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21 novembre 2024 - Anno XXVIII
Quotidiano indipendente di economia e politica dei trasporti
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MARAD accusa il Giappone di non aver attuato la riforma portuale promessa
Secondo il rappresentante americano Hart, il governo ha di fatto rafforzato il monopolio delle compagnie portuali
14 ottobre 1999
Clyde J. Hart Jr. dell'amministrazione marittima statunitense MARAD non è andato tanto per il sottile. Ieri il rappresentante americano ha infatti accusato senza mezzi termini il governo giapponese di non aver tenuto fede agli impegni assunti due anni fa in tema di riforma portuale. Ospite a Tokyo dell'International Propeller Club del Giappone nell'ambito del primo dei due giorni di incontri richiesti dagli USA proprio per discutere della riforma portuale giapponese, nel suo intervento - che riportiamo di seguito - Hart ha detto che è stato fatto poco per riorganizzare il sistema dei porti nazionali, che sta ulteriormente perdendo traffici a vantaggio di altri scali asiatici meno costosi.

Hart è stato particolarmente critico nei confronti del documento governativo giapponese dello scorso giugno che - ha spiegato - "guarda al passato e non al futuro". Secondo il rappresentante americano infatti è andata perduta un'occasione per introdurre una vera riforma, che liberalizzi i porti nipponici. Il rappresentante di MARAD ritiene invece che la posizione del governo di Tokyo rinforzi il monopolio delle attuali compagnie portuali, ostacolando di fatto l'ingresso di nuovi operatori.

Dopo il meeting in Giappone la delegazione guidata da Hart ha in programma il 18 ottobre un incontro a Seul con le autorità marittime sudcoreane per discutere delle nuove normative coreane sullo shipping e degli accordi bilaterali in campo marittimo raggiunti dalla Corea del Sud con altri paesi asiatici tra cui la Cina.






Remarks by Maritime Administrator
Clyde J. Hart Jr.
International Propeller Club
Tokyo, Japan


October 13, 1999


Open Ports, Open Markets




I am pleased to meet with you this evening on the occasion of my visit to Japan. Japan is a pivotal country in international trade and transportation and the International Propeller Club is a well-known and distinguished body whose members possess great expertise in shipping and trade matters around the globe. Over the years several U.S. Maritime Administrators before me, as well as other U.S. officials, have appeared at this rostrum.

I don't get to Japan often enough and I am glad to be back at this particularly pleasant time of the year. It is surely not a secret that I am here on official business. I will be discussing the port issue with the Japanese government for the next two days. I will have more to say on that in a few minutes. I would like to begin by discussing international aspects of U.S. maritime policy.

It seems to me that, as we move into the 21st century, the global maritime industry faces an international environment that is growing increasingly responsive to market forces and, paradoxically, that continues to be plagued by government restrictions in key areas of the world. Part of this paradox may arise from differing reactions to the growth of globalization; shipping companies may grasp the implications of increasing interconnection among economies around the globe, but bureaucracies that are accustomed to great power and standing in an economy tend to resist change. Clearly this bureaucratic attitude, where it exists, is a strong negative factor, putting great strain on the resources of commercially operated shipping companies that are accustomed to having both the challenges and the benefits that a free market provides. The financial crisis in Asia and other countries has further complicated the situation.

Under the Clinton Administration, U.S. maritime policy has sought to assure a strong merchant marine to provide national security sealift capability and to support our foreign trade, while continuing to ensure the open market that is the hallmark of the U.S. economy.

The national security component of this policy is driven by knowledge that in national emergencies, no reliable ocean transportation alternative exists to the U.S.-flag fleet of commercial and government reserve ships with U.S. citizen crews. It is recognized that commercially operated ships form an important part of this fleet. If we examine, for example, how military cargo was transported during the Persian Gulf war, we find the following: nearly 80% of military dry cargo transported during that conflict was carried on U.S.-flag ships and more than 30% was carried on commercial U.S. flag ships as part of normal liner operations or under time-charter to the Department of Defense.

In order to provide needed sealift support in the future, the Administration proposed legislation for that purpose that was enacted in 1996 as the Maritime Security Act. This law established the Maritime Security Program, or "MSP", for short. MSP is intended to ensure that an active U.S. merchant fleet and the trained personnel needed to operate both active and reserve vessels, will be available to meet national security requirements for sealift capacity. MSP participants also provide intermodal shipping services and systems. MSP will also ensure the continued presence of U.S. flag shipping in international commerce.

At the same time that we were addressing the need for a more effective national sealift policy, there was increasing attention to the possibility of deregulating liner shipping. After much discussion, debate and hard legislative work over several years, the Ocean Shipping Reform Act of 1998 was passed by Congress and signed by the President just about a year ago. "OSRA," as it has come to be known, took effect in May of this year.

At this point it is too early to make definitive judgements about OSRA, although I am sure that everyone who has been affected by it already has an opinion. I believe we should remember, as we look at OSRA, that the new law resulted from a complex legislative process that involved many groups. These included big and small shippers, U.S. and foreign carriers, Japanese carriers among them, U.S. ports, labor unions and transportation intermediaries, as well as foreign governments. It was quite possible that such a legislative process would not have produced a final legislative result at all. The law that did arise from the legislative deliberations was a compromise that may not have been perfect in every last detail. But this much is certain: there has been a clear expansion of competition in the U.S. liner trades. We have to give it a chance to work.

A majority of our trading partners share our belief in free, transparent markets, open ports and nondiscriminatory treatment for all carriers. We would like this standard to become the norm internationally. However, some governments do not trust the results that the free market produces in the maritime sector. In those cases a situation may arise where a foreign government restricts the access of our carriers to its shipping markets while its own national carriers enjoy full access to the market in the United States. In such instances it is incumbent on us to seek removal of the barriers that are imposed on our carriers, so that we can establish reciprocal treatment for them. Reciprocity is our guiding principle.

It goes without saying that the Federal Maritime Commission, through its enforcement of U.S. maritime trade laws, has played an essential role in dealing with the problems encountered by our carriers in foreign markets. Over the years, the Commission, now under the able leadership of Chairman Hal Creel, has carried out its responsibilities as an independent regulatory agency in a highly professional and responsible manner.

In actions that involved both Executive Branch agencies and the FMC, the United States has successfully negotiated-I would emphasize that word: negotiated-removal of restrictions that foreign governments unilaterally imposed on U.S. foreign maritime trades. As a result of these efforts, long lists of restrictions on intermodal operations that had been in force in Taiwan and Korea were removed several years ago. In addition, through a similar process we have expanded the scope of shipping and related landside activities for U.S. carriers in China. However, in China much still remains to be done before we can say that a market-based situation exists in our maritime trade. These are highlights. There are also many smaller problems that are solved by working with our embassies abroad.

I would like to turn now to the question of port reform in Japan. In dealing with this country, we observe the contradiction between its standing as an international trade and economic giant, as a representative of much that is modern in the export of goods, on the one hand, and its antiquated, inefficient port system that is protected from competition and, in effect, creates a hidden tax on every import and export, on the other. Japan's port operations are among the most heavily regulated, expensive and inflexible in the world. Japanese port regulations include measures that require a burdensome and restrictive license procedure for new entrant companies seeking to set up stevedoring or general contracting firms. They specify the minimum number of workers and equipment each stevedoring firm must employ. And they support an arbitrary, time-consuming and non-transparent

process, known as "prior consultation," that is enforced by the Japan Harbor Transport Association. As you may know, prior consultation requires negotiation of any significant change in a shipping company's operations.

It is important that I assure you that I am not here to lecture about the port problem. It is your system. But I would like to provide what I consider important information about the U.S. view of this issue. The U.S. economy and therefore the U.S. government have important interests that are affected by the way goods are handled as they move through ports and harbors around the world. This is especially true of ports in Japan, given its role as a major trading partner and a transshipment hub. It is surely superfluous to point out that the JHTA's prior consultation regime is imposed unilaterally on foreign shipping companies and that these companies are in a weak position in trying to cope with its demands. If you view the problem in this way, you would not be surprised at the continuing U.S. interest in the issue of port reform here, including both Executive Branch agencies and the FMC.

I hasten to say that foreign carriers are not the only ones that suffer from the inefficient port system. It also affects workers in Japan's ports by driving ships away to lower-cost harbors elsewhere in Asia. The Japanese government's White Paper on Shipping notes that the number of liner ships calling at Japan's major ports fell from more than 100 a week in 1994 to 80 a week in 1998. At the same time, liner calls per week rose in Singapore and Hong Kong. This is a trend that is likely to continue as long as the present system continues to prevail.

In 1997, the United States and Japan negotiated a package of undertakings that, when implemented, would open up the ports in this country to non-Japanese companies, creating competitive conditions that would benefit both trading and transportation interests. Regrettably, the Japanese government has done little to improve the situation in the ports in the intervening two years. The improvements in the prior consultation system agreed to in 1997 have not been fully implemented, and prior consultation remains an onerous burden for doing business. In addition, Japanese ports are open on Sundays only by special agreement for limited work. Japanese labor unions have also threatened to shut down any U.S. carrier who applies for a stevedoring license or tries an alternative to the prior consultation system. Meanwhile, the Japanese government has refused to commit itself in advance to take any action in the event of such an illegal work stoppage.

Last June the Japanese government issued a final report on deregulation of the port transport business sector. In our view the preparation of this document offered a great opportunity for systematic overhaul of Japan's port service regime. It could have been a blueprint for reform that would finally open Japan's ports to the free market.

Not this document. Not this final report. This is a paper that looks to the past, not the future, one that will preserve the position of the current companies by setting up insurmountable obstacles to new entrants. While we welcome elimination of the supply-demand requirement in the ports sector, the minor changes proposed in the final report will not motivate port operators to provide better service or lower rates, because there is no competitive incentive to do so. In fact, the proposed measures will increase expenses by raising the minimum number of port workers per stevedoring company by fifty percent. The final report also proposes that carriers cooperate by making voluntary direct contributions to the Port Modernization Promotion Council (PMPC) to support pension, welfare, and other benefits, that they had no part in negotiating, for union workers employed by JHTA member companies. None of these changes are likely to encourage shipping companies to increase their port calls in Japan.

U.S. government and industry recognize Japanese union workers' contributions to port operations. In fact, most U.S. port workers are unionized. Stevedoring and other port service companies of any nationality may compete freely with each other for business. This competition helps create jobs, not destroy them. At the ports of Los Angeles and Long Beach, the two busiest U.S. container ports, total container throughput increased from 5.1 million TEU to 7.5 million between 1994 and 1998. And union longshore employment at Los Angeles and Long Beach also increased from fewer than 3,000 workers in 1994 to nearly 4,000 in 1998. In fact, many U.S. ports are planning to expand because their current facilities cannot handle expected increases in business.

The choice is clear. Japan can maintain its current system, attempt to preserve its existing port jobs, and watch the rest of the world sail by to less costly destinations. Or it can embrace reform and develop the kind of first-class port services that such a great trading nation and its trading partners deserve and have a right to expect. Japan has often publicly supported liberalization of international shipping in forums such as APEC and the WTO. Knowing what we know about the Japanese port regime, many of us are skeptical of such assertions. As we approach the beginning of a new millennium, the world will be watching to see if Japan will carry out the task of opening its own port services business, which is so vital to Japan and to international trade.

I don't know how much time we have, but I will be happy to answer a few questions.

›››Archivio notizie
DALLA PRIMA PAGINA
Nuovo record storico dei traffico mensile dei container nel porto di Long Beach
Long Beach/Los Angeles
Ad ottobre forte crescita dell'attività anche nello scalo di Los Angeles
ZIM registra ottime performance economiche trimestrali trainate dal rialzo dei noli e dall'attività con l'America Latina
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La flotta ha trasportato un numero record di contenitori
Nel terzo trimestre i ricavi del gruppo crocieristico Viking sono cresciuti del +11,4%
Los Angeles
Incremento del +14,3% del fatturato generato dalle crociere oceaniche
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L'Antitrust italiana avvia un'istruttoria nei confronti di SAS (gruppo MSC), Moby e Grandi Navi Veloci
Roma
Secondo l'AGCM potrebbero essersi verificate restrizioni della concorrenza a seguito dell'acquisizione del 49% del capitale di Moby da parte di SAS
T&E evidenzia la necessità di contare anche le emissioni well-to-tank per il GNL usato dalle navi
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Il totale dei gas serra prodotti sarebbe superiore del 30% rispetto a quelli considerati dal regolamento FuelEU Maritime
DFDS ed Ekol ci ripensano e si accordano sulla cessione del network internazionale dell'azienda turca al gruppo danese
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Rivisti i termini dell'intesa scaduta il primo novembre
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Accelleron stringe un accordo con Geislinger per espandere il service nell'area del Mediterraneo
Cargotec concorda la vendita della MacGregor a fondi gestiti dalla Triton
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Cessione del valore di 480 milioni di euro che si prevede sarà completata entro la prima metà del 2025
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Nei primi nove mesi del 2024 l'incremento è stato del +3,2%
Ok dell'antitrust ucraina all'ingresso di MSC nel capitale della società terminalista HHLA
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Inaugurato il nuovo porto peruviano di Chancay gestito dalla cinese COSCO Shipping Ports
Lima
Dispone di 1.500 metri lineari di banchine
Più che raddoppiato il valore dei nuovi ordini acquisiti da Fincantieri nei primi nove mesi del 2024
Trieste
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Istituita la Ship Recycling Alliance per accelerare il riciclaggio delle navi sicuro e rispettoso dell'ambiente
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La società statunitense opera principalmente servizi di drayage
Nel terzo trimestre di quest'anno i ricavi di Hapag-Lloyd sono cresciuti del +28,2%
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Aumento del +3,8% dei container trasportati dalla flotta. Valore medio dei noli in rialzo del +22,9%
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Genova
Deciso aumento dei container in trasbordo determinato dalla crisi del Mar Rosso. In calo le crociere
Nel terzo trimestre i ricavi della HMM sono aumentati del +67% grazie alla crescita del +83% nel segmento dei container
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Seul
Rialzo del +116% del valore del nolo medio per contenitore trasportato
Forte rialzo delle performance finanziarie trimestrali della Evergreen
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Nel terzo trimestre il traffico dei container nei terminal portuali di Eurokai è cresciuto del +9,9%
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In Germania (Eurogate) l'aumento è stato del +13,6%. In Italia (Contship Italia) del +6,8%). Rallentamento della crescita a Tanger Med. Il terminal di Damietta diventerà operativo ad aprile
Danaos registra un nuovo calo dei ricavi trimestrali generati dalla flotta di portacontenitori
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Coustas: con l'amministrazione Trump, che ha promesso nuovi dazi, è possibile una futura riduzione del traffico dei container
Nei primi dieci mesi del 2024 il traffico delle merci nei porti russi è diminuito del -3,2%
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Le merci secche sono ammontate a 370,8 milioni di tonnellate (-3,5%), quelle liquide a 372,2 milioni di tonnellate (-2,9%)
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Progettate per ospitare fino a 190 persone, verranno realizzate in Vietnam
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L'analisi del Centro Studi Fedespedi su performance economiche e operative dei container terminal italiani
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Nuovo direttore commerciale e nuovo direttore generale della compagnia in Spagna
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A Genova il “Graduation Day” dell'Accademia Italiana della Marina Mercantile
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Consegnati 50 diplomi al termine del percorso formativo biennale e triennale
Il 27 novembre a Roma si terrà l'assemblea pubblica di UNIPORT
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Incontro sul tema “Porti italiani, una rete di imprese al servizio del Paese e dell'Europa”
È deceduto Roberto Nappi, fondatore e direttore per 40 anni del “Corriere Marittimo”
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La sua carriera era iniziata alla redazione del “Telegrafo” nel 1958
Nuove sanzioni dell'UE per proibire l'uso di navi e porti per il trasporto di droni e missili prodotti dall'Iran
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Nuovo mandato per il triennio 2024-2027
I marittimi della Galaxy Leader sono in ostaggio da un anno
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Aumenti del +25% e del +18% per i container da 20' e 40' diretti nel Mediterraneo occidentale e in Adriatico
Completato il retrofit dual-fuel di una grande portacontainer della Maersk
Copenaghen
Potrà navigare a metanolo. Incrementata la capacità di stiva
Autorizzazione ambientale della Regione al dragaggio delle banchine dalla 19 alla 26 del porto di Ancona
Ancona
L'intervento costerà complessivamente 16,5 milioni di euro
PROSSIME PARTENZE
Visual Sailing List
Porto di partenza
Porto di destinazione:
- per ordine alfabetico
- per nazione
- per zona geografica
Convegno del CNEL sulla sostenibilità del trasporto marittimo
Roma
Si terrà il 27 novembre a Roma
In crescita le spedizioni intermodali tra il porto di Trieste e la Slovacchia
Trieste
Nel terzo trimestre il traffico dei container movimentato da HHLA è calato del -2%
Amburgo
A Trieste i volumi trattati da PLT Italy nei primi nove mesi del 2024 sono diminuiti
Ad ottobre il traffico dei container nel porto di Hong Kong è cresciuto del +0,7%
Hong Kong
Nei primi dieci mesi del 2024 registrato un calo del -5,2%
Nel trimestre luglio-settembre il traffico delle merci nel porto di Civitavecchia è calato del -11,8%
Civitavecchia
I crocieristi sono aumentati del +2,7%
Lo scorso mese il porto di Singapore ha movimentato 3,5 milioni di container (+8,1%)
Singapore
Nei primi dieci mesi del 2024 la crescita è stata del +6,2%
MSC ha completato l'acquisizione della maggioranza della società logistica MVN
Ginevra/Milano
L'azienda milanese prevede di chiudere il 2024 con un fatturato di 100 milioni di euro
Convegno di Assiterminal dal titolo “Porti in connessione - ESG, IA, CSRD”
Genova
Si terrà il 5 dicembre a Roma
Nel trimestre estivo il traffico dei passeggeri nei terminal crociere di Global Ports Holding è cresciuto del +27,5%
Istanbul
Ricavi in aumento del +23%
Lo spedizioniere SDC ha introdotto l'intelligenza artificiale nella gestione delle pratiche doganali
Venezia
Annualmente le pratiche seguite superano le 15mila unità
Perfezionata la cessione della società di spedizioni Santandrea dalla Pacorini alla Aprile
Trieste
L'azienda è stata fondata nel 1989 a Trieste
Porto di Gioia Tauro, protocollo d'intesa per la sicurezza negli ambienti di lavoro e delle operazioni portuali
Gioia Tauro
Avrà una durata di tre anni
PORTI
Porti italiani:
Ancona Genova Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Livorno Taranto
Cagliari Napoli Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venezia
Interporti italiani: elenco Porti del mondo: mappa
BANCA DATI
ArmatoriRiparatori e costruttori navali
SpedizionieriProvveditori e appaltatori navali
Agenzie marittimeAutotrasportatori
MEETINGS
Convegno del CNEL sulla sostenibilità del trasporto marittimo
Roma
Si terrà il 27 novembre a Roma
Convegno di Assiterminal dal titolo “Porti in connessione - ESG, IA, CSRD”
Genova
Si terrà il 5 dicembre a Roma
››› Archivio
RASSEGNA STAMPA
Sudan govt scraps $6bn Red Sea port deal with UAE
(The North Africa Post)
Argentina enfrenta tarifas portuarias hasta 500% más altas que otros países de la región
(Pescare)
››› Archivio
FORUM dello Shipping
e della Logistica
Relazione del presidente Nicola Zaccheo
Roma, 18 settembre 2024
››› Archivio
Paola Piraccini nominata collaboratore tecnico giuridico della Spininvest
Genova
Entrata in magistratura nel 1981, è consigliere di cassazione in pensione
Incontro a Roma tra i rappresentanti dei porti italiani e dei porti della Florida
Roma
Previsto un confronto per trovare temi comuni su cui impostare un'attività di benchmarking
Quest'anno i crocieristi nel porto di Ancona sono cresciuti del +18,9%
Ancona
Aumento del +25,1% dei transiti e calo del -5,1% degli sbarchi e imbarchi
Cambiaso Risso costituisce una joint venture a Cagliari
Cagliari/Genova
Partnership al 50% con Fausto Saba e Riccardo Vargiu
Ok al bilancio di previsione 2025 dell'AdSP del Mar Tirreno Centro Settentrionale
Civitavecchia
Presenta un avanzo di oltre 2,5 milioni di euro
A Palermo il taglio della prima lamiera del nuovo traghetto per la Regione Siciliana
Trieste/Palermo
La consegna della nave è prevista per il 2026
I ricavi trimestrali di Global Ship Lease registrano la prima diminuzione dalla fine del 2018
Atene
La società ritiene che la propria flotta di portacontainer abbia ottime prospettive future di impiego
DP World sigla un accordo per comprare l'australiana Silk Logistics
Dubai/Melbourne
Il valore previsto della transazione è di circa 115 milioni di dollari
Un lavoratore è deceduto nel porto di Crotone
Gioia Tauro
Si sarebbe improvvisamente accasciato al suolo mentre parlava con alcuni colleghi
Torbianelli: bene l'ok del CIPESS al finanziamento del futuro Molo VIII del porto di Trieste
Trieste
Dei 315 milioni di euro previsti, 206,9 sono attesi dallo Stato
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