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30 luglio 2025 - Anno XXIX
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La Bank for International Settlements teme l'insorgenza di nuovi fenomeni di instabilità finanziaria ed economica
Per garantire la stabilità dei mercati è necessaria un'azione di ampia portata internazionale
7 giugno 1999
E' ancora difficile, se non impossibile, prevedere l'evolversi dell'instabilità finanziaria ed economica che ha colpito negli scorsi mesi alcune regioni mondiali ed è necessario mantenere alta la vigilanza per rilevare in tempo utile ogni segnale di mutamento, in positivo o in negativo, dei mercati internazionali: in sintesi è questo il messaggio lanciato dalla Bank for International Settlements (BIS) (Banca dei Regolamenti Internazionali - BRI), l'istituzione con sede a Basilea che raggruppa gli istituti centrali di credito mondiali, riunitasi oggi in assemblea annuale nella città svizzera.
Nel suo intervento, che riportiamo di seguito, il presidente di BIS Urban Bäckström ha rilevato come sia importante considerare che - nonostante il miglioramento riscontrato nei conti economici di alcune nazioni del sud-est asiatico e del Sud America coinvolte nelle recenti crisi valutarie - il pericolo non sia scongiurato. Secondo Bäckström non solo è necessario risolvere i problemi contingenti, ma è indispensabile prevenire l'insorgenza di nuovi fenomeni di instabilità finanziaria ed economica, che sono però tuttaltro che facili da individuare. Il presidente di BIS ha ricordato infatti come negli scorsi anni siano stati sottovalutati i risvolti della crisi messicana del 1994 e la portata della recessione intervenuta in Asia sudorientale: "siamo onesti - ha detto - ci sono molte cose che non capiamo e che non possiamo prevedere".
Considerando lo stato avanzato del processo di globalizzazione dei mercati, è necessario però - ha concluso Bäckström - che gli sforzi per promuovere la stabilità dei mercati finanziari ed economici siano condotti con un'azione concertata da un'ampio schieramento internazionale, ed in particolare - come già auspicato dal BIS - siano coinvolte direttamente le nazioni che fanno parte delle aree economiche emergenti.





Bank for International Settlements
Annual General Meeting


Basel, 7 June 1999


Excerpts from the speech delivered by Urban Bäckström, Chairman of the Board of Directors and President of the Bank for International Settlements


At this point I should like to take a look at the global economy and consider some of the policy issues we face. There is now a much greater spirit of optimism about world economic prospects than was the case only a few months ago when we were all anxiously waiting to see what the fallout from the Brazilian crisis might be. It was not thought implausible that Brazilian inflation would get out of control, that Latin America would experience a renewed flight of capital and that the devaluation of the real would spark another round of devaluations, perhaps even extending back to Asia. With the memory of the repercussions of the Russian crisis and the near failure of Long-Term Capital Management all too fresh, the possible impact of such events on overextended global financial markets was another source of great concern.

In the event, none of these fears have materialised. The Brazilian situation itself appears to have stabilised, with the impact so far on other Latin American countries contained. Both the IMF and the OECD are now forecasting global growth of about 2¼% in 1999 and further acceleration into the new millennium. The United States is expected to see an orderly slowdown, Europe to pick up speed, South-East Asia and Latin America to recover convincingly, and output in Japan to cease to fall. Asset markets already seem to be counting on such an outcome. Equity markets have risen worldwide, rebounding to record levels in the United States and Europe. Capital inflows into Asia, including Japan, have supported sharp increases in share prices, and a number of Latin American sovereign borrowers have been able to tap international bond markets within months of the Brazilian devaluation. Credit and liquidity spreads in many markets have also fallen sharply, albeit not back to the excessively low levels seen this time last year.

However, these favourable developments should not lead us to conclude that the danger has passed. Indeed, the principal risk at this point is that the sense of urgency in the need both to manage current problems and to prevent the emergence of new ones will be lost. This would be irresponsible since there remain some evident threats to international financial and economic stability and, perhaps even more importantly, there may well be vulnerabilities that are not so evident. Recall that the scale of the Mexican crisis in 1994 was foreseen by very few. In South-East Asia the onset, duration and scope of the recession were all missed by the forecasting community. At this meeting last year, no one had anticipated the extent of the turmoil in financial markets that would be generated by the Russian devaluation and moratorium. The way in which rising credit spreads led to losses by highly leveraged investors, liquidity shortages and the virtual drying-up of some markets was generally not anticipated. Let us be honest with ourselves: the track record shows that there are many things that we do not understand and cannot predict. It would be highly imprudent simply to assume that all will be well.

If many unexpected problems have surfaced over the last few years, many expected problems have failed to materialise. Whether this means the fears were not justified in the first place, or rather that problems have continued to build under the surface, remains to be seen. Perhaps the greatest of the unrealised fears has been that the US economy would slow down sharply before spending elsewhere had recovered sufficiently to support the global economy. This has not come about, in large part because of the continued strength of consumer spending in the United States. But the coincidence of declining private saving rates and a widening current account deficit is a matter of continuing concern. If investors became less willing to hold the rapidly expanding external debt of the United States, a falling dollar might increase nascent inflationary pressures in the United States, even triggering a hard landing. Fortunately, this has not happened, though the sharp rise in the yen in the third quarter of last year and last month's CPI statistics provide illustrations of how quickly the unexpected can arise. Another fear, again related to current trade imbalances, has been that of rising protectionism. While such pressures have been kept under control to date given continued growth in most of the industrial world, the challenge of maintaining an open trading system would surely increase were unemployment to begin rising again.

Another concern has been that equity markets, particularly in the United States but also elsewhere in the industrial world, might fall back rapidly and in a disorderly manner. With personal saving rates now near zero in many of the countries with highly valued stock markets, a marked decline could well herald lower spending and growth. For some years now, many analysts have questioned whether the expected growth of profit rates implicit in equity prices has not been unrealistically high. At the same time, others have asserted that technological progress and corporate restructuring provide the foundation for a new economic environment that will support significantly higher profit growth in future. The evidence to date on the validity of this assertion is scanty. In the meantime, it is prudent not to ignore an abundance of evidence that markets are prone to overshoot on both the upside and the downside.

The expected acceleration in the growth of global demand reflects the recent easing of monetary policy in most industrial countries and many emerging market economies. This easing, including that following the autumn crisis in financial markets, has been made possible by continuing disinflationary trends arising in part from high levels of excess industrial capacity. Moreover, the loans made earlier on to finance this expansion of capacity, in Asia in particular, still weigh on the health of the international financial system and have provided a further rationale for monetary easing in many countries. The recent experience of Japan reminds us, however, that the efficacy of monetary policy may be limited by the zero nominal interest rate constraint, particularly if prices are already falling and this is expected to continue. Concerns that an associated decline in the exchange rate might serve to export deflation to others may be a further impediment to policy activism.

Nor are these the only constraints on the use of accommodative monetary policy. What also seems to have been reasonably well established by the events of recent years is that such policies can themselves contribute to turbulence in financial markets. Easy and low-cost financing over an extended period may drive up the price of financial assets, even at times when the rates of return on the underlying real assets are declining. This is what happened in Japan in the late 1980s and in South-East Asia subsequently, and may help explain the sharp rebound in equity prices in the last few quarters. Periods of monetary accommodation may also lead to a more cavalier attitude to risk-taking on the part of lenders. Such tendencies are accentuated by competitive pressures to maintain or increase rates of return on capital. However, the build-up of excessive leverage sets the stage for the type of market turbulence seen in the wake of the Russian moratorium when investor sentiment suddenly reverses.

If there are limitations to the use of monetary policy in some circumstances, then other policies might have to be relied upon more heavily. Policies of microeconomic reform remain the top priority to spur non-inflationary growth. Given that the overhang of excess capacity will hold back investment in many sectors for years, it also becomes more important to deregulate and open profit opportunities in other sectors. If such opportunities could be augmented by more favourable labour market policies, which might themselves eventually build confidence by creating jobs, the potential for a significant strengthening of medium-term economic prospects would surely be enhanced. These microeconomic reforms could, in countries where medium-term fiscal consolidation is sufficiently advanced, also be supported by the countercyclical use of fiscal policy.

Given the costs and the difficulties faced in managing the successive crises experienced over the last few years, it is not surprising that considerable attention has been paid to how future crises might be avoided. One obvious insight is that affected emerging market economies must reform their domestic financial systems. Simultaneous restructuring of the corporate and banking systems, and a clear recognition and allocation of losses, is required if profitability is to be restored and sustained. Further progress in establishing a sound legal infrastructure covering both bankruptcy procedures and effective corporate governance would also seem very high on the list of priorities.

To say that the key to avoiding future crises in emerging markets must be found in domestic reforms is not to deny the international dimension of the problem. Excessive capital inflows and outflows did exacerbate domestic problems and steps should be taken to deal with the possible recurrence of such events. To begin with, the dangers inherent in adjustable peg exchange rate systems need to be clearly recognised. There should also be less hesitancy in using market-based prudential instruments to prevent the build-up of excessive external indebtedness. And finally, countries that receive capital inflows should also prepare for the day when the movement might reverse. Countries that are vulnerable in this regard should consider carefully the adequacy of their foreign exchange reserves, particularly when measured against their short-term external debt. Since large numbers of countries cannot build up their reserves by increasing their trade surpluses simultaneously, this would seem to argue for greater use of contingent lending facilities provided by the private sector. Given such arrangements, recourse to the new IMF Contingent Credit Lines would then add public sector to private sector affirmation that the domestic policies being followed by the borrowing country are sensible and sustainable.

If domestic self-help is the best response, even to problems with an international dimension, part of the solution may still be found in measures to change the way in which international financial markets sometimes operate. While financial liberalisation and international financial integration bring unquestioned benefits, they can also be subject to episodes of excessive risk-taking. In recent years, there does seem to have been imprudent lending, and not just to emerging market economies but also to borrowers within the industrial world. In part this has been spurred by competitive forces. These seem unlikely to diminish as financial restructuring accelerates. However, the potential of public safety nets to distort incentives and breed complacency can also be discerned and these structures should be re-evaluated. It is important that all investors are held accountable for their decisions. The international community should also ensure that all investors and lenders play their part in the resolution of any future financial crisis and, to this end, should implement, inter alia, changes to international bond covenants that would facilitate debt restructuring should this become necessary.

The events of last year have also made clear that greater efforts are needed to strengthen the functioning of markets lest market processes themselves add to volatility during periods of stress. The expanded role of markets in channelling funds from surplus to deficit sectors and for managing a variety of risks is one factor making this imperative. Information asymmetries lie at the heart of market failure, and the market's way of resolving them can give rise to unpredictable outcomes. Ensuring that markets have adequate information about national economies, the strength of financial systems, aggregate positions in markets and the financial standing of counterparties is important. Equally, if not more, important is to ensure that market participants' approach to risk management reflects the full balance of costs and rewards implied in their decisions. Finally, it is also necessary to consider the micro-prudential policies that apply to individual firms in a wider setting, including the potential for unintended aggregation effects. Internal risk assessment procedures must recognise the interrelationships that exist between categories of risk before, not when, markets are under strain.

The fact that markets are becoming increasingly global means that efforts to promote financial stability must also become increasingly international. One underlying theme of the many meetings held last year at the BIS and elsewhere has been the need to involve directly the emerging market countries likely to be affected by the decisions taken to promote monetary and financial stability. This reflects a very practical consideration. Implementation will be an even bigger challenge than setting international standards in the first place, and a sense of shared ownership will materially improve the chances of such implementation. Allied with other incentives for change, including surveillance by peers, the IMF and the World Bank, progress can be made if we keep insisting that progress must be made.

Let me finish by noting my personal satisfaction that the BIS, and the various groups and committees which meet here, continued last year to make substantive contributions to the pursuit of both monetary and financial stability. These efforts will be taken further, with the assistance of additional input from the newly established Financial Stability Institute and the even newer Financial Stability Forum. Recent episodes of financial crisis and macroeconomic disturbance underline how much work still needs to be done. Yet there is considerable comfort in knowing that the global community is addressing these issues in a serious and systematic way.
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Estendere a livello globale l'applicazione del limite dello 0,1% del tenore di zolfo nei fuel navali
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Piattaforma dedicata a formazione, innovazione e condivisione della conoscenza nei settori della logistica e dei porti
Firmata la nomina di Matteo Paroli a presidente dell'Autorità di Sistema Portuale del Mar Ligure Occidentale
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East Port Said
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PROSSIME PARTENZE
Visual Sailing List
Porto di partenza
Porto di destinazione:
- per ordine alfabetico
- per nazione
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Tepsa ha acquisito un terminal per rinfuse liquide nel porto di Rotterdam
Singapore/Rotterdam
È stato ceduto dalla Global Energy Storage Holdings
Il gruppo Spinelli ha approvato il bilancio di sostenibilità 2024
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I carichi da e per l'Italia sono ammontati a 12,7 milioni di tonnellate (+10,1%)
Estensione alle aree di Savona, Vado Ligure e Bergeggi della Zona Logistica Semplificata Porti e retroporti Genova
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Ancona
Undici incontri programmati a luglio
Accordo di programma per gli interventi propedeutici e funzionali alla realizzazione del ponte sullo Stretto di Messina
Roma
È stato firmato oggi a Roma
Progetto per sviluppare una stazione ecologica per il trattamento delle acque reflue delle navi
Napoli
Iniziativa delle napoletane Gruppo Riunito Sbarco Cenere e Iello
Assiterminal invita a non portare nel porto di Napoli i sedimenti del dragaggio di Bagnoli
Genova
Cognolato e Ferrari: necessario salvaguardare la piena funzionalità delle attività dello scalo commerciale
Nel secondo trimestre il traffico dei container nel porto di Long Beach è calato del -3,4%
Long Beach
A giugno registrata una flessione del -16,4%
Paolo Pessina è stato nominato vicepresidente di Conftrasporto-Confcommercio
Roma
È presidente della federazione nazionale degli agenti e mediatori marittimi
Nel secondo trimestre il traffico dei container nel porto di Hong Kong è diminuito del -8,2%
Hong Kong
Nel mese di giugno è stata registrata una flessione del -13,7%
In crescita i risultati economici della società cuneese di logistica Nord Ovest
Cuneo
Nei primi mesi del 2026 si concluderanno i lavori per la costruzione di un nuovo deposito a Mondovì
Il traffico dei container nel porto di Los Angeles cresce trainato dai timori per i nuovi dazi
Los Angeles
A giugno movimentato il volume più elevato mai registrato in questo mese
Il Comitato di gestione dell'AdSP del Mare di Sardegna ha adottato il DPSS
Cagliari
Via libera alla concessione alla MITO e al ricorso contro il no al dragaggio di Olbia
A Genova tre eventi per altrettante nuove navi da crociera della Explora Journeys
Genova
Nel cantiere di Fincantieri sono stati effettuati un varo tecnico, una posa della moneta e il taglio di una prima lamiera
Grimaldi cede il 5% di Terminal Darsena Toscana alla Compagnia Portuale di Livorno
Napoli/Livorno
Opzione per l'acquisto di un ulteriore 5% del capitale sociale
Firmato il contratto di concessione che assegna a DP World la gestione del porto di Tartous
Damasco
Ha una durata di 30 anni
Matteo Gasparato designato alla presidenza dell'AdSP del Mare Adriatico Settentrionale
Roma
È stato nominato commissario straordinario dello stesso ente portuale
Incontro a Roma tra i vertici di ESPO e di Assoporti
Roma
Tra i temi affrontati, la competitività dei porti europei nel contesto globale attuale
Calo trimestrale dei ricavi generati dai servizi di linea della cinese OOCL
Hong Kong
In aumento i carichi trasportati dalle navi della compagnia
Collaborazione tra l'Ukrainian Sea Ports Authority e l'AdSP del Mar Ligure Occidentale
Roma
Accordo della durata iniziale di cinque anni
Sondaggio in Germania sulle prospettive delle società dei settori marittimo, portuale e cantieristico
Amburgo
Più preoccupati gli armatori. Positive prospettive per porti e cantieri navali
Porto di Augusta, al via i lavori per il terzo ponte che collegherà l'isola alla terraferma
Augusta
Opera del valore di oltre 20 milioni di euro
Vard firma un contratto con InkFish per una nuova nave da ricerca
Trieste
Il valore dell'accordo supera i 200 milioni di euro
Nel porto di Amburgo saranno investiti 1,1 miliardi di euro per potenziare il settore dei container
Amburgo
Miglioramento dell'accessibilità e delle infrastrutture portuali dell'area Waltershofer Hafen
Meyer Turku ha consegnato la nuova nave da crociera Star of the Seas alla Royal Caribbean
Turku
Ha una stazza lorda di 250.800 tonnellate
ESPO esorta ad aumentare i fondi per i porti nell'ambito del prossimo quadro finanziario pluriennale dell'UE
Bruxelles
I fondi del programma CEF si sono rivelati di gran lunga insufficienti
Fincantieri consegna la nuova nave da crociera Oceania Allura alla Oceania Cruises
Miami/Trieste
Trasformate in ordini le opzioni per due ulteriori navi di classe “Sonata”
PORTI
Porti italiani:
Ancona Genova Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Livorno Taranto
Cagliari Napoli Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venezia
Interporti italiani: elenco Porti del mondo: mappa
BANCA DATI
ArmatoriRiparatori e costruttori navali
SpedizionieriProvveditori e appaltatori navali
Agenzie marittimeAutotrasportatori
MEETINGS
Il 15 luglio a Roma l'evento di Confindustria sull'economia del mare
Roma
Il 2 luglio a Genova si terrà l'assemblea pubblica del Centro Internazionale Studi Containers
Genova
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RASSEGNA STAMPA
Why Malta is objecting to a new price cap on Russian oil
(timesofmalta.com)
US has its eye on Greek ports
(Kathimerini)
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FORUM dello Shipping
e della Logistica
Intervento del presidente Tomaso Cognolato
Roma, 19 giugno 2025
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Uniport, portare i detriti di Bagnoli nel porto di Napoli causerebbe il rinvio dei dragaggi attesi da anni
Roma
Legora de Feo, necessario individuare soluzioni alternative
In netto calo il fatturato trimestrale delle taiwanesi Evergreen, Yang Ming e WHL
Keelung/Taipei
Nel periodo aprile-giugno è sceso rispettivamente del -18,7%, -26,5% e -8,6%
Approvata l'istituzione del Cruscotto informativo per la gestione dei contratti di appalto tra privati nella logistica
A maggio il traffico delle merci nel porto di Ravenna è cresciuto del +1,4%
Ravenna
In aumento le rinfuse. Calo delle merci varie
Ok dell'UE all'acquisto congiunto di mezzi portuali da parte dei terminalisti
Bruxelles
Consentita anche la definizione congiunta delle specifiche tecniche minime delle attrezzature
Il gruppo energetico serbo EPS importerà carbone attraverso il porto montenegrino di Bar
Bar
Attualmente le importazioni dall'Indonesia passato attraverso il porto di Costanza
Fondazione Fincantieri e Luiss lanciano un progetto per rafforzare la sicurezza delle infrastrutture sottomarine
Trieste
Tra gli obiettivi, contribuire alla definizione di uno specifico quadro normativo
Ruote Libere, bene la retromarcia del governo sui controlli antimafia nel settore dell'autotrasporto
Modena
Franchini: se il governo ha capito di avere sbagliato è una buona notizia
Agostinelli (AdSP Tirreno Meridionale e Ionio): importantissimo l'emendamento che consente di anticipare la trasformazione della Gioia Tauro Port Agency
Il 15 luglio a Roma l'evento di Confindustria sull'economia del mare
Roma
Verrà presentato il documento strategico della confederazione sul settore
Il Kerala chiede a MSC 1,1 miliardi di dollari di danni causati dall'affondamento della MSC Elsa 3
Thiruvananthapuram
Accordato il fermo temporaneo della nave “MSC Akuteta II”
Trasportounito chiede l'annullamento del procedimento di rinnovo del Comitato Centrale dell'Albo degli Autotrasportatori
Roma
Nuovo sequestro di un carico di cocaina nel porto di Gioia Tauro
Reggio Calabria
In un container sono state rinvenute 16 sacche contenenti 417 chili di stupefacente
MOL e Kinetics realizzeranno il primo data center galleggiante al mondo
Tokyo
Verrà installato su una nave di 9.731 tonnellate di stazza lorda
Il Rijeka Gateway Terminal diventerà operativo ad inizio settembre
Copenaghen
La prima nave nel secondo container terminal dello scalo croato è attesa il 12 settembre
Falteri (Federlogistica) esorta a puntare allo sviluppo di una logistica “policentrica”
Genova
Cardine della strategia dovrebbe essere la Zona Logistica Semplificata
Tsuneishi Shipbuilding Co. ha acquisito la Mitsui E&S Shipbuilding Co.
Hiroshima/Tokyo
È stata ribattezzata con il nome di Tsuneishi Solutions Tokyobay Co.
Pessina (Federagenti): il sistema logistico nordeuropeo è in affanno. Approfittiamone!
Roma
Opportunità insperata - sottolinea - per i porti del Mediterraneo e italiani in particolare
MSC Crociere affianca Carnival e Royal Caribbean nel capitale di Grand Bahama Shipyard
Miami
Concluse positivamente le trattative in corso da fine 2024
Al The International Propeller Clubs il Premio Dorso per l'area mediterranea
Napoli
A riconoscimento del ruolo primario svolto dagli operatori della logistica nei traffici mediterranei
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genova - ITALIA
tel.: 010.2462122, fax: 010.2516768, e-mail
Partita iva: 03532950106
Registrazione Stampa 33/96 Tribunale di Genova
Direttore responsabile Bruno Bellio
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