffico di stupefacenti
    Genova
    Operazione dell'Agenzia delle Dogane dei Monopoli e della Guardia di Finanza
    Fincantieri, cancellati gli ordini per quattro fregate per l'US Navy
    Trieste
    Previste altre commesse per la realizzazione di nuove classi di unità navali
    L'AdSP del Tirreno Settentrionale si è confrontata con il cluster portuale sul nuovo bilancio di sostenibilità
    Livorno
    L'Accademia Italiana della Marina Mercantile festeggia i suoi primi 20 anni
    Genova
    Nel periodo diplomati 3.660 allievi e allieve di tutta Italia
    Crédit Agricole Italia ha finanziato la costruzione della nave Grande Tianjin della Grimaldi Euromed
    Napoli/Parma
    Hapag-Lloyd prevede il prossimo aumento del +45% del valore del surcharge per l'EU ETS
    Amburgo
    Il sistema di scambio di quote di emissioni entrerà in pieno vigore il primo gennaio
    Il commissario europeo Tzitzikostas ha visitato il cantiere navale di Monfalcone
    Trieste
    Annunciate prossime misure per rafforzare competitività, resilienza, innovazione e leadership tecnologica del settore
    Al via oggi il processo contro Damen per presunta corruzione e violazione delle sanzioni
    Amsterdam
    L'azienda manifesta delusione per il protrarsi dell'indagine e prevede una lunga battaglia legale
    AD Ports Group ha acquisito il 19,3% dell'egiziana Alexandria Container & Cargo Handling Co.
    Il Cairo/Abu Dhabi
    Comprata la quota della Saudi Egyptian Investment Company
    Corsica Sardinia Ferries ha acquistato il traghetto Stena Vision
    Vado Ligure
    Sarà ribattezzata “Mega Serena”
    Nel 2024 il fatturato dei principali container terminal portuali italiani è cresciuto del +8,1%
    Milano
    Il traffico movimentato è aumentato del +3,4%
    Al via i lavori per aumentare del 40% la capacità di traffico dei container del porto di Salonicco
    Salonicco
    L'ampliamento del Molo 6 sarà realizzato in 40 mesi
    Disposto un sequestro preventivo per oltre 100 milioni di euro nei confronti di Liberty Lines
    Trapani
    BLS Cargo sollecita la Svizzera ad esercitare una pressione tangibile sugli attori dell'infrastruttura ferroviaria tedesca
    Berna
    L'azienda denuncia la grave situazione del trasporto merci transalpino su rotaia. Chiesti ulteriori incentivi
    Livorno confida negli ulteriori cento milioni di euro promessi da Salvini per realizzare la Darsena Europa
    Livorno
    Salvetti: ho chiesto come si intenda andare avanti per l'assegnazione futura ai privati che hanno manifestato interesse
    L'ambasciata della Cina in Grecia risponde a presunte velleità americane sul porto del Pireo
    Atene
    Pechino parla di una mentalità da Guerra Fredda e di una logica egemonica
    Attivata la procedura per richiedere l'accesso alla terza annualità del contributo Sea Modal Shift
    Roma
    Domande da presentare entro il 17 dicembre
    Decisa crescita delle performance trimestrali del gruppo crocieristico statunitense Viking
    Los Angeles
    Il periodo luglio-settembre è stato chiuso con un utile netto di 514,0 milioni di dollari (+35,4%)
    Guido Pietro Bertolone è il nuovo presidente della Fedit
    Roma
    Subentra a Giuseppe Cela, presidente uscente e oggi responsabile della Fedit Servizi
    Latrofa (AdSP Lazio): la ZLS renderà i nostri porti ancora più attrattivi per investitori, operatori logistici e imprese
    Civitavecchia
    Lo strumento - ha evidenziato - può far compiere un salto di qualità sul piano della competitività logistica e industriale
    Ad ottobre è proseguito il calo del traffico dei container nei porti di Los Angeles e Long Beach
    Los Angeles/Long Beach
    Cordero: probabilmente nei prossimi mesi i consumatori assisteranno ad un'escalation dei prezzi
    Pasquale Legora de Feo è stato confermato alla presidenza di Uniport
    Roma
    Costituita la nuova Commissione tecnica “Crociere e passeggeri”
    Domenica è stato inaugurato l'ampliamento del Suez Canal Container Terminal
    Port Said
    Incremento della capacità pari a 2,2 milioni di teu all'anno
    Katoen Natie acquisirà l'80% della francese Bils-Deroo Solutions
    Lussemburgo
    L'azienda logistica che ha quasi 1.500 dipendenti
    Danaos Corporation ha chiuso il terzo trimestre con un utile netto di 130,6 milioni di dollari (+6,2%)
    Atene
    Ricavi in aumento del +1,8%
    Nei primi nove mesi del 2025 il valore della produzione di Circle è aumentato del +80%
    Milano
    Al 30 settembre il valore del backlog pluriennale del gruppo aveva segnato una crescita del +66%
    APM Terminals realizzerà e gestirà il Laldia Container Terminal del porto di Chittagong
    Dacca/L'Aia
    Firmato il contratto di concessione della durata di 30 anni
    MPCC ordina in Cina quattro nuove portacontainer da 4.500 teu
    Oslo
    Il prezzo unitario contrattuale è di 58 milioni di dollari
    Ad ottobre il porto di Singapore ha movimentato 31,2 milioni di tonnellate di merci in container (+1,0%)
    Singapore/Hong Kong
    Nel porto di Hong Kong il traffico è stato pari a 1,1 milioni di teu (-6,9%)
    Nel terzo trimestre i ricavi del gruppo DHL sono diminuiti del -2,3%
    Bonn
    L'utile netto è stato di 888 milioni di euro (+9,5%)
    Fincantieri, accordo con KAYO per la costruzione e manutenzione di navi militari in Albania
    Trieste
    CMA Terminals (gruppo CMA CGM) acquisirà il 20% di Container Terminal Hamburg
    Marsiglia/Amburgo
    Accordo con la tedesca Eurogate
    Il Comune di Civitavecchia denuncia che il progetto del porto crocieristico di Fiumicino mina le basi della legge sui porti
    Roma/Civitavecchia/Londra
    Il progetto - sottolinea Cruise Terminals International - sarà un pilastro dello sviluppo sostenibile di Fiumicino
    Sequestrati oltre 175 chili di cocaina al porto di Gioia Tauro
    Reggio Calabria/Cagliari
    Oltre 8.500 articoli contraffatti intercettati al Porto Canale di Cagliari
    Global Ship Lease registra nuovamente ricavi trimestrali record
    Atene
    Youroukos sottolinea la solidità e le ottime prospettive del mercato delle portacontainer di piccole e medie dimensioni
    Nel terzo trimestre i porti del Montenegro hanno movimentato 675mila tonnellate di merci (+4,1%)
    Podgorica
    Crescita del +80,0% dei carichi con l'Italia
    Svitzer acquisisce il 66,6% della società di rimorchio norvegese Buksér og Berging
    Copenaghen
    Ha una flotta di circa 35 rimorchiatori e 25 pilotine
    A Piombino la cerimonia di posa della chiglia della nuova nave oceanografica Arcadia
    Piombino
    Costruzione affidata a T. Mariotti
    Il Comitato di gestione dell'AdSP dell'Adriatico Centrale ha approvato il bilancio di previsione 2026
    Ancona
    Previsto un avanzo di amministrazione di 32,2 milioni
    PORTI
    Porti italiani:
    Ancona Genova Ravenna
    Augusta Gioia Tauro Salerno
    Bari La Spezia Savona
    Brindisi Livorno Taranto
    Cagliari Napoli Trapani
    Carrara Palermo Trieste
    Civitavecchia Piombino Venezia
    Interporti italiani: elenco Porti del mondo: mappa
    BANCA DATI
    ArmatoriRiparatori e costruttori navali
    SpedizionieriProvveditori e appaltatori navali
    Agenzie marittimeAutotrasportatori
    MEETINGS
    L'1 e il 2 dicembre a Genova il convegno di Spediporto “Take opportunities navigating trade tensions”
    Genova
    Si terrà presso il Salone delle Conferenze di Banca Bper
    Il Fondo Nazionale Marittimi ha organizzato un incontro con gli ITS Mare e i centri di addestramento marittimi
    Roma
    Si terrà il 3 dicembre a Roma
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    RASSEGNA STAMPA
    Three UAE Firms Eye Investment In Kenya's Port, Renewable Energy, And Shipping Projects
    (Capital FM Kenya)
    Foreign firms to operate 3 terminals under Ctg Port for up to 30 years; deals by December
    (The Business Standard)
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    FORUM dello Shipping
    e della Logistica
    Intervento del presidente Tomaso Cognolato
    Roma, 19 giugno 2025
    ››› Archivio
    Il 19 novembre a Roma si terrà l'assemblea pubblica di UNIPORT
    Roma
    Tra gli argomenti al centro dell'incontro quello del progetto di riforma dell'ordinamento portuale
    Stabile il traffico dei crocieristi nei terminal della GPH nel trimestre estivo
    Istanbul
    Registrati 1.503 scali (+9,6%) per un totale di 4,66 milioni di passeggeri (+0,8%)
    Ocean Network Express istituisce una propria agenzia marittima in Grecia
    Singapore
    Rileverà le attività della E.N.A Shipping Agency
    Regional Container Lines ordina due nuove portacontainer da 14.000 teu alla KSOE
    Bangkok/Seongnam
    MSC include scali a Bremerhaven, Limassol e Beirut nel servizio Levante Express
    Ginevra
    La linea collega il Nord Europa con il Mediterraneo
    AD Ports acquisirà il 20% della Latakia International Container Terminal
    Abu Dhabi
    Accordo con il gruppo armatoriale CMA CGM
    L'AdSP della Liguria Orientale approva il bilancio di previsione 2026 e la programmazione triennale
    La Spezia
    Firmato il decreto per l'avvio dei lavori della nuova rete dell'energia elettrica in alta tensione nel porto della Spezia
    Inaugurato un nuovo magazzino di SDC Servizio Doganale Containers a Porto Marghera
    Venezia
    Servirà per lo stoccaggio e movimentazione di merci a temperatura ambiente
    Moby pone in vendita cinque traghetti al prezzo base di 229,9 milioni di euro
    Vicenza
    Previsto un accordo di sale and lease-back per due delle navi
    Flessione dei risultati finanziari trimestrali di d'Amico International Shipping
    Lussemburgo
    Balestra di Mottola: i fondamentali dell'industria delle navi cisterna rimangono solidi
    ICTSI registra performance finanziarie e operative trimestrali record
    Manila
    Nel periodo luglio-settembre il traffico dei container nei terminal del gruppo è cresciuto del +12,3%
    La danese DFDS taglierà 400 posti di lavoro
    Copenaghen
    Il gruppo alla ricerca di un nuovo CEO. Nel trimestre luglio-settembre registrati ricavi record
    CEVA Logistics ha completato l'acquisizione della turca Borusan Lojistik
    Marsiglia
    Operazione del valore di 383 milioni di dollari
    Nel porto di Livorno sono state sbarcate 1.100 auto della casa automobilistica cinese Dongfeng
    Livorno
    Il traffico è gestito attraverso l'area logistica “Il Faldo” operata da XCA
    - Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genova - ITALIA
    tel.: 010.2462122, fax: 010.2516768, e-mail
    Partita iva: 03532950106
    Registrazione Stampa 33/96 Tribunale di Genova
    Direttore responsabile Bruno Bellio
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