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ESPO, in una lettera aperta agli europarlamentari, ed ETF, con una manifestazione a Strasburgo, sollecitano il ritiro della proposta di direttiva sui servizi portuali
L'associazione dei porti europei critica la decisione di attuare scioperi di protesta
13 gennaio 2006
Lunedì prossimo 6.000 lavoratori portuali europei convergeranno a Strasburgo per chiedere la bocciatura della proposta di direttiva per la liberalizzazione dei servizi portuali. Il progetto di legge sarà votato mercoledì prossimo dal Parlamento europeo.
La manifestazione è stata annunciata oggi dall'European Transport Workers' Federation (ETF), precisando che i portuali proverranno da Belgio, Cipro, Danimarca, Finlandia, Francia, Germania, Grecia, Italia, Malta, Norvegia, Olanda, Polonia, Portogallo, Regno Unito, Spagna e Svezia. Il corteo sfilerà nelle prime ore del pomeriggio lungo le strade della città sede del Parlamento europeo. La manifestazione sarà l'apice di una serie di iniziative di protesta avviate oggi nei porti europei.
Oggi inoltre il presidente dell'European Sea Ports Organisation (ESPO), Giuliano Gallanti, ha inviato una lettera aperta a tutti i membri del Parlamento europeo nella quale sono illustrate le motivazioni per le quali l'organizzazione dei porti europei chiede il ritiro della medesima proposta di direttiva.
«L'esito straordinario del voto della commissione Trasporti del 22 novembre (inforMARE del 22 novembre 2005, ndr) - ha spiegato Gallanti - dimostra che non c'è una base politica solida per la direttiva. Il rischio di ottenere uno strumento giuridico non coerente e controproducente è molto elevato. Riteniamo che l'attuale proposta di direttiva così com'è non abbia più futuro».
Inoltre ESPO ha chiesto nuovamente alla Commissione Europea «di avviare la preparazione di un quadro politico coerente che dovrebbe in primo luogo facilitare lo sviluppo dei porti europei». «Questa richiesta - ha precisato l'associazione - è ora rappresentata in due proposte di emendamento che sono state presentate per la votazione della prossima settimana».
ESPO ha espresso anche disappunto per gli scioperi che sono stati attuati in molti porti europei lunedì e martedì scorsi. «Crediamo - ha detto Gallanti - che con la nostra proposta di cancellazione di alcuni degli elementi più controversi della direttiva, come il self-handling, avremmo potuto essere coinvolti in un dibattito più aperto e razionale. Ma si è una supposizione errata. È frustrante il fatto che i sindacati dei portuali - nonostante lo schiacciante sostegno politico alla nostra proposta - abbia scelto comunque di scioperare e causare ancora una volta un grave danno economico a molti porti europei. Per i futuri dibattiti sulla politica portuale europea si spera in un'attitudine più costruttiva».
Di seguito pubblichiamo la lettera aperta del presidente di ESPO e gli emendamenti sostenuti dall'associazione dei porti europei.
EUROPEAN SEA PORTS ORGANISATION ORGANISATION DES PORTS MARITIMES EUROPEENS
DIRECTIVE PROPOSAL ON MARKET ACCESS TO PORT SERVICES OPEN LETTER TO THE MEMBERS OF THE EUROPEAN PARLIAMENT
Brussels, 13 January 2005
Dear Madam, Dear Sir,
At its plenary session in Strasbourg next week, the European Parliament will vote on the Directive proposal on market access to port services.
ESPO has always supported the basic principles behind both the first and second proposal of the Commission and advocated the development of a clear framework which would introduce transparent procedures and rules on good governance in ports, thus contributing to a fair level playing field amongst port authorities and providers of services in ports.
Although the second proposal of the Commission was introduced in a questionable way and contains clauses which would have a detrimental impact on European ports, ESPO nevertheless engaged in a constructive debate with the European Parliament to find radical changes to turn the Directive into a workable instrument. Many of our suggestions have been taken on board by Rapporteur Georg Jarzembowski and several other members of the Committee on Transport and Tourism. We would like to thank them most sincerely for their hard work, understanding and support.
The remarkable outcome of the vote in TRAN on 22 November however demonstrates that there is no stable political basis for the Directive. The risk of obtaining an incoherent and counterproductive legal instrument is now very high. This is why we have asked Transport Commissioner Jacques Barrot to withdraw the Directive and start preparations on a coherent policy framework which would in first instance facilitate the development of European ports.
We would therefore ask your explicit support for the attached amendment proposal of Mrs. Jeanine Hennis-Plasschaert to the Le gislative Resolution on the Directive which gives a clear signal to the Commission that work on such a policy communication for seaports should start without further delay. If the Directive were not rejected, we recommend that in any case the equally enclosed amendment proposal of Mrs. Corien Wortmann-Kool and the Rapporteur is approved so that the Directive will form part of a broader policy context.
We believe however that the current Directive proposal on market access to port services as such has no future any longer.
Naturally we remain at your entire disposal for any further clarifications you may require.
Sincerely yours,
Giuliano Gallanti Chairman of ESPO
Amendment ALDE - Jeanine Hennis-Plasschaert
Legislative resolution
Calls on the Commission to publish, as soon as possible and in close cooperation with all stakeholders involved, a White Paper on European seaports policy which should reflect an integrated policy to facilitate development of European ports, taking amongst others in to account the role of the managing body of the port, clarification on State aid rules, intermodal connections, facilitation of service providers and exploitation of the port area
Justification The current proposal for a Port Services directive does not have sufficient political support which will result in a long period of uncertainty on its outcome and therefore creates an unstable future. This uncertainty will not create the much needed stable investment climate for ports. The most essential points covered by the Directive could easily be taken up in a broader White paper on European ports policy indicating how concrete problems could be tackled, either through specific legislation or through non-legislative instruments.
Amendment EPP - Corien Wortmann-Kool and Georg Jarzembowski recital 4 (new)
This Directive should form part of a wider policy framework for seaports. For that purpose, the Commission will, within one year and after consulting all interested parties, publish a Communication on European port policy laying down a comprehensive policy perspective which, inter alia, stimulates and facilitates port development in Europe, recognises the vital position of ports within the supply chain, clarifies rules on competition and stimulates good corporate governance of seaports.
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