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In programma venerdì prossimo a Genova un seminario internazionale sullo sviluppo sostenibile dei porti
Parteciperanno, tra gli altri, il direttore della unità G3 della Commissione Europea, Wolfgang Elsner, e il ministro dei Trasporti e delle Infrastrutture, Pietro Lunardi
19 novembre 2002
E' confermato per il prossimo 22 novembre lo svolgimento alla Stazione Marittima di Genova del seminario internazionale "Sustainable port development - Accommodating the human and natural habitat" organizzato da ESPO, l'associazione dei porti europei, in collaborazione con l'Autorità Portuale di Genova (inforMARE del 30 luglio 2002). Parteciperanno, tra gli altri, il direttore della unità G3 (trasporto marittimo a corta distanza e porti) della direzione generale Energia e Trasporti della Commissione Europea, Wolfgang Elsner, e il ministro dei Trasporti e delle Infrastrutture, Pietro Lunardi.
Ai lavori del convegno, che saranno articolati in tre sessioni, parteciperanno alcuni tra i maggiori esperti del settore, provenienti da tutto il mondo. La prima sessione avrà come tema lo sviluppo sostenibile dei porti e il contesto politico. Il Libro Bianco della Commissione Europea sulla politica dei trasporti in Europa riconosce il ruolo cruciale dei porti nel promuovere un sistema dei trasporti compatibile con l'ambiente, quale lo short sea shipping. D'altra parte la legislazione europea per l'ambiente spesso impone restrizioni allo sviluppo dei porti. La prima sessione è volta a far emergere gli aspetti più rilevanti di questa doppia politica per il settore portuale.
La seconda sessione sarà incentrata interamente sullo sviluppo dei trasporti e le restrizioni ambientali. La competizione globale impone infatti ai porti europei la necessità di disporre di adeguate infrastrutture per meglio rispondere alle esigenze dei propri clienti. Lo sviluppo dei porti in Europa è tuttavia limitato da scarsità di spazi, valutazioni ecologiche e di sviluppo urbano. In questa sessione saranno discussi temi fondamentali in relazione ai bisogni ed ai limiti presenti nei porti europei, alle esigenze degli operatori, all'impatto della legislazione europea per l'ambiente, alle relazioni porto-città.
La terza sessione "Verso uno sviluppo sostenibile dei Porti in Europa" tratterà delle possibilità di gestire lo sviluppo di un porto tenendo con le esigenze di carattere ecologico ed urbano. Seguirà la presentazione di alcuni casi studio.
SUSTAINABLE PORT DEVELOPMENT Accommodating the human and natural habitat
Friday, 22 November 2002 Stazione Marittima - GenoaProgramme
09.00 Welcome
Welcome by the Port of Genoa - Giuliano Gallanti, President of the Port Authority Welcome by the City of Genoa - Giuseppe Pericu, Mayor Welcome by ESPO - David Whitehead, Chairman
09.30 Session 1 : Sustainable port development - the policy framework
The European Commission's White Paper on European transport policy recognises the crucial role played by ports to promote environmental-friendly modes of transport such as short sea shipping. On the other hand, European environmental legislation often puts restrictions on port development. This session will look at the relevant aspects of both policy areas for the port sector.
Presentations by :
Wolfgang Elsner, Head of Unit Short Sea Shiping & Ports - European Commission - Directorate-General Energy and Transport Loyola de Palacio, Vice-President of the European Commission, Commissioner for Energy and Transport Birgit Snoeren, European Commission, Directorate General for Environment Pietro Lunardi, Minister of Transport, Italy Dirk Sterckx, Member of the European Parliament, Member of the Committee on Regional Policy, Transport and Tourism and of the Committee on Environment, Public Health and Consumer Policy
11.00 Session 2 : Port development needs versus environmental constraints
Global competition puts pressure on European ports to offer adequate infrastructure and facilities to accommodate the wishes of their customers. Port development in Europe is however constrained by scarcity of land, urban development and ecological considerations. In this session a number of essential questions will be discussed related to current capacity needs and limits in European ports, requirements of port users, the impact of European environmental legislation as well as the port-city relationship.
Introductory presentations :
Is there overcapacity in European ports ? Richard J. Dibley, Planco Consulting (UK) Ltd. The users' perspective on port development needs Emanuele Grimaldi, Chairman, European Community Shipowners Association Weaknesses of European environmental legislation Prof. Dr. Eric Van Hooydonk, Chairman, European Institute of Maritime and Transport Law
Debate moderated by : Fabio Capocaccia, General Secretary, Genoa Port Authority
14.00 Session 3 : Towards sustainable port development in Europe
Port managers throughout Europe are confronted with environmental considerations in the widest sense. On the basis of a number of concrete case studies, a comparison will be made of how ports manage to combine development needs with ecological and urban requirements. What lessons can be learned and which good practices can be retained ? What role can ESPO play to stimulate and exchange best practices ?
Presentation of case studies :
The UK experience Ian Townend, Director, ABP Marine Research Ltd., UK The Deurganck Dok project Jan Bouckaert, Legal Advisor, Port of Antwerp, Belgium The Voltri project Giuliano Gallanti, President, Port of Genoa, Italy The Rotterdam city-port experience Henk de Bruijn, Corporate Development, Port of Rotterdam, The Netherlands The Vuosaari Harbour project Heikki Nissinen, Managing Director, Port of Helsinki, Finland
The role of ESPO - stimulating environmental solutions and best practices : Herman Journée, Chairman of the Environment Committee of ESPO / Co-ordinator of ECOPORTS project
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