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Il Regno Unito accresce la sicurezza dei propri porti
Pubblicato il nuovo Port Marine Safety Code. Ha l'obiettivo di promuovere la salvaguardia e la sicurezza delle 54.000 persone che lavorano negli scali britannici
29 ottobre 2009
Oggi il ministero dei Trasporti del Regno Unito, in collaborazione con la Port of London Authority, ha presentato il nuovo Port Marine Safety Code, che subentra al codice pubblicato nel marzo del 2000 e che - ha spiegato il sottosegretario ai Trasporti, Paul Clark - ha l'obiettivo di promuovere la salvaguardia e la sicurezza delle 54.000 persone che lavorano nei porti britannici, a cui si aggiungono altri 40.000 addetti indiretti, attraverso una maggiore trasparenza dei ruoli, delle responsabilità e dei vincoli legali per il settore.

«Con 54.000 persone che lavorano nei nostri porti - ha detto Clark - è molto incoraggiante vedere un'instancabile dedizione verso standard elevati in tutto il comparto, per far sì che qui la sicurezza nei porti sia tra le maggiori al mondo. Quando si verificano incidenti, le conseguenze possono essere molto gravi, ma, grazie alla professionalità di chi gestisce i nostri porti, ciò ormai avviene di rado». «Questo lavoro - ha aggiunto - è un notevole esempio di ciò che il settore e il governo possono ottenere lavorando assieme. Auspico che, con l'aggiornamento della normativa, il settore avrà una guida alla sicurezza nei porti ancora più chiara che consentirà di proseguire l'eccellente lavoro che ha già svolto».

«Il Port Marine Safety Code - ha sottolineato il comandante del porto di Londra, David Snelson - costituisce una pietra miliare per l'attività delle autorità portuali del Regno Unito. Questa nuova edizione offre linee guida e principi più avanzati per il Safety Management System di ciascun porto, che individua i rischi e i passi necessari per eliminarli o tenerli sotto controllo. Ciò contribuisce alla sicurezza delle persone, delle navi e dell'ambiente».

«Le indagini sugli incidenti verificatisi in passato nei porti ed entro le aree portuali - ha detto il vice ispettore capo della Marine Accident Investigation Branch (MAIB), Steve Clinch - hanno messo in evidenza quanto sia importante per gli operatori portuali il mantenimento di rigorosi regimi di sicurezza. Recentemente il MAIB ha manifestato preoccupazione circa la capacità del settore di imparare dagli incidenti del passato, ma il varo del rinnovato Port Marine Safety Code, e in particolare il possesso da parte del settore di una Guida alla Best Practice, mi confortano sul fatto che ora c'è piena consapevolezza dell'importanza del codice».



The Port Marine Safety Code

The Code should be read in conjunction with the Guide to Good Practice on Port Marine Operations.


1. Background

  1. The Code includes a brief general summary of the main duties and powers that are common to many harbour authorities in relation to marine operations. It also contains guidance as to how some of these duties and powers should be exercised consistent with good practice.

    There are several general principles.

    • A harbour authority has statutory and non-statutory duties.
    • These duties include an obligation to conserve and facilitate the safe use of the harbour; and a duty of care against loss caused by the authority's negligence.
    • Duties to ensure the safety of marine operations are matched with general and specific powers to enable the authority to discharge these duties.

    There are procedures for these to be changed where necessary.
  1. Some duties, and each harbour authority's powers, are contained in local Acts and Orders, and, although they have much in common, the detail varies from port to port. Most are established by the incorporation or transposition into local Acts and Orders of model provisions in the Harbours, Docks and Piers Clauses Act 1847. Other duties and powers are in general legislation - for example, the Harbours Act 1964, the Dangerous Vessels Act 1985, the Pilotage Act 1987 and the Merchant Shipping Act 1995. This Code is designed to provide general guidance and so while it describes typical powers and duties, it is not practicable for it to cover the specific legal position for each port, and it should not be relied upon for that purpose. Authorities should check their local Acts and Orders if there is doubt (for example) as to whether they have all of the common duties and powers described in this Code.


Harbour authorities subject to the Code

  1. The Code applies to every harbour authority with statutory powers and duties, including competent harbour authorities1, which have specific powers and duties for marine pilotage. It is written to apply to ports of all sizes, irrespective of resources, cargoes handled or levels of traffic. Any harbour authority with statutory powers in relation to shipping and safety of navigation will be affected to some degree.


Functions to which the Code applies

  1. The Code is concerned with harbour authority responsibilities for port marine safety but does not purport to cover all the duties and responsibilities of harbour authorities, or even all their safety responsibilities. The Code does not, for example, relate to duties and responsibilities deriving from health and safety legislation,2 and (with some exceptions) those relating to the safety of vessels under the Merchant Shipping Acts. However, it has been designed so that compliance with the good practice guidance in the Code should be fully compatible with compliance with harbour authorities' other duties and responsibilities.



2. Accountability for Marine Safety

  1. This chapter identifies who is accountable for maritime safety in harbour waters and their approaches. It is based on these general principles:
    • The duty holder, on behalf of the harbour authority is accountable for managing operations within the port safely and efficiently.
    • Harbour authorities should make a clear published commitment to comply with the standards laid down in this Code.
    • This Code represents the national standard against which the policies, procedures and performance of harbour authorities may be measured.
    • Executive and operational responsibilities for marine safety must be clearly assigned, and those entrusted with these responsibilities must be answerable for their performance.
    • A 'designated person' must be appointed to provide independent assurance about the operation of its marine safety management system. The designated person must have direct access to the board.
  1. The key to effective discharge of the functions described in this Code is the development and operation of a marine safety management system for marine operations. That in turn depends upon a clear assignment of relevant executive and operational responsibilities to the authority's officers.


The duty holder

  1. Each harbour authority must have a ''duty holder'' who is accountable for its compliance with the Code and its performance in ensuring safe marine operations in the harbour and its approaches. For most harbour authorities, the role of duty holder is undertaken by members of the harbour board who are (both collectively and individually) accountable for marine safety under the Code.
  1. If however, the harbour board is not directly accountable for marine safety, or has limited decision-making powers in this respect, it is acceptable for the role of duty holder to reside elsewhere. This might be the position in some municipal ports for example, where accountability for marine safety is overseen by a local authority committee. If the duty holder is not the harbour board, the harbour authority must publish and confirm who the duty holder is.
  1. The role of the duty holder includes:
    • maintaining strategic oversight and direction of all aspects of the harbour operation, including marine safety;
    • responsibility for the development of policies, plans, systems and procedures for safe navigation;
    • ensuring that assessments and reviews are undertaken as required, to maintain and improve marine safety; and
    • ensuring that the harbour authority seeks and adopts appropriate powers for the effective enforcement of their regulations, and for setting dues at a level which adequately funds the discharge of all their duties.
  1. Harbour authorities have powers to appoint a harbour master, to authorise pilots and may properly entrust the operation of the harbour to such professional people; but the duty holder cannot assign or delegate its accountability for compliance with the Code.
  1. All board members should take time to gain an appropriate insight and understanding of the port's marine activities, marine safety management system and supporting systems. This can be accommodated through briefings and operational visits. Serious consideration should be given to appointing a member to the board who has relevant maritime experience, who can act as the initial point of contact for the designated person.


The designated person

  1. Each harbour authority must appoint an individual as the designated person to provide independent assurance directly to the duty holder that the marine safety management system, for which the duty holder is responsible, is working effectively. Their main responsibility is to determine, through assessment and audit, the effectiveness of the marine safety management system in ensuring compliance with the Code.
  1. In order to fulfil this function the designated person must have a thorough knowledge and understanding of the requirements of this Code (and supporting Guide to Good Practice) and associated port and marine legislation. Their role does not obscure the accountability of the authority and its board members.


Chief executive

  1. The Chief Executive is accountable for the operational and financial control of the authority. They advise the authority on all matters related to its duties and powers, with appropriate advice from the harbour master and other officers. He or she will:
    a) oversee the implementation of its policies and decisions;
    b) have overall executive responsibility for the safety of operations and staff; and
    c) will oversee the recruitment and training of staff.


Harbour master

  1. The harbour master has day-to-day responsibility for the safe operation of navigation and other marine activities in the harbour and its approaches. The post holder must be competent and a suitably qualified person, with sufficient experience for the role. They must also be competent to undertake other relevant duties, in relation to Health & Safety at Work and Merchant Shipping legislation.
  1. The harbour master:
    a) has powers of direction to regulate the time and manner of ships' entry to, departure from and movement within the harbour waters, and related marine safety purposes.
    b) ensures the co-ordination and regulation of all vessels within the harbour and its approaches. He may also be responsible for developing and implementing emergency plans and procedures, for regulating dangerous goods in transit on ships and for counter-pollution and waste disposal plans.
  1. In relation to the authority's conservancy duties, the harbour master would normally have overall responsibility for the provision and maintenance of any aids to navigation.


The authority's officers

  1. The appointment of officers is a matter for the authority. Delegations must be clear, formal and must not obscure the accountability of the authority and its board members. It is important that:
    a) executive and operational responsibilities are appropriately assigned to properly trained people;
    b) if some of the functions are combined, a proper separation of safety and commercial activities needs to be maintained; and
    c) all employees must have training that is appropriate for their level of responsibility.
  1. Delegations are no substitute for the authority (the duty holder) being directly involved in safety management. Therefore, at least one principal officer, holding delegated responsibilities for safety, should attend board meetings.



3. Key measures needed for compliance

  1. In addition to carrying out duties and applying the powers outlined in chapters four and .ve of this Code, harbour authorities must also develop and maintain an effective marine safety management system. Plans and reports should also be published as a means of improving the transparency and accountability of harbour authorities, as well as providing reassurance to the users of port facilities. Harbour authorities may find it useful to consider past events and incidents; to recognise potential dangers and the means of avoiding them.
    • Powers, policies, plans and procedures should be based on a formal assessment of hazards and risks, and harbour authorities should have a formal marine safety management system.
    • The marine safety management system should be in place to ensure that all risks are controlled - the more severe ones must either be eliminated or kept ''as low as reasonably practicable'' (ALARP).
    • All parties involved in the safety of navigation must be competent and qualified up to a minimum national standard.
    • Harbour authorities should monitor, review and audit the marine safety management system on a regular basis.
    • Harbour authorities should publish plans and an assessment of their performance in meeting their obligations at least once every three years.
  1. In order to comply with the Code, harbour authorities need to follow these steps below.


Review existing powers

  1. Existing powers should be reviewed on a periodic basis by harbour authorities, to avoid a failure in discharging its duties or risk exceeding its powers. A summary of the main duties and powers for harbour authorities are included under chapters four & .ve of this Code; not all of these are relevant to every harbour authority.
  1. Harbour authorities must understand their local legislation - harbour acts, harbour orders and byelaws - as well as the procedures and systems that are in place. Additional powers should be sought by the harbour authority, if a risk assessment concludes that this would be the best means of meeting its safety obligations. Harbour authorities would be well advised to secure powers of general direction to support the effective management of vessels in their harbour waters, if they do not have them already.


Use formal risk assessment

  1. The risks associated with marine operations need to be assessed and a means of controlling them needs to be deployed. The aim of this process is to eliminate the risk or, failing that, to reduce risks to as low as reasonably practicable. Formal risk assessments should be used to:
    • identify hazards and analyse risks;
    • assess those risks against an appropriate standard of acceptability; and
    • where appropriate, consider a cost-benefit assessment of risk reducing measures.
  1. Risk assessments should be undertaken by people who are qualified or appropriately skilled to do so, especially when deciding which techniques to use and when interpreting the results. Risks should be judged against objective criteria, without being influenced by the financial position of the authority, to ensure they are kept as low as reasonably practicable (ALARP). The greater the risk, the more likely it is that it is reasonable to go to the expense, trouble and invention to reduce it. There is a preferred hierarchy of risk control principles
    • eliminate risks - by avoiding a hazardous procedure, or substituting a less dangerous one;
    • combat risks - by taking protective measures to prevent risk;
    • minimise risk - by suitable systems of working.
  1. The process of assessment is continuous, so that new hazards to navigation and marine operations and changed risks are properly identified and addressed. Where appropriate, harbour authorities should consider publishing relevant details of their risk assessments.


Implement a marine safety management system

  1. A safety management system - which manages the hazards and risks along with any preparations for emergencies - must be developed, implemented and maintained. This should be operated effectively and revised periodically.
  1. This system should incorporate safety policies and procedures to:
    • ensure there is proper control of ship movements by regulating the safe arrival, departure and movement within the harbour of all vessels;
    • protect the general public from dangers arising from marine activities within the harbour;
    • carry out all its functions with special regard to the possible environmental impact;
    • prevent acts or omissions that may cause personal injury to employees or others.

    It should also:
    • confirm the roles and responsibilities of key personnel at the harbour authority;
    • outline present procedures for marine safety within the harbour (including the port approaches);
    • measure performance against targets (harbour authorities must have a database or system to record incidents, including near misses);
    • refer to emergency plans that would need to be exercised; and
    • be audited (internally) on an annual basis.
  1. A statement about the standard of the port's performance should be included in the authorities' annual report.
  1. Where appropriate, the marine safety management system should assign responsibility for associated matters - such as the safety of berths; for maintaining channels; hydrographic surveys; environmental monitoring; and the provision of appropriate engineering and environmental advice.


Consultation

  1. Harbour authorities should consult, as appropriate, those likely to be involved in or affected by the marine safety management system they adopt. This opportunity should be taken to develop a consensus about safe navigation in the harbour.


Competence standards

  1. Under the Code, all persons involved in the management and execution of marine services should be qualified and trained to the appropriate national standard3. Harbour authorities must assess the fitness and competence of all persons appointed to positions with responsibility for safe navigation. Achieving marine port safety is a team operation and people in these roles must be competent and adequately trained.


Incident investigation:

  1. However effective the safety management regime is, marine incidents do occur in harbours. Such incidents may involve death, serious injury, pollution and other undesirable outcomes and they may involve breaches of national or local laws.

    Investigations by the harbour master of marine incidents have two essential purposes:

    a) to determine the cause of the incident, with a view to preventing a recurrence of that incident (or similar); and

    b) to determine if an offence has been committed: if so, there may be the need on the part of a harbour authority to initiate enforcement action that may lead to prosecution in their own right or through an agency of another authority such as the Police or the MCA.
  1. It is, therefore, essential that the marine safety management system addresses the potential for incidents to occur and to provide instruction and guidance on any investigations and enforcement action that may be required as a result. By ensuring that a robust, rigorous, independent investigation has been carried out, the board and the duty holder can be assured that their obligations for compliance have been addressed.


Statutory reporting requirements:

  1. Harbour authorities should report any accident which meets the criteria established by the MAIB, to the chief inspector and any other appropriate authorities, by the quickest means available.4


Monitoring performance and auditing

  1. The marine safety management system must have a regular and systematic review of its performance. This should be based on information from monitoring the system itself and from independent audits of the whole system. Performance of the system should be assessed against internal performance indicators and where appropriate, by benchmarking against other ports that have adopted good practice.


Enforcement

  1. Harbour authorities must demonstrate that all policies and procedures are properly and effectively enforced, and that adequate resources are available for this purpose.


Publication of plans and reports

  1. To demonstrate the authority's commitment to maritime safety and ensure the involvement of harbour users, a safety plan for marine operations should be published at least once every three years. The plan should illustrate how the policies and procedures will be developed to satisfy the requirements under the Code. It should commit the authority to undertake and regulate marine operations in a way that safeguards the harbour, its users, the public and the environment. It should refer to commercial activities in the harbour; the efficient provision of specified services and the effective regulation of shipping. It should also explain how commercial pressures would be managed without undermining the safe provision of services and the efficient discharge of its duties.
  1. The duty holder must also publish an assessment of the harbour authority's performance against the plan. Information gathered from the monitoring and auditing of the marine safety management system, should be used to support the analysis and conclusions.
  1. The form of each authority's plan and report will be for it to determine, so long as it covers properly the requirements of the Code. As a minimum, plans and reports should be published once every three years.


Monitoring compliance:

  1. Once every three years, the MCA will ask the duty holder to confirm in writing if their harbour authority is complying with the Code.
  1. Where necessary the MCA may undertake a verification visit. These verification visits are usually arranged following an MAIB investigation into an incident, but could also be triggered by other indicators of noncompliance. The aim of the visit is encourage compliance, rather than to take formal action.


4. General Duties and Powers

  1. For the purposes of this Code, the duty holder should ensure that the harbour authority discharges its responsibilities to:
    • Take reasonable care, so long as the harbour is open for the public use, that all who may choose to navigate in it may do so without danger to their lives or property.
    • Conserve and promote the safe use of the harbour; and prevent loss or injury caused by the authority's negligence.
    • Have regard to efficiency, economy and safety of operation as respects the services and facilities provided.
    • Take such action that is necessary or desirable for the maintenance, operation, improvement or conservancy of the harbour.

    In addition, the duty holder must ensure that enough resources are available to discharge their marine safety obligations and set the level of dues accordingly.5

    Such actions will in some cases - for example the erection of works or the placing of aids to navigation - be subject to consents or other authorisations.


'Open port duty'

  1. Almost every harbour authority's statutory powers are subject to what is called the 'open port duty'. This means that the harbour, dock, or pier must be open to anyone for the shipping and unshipping of goods and the embarking and landing of passengers, on payment of the rates and other conditions set by the local legislation for that port6.


Conservancy duty

  1. A harbour authority has a duty to conserve the harbour so that it is fit for use as a port, and a duty of reasonable care to see that the harbour is in a fit condition for a vessel to utilise it safely. They should provide users with adequate information about conditions in the harbour. This duty covers several specific requirements:

    a) to survey as regularly as necessary and find the best navigable channels;

    b) to place and maintain navigation marks in the optimum positions, which are suitable for all conditions;

    c) to keep a 'vigilant watch' for any changes in the sea or river bed affecting the channel or channels and move or renew navigation marks as appropriate;

    d) to keep proper hydrographic and hydrological records;

    e) to ensure that hydrographic information is published in a timely manner; and

    f) to provide regular returns and other information about the authorities' local aids to navigation as the General Lighthouse Authority may require.7
  1. Where a harbour authority establishes that there is a certain depth of water at a part of the harbour over which vessels may be obliged to pass, it must use reasonable care to provide that the approaches to that part are sufficient, under normal conditions, or give warning that the advertised depth has not been maintained. Harbour authorities should supply the UK Hydrographic Office (UKHO) with information that may be needed for their Admiralty charts and other publications.


Environmental duty

  1. Harbour authorities have a general duty to exercise their functions with regard to nature conservation and other related environmental considerations8. They may now seek additional powers for these purposes. They also have an obligation, where a Special Protection Area for Birds or a Special Area of Conservation has been designated under the Wild Birds or Habitats Directives, to have regard to the requirements of the Habitats Directive so far as they may be affected by the exercise of those functions.9 Harbour authorities also have to comply with The Natural Environment and Rural Communities Act 2006 which strengthened the requirement for public bodies, including statutory undertakers10, to have regard for bio-diversity in undertaking their activities.11


Civil contingencies duty

  1. The Civil Contingencies Act 2004 provides a framework for civil protection in the event of an emergency that threatens serious damage to human welfare, the environment or security. Harbour authorities are classified as category 2 ''cooperating bodies''. They will be involved in the associated planning work, and heavily involved in incidents that affect their sector. They are responsible for co-operating and sharing relevant information with category 1 (emergency services and local authorities) and other category 2 responders.12


Harbour authority powers

  1. Every authority has the power to make the use of services and facilities provided by them at a harbour subject to the terms and conditions as they think fit13 .
  1. Each harbour authority should keep their powers, and the extent of their jurisdiction, under review.


Revising duties and powers

  1. A harbour revision order can be used to amend statutory powers in an authority's local legislation. It can be used to achieve various outcomes,14 one of which is to impose or confer additional duties or powers on a harbour authority (including powers to make byelaws). It can also be used in the context of the Code to substitute or amend existing duties and powers. It could be used for the purpose of (but not limited to):

    a) improving, maintaining or managing the harbour (including harbour reorganisation schemes);

    b) marking or lighting the harbour, raising wrecks or otherwise making navigation safer;

    c) regulating the activities of other individuals and groups in connection with the harbour and the marine/shoreside interface; or

    d) extending controls into the approaches of a harbour (for example, to extend compulsory pilotage beyond the harbour15).
  1. Harbour orders are made by the Secretary of State or the relevant devolved authority. Before making an order, the appropriate Minister will need to be satisfied that the order would:

    a) secure the improvement, maintenance or management of the harbour in an efficient and economical manner; or

    b) facilitate the efficient and economic transport of goods by sea; or

    c) be in the interests of sea-going leisure vessels.

    There are similar provisions for varying or abolishing such powers.


Byelaws

  1. Byelaws can be made by any authority that has the powers to do so, as laid down in its local Acts and Orders16. The procedure for making and confirming byelaws is modelled on the one used for local authority byelaws17.
  1. Byelaws empower harbour authorities to regulate activities for specific purposes, reflecting the local circumstances and enabling business to be conducted efficiently and safely. They are generally available to regulate rather than prohibit: therefore, an activity cannot be banned from the entire harbour unless the appropriate byelaw-making power so specifies. This power goes beyond simple management to include a power to create and prosecute in the Courts for offences in which .nes may be levied18.
  1. Harbour authorities need to consult users, before advertising sealed byelaws and seek approval from the relevant Minister.


Collecting dues

  1. Harbour authorities have powers to collect dues from users and should raise enough to provide resources to enable them to pay for the discharge of their statutory functions. The level of dues should be properly accounted for and brought to the notice of those persons likely to be interested.19
  1. Members of the harbour board are responsible for ensuring that adequate resources are provided to its officers to enable them to operate the policies, procedures and systems effectively. This includes adequate resource for training. There should be no presumption that dues levied on a specific group or type of user should be exclusively reinvested in improving services and facilities on offer to that user.
  1. Pilotage authorities may make reasonable charges in respect of any vessel subject to its pilotage directions. Such charges apply to vessels with an authorised pilot aboard, or to vessels where the master or first mate hold a pilotage exemption certificate in respect of the area and vessel in question20.
  1. The harbour authority's power to levy dues and pilotage charges21 is subject to a statutory right of objection to the relevant Minister22.



5. Specific Duties and Powers

  1. The duty holder should also be aware of other specific duties and powers which are relevant to port safety, including the following:

    • Powers to direct vessels are available and should be used to support safe navigation.

    • Dangerous vessels and dangerous substances (including pollution) must be effectively managed.

    • A pilotage service must be provided if required in the interests of safety.

    • Harbour authorities have duties and powers as local lighthouse authorities. Aids to navigation must be provided (as necessary), properly maintained and any danger to navigation from wrecks or
    obstructions effectively managed

    These and other points are discussed in this chapter of the Code.


Appointment of harbour master

  1. A harbour authority has the power to appoint a harbour master.23 The authority's byelaws may include provisions for regulating the powers and duties of the harbour master24. The harbour master is accountable to the authority for the safety of marine operations in the harbour. The harbour master should familiarise himself with the extent of his legal powers, including those set out in general and local legislation, byelaws and general directions.


Directions (usually referred to as special directions)

  1. The harbour master duly appointed by a harbour authority has powers of direction to regulate the time and manner of ships' entry to, departure from and movement within the harbour waters, and related purposes25. These powers are given for the purpose of giving specific directions to specific vessels for specific movements, unless the powers have been extended for other purposes. Harbour master's directions may be referred to as 'special directions' to distinguish them from 'general directions' given by the authority itself. Special directions are not for setting general rules but relate to specific vessels - or in an emergency, to a class of vessels - on particular occasions.
  1. The powers of direction are also exercisable by a harbour master's assistant - or any other person designated for the purpose in accordance with the authority's statutory powers. It is an offence not to comply with directions26 but the master - or pilot - of a vessel is not obliged to obey directions if he believes that compliance would endanger the vessel. It is the duty of a harbour master in exercising these powers to consider the interests of all shipping in the harbour. Directions may include the use of tugs and other forms of assistance.


General directions

  1. Some harbour authorities (but not all) have powers, through their local enabling legislation, to give 'general directions' to regulate the movement and berthing of ships. These are in addition to the powers of a harbour master to give 'special directions'; although some authorities have a combined power to give special and general directions. The power is exercisable by the authority itself, although they are for the harbour master to enforce, and to continue to regulate the movement of vessels. General directions may only be made after users have been consulted - this is not a requirement for the harbour master's 'special directions', which are more appropriate for emergencies or short-term use.


Directions and passage plans

  1. The development of a port passage plan and the continuous monitoring of the vessel's progress during the execution of the plan are essential for safe navigation and protection of the marine environment.27 Harbour authorities' and harbour masters' powers to regulate the time and manner of ships entry to, departure from and movement within their waters serve to complement port passage planning. Passage plans should therefore, be operated and enforced using the powers of direction.


Incidents threatening pollution and safety

  1. The Secretary of State has power28 to give directions to a harbour authority, a harbour master, and certain other persons where an accident has occurred to or in a ship and, in his opinion, there is a risk to safety or that there is a risk of pollution by a hazardous substance. The Secretary of State's Representative (SOSREP) has been appointed to exercise these functions. The person directed may be required to take, or to refrain from taking, such action as may be specified. Among other things, the direction may require that the ship is moved, or not moved to or from a specified area, locality or place, that any oil or cargo should or should not be discharged, or that specified salvage measures should be taken. The Secretary of State also has wide powers to take action or authorise others to do so where it is considered that issuing directions would not be sufficient.
  1. Directions may or may not be given in writing (though if not given in writing they will be confirmed in writing as soon as is reasonably practicable). Persons to whom a direction is given must try to comply with the direction in a manner which avoids risk to human life. A person who does not comply with the direction or intentionally obstructs anyone acting on behalf of the Secretary of State is subject, on summary conviction, to a .ne of up to £50,000 on summary conviction (there is no limit to the .ne following a conviction on indictment).29


Dangerous vessels

  1. A harbour master may give directions30 prohibiting the entry into, or requiring the removal from, the harbour of any vessel if, in his opinion, the condition of that vessel, or the nature or condition of anything it contains, is such that its presence in the harbour might involve a grave and imminent danger to the safety of persons or property or risk that the vessel may, by sinking or foundering in the harbour, prevent or seriously prejudice the use of the harbour by other vessels. He must have regard to all the circumstances and to the safety of any person or vessel. Such directions may be over-ridden by SOSREP who may issue contrary directions to the harbour master31.


Dangerous substances

  1. A harbour master also has powers to prohibit the entry into a harbour of any vessel carrying dangerous goods, if the condition of those goods, or their packaging, or the vessel carrying them is such as to create a risk to health and safety, and to control similarly the entry on to dock estates of dangerous substances brought from inland32. The harbour master also has powers to regulate the movement of vessels carrying dangerous goods. Prior notice must be given to bring dangerous substances into a harbour area from sea or inland. The period of notice is normally 24 hours, although the harbour master has some powers of discretion on both the period and form of the notice. Harbour authorities have a duty to prepare emergency plans for dealing with dangerous substances.


Prevention of pollution

  1. A harbour master may detain a vessel if he has reason to believe that it has committed an offence by discharging oil, or a mixture containing oil, into the waters of a harbour33. Notice must be given to a harbour master before oil is transferred at night to or from a ship in any harbour34. This requirement may be supplemented by harbour byelaws regulating transfers at any time. Byelaws may also regulate the offloading of oily water and oil waste residues. All oil spills into harbour waters must be reported to the harbour authority.35 Harbour masters have powers to board ships to investigate possible offences36.
  1. Harbour authorities' powers are considered to be wide enough to empower them to clear oil spills from their harbour. They have a duty to prepare plans to deal with such spills for approval on behalf of the Secretary of State37.


Vessel traffic monitoring reporting requirements

  1. The owner or master of a ship which is subject to these requirements must provide information about the vessel, cargo and its passage to the harbour authority as required. The port is required to forward this information to the MCA by the quickest possible means.38


Drink and drugs

  1. Under the provisions of the Railways and Transport Safety Act 2003, the harbour master has the power to detain a vessel, if he suspects that a mariner (master, pilot, seaman) has committed a drink or drugs related offence when on duty.39 The power can be exercised only if the harbour master summons a police officer before, or immediately after the vessel is detained. The power of detention lapses after the police officer has decided whether to administer a preliminary test and has notified the harbour master of that decision.


Vessel traffic services

  1. Harbour Authorities have the power to establish Vessel Traffic Services (VTS) to mitigate risk, enhance vessel safety and to protect the environment. To be recognised as a VTS, the service must conform to IMO and national standards and operated by personnel trained to the appropriate standard. The VTS must be designated as such by the MCA in its capacity as the National Competent Authority for VTS.
  1. Vessels that enter a harbour authority's VTS area (operated in accordance with the IMO guidelines) must comply with the rules of that service.40


Pilotage

  1. Competent harbour authorities have specific powers under the Pilotage Act to enable them to discharge the duties imposed under that Act. 41
  1. Authorities should determine, through risk assessment

    a) whether any and, if so, what pilotage services need to be provided to secure the safety of ships (including those carrying dangerous goods or harmful substances) navigating in or in the approaches to its harbour; and

    b) whether in the interests of safety, pilotage should be compulsory for ships navigating in any part of that harbour or its approaches and, if so, for which ships and in which circumstances and what pilotage services need to be provided for those ships.
  1. Each competent harbour authority should provide such pilotage services as is necessary 42.


Pilotage directions

  1. A competent harbour authority has specific powers and duties for marine pilotage and must issue pilotage directions if it decides, based on its assessment of the risks, that pilotage should be made compulsory. The directions must specify how and to which vessels they apply.43 Ship owners and any other interested parties who use the port on a regular basis, must be consulted before the directions are implemented.
  1. The master of a vessel not subject to pilotage directions has a right to request a pilot. In these circumstances, the authority must decide in the interests of safe navigation, whether pilotage services are applicable.


Pilotage exemption certificates

  1. Authorities must grant a bona .de master or .rst mate of any vessel a 'pilotage exemption certificate', if they demonstrate they have sufficient skill, experience and local knowledge to pilot the vessel within the harbour. The requirements for granting an exemption must not exceed or be more onerous than those needed for an authorised pilot.44


Authorisation of pilots

  1. Each competent harbour authority may authorise suitably qualified pilots in its area45. Authorisations may relate to ships of a particular description and to particular parts of the harbour. The authority determines the qualifications for authorisation in respect of medical fitness standards, time of service, local knowledge, skill, character and otherwise. It may also - after giving notice and allowing a reasonable opportunity to make representations - suspend or revoke an authorisation if it appears to the authority that the authorised person is guilty of any incompetence or misconduct affecting his capability as a pilot, or has ceased to have the required qualifications - or failed to provide evidence that he still has them. An authorisation may also be suspended or revoked, on reasonable notice, if any contract or other arrangement under which the services of pilots are provided is terminated.


Ship towage

  1. While any contract for the use of tugs is formally for the master of a vessel, the use of harbour tugs is one of the principal and most direct means open to a harbour authority to control risk. Authorities should determine, through risk assessment, appropriate guidance on the use of tugs in harbour areas. Recommendations should include the type of tugs and method of tow (where applicable) in addition to the number of tugs also where appropriate. Interested parties, including towage providers, users and pilots should be consulted in the preparation of such guidance.
  1. The guidance should be reflected in directions. There should be procedures for special directions to be used, if necessary, where a master or pilot proposes that the guidelines should not be applied in some respect.


The General Lighthouse Authorities

  1. The General Lighthouse Authorities are responsible for the superintendence and management of all lighthouses, buoys or beacons within their respective areas46. They have a duty to inspect all lighthouses, buoys, beacons and other navigational aids belonging to, or under the management of a local lighthouse authority. They may also give directions concerning the provision and positioning of aids to navigation.


Local lighthouse authority duties

  1. Each harbour authority is a local lighthouse authority for their area47. They have the power to carry out and maintain the marking or lighting of any part of the harbour within the authority's area48.
  1. A local lighthouse authority shall not, without the General Lighthouse Authority's consent, erect, remove or vary the character of any lighthouse, buoy or beacon49.
  1. All aids to navigation maintained by harbour authorities and any other existing local lighthouse authorities must be maintained in accordance with the availability criteria laid down by the General Lighthouse Authorities, and must be subject to periodic review. The characteristics of these aids to navigation must comply with the 'International Association of Lighthouse Authorities (IALA) Guidelines and Recommendations'. Information and periodic returns must be supplied, when required, to the appropriate General Lighthouse Authority50.


Wrecks

  1. Where there is a wreck in or near the approaches to, a harbour, which is or is likely to become a danger to navigation, the harbour authority may take possession of, remove or destroy it. They may also light or buoy it until it is raised, removed or destroyed51.
  1. Harbour authorities must exercise their wreck marking and removal powers where, in their opinion, a wreck is - or is likely to become - an obstruction or danger to navigation. They have a duty to have regard to the environment in the exercise of this and all other duties and powers.



End notes

Please note: the hyperlinks to legislation below are provided for convenience and may not show the version of the legislation currently in force.


1
 

Section 1 of the Pilotage Act 1987 defines a competent harbour authority


2


Further information and guidance can be found on the HSE website at http://www.hse.gov.uk/business/getting-started.htm


3


National Occupational Standards are available on the Port Skills & Safety website: http://www.portskillsandsafety.co.uk/skills_and_standards/standards_and_qualifications


4


Marine Guidance Note MGN 289 [M+F] ''Accident Reporting and Investigation'' is addressed to Harbour Authorities, amongst others and explains the reporting requirements of the Merchant Shipping (Accident Reporting and Investigation) Regulations 2005. A copy of MAIB's incident report form is annexed to the Guide.


5


Section 26 of the Harbours Act 1964


6


Section 33 of the Harbours, Docks and Piers Clauses Act 1847


7


Section 198 to the Merchant Shipping Act 1995


8


Section 48A of the Harbours Act 1964


9


Regulation 3(4) of the Conservation (Natural Habitats &c) Regulations 1994 (SI 1994 No 2716)


10


Section 262 of the Town and Country Planning Act 1990


11


Section 40 of the Natural Environment and Rural Communities Act 2006.


12


Further details can be found in the Act, the Civil Contingency Act 2004 (Contingency Planning) Regulations 2005 (SI 2005/2042) and the guidance document Emergency Preparedness which can be found at http://www.cabinetoffice.gov.uk/ukresilience/preparedness/ccact/eppdfs.aspx


13


Section 40 of the Harbours Act 1964


14


Schedule 2 of the Harbours Act 1964


15


Section 7(5) of the Pilotage Act 1987


16


This is often achieved by incorporating with or without amendments section 83 of the Harbours, Docks and Piers Clauses Act 1847


17


Section 236 of the Local Government Act 1972


18


currently a maximum of £2500 (Level 4 on the standard scale)


19


Sections 30 & 42 of the Harbours Act 1964 and Sections 10(5) & 14 of the Pilotage Act 1987


20


Section 10(3) of the Pilotage Act 1987 21 Section 10(6) of the Pilotage Act 1987


22


Section 31 of the Harbours Act 1964. Relevant Minister means the Secretary of State for Transport (England /Wales), the Scottish Ministers or the Northern Ireland Ministers


23


Section 51 of the Harbours, Docks and Piers Clauses Act 1847


24


Section 83 of the Harbours, Docks and Piers Clauses Act 1847


25


Section 52 of the Harbours, Docks and Piers Clauses Act 1847


26


Section 53 of the Harbours, Docks and Piers Clauses Act 1847


27


''Guidelines for voyage planning'' IMO Resolution A.893(21) adopted on 25 November 1999


28


Schedule 3A of the Merchant Shipping Act 1995 as inserted by the Marine Safety Act 2003


29


Paragraph 8 of Schedule 3A to the Merchant Shipping Act 1995


30


Section 1 of the Dangerous Vessels Act 1985


31


Section 3 of the Dangerous Vessels Act 1985


32


The Dangerous Substances in Harbour Areas Regulations 1987 (SI 1987 No 37)


33


Section 144 of the Merchant Shipping Act 1995


34


Section 135 of the Merchant Shipping Act 1995


35


Section 136 of the Merchant Shipping Act 1995


36


Section 259(6) of the Merchant Shipping Act 1995


37


The Merchant Shipping (Oil Pollution Preparedness, Response and Co-operation Convention) Regulations (SI 1998/1056)


38


The Merchant Shipping (Vessel Traffic Monitoring and Reporting Requirements) Regulations 2004 (SI 2004 No 2110)


39


Section 84 of the Railways and Transport Safety Act 2003


40


Regulation 6 of the Merchant Shipping (Vessel Traffic Monitoring and Reporting Requirements) Regulations 2004 (SI 2004 No. 2110)


41


Sections 2(1) & (2) of the Pilotage Act 1987


42


Section 2(3) of the Pilotage Act 1987


43


Section 7 of the Pilotage Act 1987


44


PEC requirements are outlined in Sections 8 and 15 of the Pilotage Act 1987


45


Section 3 of the Pilotage Act 1987


46


Section 195 of the Merchant Shipping Act 1995


47


Section 193 of the Merchant Shipping Act 1995


48


Section 201of the Merchant Shipping Act 1995


49


Sections 198 and 199 of the Merchant Shipping Act 1995


50


Section 198 of the Merchant Shipping Act 1995


51


Section 252 of the Merchant Shipping Act 1995
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Accordo per porre fine alla dipendenza dell'UE dall'energia russa
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Gariglio: occorre sapere se e per quanto tempo l'“Italis LNG” rimarrà in porto
Fincantieri, sottoscritto un protocollo d'intesa sul modello produttivo e sugli appalti
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L'AdSP di Genova e Savona contro l'introduzione di un'addizionale comunale di tre euro sui diritti di imbarco per traghetti e crociere
Genova
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I volumi con l'estero sono aumentati del +8,9%. Il traffico dei container è stato pari a 26,4 milioni di teu (+8,0%)
Rinnovata la composizione del consiglio dell'International Maritime Organization
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Rixi: l'Italia è stata ancora la nazione più votata
Crollo trimestrale del traffico delle merci varie nei porti di Genova e Savona-Vado
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Nel periodo luglio-settembre sono diminuite anche le rinfuse solide. Aumento dei carichi liquidi
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Assologistica plaude all'approvazione della nuova disciplina sull'interscambio dei pallet
Milano
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Giuseppe Grimaldi confermato segretario generale dell'AdSP del Tirreno Centrale
Napoli
Delibera unanime del Comitato di gestione
Hiab compra il fornitore brasiliano di gru di carico ING Cranes
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Nel terzo trimestre i ricavi della norvegese MPC Container Ships sono calati del -5,0%
Oslo
L'utile netto è stato pari a 53,6 milioni di dollari (-15,8%)
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Algeri
Sarà realizzato nell'ambito del progetto di ampliamento del porto petrolifero
Il porto di Rotterdam progetta un terminal per il settore dell'eolico offshore
Rotterdam
Avviata una consultazione pubblica
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Haifa
Confermata la ricezione dell'offerta presentata da Glickman e Ungar
Hapag-Lloyd e Maersk non hanno fissato una data per il ritorno delle loro navi attraverso Suez
Copenaghen/Amburgo
Maersk annuncia il ritorno delle sue navi attraverso il canale di Suez a partire dal prossimo mese
Ismailia
Ad ottobre i transiti sono rimasti invariati. A novembre è attesa una crescita del +16%
Dopo il 2035 il traffico russo delle merci sulla rotta artica potrebbe diminuire
Mosca/San Pietroburgo
Lo ha evidenziato il governatore della regione di Murmansk in occasione di un incontro con Putin
Offerta della Diana Shipping per acquisire l'intero capitale della Genco Shipping & Trading Ltd.
Atene/New York
Investimento previsto di 758 milioni di dollari per il restante 85,2% del capitale
All'assemblea dell'IMO Rixi fa il lobbista del partito avverso al sistema ETS dell'Unione Europea
Londra
Venerdì l'elezione del nuovo consiglio dell'International Maritime Organization
Macquarie Asset Management presenta un'offerta per acquisire il gruppo logistico australiano Qube Holdings
Sydney
Proposta del valore di 7,5 miliardi di dollari
HMM ordina al gruppo HD Hyundai la costruzione di otto portacontainer da 13.400 teu
Seul
Sei saranno realizzate da HD Hyundai Samho e due da HD Hyundai Heavy Industries
Le Aziende informanoSponsored Article
Accelleron: collaborazione intersettoriale per accelerare i combustibili a zero emissioni nello shipping
Crescita congiunturale del commercio di merci delle economie del G20 nel trimestre luglio-settembre
Parigi
In aumento anche le esportazioni e le importazioni di servizi
Ruote Libere, le nuove norme sui tempi di pagamento lasciano gli autotrasportatori restano senza tutele
Modena
Non affrontano - spiega Franchini - il cuore del problema: la sproporzione di forza contrattuale fra committenza e piccoli vettori
L'amministrazione Trump presenta un piano per il massiccio sfruttamento dei giacimenti offshore di petrolio e gas
Washington
Nel programma ricadono aree della piattaforma continentale esterna per circa 514 milioni di ettari
Nel trimestre luglio-settembre i ricavi della ZIM sono diminuiti del -35,7%
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Haifa
Volumi trasportati dalla flotta in calo del -4,5%. Assai negative le performance nel mercato Asia-Europa
Concessione a Fincantieri per ulteriori aree nel porto di Ancona
Ancona
L'azienda si impegna a realizzare un programma di modernizzazione e sviluppo del cantiere navale dello scalo dorico
Assogasliquidi-Federchimica, GNL e bioGNL sono strategici per la transizione energetica dello shipping e dell'autotrasporto
Legora (Uniport): bene l'obiettivo di maggiore coordinamento nazionale previsto dalla riforma della portualità, ma perplessità per l'assenza di un confronto
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Roma
Servono - ha sottolineato - confronto, visione e interventi urgenti per la competitività dei porti italiani
In Svizzera nuove misure per promuovere il trasferimento delle merci dalla strada alla rotaia
Berna
Saranno introdotte per potenziare la nuova ferrovia transalpina Alptransit e per incentivare il trasporto ferroviario e intermodale
Joint venture di HMM con BGN per il trasporto di gas di petrolio liquefatto
Seul
La nuova società noleggerà due nuove VLGC di 88.000 metri cubi
Lieve flessione del traffico delle merci nei porti di Barcellona e Valencia ad ottobre
Barcellona/Valencia
Le merci in container sono calate del -2,5% in entrambi gli scali
Via libera al nuovo sito per i sedimenti derivanti dagli escavi nella Laguna di Venezia
Venezia
Nuovo potenziamento in vista per il cantiere navale greco di Eleusi
Atene
Supporto finanziario dell'US International Development Finance Corporation
Nel terzo trimestre il traffico delle merci nel porto di Amburgo è cresciuto del +3%
Amburgo
In aumento il traffico dei container grazie all'incremento dei trasbordi
Nel trimestre luglio-settembre i ricavi della CMA CGM sono diminuiti del -11,3%
Marsiglia
Record dei volumi di merci trasportati dalla flotta di portacontenitori
L'UE cancellerà l'esenzione dai dazi doganali per le merci di valore inferiore a 150 euro
Bruxelles
Allo studio una soluzione temporanea per rendere esecutiva la misura già nel 2026
BIMCO, le controversie legali rischiano di ostacolare i progressi del settore del riciclaggio navale
Londra
Nel prossimo decennio dovranno essere demolite 16.000 navi oceaniche, più del doppio di quelle del decennio che si sta per chiudere
Ingenti risorse per l'espansione del porto di Bremerhaven, anche per scopi militari
Brema
Approvato un finanziamento di circa 1,35 miliardi di euro
Nel trimestre luglio-settembre il traffico delle merci nel porto di Koper è calato del -4,9%
Lubiana
Crescita dei contenitori
HMM accusa un calo del -23,8% dei ricavi trimestrali
HMM accusa un calo del -23,8% dei ricavi trimestrali
Seul
Nel periodo luglio-settembre la flotta della compagnia sudcoreana ha trasportato oltre un milione di teu (+3,7%)
Nel terzo trimestre i ricavi della Hapag-Lloyd sono diminuiti del -11,3%
Nel terzo trimestre i ricavi della Hapag-Lloyd sono diminuiti del -11,3%
Amburgo
La flotta ha trasportato più di 3,4 milioni di container (+6,1%). Nel periodo il traffico movimentato dai terminal portuali di HHLA è cresciuto del +4,5%
Salvini firma la nomina di altri otto presidenti di Autorità di Sistema Portuale
Roma
Ok della Camera alla nomina di Consalvo a presidente dell'AdSP dell'Adriatico Orientale
Evergreen ordina 14 portacontainer dual-fuel da 14.000 teu
Taipei
Serie di commesse anche per otto gru ship-to-shore e altri mezzi portuali e per 90.500 container
Nel terzo trimestre il valore dei nuovi ordini acquisiti da Fincantieri è cresciuto del +44%
Trieste
MSC Crociere ordina altre due navi di classe “World” a Chantiers de l'Atlantique
MSC Crociere ordina altre due navi di classe “World” a Chantiers de l'Atlantique
Ginevra
Commessa del valore di 3,5 miliardi di euro. Saranno prese in consegna nel 2030 e nel 2031
Negative le performance finanziarie trimestrali di Evergreen, Yang Ming e WHL
Taipei/Keelung
Nel periodo luglio-settembre i ricavi sono calati rispettivamente del -36,6%, -42,2% e -35,7%
Nel trimestre luglio-settembre il traffico delle merci nei porti croati è diminuito del -4,4%
Zagabria
Passeggeri dei servizi di linea in calo del -1,5%. Crocieristi +7,8%
Nel terzo trimestre i terminal portuali di Eurogate e Contship Italia hanno movimentato 3,6 milioni di teu (+15,6%)
Nel terzo trimestre i terminal portuali di Eurogate e Contship Italia hanno movimentato 3,6 milioni di teu (+15,6%)
Amburgo
Record storico di traffico a Wilhelmshaven
Nei primi nove mesi del 2025 le merci nel porto di La Spezia sono aumentate del +4,5%
La Spezia
Crescita del +6,9% nello scalo portuale di Marina di Carrara
Nel periodo luglio-settembre i ricavi di Finnlines sono cresciuti del +3,2%
Helsinki
Record di passeggeri imbarcati sulle navi della flotta. Calo delle merci
Le milizie Houthi annunciano la cessazione degli attacchi contro le navi nel Mar Rosso
Riyadh
Lettera del capo di stato maggiore alle Brigate Qassam di Hamas
Nel terzo trimestre il traffico nel porto di Venezia è diminuito del -2,2%
Venezia
Aumentano le merci varie. Calo delle rinfuse
Fincantieri costruirà una nave da crociera ultra-lusso per Regent Seven Seas Cruises
Trieste
Commessa da NCLH del valore compreso tra 500 milioni e un miliardo di euro
Oggi Washington e Pechino hanno sospeso le reciproche misure contro le navi
Pechino/Washington
Rinviata di un anno l'applicazione di ulteriori tasse
Il canale di Suez è stato attraversato dalla più grande portacontainer degli ultimi due anni
Ismailia
Sabato il transito della “CMA CGM Benjamin Franklin”
Le emissioni prodotte dallo shipping nell'UE hanno raggiunto livelli record, denuncia T&E
Bruxelles
L'associazione ribadisce la proposta di estendere l'ETS alle navi più piccole
A settembre il traffico delle merci nel porto di Ravenna è aumentato del +18,3%
Ravenna
Nel terzo trimestre del 2025 la crescita è stata del +10,6%. Atteso nel 2026 un rialzo del +58% delle crociere
Nei primi nove mesi del 2025 il traffico delle merci nei porti del sistema dell'Adriatico Meridionale è diminuito del -7%
Sea-Intelligence, marcato deterioramento del mercato delle spedizioni marittime transatlantiche westbound
Singapore
Lo scorso anno sono stati 13 i marittimi morti in incidenti che hanno coinvolto navi dell'UE
Lussemburgo
Nove decessi sono avvenuti a bordo di pescherecci
Parlamento e Consiglio UE hanno raggiunto un accordo sul calcolo delle emissioni di gas serra prodotte dai trasporti
Bruxelles
Previste facilitazioni per le piccole e medie imprese
Il porto inglese di Shoreham ha vinto il Premio ESPO sull'Integrazione Sociale dei Porti
Bruxelles/Roma
Assoporti, ricevuta una menzione speciale per il progetto sulle disuguaglianze di genere
Nel terzo trimestre la divisione Ocean del gruppo Maersk ha registrato un calo dei ricavi del -17,4%
Nel terzo trimestre la divisione Ocean del gruppo Maersk ha registrato un calo dei ricavi del -17,4%
Copenaghen
In crescita del +7,0% i volumi trasportati dalle portacontainer. L'azienda danese evidenzia i benefici apportati dal VSA Gemini Cooperation
Costa Crociere sperimenta l'uso di camion elettrici per l'approvvigionamento delle navi nei porti di Genova e Savona
Genova
I test nel quadro della collaborazione con LC3 Trasporti
Accordo di collaborazione tra ALIS e ANITA per promuovere lo sviluppo dell'autotrasporto merci e della logistica
Roma
Intesa allargata anche al campo delle relazioni industriali
Il Tar per il Lazio ha accolto la richiesta di Grimaldi di sospendere la vendita delle cinque navi di Moby
Roma
Ricorso volto ad “impedire il consolidarsi di un assetto anticoncorrenziale irreversibile”
Nel cantiere di Marghera celebrato il varo della nave da crociera ultra-lusso Seven Seas Prestige
Trieste
Sarà consegnata il prossimo anno alla Regent Seven Seas Cruises
Giovedì le ultime due corse dell'autostrada viaggiante sulla linea ferroviaria tra Friburgo e Novara
Olten
RAlpin, nei quasi 25 anni di storia dell'azienda trasportati su rotaia oltre due milioni di camion
Edison sigla con Knutsen un contratto per il noleggio di una nuova nave GNL
Milano
Della capacità di 174.000 metri cubi, sarà costruita da Hanwha Ocean
Unifeeder, P&O Ferrymasters e P&O Maritime Logistics saranno poste sotto l'unico brand DP World
Dubai
Progetto per realizzare un centro turistico presso il terminal crociere del porto messicano di Ensenada
Miami/Cancún
Accordo tra Carnival Corporation, ITM Group e Hutchison Ports
Lineas e FS Logistix hanno inaugurato la joint venture terminalista Modalink
Anversa
Cinque rotazioni ferroviarie settimanali tra Anversa e Milano
Dal primo gennaio Marcel Theis sarà il nuovo amministratore delegato di SBB Cargo International
Olten
Subentrerà a Sven Flore
Ad ottobre il traffico delle merci nel porto di Ravenna è cresciuto del +13,4%
Ravenna
A novembre atteso un rialzo del +14,5%
Si acuisce lo scontro sull'addizionale del Comune di Genova sui diritti di imbarco portuale
Genova
Assarmatori, Assagenti, CLIA, Confindustria Genova e Confitarma non parteciperanno al tavolo tecnico annunciato dalla sindaca
Intesa tra Bulgaria, Grecia e Romania per una maggiore cooperazione nell'ambito del Corridoio Mar Nero-Egeo
Bruxelles
Prevista l'accelerazione dell'attuazione dei progetti sull'asse di trasporto
Il porto di Barcellona prevede di dimezzare le proprie emissioni di CO2 entro il 2030
Barcellona
Attesi investimenti privati pari a 920 milioni di euro e pubblici per 780 milioni
Fincantieri si accorda con la bahreinita ASRY per collaborare nel settore della cantieristica navale
Trieste
Valuteranno le opportunità di costruzione di navi militari e unità offshore
Salis: l'addizionale comunale sui diritti di imbarco non comporterà alcuna riduzione dei traffici
Genova
La sindaca di Genova ricorda che misure simili sono già state attivate in altre città portuali
Nel primo anno d'attività nel terminal ferroviario dell'Interporto di Parma sono passate 750.000 tonnellate di merci
Parma
Movimentati oltre 800 treni
Cedute per 229,9 milioni di euro le cinque navi messe in vendita da Moby
Vicenza
Presentata un'offerta del valore pari al prezzo a base d'asta
PSA Italy prevede di chiudere il 2025 con un'ulteriore crescita del traffico dei container
Genova
PROSSIME PARTENZE
Visual Sailing List
Porto di partenza
Porto di destinazione:
- per ordine alfabetico
- per nazione
- per zona geografica
Ok di Bruxelles alla joint venture africana tra i gruppi MSC e NYK
Bruxelles
La Commissione Europea autorizza l'acquisizione della Movianto International da parte di Yusen Logistics
Porto di Genova, sanzionato il mega yacht da crociera di lusso Vidantaworld's Elegant
Genova
Riscontrate gravi violazioni della normativa europea in materia di riciclaggio delle navi
Consalvo nominato presidente dell'Autorità di Sistema Portuale del Mare Adriatico Orientale
Trieste
È direttore generale di Aeroporto Friuli Venezia Giulia Spa
Promozione dello sviluppo sostenibile e del processo di transizione energetica del porto di Taranto
Taranto
Lo prevede un accordo tra l'AdSP del Mar Ionio e GSE
L'AdSP del Tirreno Settentrionale ad Orano per presentare il progetto di sviluppo dei Green Corridors mediterranei
Livorno
Tra gli obiettivi, il consolidamento dei rapporti con l'Algeria
Pubblicata la gara per l'affidamento del servizio di manovra ferroviaria nei porti di Savona e Vado Ligure
Genova
Durata della concessione fissata a 60 mesi
Nel 2024 il traffico dei passeggeri nei porti dell'Unione Europea è aumentato del +6,2%
Lussemburgo
Italiani i tre porti con il più rilevante volume di traffico
GSL investe 90 milioni di dollari per comprare tre portacontainer da 8.600 teu costruite nel 2010 e 2011
Atene
Youroukos: sono le vacche da mungere del futuro
RCG attiva un collegamento intermodale tra la Bosnia-Erzegovina e il porto di Koper
Vienna
Il servizio ferroviario con Tuzla ha frequenza settimanale
Il MIT annuncia un tavolo interministeriale per l'esodo anticipato dei lavoratori portuali
Roma
L'obiettivo è di individuare entro tempi certi una soluzione definitiva
Battesimo e consegna di una nuova PCTC del gruppo Grimaldi
Napoli
La “Grande Istanbul” ha una capacità di carico pari a 9.241 ceu
GNV rafforza il proprio servizio traghetto sulla rotta Napoli-Palermo
Genova
Entro il 19 dicembre la capacità sulla linea salirà ad oltre 6.000 metri lineari
L'Autorità Portuale di Marsiglia-Fos investirà 1-1,3 miliardi di euro entro il 2029
Marsiglia
Accordo con MSC per l'ampliamento del container terminal Fos 2XL
Oggi a Roma un presidio dei lavoratori dei porti per chiedere l'istituzione del Fondo di accompagno all'esodo
Roma/Genova
Domani a Roma si terrà l'assemblea generale dell'Associazione Logistica dell'Intermodalità Sostenibile
Roma
L'incontro presso l'Auditorium Parco della Musica
Cisl e Fit Cisl Savona, per Vado Gateway il 2025 si è rivelato sostanzialmente un anno positivo
Savona
Alla ricerca di opportunità con la riapertura del canale di Suez e la ripresa di alcuni mercati
Assarmatori, bene le nuove norme assai importanti per le imprese di navigazione e per il lavoro marittimo
Roma
Nei primi nove mesi del 2025 il traffico delle merci nel porto di Tanger Med è cresciuto del +14,9%
Anjra
Movimentate 118 milioni di tonnellate di carichi
Zanetti (Confitarma): con il decreto Semplificazioni offerti strumenti più moderni alle nostre imprese
Roma
Ascoltate - ha sottolineato - le esigenze della nostra industria
L'1 e il 2 dicembre a Genova il convegno di Spediporto “Take opportunities navigating trade tensions”
Genova
Si terrà presso il Salone delle Conferenze di Banca Bper
Fondo Nazionale Marittimi, bene l'approvazione delle norme alla Camera
Genova
D'Amato: provvedimenti attesi per i nostri marittimi e per la competitività della flotta nazionale
Porto di Genova, sequestrato permanganato di potassio nel quadro della lotta al traffico di stupefacenti
Genova
Operazione dell'Agenzia delle Dogane dei Monopoli e della Guardia di Finanza
Fincantieri, cancellati gli ordini per quattro fregate per l'US Navy
Trieste
Previste altre commesse per la realizzazione di nuove classi di unità navali
L'AdSP del Tirreno Settentrionale si è confrontata con il cluster portuale sul nuovo bilancio di sostenibilità
Livorno
L'Accademia Italiana della Marina Mercantile festeggia i suoi primi 20 anni
Genova
Nel periodo diplomati 3.660 allievi e allieve di tutta Italia
Crédit Agricole Italia ha finanziato la costruzione della nave Grande Tianjin della Grimaldi Euromed
Napoli/Parma
Hapag-Lloyd prevede il prossimo aumento del +45% del valore del surcharge per l'EU ETS
Amburgo
Il sistema di scambio di quote di emissioni entrerà in pieno vigore il primo gennaio
Il commissario europeo Tzitzikostas ha visitato il cantiere navale di Monfalcone
Trieste
Annunciate prossime misure per rafforzare competitività, resilienza, innovazione e leadership tecnologica del settore
Al via oggi il processo contro Damen per presunta corruzione e violazione delle sanzioni
Amsterdam
L'azienda manifesta delusione per il protrarsi dell'indagine e prevede una lunga battaglia legale
AD Ports Group ha acquisito il 19,3% dell'egiziana Alexandria Container & Cargo Handling Co.
Il Cairo/Abu Dhabi
Comprata la quota della Saudi Egyptian Investment Company
Corsica Sardinia Ferries ha acquistato il traghetto Stena Vision
Vado Ligure
Sarà ribattezzata “Mega Serena”
Nel 2024 il fatturato dei principali container terminal portuali italiani è cresciuto del +8,1%
Milano
Il traffico movimentato è aumentato del +3,4%
Al via i lavori per aumentare del 40% la capacità di traffico dei container del porto di Salonicco
Salonicco
L'ampliamento del Molo 6 sarà realizzato in 40 mesi
Disposto un sequestro preventivo per oltre 100 milioni di euro nei confronti di Liberty Lines
Trapani
BLS Cargo sollecita la Svizzera ad esercitare una pressione tangibile sugli attori dell'infrastruttura ferroviaria tedesca
Berna
L'azienda denuncia la grave situazione del trasporto merci transalpino su rotaia. Chiesti ulteriori incentivi
Livorno confida negli ulteriori cento milioni di euro promessi da Salvini per realizzare la Darsena Europa
Livorno
Salvetti: ho chiesto come si intenda andare avanti per l'assegnazione futura ai privati che hanno manifestato interesse
L'ambasciata della Cina in Grecia risponde a presunte velleità americane sul porto del Pireo
Atene
Pechino parla di una mentalità da Guerra Fredda e di una logica egemonica
Attivata la procedura per richiedere l'accesso alla terza annualità del contributo Sea Modal Shift
Roma
Domande da presentare entro il 17 dicembre
Decisa crescita delle performance trimestrali del gruppo crocieristico statunitense Viking
Los Angeles
Il periodo luglio-settembre è stato chiuso con un utile netto di 514,0 milioni di dollari (+35,4%)
Guido Pietro Bertolone è il nuovo presidente della Fedit
Roma
Subentra a Giuseppe Cela, presidente uscente e oggi responsabile della Fedit Servizi
Latrofa (AdSP Lazio): la ZLS renderà i nostri porti ancora più attrattivi per investitori, operatori logistici e imprese
Civitavecchia
Lo strumento - ha evidenziato - può far compiere un salto di qualità sul piano della competitività logistica e industriale
Ad ottobre è proseguito il calo del traffico dei container nei porti di Los Angeles e Long Beach
Los Angeles/Long Beach
Cordero: probabilmente nei prossimi mesi i consumatori assisteranno ad un'escalation dei prezzi
Pasquale Legora de Feo è stato confermato alla presidenza di Uniport
Roma
Costituita la nuova Commissione tecnica “Crociere e passeggeri”
Domenica è stato inaugurato l'ampliamento del Suez Canal Container Terminal
Port Said
Incremento della capacità pari a 2,2 milioni di teu all'anno
Katoen Natie acquisirà l'80% della francese Bils-Deroo Solutions
Lussemburgo
L'azienda logistica che ha quasi 1.500 dipendenti
Danaos Corporation ha chiuso il terzo trimestre con un utile netto di 130,6 milioni di dollari (+6,2%)
Atene
Ricavi in aumento del +1,8%
Nei primi nove mesi del 2025 il valore della produzione di Circle è aumentato del +80%
Milano
Al 30 settembre il valore del backlog pluriennale del gruppo aveva segnato una crescita del +66%
APM Terminals realizzerà e gestirà il Laldia Container Terminal del porto di Chittagong
Dacca/L'Aia
Firmato il contratto di concessione della durata di 30 anni
MPCC ordina in Cina quattro nuove portacontainer da 4.500 teu
Oslo
Il prezzo unitario contrattuale è di 58 milioni di dollari
Ad ottobre il porto di Singapore ha movimentato 31,2 milioni di tonnellate di merci in container (+1,0%)
Singapore/Hong Kong
Nel porto di Hong Kong il traffico è stato pari a 1,1 milioni di teu (-6,9%)
Nel terzo trimestre i ricavi del gruppo DHL sono diminuiti del -2,3%
Bonn
L'utile netto è stato di 888 milioni di euro (+9,5%)
Fincantieri, accordo con KAYO per la costruzione e manutenzione di navi militari in Albania
Trieste
CMA Terminals (gruppo CMA CGM) acquisirà il 20% di Container Terminal Hamburg
Marsiglia/Amburgo
Accordo con la tedesca Eurogate
Il Comune di Civitavecchia denuncia che il progetto del porto crocieristico di Fiumicino mina le basi della legge sui porti
Roma/Civitavecchia/Londra
Il progetto - sottolinea Cruise Terminals International - sarà un pilastro dello sviluppo sostenibile di Fiumicino
Sequestrati oltre 175 chili di cocaina al porto di Gioia Tauro
Reggio Calabria/Cagliari
Oltre 8.500 articoli contraffatti intercettati al Porto Canale di Cagliari
Global Ship Lease registra nuovamente ricavi trimestrali record
Atene
Youroukos sottolinea la solidità e le ottime prospettive del mercato delle portacontainer di piccole e medie dimensioni
Nel terzo trimestre i porti del Montenegro hanno movimentato 675mila tonnellate di merci (+4,1%)
Podgorica
Crescita del +80,0% dei carichi con l'Italia
Svitzer acquisisce il 66,6% della società di rimorchio norvegese Buksér og Berging
Copenaghen
Ha una flotta di circa 35 rimorchiatori e 25 pilotine
A Piombino la cerimonia di posa della chiglia della nuova nave oceanografica Arcadia
Piombino
Costruzione affidata a T. Mariotti
Il Comitato di gestione dell'AdSP dell'Adriatico Centrale ha approvato il bilancio di previsione 2026
Ancona
Previsto un avanzo di amministrazione di 32,2 milioni
PORTI
Porti italiani:
Ancona Genova Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Livorno Taranto
Cagliari Napoli Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venezia
Interporti italiani: elenco Porti del mondo: mappa
BANCA DATI
ArmatoriRiparatori e costruttori navali
SpedizionieriProvveditori e appaltatori navali
Agenzie marittimeAutotrasportatori
MEETINGS
L'1 e il 2 dicembre a Genova il convegno di Spediporto “Take opportunities navigating trade tensions”
Genova
Si terrà presso il Salone delle Conferenze di Banca Bper
Il Fondo Nazionale Marittimi ha organizzato un incontro con gli ITS Mare e i centri di addestramento marittimi
Roma
Si terrà il 3 dicembre a Roma
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RASSEGNA STAMPA
Three UAE Firms Eye Investment In Kenya's Port, Renewable Energy, And Shipping Projects
(Capital FM Kenya)
Foreign firms to operate 3 terminals under Ctg Port for up to 30 years; deals by December
(The Business Standard)
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FORUM dello Shipping
e della Logistica
Intervento del presidente Tomaso Cognolato
Roma, 19 giugno 2025
››› Archivio
Il 19 novembre a Roma si terrà l'assemblea pubblica di UNIPORT
Roma
Tra gli argomenti al centro dell'incontro quello del progetto di riforma dell'ordinamento portuale
Stabile il traffico dei crocieristi nei terminal della GPH nel trimestre estivo
Istanbul
Registrati 1.503 scali (+9,6%) per un totale di 4,66 milioni di passeggeri (+0,8%)
Ocean Network Express istituisce una propria agenzia marittima in Grecia
Singapore
Rileverà le attività della E.N.A Shipping Agency
Regional Container Lines ordina due nuove portacontainer da 14.000 teu alla KSOE
Bangkok/Seongnam
MSC include scali a Bremerhaven, Limassol e Beirut nel servizio Levante Express
Ginevra
La linea collega il Nord Europa con il Mediterraneo
AD Ports acquisirà il 20% della Latakia International Container Terminal
Abu Dhabi
Accordo con il gruppo armatoriale CMA CGM
L'AdSP della Liguria Orientale approva il bilancio di previsione 2026 e la programmazione triennale
La Spezia
Firmato il decreto per l'avvio dei lavori della nuova rete dell'energia elettrica in alta tensione nel porto della Spezia
Inaugurato un nuovo magazzino di SDC Servizio Doganale Containers a Porto Marghera
Venezia
Servirà per lo stoccaggio e movimentazione di merci a temperatura ambiente
Moby pone in vendita cinque traghetti al prezzo base di 229,9 milioni di euro
Vicenza
Previsto un accordo di sale and lease-back per due delle navi
Flessione dei risultati finanziari trimestrali di d'Amico International Shipping
Lussemburgo
Balestra di Mottola: i fondamentali dell'industria delle navi cisterna rimangono solidi
ICTSI registra performance finanziarie e operative trimestrali record
Manila
Nel periodo luglio-settembre il traffico dei container nei terminal del gruppo è cresciuto del +12,3%
La danese DFDS taglierà 400 posti di lavoro
Copenaghen
Il gruppo alla ricerca di un nuovo CEO. Nel trimestre luglio-settembre registrati ricavi record
CEVA Logistics ha completato l'acquisizione della turca Borusan Lojistik
Marsiglia
Operazione del valore di 383 milioni di dollari
Nel porto di Livorno sono state sbarcate 1.100 auto della casa automobilistica cinese Dongfeng
Livorno
Il traffico è gestito attraverso l'area logistica “Il Faldo” operata da XCA
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genova - ITALIA
tel.: 010.2462122, fax: 010.2516768, e-mail
Partita iva: 03532950106
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