testata inforMARE
Cerca
17 maggio 2025 - Anno XXIX
Quotidiano indipendente di economia e politica dei trasporti
00:52 GMT+2
LinnkedInTwitterFacebook
Il World Shipping Council propone nuovi standard per migliorare l'efficienza ambientale delle navi e la costituzione di un fondo attraverso la tassazione delle unità più inquinanti
Tassa calcolata sulla base di ciascuna tonnellata di combustibile consumato
22 gennaio 2010
Il World Shipping Council (WSC) ha avanzato una proposta all'International Maritime Organization (IMO) per il miglioramento degli standard di efficienza ambientale delle navi con l'obiettivo di ridurre le emissioni di gas serra. «L'IMO - ha spiegato il presidente e amministratore delegato del WSC, Chris Koch - recentemente ha ottenuto un notevole successo raggiungendo un accordo giuridicamente vincolante a livello globale che ridurrà drasticamente le emissioni di ossidi di azoto e di zolfo e di particolato delle navi in tutto il mondo. È opportuno che, sulla scia di questo successo, l'IMO stabilisca un sistema normativo internazionale che possa ridurre anche le emissioni di gas serra».

La proposta del World Shipping Council, che pubblichiamo di seguito, prevede la definizione di un “Vessel Efficiency System” (VES) che include standard sia per le navi di nuova costruzione che per le navi in esercizio. Le nuove navi - ha rilevato il World Shipping Council - dovrebbero essere soggette a standard di efficienza obbligatori in base ai quali la costruzione delle navi venga effettuata adottando caratteristiche e tecnologie che migliorino ulteriormente l'efficienza energetica delle unità e tali standard dovrebbero essere analoghi a quelli attualmente richiesti in molte nazioni per le automobili e i camion. Inoltre, secondo il WSC, tali standard dovrebbero essere legati nel tempo ad altri standard più rigorosi in considerazione del fatto che lo sviluppo delle tecnologie consentirà ulteriori miglioramenti delle performance ambientali delle navi.

La proposta del WSC per le navi già in attività prevede che anch'esse siano oggetto di standard per il miglioramento della loro efficienza ambientale. Tuttavia, dato che per le navi in esercizio è più limitata la possibilità di migliorare tale efficienza - ha spiegato il World Shipping Council - le navi in attività dovrebbero essere oggetto di standard meno rigorosi rispetto a quelli fissati per le nuove costruzioni, anche se - come per queste ultime - anch'essi dovrebbero essere legati a gradi più avanzati di efficienza nel corso del tempo.

Secondo il World Shipping Council, è particolarmente importante stabilire standard di efficienza per le navi in esercizio in considerazione della lunga vita delle navi, che possono operare per 25-30 anni. Infatti il miglioramento delle performance ambientali della flotta in esercizio può contribuire ad una più rapida riduzione delle emissioni di CO2 rispetto ad un sistema di standard applicato alle sole navi di nuova costruzione.

La proposta del WSC prevede che le navi in esercizio che rispettano determinati standard di efficienza ambientale siano esentate dal pagamento di qualsiasi tassa ambientale, mentre le navi in esercizio che non rispettano gli standard dovrebbero essere soggette a una tassazione calcolata sulla base di ciascuna tonnellata di combustibile consumato e sulla base della differenza tra il grado di efficienza della nave e il grado di efficienza fissato dagli standard. La tassa, quindi, dovrebbe essere più elevata per quelle navi che presentano l'efficienza ambientale più bassa.

Il WSC propone che ricavato di tale sistema di tassazione venga utilizzato per costituire un fondo gestito dall'IMO che potrà essere impiegato per finanziare la ricerca nel campo della riduzione delle emissioni inquinanti. Obiettivo di questo sistema è di premiare il miglioramento dell'efficienza ambientale della flotta e di scoraggiare l'impiego di naviglio meno efficiente dal punto di vista del rispetto dell'ambiente.



PREVENTION OF AIR POLLUTION FROM SHIPS

Proposal to Establish a Vessel Efficiency System (VES)

Submitted by the World Shipping Council


SUMMARY



Executive summary:


Considering the outcome of the UNFCCC discussions in Copenhagen, as well as recent discussions at the IMO to address GHG emissions from marine shipping, this paper offers views on how to address the challenges to reaching agreement on a global regime and sets forth a proposal to establish a Vessel Efficiency System or VES.


Strategic Direction:


7.3


High-level Action:


7.3.1


Planned output:


7.3.1.3


Action to be taken:


Paragraph 27


Related documents:


UNFCCC COP15-/CP.15, MEPC59/4/27, MEPC59/4/30, MEPC59/4/34, MEPC59/4/39, MEPC59/24/Add.1, MEPC59/INF.10., MEPC59/INF.26, MEPC59/INF.27, MEPC.1/Circ. 682 MEPC60/4/4, MEPC60/4/5, MEPC60/4/7, MEPC60/4/XX*, MEPC60/4/XX**, MEPC 60/4/XX***,


Introduction

  1. This document is submitted in accordance with paragraph 4.10.5 of the IMO guidelines on method of work, MSC-MEPC.1/Circ.2. In light of the outcome of the 15th Conference of the Parties held in Copenhagen (COP15) and the discussion that occurred in Copenhagen concerning bunkers for international shipping, this paper offers views on how to build consensus to address the challenges in development of a broadly accepted framework and introduces a proposal to establish a Vessel Efficiency System (VES) within the IMO.
  1. During COP15, the parties discussed the issue of whether specific emission reduction targets or emission caps should be established for international shipping. The parties at COP15 did not agree to establish targets applicable to GHG emissions from international aviation or international maritime traffic. Although COP 15 reached no agreement on how emissions from shipping or aviation should be regulated, we believe the IMO, as the appropriate body, should continue to move forward with development of a global agreement for maritime shipping that will significantly improve energy efficiency and reduce CO2 emissions in a manner that may be deemed acceptable by a broad range of governments and other interested parties.
  1. As discussed in MEPC 60/4/XX, the World Shipping Council (WSC) believes that it is important to consider this question in the context of how sources of carbon emissions from transportation in general have been regulated around the world. We also believe it is important for the Committee to proceed along a path that has the potential to overcome some of the significant conceptual barriers that have arisen in trying to articulate how the Member States could move forward with a global agreement that is relatively simple to administer and implement, improves the industry's environmental performance, is equitable, and can be broadly supported.
  1. Discussion of a global agreement to date has largely centered on a discussion of “market based initiatives” that has tended to characterize the choice as being between two concepts - the fund as initially proposed and later modified by Denmark, or an open emissions trading system as proposed by Norway, Germany, and France. Both concepts have merits, but it is also clear that numerous parties have serious concerns with proceeding with development of a global agreement that is based on either system.
  1. More recently in the debate, both Japan and the United States offered proposals that seek to focus on and reward vessel efficiency. An efficiency-based approach is fully consistent with the environmental regulatory models employed by numerous governments across the globe. Such an approach can be structured to be consistent with commercial market requirements, because business decisions can then be made on a regime that assigns predictable costs to achieving a given standard. Furthermore, the approach is not prescriptive because the ship owner or operator can choose the action or actions that are most appropriate for meeting the standards articulated in the agreement.
  1. The IMO can establish an effective carbon regime for shipping by developing a rigorous global system that fosters and rewards enhanced vessel efficiency. As noted previously, proposals with this objective have been made by Japan (through rebates of moneys paid under a levy system) and the United States (through vessel efficiency standards and trading in vessel efficiency credits), and we encourage the IMO to focus on improving vessel efficiency. Indeed, we believe that the most promising path forward at this time is to pursue a regime that focuses on improved fuel and carbon efficiency across the fleet. Improved energy efficiency with its consequent reduction in CO2 emissions is a goal that has been embraced broadly by numerous governments across the globe - both Annex I and Non-Annex I governments. Consequently, a simple regime that focuses on improving the efficiency of the world's fleet would produce quantifiable and significant improvements, while also providing a path that avoids many of the political obstacles that have hampered efforts to date.
  1. An efficiency based approach does not begin from the premise that the world's fleet is inefficient. The fleet is already efficient, but further improvement will lead to reduced carbon emissions and lower fuel bills. The later will become especially relevant as many energy consultants have forecasted significant increases in the costs of fuel (both light and heavy fuel oils) in coming years.
  1. In an effort to contribute to the consideration of measures that could incentivize enhanced vessel efficiency of the world's fleet and thus reduce global carbon emissions from shipping, the World Shipping Council offers the following market-based concept for consideration by the Committee.


The Proposal

  1. Drawing on the most positive aspects of the proposals made to date, the World Shipping Council offers a market-based proposal for consideration by the Committee. The proposal is based on:
    a) establishing efficiency design standards or targets for both new and existing vessels in the fleet where calculation of an EEDI baseline is deemed feasible,
    b) establishing mandatory efficiency standards applicable to new builds built after a particular year with subsequent standards established through successive tiers (e.g., X% by year 20XX, Y% by year 20XY),
    c) establishing different efficiency standards (less stringent that those applicable to new builds) that apply to the existing fleet after a given year to be determined by the parties,
    d) the assessment of charges (based on fuel consumption) for those existing vessels failing to meet the applicable standard established for existing vessels, and
    e) the establishment of a fund populated by those charges collected.
    It is important to note that under this proposal fuel charges would apply only if a vessel fails to meet the applicable efficiency standard and the specific charge would vary depending upon how far the vessel's efficiency (as measured by the EEDI) falls short of the applicable standard.
  1. The purpose of combining vessel design efficiency with the fund concept is to:
    a) produce an enhanced environmental result;
    b) address the criticisms that the present proposal to establish a fund through fees on all bunkers sold would be an international commodity tax, and that such an approach would have limited impact on improving carbon efficiency across the world's fleet;
    c) provide greater financial incentive to vessel operators that invest in efficiency improvement; and
    d) discourage the long-term operation of the most inefficient vessels.
  1. Under this proposal, the charge assessed for each ton of fuel purchased1 would apply only to vessels failing to meet the efficiency design standard mandated
    1 As with the Danish proposal, each ton of purchased fuel is assumed to be consumed with a consequent contribution to the global carbon inventory.
    under the IMO treaty. The amount of the financial charges would vary according to a defined scale. Vessels with less efficient design (of a given class and size) would pay a larger charge per ton of fuel than more efficient vessels of the same class and size group. In effect, a sliding scale would be established, which would exempt ships that meet the specified efficiency standard. Those vessels that fail to meet the design standard, but are still close to meeting the standard, would be subject to smaller payments, while the least efficient vessels of a given class and size grouping would be assessed a higher charge. This would reward efficiency by fully eliminating the charge for vessels meeting the efficiency standard and setting a variable charge for those ships failing to meet the standard. This proposal envisions that the standards established for new builds would be mandatory, and that such new builds would not be subject to the charge as they would be certified as being in compliance with the treaty's new build standards.
  1. For those ships subject to the charge, the charge would be assessed upon each ton of fuel purchased, but the specific charge per ton of fuel would vary depending upon how “far” the vessel fails the efficiency standard established in the treaty. As such, the relative cost per ton is less for those ships that miss the standard by a smaller margin. In contrast, the least efficient ships of a given class and size would pay the highest charge.



  1. How would this option work?

  1. All vessels classes, both new and existing, that have been included under the EEDI scheme, are assigned a vessel efficiency score using the IMO Energy Efficiency Design Index (EEDI) by the Administration or class organizations authorized by the Flag State.
  1. Vessels would be grouped by class and by size so that one may determine the relative efficiency of each vessel within the group. For example, all VLCC tankers of a given size range would constitute a particular group; all container vessels with a nominal TEU capacity of X to Y would constitute a
    2 The exact parameters of the groups would have to be decided by IMO (e.g., for container ships, every 2,000 TEU of capacity might be a separate group). This memorandum does not propose specific vessel size definitions for such groupings, as it only seeks to propose the option in conceptual form at this time.
    separate group; dry bulkers of a given size, etc…).2 Within those groupings, the relative efficiency of a given vessel would be compared only to those vessels of the same type and size. As a result, one would not discriminate or penalize small feeder vessels or coastal RoRo operations by comparing them to much larger vessels that serve different business operations. Furthermore, coastal shipping would not find itself disadvantaged when compared to land-based transportation options since the system is directly designed to promote improved efficiency, thereby improving the competitive advantage with less efficient transportation modes. The average efficiency levels would be plotted for each group (e.g., one could look at the average efficiency of all container vessels between 2500-4500 TEUs, vehicle carriers of a certain size, etc.). In short, one would utilize the “baselines” developed through the MEPC for vessels included in the system.
  1. New Builds vs. Existing Vessels: As noted earlier, under the proposed VES, new builds would be subject to more aggressive efficiency improvements, while existing ships would be subject to more modest improvements consistent with the more limited options available for improved efficiency among existing ships. Both the new build and existing vessel efficiency standards would be subject to tiered improvements established at levels and intervals deemed appropriate by the parties in light of the relevant technical options and market implications.
  1. Consistent with work already underway in the IMO GHG WG, baselines would be calculated for each of the respective vessel classes with breakouts by vessel size as appropriate. Once the average for the various vessel groupings by class and size are determined, governments would establish within the IMO treaty a specific improvement in the average efficiency of the world's fleet (e.g., X% improvement in average vessel efficiency when compared to today's average) and thereby create a specific target for efficiency improvement from new vessels of X%. A similar process, with less ambitious improvements in efficiency would also be undertaken for the existing fleet.
  1. Determining EEDI Values for Existing Vessels: Each vessel covered by the Vessel Efficiency System (i.e. those vessel classes where an EEDI baseline has been established and whose tonnage is above the established coverage threshold) is assigned a specific EEDI value using the formula developed by the IMO. Specific data elements in the EEDI formula, such as sfc that may not already be certified for some vessels, would be subject to default values to be agreed upon by the parties.
  1. Each vessel in the existing fleet that is covered by the scheme would then be judged against a requirement to reduce its emissions by X% below the average efficiency (likely referred to as a baseline) for the specific vessel class and size that a given vessel falls within (e.g., containership of a 2500-4500 TEU size).

    It could do so in two ways:
    1. by the actual design index for that vessel being technically as efficient or more efficient than the required design index of other vessels of the same class and size, and
    2. to the extent that the vessel is less efficient than the target value, the vessel would pay a variable charge equal to some $ amount to be determined per ton of fuel used.
  1. If an owner or operator were to make technical improvements to its vessel that improves the efficiency of the vessel, the vessel should be recertified by a recognized organisation and assigned a new EEDI value. Recognizing this, improvements in a vessel's design efficiency, including speed reduction through de-rating of propulsion engine(s), would be formally recognized under the system and would be rewarded through two mechanisms: 1) a lower fuel charge (if any) proportionate to the improved efficiency of the vessel, as well as, 2) lower fuel consumption.
  1. The least efficient vessels in each group (organized by class and size) would experience higher operating costs through higher per-unit fuel costs and higher consumption associated with the lower efficiency of the vessel.
  1. Like the Danish proposal, such a system would generate funds for an IMO administered “fund;” however, this approach would also financially reward those ships that meet the specified efficiency standards and create an incentive to improve or retire the least efficient vessels within a given class and size grouping.
    3 The use and percentage of funds devoted to a given purpose is an independent variable that would be addressed by governments at the IMO.
  1. The fuel charge would be collected through registered fuel suppliers or by the ship directly as proposed in MEPC60/4/7, with funds transferred to the International Fund Administrator. Use of the funds would be determined by the parties, but WSC proposes that some significant portion of the funds be dedicated to research and development projects targeted at increasing the energy efficiency of the world's fleet.3
  1. Attached at the end of this submittal is Appendix A, which provides a detailed, step by step explanation of how the Vessel Efficiency System (VES) proposal would work and how the variable fuel charge would be calculated for a specific vessel. While an initial impression may be that the formula in the Appendix seems complicated, we believe that it is an equitable mechanism for motivating improved efficiency across the fleet.
  1. A fuel charge for vessels that fall short of the required efficiency design standard could also be set at a flat rate per ton of fuel as an alternative approach if the variable fuel charge were determined to be too complicated. This approach is simpler, but is less equitable in the magnitude of the incentive and reward for greater vessel efficiency.


Advantages Associated with the VES Proposal:

  1. Debate within the IMO and the UNFCCC to date has been hampered by concerns regarding: 1) development constraints on Non-Annex I countries, 2) major uncertainties concerning the predictability and operation of certain systems, and 3) the long-term viability of approaches that rely largely on “offsets” outside the maritime sector, and on the imposition of fees viewed by some governments as an international commodity tax. The VES proposal seeks to draw on elements of many of the proposals submitted to date and offers a potential path forward that focuses on definitive fleet improvements in both the near and long-term. A short list of advantages that could be associated with the proposal follows:
    • The VES Proposal would result in predictable, quantitative, and measurable improvements across the maritime fleet.
    • This approach would not assess a charge on fuel purchased by ships that comply with the applicable IMO efficiency standard.
    • For vessels that fail to meet the standard, the variable or “sliding scale” charge would create a direct market incentive to vessel operators based on the relative efficiency of the vessel.
    • This approach would encourage operators of the least efficient vessels to improve the efficiency of the vessel or retire the vessel if the operating cost is higher than other business alternatives.
    • This approach would avoid inappropriate comparison of vessels within a given class that serve very different purposes and possess very different efficiencies related, in large measure, to substantial differences in size.
    • This approach would provide a source of money to an “IMO GHG Fund”.
    • The VES does not constrain or otherwise disadvantage non-Annex I countries since the system is not dependent upon financial markets or third-party brokers. The VES may also be structured to exempt smaller vessels whose owners may face more significant challenges to improving vessel efficiency - especially relevant for small operators in developing countries.
    • This approach would address the environmental criticism of the current fund proposal that the fuel charge is an added cost that would be paid across the shipping sector, but would fail to change industry behavior, vessel efficiency, or significantly reduce carbon emissions from ships.
    • By making the fuel charge vary by relative efficiency and by not imposing the charge on vessels that meet the established goal, this approach would effectively eliminate the argument that the system constitutes an international commodity tax on marine fuel sales.
  1. Three appendices follow: Appendix A provides further detail on how the proposed VES would function, including how specific fuel charges would be calculated for vessels failing to meet the relevant efficiency standard; Appendix B addresses elements identified in the work plan developed and approved at MEPC 59; and, Appendix C outlines how the proposal satisfies the nine IMO principles agreed earlier by the Committee.


Action requested of the Committee:

  1. The Committee is invited to consider the information in this document and take action as appropriate.



APPENDIX A

Vessel Efficiency System (VES)

Calculation of variable fuel charge based on vessel efficiency

The primary elements of the Vessel Efficiency System (VES) concept, as well as the method to be employed in calculating the variable fuel charge, are as follows:

  1. Calculate a “baseline” design index for all ships included in the scheme using the IMO Design Index, grouped by vessel class and size.
  1. Governments would establish within the treaty a specific improvement in the average efficiency of the world's fleet (e.g., an X% improvement in average vessel efficiency when compared to today's average) and thereby create a specific target for CO2 emission improvement from ships of X%. These improvements could be established in steps or tiers, so that X% improvement is required by a defined date and X+% is required by a subsequent defined date. The efficiency standards for new builds would also be more aggressive than those established for the existing fleet.
  1. It is proposed that each group of vessels (defined by class and size) be subject to the same percentile improvement over the group average.
  1. Each individual vessel would then be judged against a requirement that its emissions should be X% below the average efficiency (likely referred to as a baseline) for the specific vessel class and size that a given ship falls within (e.g., containerships of a 2500-4500 TEU size).
  1. A newly built vessel must be built to satisfy the EEDI value required of new builds at the time of construction.
  1. An existing vessel could meet this requirement by:

    A) Possessing a design index value that meets or exceeds the stipulated standard;

    B) Through technical efficiency improvements that allow its efficiency design index to be lowered and certified;

    C) By payment of a variable fuel charge dedicated to an IMO fund, or

    D) By a combination of options B and C.
  1. Each vessel would then assess the following:

    A) Can the vessel improve its design index value through technical improvements? If yes, then improvements will lessen the fees assessed relative to the degree of improvement in the vessel's efficiency. If the owner is able to make technical modifications that totally meet the target efficiency value and are so certified, then no fuel charge would apply.

    B) Once the vessel has made the technical improvements that are deemed feasible, the fuel charge to be paid would be determined by the extent that the ship (after technical modifications) is less efficient than the target value (i.e., 1-X% of the average design index for vessels of that class and size). The ship would pay a fuel charge equal to some $ amount to be determined per ton of fuel used.
  1. The amount of the fuel charge (FC) that a vessel would pay to the fund would be determined by a formula
    4The above examples are provided strictly for illustrative purposes and are not intended to suggest what % improvement would be applicable to the fleet.
    where:

    FC = (Rtarget - (1 -)) x (fuel charge per ton of fuel or $Y) x (tons of fuel consumed). For example4, if the percentage improvement (Rtarget) were determined by the IMO to be 10%, then the fuel charge (FC) would be equal to
    .10 - (1 - )
  1. Thus, assuming, solely for the purpose of illustration, that governments at the IMO decided that the charge per ton of fuel ($Y) is $90/ton, and vessels should be held to a standard to improve efficiency by 10% by a particular year, and the example vessel burns 50,000 tons per year, then -

    a. A vessel
    6 In this example, the average efficiency (or baseline) for a particular vessel group is 16 grams per ton mile.
    whose design index is the same as the average would pay the charge per ton of fuel consumed times the reduction objective of 10%, or ($Y) (tons of fuel burned) (.10 - 0), or in this example ($90/ton)(50,000 tons)(.10) = $450,000 for the year.

    b. A vessel whose design is 5% more efficient than average would pay less per ton, or ($Y) (tons of fuel burned) (.10 - (1- ()6 or in this example, ($90/ton) (50,000 tons of fuel burned) (.05) = $225,000 for the year.

    c. A vessel whose design index was 10% more efficient than the average vessel in a given group of vessels of the same class and similar size would pay no fee because it has fully achieved the objective or Rtarget .

    d. A vessel whose design is 10% less efficient than the average vessel of that type would pay more per ton, or ($Y) (tons of fuel burned) (.10 - (1-), or in this example ($90/ton) (50,000 tons of fuel burned) (.20) = $900,000 for the year.
  1. The above formula and examples explain how the variability of the fuel charge would operate depending on the vessel's efficiency. The actual amount or quantum of the fuel charge paid to the Fund would be determined by the relative efficiency of the vessel compared to the vessel efficiency standard (EEDI) established by the IMO as well as the level of the base charge that would be established per ton of fuel.



APPENDIX B

MEPC Work plan Considerations - Vessel Efficiency System (VES)


Feasibility of the System

  1. The proposed Vessel Efficiency System or VES is focused on using efficiency formulas that have been under development and review at the IMO for some time. While we expect the EEDI will be further refined with experience, the formula does represent a mechanism for evaluating the inherent design efficiency of vessels, both individually and on a comparative basis.

Robustness of the System

  1. The proposed Vessel Efficiency System or VES is one of the more simple market-based proposals tabled for consideration at the IMO. It also relies on technical formulas that have been developed and debated over multiple years within the IMO. Efficiency values can be derived through quantitative methods agreed upon by the parties and certified by Recognized Organizations.
  1. Funds generated under the proposal could be collected and paid through the same mechanisms outlined in the Danish proposal. Where fuel charges are applicable, such payments may be made through registered fuel suppliers or through direct payment by the vessel or its representative.
  1. Costs associated with the operation of the VES would be predictable so that companies may plan operations and otherwise make investments within a system where costs and market alternatives are clearly defined and known in advance. Vessels complying with the relevant efficiency standards would incur no additional costs beyond those investments made in achieving the necessary standards. Costs applicable to vessels failing to meet the relevant standards would also be predictable over time so that the owner and operator can assess whether operation of the vessel is profitable and under what conditions.

Environmental Effectiveness of the system

  1. Because the proposed system is focused on achieving efficiency improvements across the world's fleet, the proposed VES would produce quantifiable improvements in efficiency and reductions in CO2 emissions for the world's fleet. As such, the VES proposal offers a mechanism for actual improvements within the world's fleet. Unlike some proposals, it does not rely on “offsets” in other sectors to achieve environmental benefits. Instead most environmental benefits can be achieved within the sector itself. This in turn, has at least three notable advantages. First, by achieving reductions within the sector itself, the VES proposal would directly contribute to the improved carbon efficiency and sustainability of the maritime transport sector. Secondly, progressive improvements in efficiency across the fleet will ensure that maritime shipping continues to be the most carbon-efficient form of transportation. Third, the system should be politically sustainable because specific environmental targets and environmental results can be achieved within the sector itself, and do not require offsets from other industrial sectors.

Administrative burdens and costs of the system

  1. Administrative costs and burdens associated with the system would be similar to those encountered for the Danish GHG Fund if fuel suppliers are used as a conduit for the collection of funds. Should payment of the necessary funds be limited to vessels, then the respective universe of administrative burdens associated with monies in the system would be limited to only those vessels failing to meet the established efficiency standard.
  1. Administrative burdens and costs associated with certification and modification of a vessel's efficiency score would follow the same norms established in the industry for the certification and recertification of other vessel modifications where certification by recognized organizations or the respective Administration is required. These costs would be greater for vessels that made numerous minor technical improvements to a vessel over a period with certification of each modification. We believe that this scenario will be limited as most vessel owners and operators would logically choose to limit recertification to a group of technical modifications made during a single dry-docking session or to a group of modifications made in a short time frame.

Impact on international shipping and the maritime sectors of developing countries

  1. Under the VES Proposal, transoceanic and coastal shipping would maintain its leadership as the most carbon efficient mode of transportation. Improvements in vessel efficiency for both new and existing vessels would be rewarded directly in the Vessel Efficiency System and through savings in future fuel costs.
  1. Large, transoceanic vessels that are registered in developing countries or that serve developing countries' commerce should be able to operate under the VES with no competitive disadvantage. To the extent it is found that smaller vessels are engaged in local or regional trade in developing countries would have a difficulty with compliance with the VES, such an effect could be mitigated by establishing the applicable threshold in gross tonnage at a level designed to exempt or otherwise mitigate adverse impacts on smaller vessels operating in developing countries.



APPENDIX C

Conformance with the Nine IMO Principles
Vessel Efficiency System (VES)

Adherence with the nine fundamental IMO principles

Consistent with decisions made by this Committee, IMO GHG instruments should meet all of the nine fundamental IMO principles for future regulation on GHG emissions from international shipping. A review of the nine IMO principles follows:

Principle 1: Effective in contributing to the reduction of global greenhouse gas emissions

1. The proposed Vessel Efficiency System (VES) would provide a mechanism that would reduce global greenhouse gas emissions through improved fuel efficiency and reduced CO2 emissions in the fleet. The fund would also provide a mechanism for funding research and development as well as mitigation projects consistent with decisions taken by the parties.

2. The VES is designed to drive measurable improvements in both new and existing ships. As a result, the VES system is attractive from both an environmental and public policy standpoint because the approach produces real and quantifiable reductions within the world's fleet itself. The VES does not rely on other sectors to achieve reductions through “offsets”. Rather, carbon efficiency in the sector - which is already superior to other transportation modes - will continue to improve, ensuring that maritime transportation continues to be the most fuel and carbon efficient transportation mode into the future.

3. The fund established under the VES proposal also provides a second mechanism for reductions both within and outside the shipping sector. Improved carbon efficiency would be enhanced through specific marine efficiency research and development efforts while monies would also be available for mitigation projects outside the maritime sector.

Principle 2: Binding and equally applicable to all flag States in order to avoid evasion

4. The proposed VES is applicable to all flag states to ensure a level playing field for maritime transport.

Principle 3: Cost-effective

8 The VES imposes minimal administration costs due to the system's simplicity and the fact that it utilizes technical formulas already developed by the organization, allows owners and operators flexibility in how to achieve a given standard, and by its very nature, ensures that vessel owners and operators will enjoy the benefit of lower fuel bills for the life of the vessel as improved fuel and carbon efficiency are explicit goals of the proposed system.

Principle 4: Able to limit - or at least - effectively minimize competitive distortion

9 Subject to a tonnage threshold to be determined by the parties, all ships in international trade would be subject to the VES. As such, the standards are applied uniformly across the world's fleet with minimal competitive distortions.

10 The competitive position of the most efficient ships is enhanced in the system while the cost of operating the most inefficient ships is increased. Both factors provide a direct market incentive to continually improve fleet efficiency.

Principle 5: Based on sustainable environmental development without restricting global trade and growth

11 The Vessel Efficiency System (VES) would not penalize or constrain growth in global trade. To the contrary, efficiency improvements to be realized across the fleet through application of the VES would ensure that both transoceanic and coastal shipping remains the most carbon-efficient transportation mode in the world and that further growth and development of the industry is sustainable over the long-term. Other proposals are designed to generate considerable sums of monies to facilitate offsets and other mitigation efforts external to the sector with limited effect on driving improved efficiency in the fleet. The VES ensures that real and quantifiable improvements in efficiency will be achieved across the maritime sector. The IMO GHG Fund will also provide a vehicle for helping broader sustainable development goals to address the GHG issue both within and outside the maritime sector.

Principle 6: Goal-based approach that is not prescriptive in nature

12 The system does not require vessel owners to limit operations or total fuel consumption. Rather, the system establishes efficiency standards where the vessel owner and operator may choose what modifications or methods are most appropriate to meet the applicable standard. Furthermore, market considerations for specific trades will influence the decision of a given owner and operator as to whether it makes sense to operate a vessel that is less efficient than the required standard.

Principle 7: Supportive of promoting and facilitating technical innovation and R&D in the entire shipping sector

13 The VES provides a direct mechanism and global framework for achieving quantifiable improvements across the global fleet. The VES would directly stimulate innovation in both new builds and the existing fleet as operators seek to meet or exceed efficiency targets stipulated in the VES. In addition, the WSC recommends that a substantial portion of funds generated through the VES are to be invested in R&D projects to accelerate improved carbon efficiency in the fleet.

Principle 8: Facilitates new technologies in the field of energy efficiency

14 The VES provides explicit mechanisms for directly improving energy efficiency in the maritime sector. The fund established under the VES also provides for investment in leading energy efficiency technologies and projects outside the maritime sector.

Principle 9: Practical, transparent, fraud free, and easy to administer

15 The practicality of the proposed VES is significant since it directly motivates improvements in the maritime fleet that will lead to significant environmental results while also enabling vessel owners and operators to enjoy improved efficiency in a business setting that anticipates significant increase in the cost of fuel across the globe.

16 The proposed system is fully transparent and predictable since the cost of operating a vessel that fails to meet a given efficiency standard can be calculated in advance with a consequent benefit of allowing the relevant business interests to plan how they will modify their existing fleet, where deployments of specific vessels are most profitable, and when retirement of the least efficient assets are warranted in a given market.

17 Transparency is also enhanced under the VES since vessels under the system would all possess EEDI values that can be verified by the Flag State Administrations, Port State Control Authorities, and recognized classification societies. Moreover, administration of the VES would be reasonably straight forward because administrative responsibilities fall into two basic categories: 1) certification and recertification of vessel EEDI values consistent with appropriate efficiency modifications made to the ship, and 2) the collection and disbursement of monies collected via the VES fund.
›››Archivio notizie
DALLA PRIMA PAGINA
CMA CGM ha chiuso il primo trimestre 2025 con un utile netto di 1,12 miliardi di dollari (+42,8%)
Marsiglia
Ricavi in crescita del +12,1%
ECSA e SEA Europe spiegano come garantire e accrescere la competitività dell'industria marittima dell'UE
Stettino/Bruxelles
Nei primi tre mesi del 2025 il traffico delle merci nei porti di Genova e Savona-Vado è cresciuto del +1,4%
Nei primi tre mesi del 2025 il traffico delle merci nei porti di Genova e Savona-Vado è cresciuto del +1,4%
Genova
Nel settore dei container, deciso rialzo dei trasbordi (+107,3%) e lieve calo dell'import-export (-0,7%)
I porti di Brema e di Amburgo archiviano il primo trimestre con una crescita del +3% del traffico
I porti di Brema e di Amburgo archiviano il primo trimestre con una crescita del +3% del traffico
Brema/Amburgo
La società terminalista HHLA registra ricavi trimestrali record
Nel primo trimestre del 2025 il traffico delle merci nel porto di Koper è cresciuto del +9,9%
Koper
Prosegue la crescita dei volumi di carichi containerizzati
Paul Pathy è stato eletto presidente del BIMCO
Copenaghen
È presidente e amministratore delegato della canadese Fednav
Prossimo al via il progetto di resecazione della banchina di Ponente del porto di Gioia Tauro
Gioia Tauro
Non è da assoggettare alla procedura VIA
HMM ha chiuso il primo trimestre con un utile netto in crescita del +52,5%
HMM ha chiuso il primo trimestre con un utile netto in crescita del +52,5%
Seul
La flotta della compagnia sudcoreana ha trasportato 930.629 container (+4,2%)
Nel primo trimestre i ricavi della Hapag-Lloyd sono cresciuti del +18,6% e l'utile netto del +49,6%
Nel primo trimestre i ricavi della Hapag-Lloyd sono cresciuti del +18,6% e l'utile netto del +49,6%
Amburgo
La flotta della compagnia ha trasportato 3,3 milioni di container (+8,8%)
In attenuazione la crescita dei risultati economici trimestrali di Evergreen, Yang Ming e WHL
Keelung/Taipei
La seconda compagnia ha registrato una flessione degli utili
Nei primi tre mesi del 2025 il traffico crocieristico nei terminal di GPH è aumentato del +30%
Istanbul
Nel periodo sono stati scalati da 1.568 navi (+53%)
Nel primo trimestre del 2025 il traffico navale nel canale di Suez è diminuito del -17,1%
Nel primo trimestre del 2025 il traffico navale nel canale di Suez è diminuito del -17,1%
Il Cairo
Crescita del +16,4% del valore dei diritti di transito pagati dalle navi
Stamani la cerimonia della posa della prima pietra della Darsena Europa nel porto di Livorno
Stamani la cerimonia della posa della prima pietra della Darsena Europa nel porto di Livorno
Livorno
Previsti cinque anni di lavori e un investimento di 550 milioni di euro
La Russia investirà sei miliardi di dollari nei prossimi sei anni per lo sviluppo della cantieristica navale
Mosca
Prevista la costruzione di oltre 1.600 navi civili entro il 2036
USA e Cina concordano di sospendere i dazi per 90 giorni e di ridurli di 115 punti percentuali
Pechino/Washington
Scenderanno rispettivamente al 30% e al 10% rispetto agli attuali 145% e 125%
Nel primo trimestre il traffico delle merci nei porti della Tunisia è diminuito del -2,6%
Nei primi tre mesi del 2025 il traffico delle merci nel porto di Ravenna è aumentato del +8,9%
Ravenna
Incremento delle rinfuse secche, delle merci containerizzate e di quelle convenzionali
Il porto di Ancona ha chiuso il primo trimestre con un traffico di 2,1 milioni di tonnellate di merci (+4%)
Ancona
Nello scalo di Ortona è stato segnato un calo del -9% e in quello di Vasto una crescita del +14%
Nel primo trimestre i ricavi di Costamare sono diminuiti del -6,1%
Monaco
Portato a termine lo spin-off della Costamare Bulkers
È diventata operativa la banchina di Ponente del porto di Gioia Tauro
Gioia Tauro
Approdo della portacontainer “MSC Bridge”
Positivi i risultati finanziari trimestrali del gruppo Maersk
Positivi i risultati finanziari trimestrali del gruppo Maersk
Copenaghen
Stabili i volumi di container trasportati dalla flotta. Crescita del +8,4% del traffico nei terminal portuali
La Commissione Europea approva la richiesta dell'Italia di reintrodurre il Registro Internazionale
Bruxelles
Sarà in vigore sino alla fine del 2033
Nel porto di Trieste calano le rinfuse e crescono le merci varie
Trieste
Nel primo trimestre è stata registrata una flessione del -4,3%. A Monfalcone il traffico è aumentato del +54,9%
Nel primo trimestre le merci movimentate dal porto di Venezia sono aumentate del +4,3%
Venezia
In crescita rinfuse solide e carichi containerizzati. Calo del -6,1% delle rinfuse liquide
GNV ordina altre quattro navi ro-pax a Guangzhou Shipyard International
Genova
Le consegne delle unità da 71.300 tsl inizieranno nei primi mesi del 2028
L'intesa fra Regione e commissario straordinario dà il via alla realizzazione della Darsena Europa nel porto di Livorno
Firenze
Giani: possono finalmente partire i lavori
Filt, Fit e Uilt sostengono a Genova e Savona l'attività della Ciane che sarebbe messa in pericolo dalla concorrenza della Petromar
Genova
Hupac si concentrerà sul traffico combinato sull'asse nord-sud puntando sulle relazioni ad alto volume
Zurigo
Ricavi trimestrali della DFDS in crescita del +7,5% grazie all'acquisizione di Ekol
Copenaghen
Stabili i volumi di merci trasportati dalla flotta. Calo del -27,5% dei passeggeri
A fine 2025 RAlpin sospenderà il servizio ferroviario di autostrada viaggiante tra Friburgo e Novara
Olten
L'azienda denuncia le numerose e impreviste restrizioni sulla rete ferroviaria
Il terminalista ICTSI chiude un primo trimestre record
Manila
Picco storico dei risultati finanziari e dei volumi di merci in container movimentate
Premuda, operazione di management buy-out sull'intero capitale sociale della compagnia
Genova
È stata attuata con il supporto strategico e finanziario di Pillarstone
Nel primo trimestre di quest'anno i transiti navali nel canale di Panama sono aumentati del +35,9%
Nel primo trimestre di quest'anno i transiti navali nel canale di Panama sono aumentati del +35,9%
Panama
Le navi trasportavano 60,0 milioni di tonnellate di merci (+40,1%)
Nel primo trimestre del 2025 il traffico marittimo nello Stretto del Bosforo è calato del -7,5%
Nel primo trimestre del 2025 il traffico marittimo nello Stretto del Bosforo è calato del -7,5%
Ankara
Sono transitate complessivamente 9.351 navi
Gara per l'ampliamento e l'ammodernamento tecnologico del varco IV del porto di Trieste
Trieste
È relativa alla progettazione di fattibilità tecnica ed economica del progetto
Domani entrerà in vigore l'Area di Controllo delle Emissioni del Mediterraneo per ossidi di zolfo
Bruxelles
Le navi dovranno usare combustibile con un tenore di zolfo massimo dello 0,1%
Norwegian Cruise Line Holdings registra una perdita netta trimestrale di -40,3 milioni di dollari
Norwegian Cruise Line Holdings registra una perdita netta trimestrale di -40,3 milioni di dollari
Miami
Nei primi tre mesi di quest'anno i ricavi sono calati del -2,9%
DSV ha completato l'acquisizione della Schenker
Hedehusene
Nei primi tre mesi di quest'anno il risultato d'esercizio del gruppo logistico danese è cresciuto del +17,5%
Hapag-Lloyd prevede di chiudere il primo trimestre con performance assai positive
Amburgo
ONE ha chiuso l'anno fiscale 2024 con un utile netto di 4,2 miliardi di dollari (+336%)
ONE ha chiuso l'anno fiscale 2024 con un utile netto di 4,2 miliardi di dollari (+336%)
Singapore
Nel periodo la flotta di portacontainer ha trasportato 3,1 milioni di teu (+2,3%)
Nel primo trimestre i ricavi del gruppo armatoriale cinese COSCO sono cresciuti del +20,1%
Nel primo trimestre i ricavi del gruppo armatoriale cinese COSCO sono cresciuti del +20,1%
Shanghai
La flotta ha trasportato 6,5 milioni di container (+7,5%)
Nell'ultimo trimestre del 2024 i terminal portuali di Eurokai hanno movimentato oltre 3,2 milioni di container (+9,4%)
Amburgo
In Germania il traffico è stato di 1,9 milioni di teu (+14,0%) e in Italia di 443mila teu (+7,9%)
OOIL ordina 14 nuove portacontenitori da 18.500 teu
Hong Kong
Commessa del valore di 3,1 miliardi di dollari ai cantieri di Dalian e Nantong
Orient Overseas (International) Limited (OOIL), la società controllata dal gruppo armatoriale cinese COSCO Shipping Holdings che opera servizi di trasporto marittimo containerizzato con ...
I porti cinesi segnano un nuovo record di traffico delle merci per il trimestre gennaio-marzo
I porti cinesi segnano un nuovo record di traffico delle merci per il trimestre gennaio-marzo
Pechino
Nel periodo i porti marittimi hanno movimentato 73,1 milioni di contenitori (+8,3%)
Completato il terminal passeggeri alla banchina Rizzo del porto di Messina
Messina
Al via i lavori di rimodellazione dei fondali del porto di Reggio Calabria
Le Aziende informano
Il retrofit ibrido-elettrico di ABB guida i traghetti dei laghi italiani verso un futuro più sostenibile
UPS ha chiuso il primo trimestre con un utile netto di 1,2 miliardi di dollari (+6,6%)
Atlanta
Ricavi in lieve calo a seguito della vendita della Coyote Logistics
Varata la seconda grande nave da crociera costruita in Cina
Shanghai
A fine 2026 entrerà a far parte della flotta della Adora Cruises
Uiltrasporti sottolinea la necessità di mantenere i porti italiani sotto controllo pubblico
Roma
Il settore del trasporto marittimo di linea contribuisce in modo sostanziale all'economia degli USA
Washington
Lo evidenzia un'analisi realizzata da S&P Global Market Intelligence per conto di WSC e PMSA
Si aggrava il bilancio dell'esplosione nel porto iraniano di Shahid Rajaee
Teheran
Ha causato 46 morti e il ferimento oltre 1.200 persone
Entro metà anno la gara per la concessione del container terminal del porto ucraino di Chornomorsk
Kiev
La gestione includerà il terminal per merci generali
Positivo il primo trimestre di Wärtsilä
Helsinki
Battuta d'arresto della crescita del valore dei nuovi ordini
CEVA Logistics (gruppo CMA CGM) comprerà la turca Borusan Lojistik
ESPO, bene la richiesta della Commissione Bilancio del Parlamento UE di maggiori finanziamenti per i trasporti, l'energia e le infrastrutture
Bruxelles
Evidenziata l'importanza del finanziamento delle reti TEN-T per consentirne l'adattamento a fini di duplice uso sia militare che civile
Contributo di solidarietà per le famiglie di lavoratori portuali vittime di incidenti sul lavoro
Roma
È stato istituito dall'Ente Bilaterale Nazionale Porti
La divisione Marine & Offshore di Bureau Veritas registra un fatturato trimestrale record
Neuilly-sur-Seine
Nuovo picco storico anche della flotta classificata
PSA starebbe valutando di cedere la propria partecipazione del 20% in Hutchison Ports
Singapore
Lo afferma la “Reuters”, che a fine 2022 aveva già ventilato questa ipotesi
DP World gestirà un terminal multipurpose nel porto siriano di Tartous
Damasco
Previsto un investimento di 800 milioni di dollari
Accordo Mercitalia Logistics - Logtainer
Roma
L'obiettivo è lo sviluppo di servizi di trasporto intermodale marittimo in Italia e in Europa
Il porto di Long Beach segna un nuovo record di traffico dei container per il mese di aprile
Long Beach/Hong Kong
Lo scalo portuale di Hong Kong ha movimentato 1,2 milioni di contenitori (+6,0%)
RINA chiude il 2024 con ricavi nuovamente ad un livello record
Genova
Nel primo trimestre il volume d'affari è cresciuto del +12% e i nuovi ordini del +16%
Il 23 maggio si terrà la quarta edizione del convegno nazionale “Interporti al centro”
Roma
Organizzato dalla UIR, è in programma presso l'Interporto Rivers di Venezia
Nel Regno Unito fusione tra la società di consegne espresso Evri e la divisione per l'e-commerce di DHL
Londra
In arrivo altri 20 trattori per la Hannibal del gruppo Contship
La Spezia
Saranno presi in consegna tra la fine di quest'anno e i primi mesi del 2026
Ad aprile il porto di Singapore ha movimentato oltre 3,6 milioni di container (+7,1%)
Singapore
In termini di peso il traffico containerizzato è diminuito del -2,5%
Assagenti suggerisce le priorità che dovranno essere affrontate dal prossimo presidente del porto di Genova
Genova
Stabili i ricavi trimestrali di Danaos Corporation
Atene
Utile netto in calo del -23,5%
Stabile il traffico delle merci nei porti del Montenegro nel primo trimestre
Podgorica
Crescita del +73,9% dei volumi da e per l'Italia
Prysmian ha inaugurato la nuova nave posacavi Prysmian Monna Lisa
Milano
Ampliato lo stabilimento finlandese che produce cavi sottomarini ad alta tensione
Inaugurato il secondo container terminal del porto camerunese di Kribi
Yaoundé
Ha una banchina di 715 metri lineari e una profondità del fondale di -16 metri
Eurogate Intermodal ha comprato la società di autotrasporto Deisser
Amburgo/Stoccarda
L'azienda di Stoccarda è specializzata nel segmento dei container
Annunciato uno sconto sulla tassa per il transito delle grandi portacontainer nel canale di Suez
Ismailia
Riduzione del 15% per le navi di almeno 130mila tonnellate SCNT
La Zona Logistica Semplificata Porto e retroporto della Spezia è pronta per esser resa operativa
Genova/La Spezia
Lo ha reso noto il consigliere regionale Piana
Porto di Genova, il TAR per il Lazio ha annullato la concentrazione Ignazio Messina-Terminal San Giorgio
Roma
Accolto il ricorso di Grimaldi Euromed
Fincantieri chiude il primo trimestre con un valore record dei nuovi ordini
Trieste
Forte crescita dei ricavi e dell'EBITDA
Fermerci, le altre Regioni seguano l'esempio dell'Abruzzo introducendo il ferrobonus regionale
Roma
Celebrata la posa del primo pilastro del parco logistico in costruzione a Tortona
Tortona
Il completamento del progetto è previsto per maggio 2026
La Zona Franca Doganale interclusa a Genova come opportunità per mitigare l'impatto dei dazi
Genova
Lo evidenzia Spediporto
Ad aprile sono diminuiti i ricavi delle taiwanesi Evergreen e Yang Ming
Keelung/Taipei
In crescita il volume d'affari della connazionale Wan Hai Lines
Nei primi tre mesi del 2025 le portacontainer della RCL hanno trasportato 658mila teu (+8,9%)
Bangkok
Ricavi in crescita del +37,6%
Avviato il percorso di preparazione del Piano Regolatore Portuale di Ancona
Ancona
Partita la verifica preliminare della Valutazione Ambientale Strategica
d'Amico International Shipping registra ricavi e utili trimestrali in calo
Lussemburgo
Balestra di Mottola: non prevediamo alcun impatto per noi da eventuali tariffe portuali applicate negli USA per le navi costruite in Cina
Verso l'ok finale alla nomina di Francesco Benevolo alla presidenza del porto di Ravenna
Roma
Il MIT ha trasmesso la proposta alla Commissione Trasporti della Camera
Prosegue il calo dei volumi di veicoli trasportati dalla flotta della Wallenius Wilhelmsen
Lysaker
I primi tre mesi del 2025 sono stati archiviati con ricavi pari a 1,3 miliardi di dollari (+3,4%)
Agenti marittimi, doganalisti e spedizionieri della Spezia plaudono alla designazione di Pisano
La Spezia
Per la presidenza dell'AdSP - esultano - è stato scelto “uno di noi”
Il MIT designa Bruno Pisano alla presidenza dell'AdSP del Mar Ligure Orientale
Roma
DHL compra IDS Fulfillment
Westerville/Indianapolis
Rafforzamento del segmento per l'e-commerce
V.Ships ha creato V.Yachts per fornire i propri servizi ai grandi yacht
Londra
Avrà sede a Monaco
Mercitalia Rail trasporta rottami di ferro da Pomezia alle acciaierie del Nord Italia
Milano
Nel primo trimestre i ricavi di Finnlines sono cresciuti del +2,3%
Helsinki
In aumento i volumi trasportati dalla flotta ad eccezione delle auto
NYK realizzerà il terzo terminal per auto del porto di Barcellona
Barcellona
Al via i lavori per l'elettrificazione del terminal di MSC Crociere
PROSSIME PARTENZE
Visual Sailing List
Porto di partenza
Porto di destinazione:
- per ordine alfabetico
- per nazione
- per zona geografica
Il fondo di investimenti Verdane vende la Danelec al gruppo GTT
Parigi
La società danese sviluppa i tecnologie per la digitalizzazione del trasporto marittimo
Le forze armate israeliane hanno attaccato il porto di Hodeyda
Gerusalemme
IDF, adottate misure per limitare i danni alle navi
Vard firma un nuovo contratto con Dong Fang Offshore per una nave OSCV
Trieste
Sarà consegnata nel primo trimestre del 2028
Protocollo di collaborazione tra la Federazione del Mare e WSense
Roma
Tra gli scopi, promuovere una gestione intelligente e sostenibile delle risorse marine
Mercoledì a Roma un convegno sulle opere di ingegneria marittima e i cambiamenti climatici
Roma
Si terrà presso l'Auditorium Fondazione MAXXI
Approvato il rendiconto generale 2024 dell'AdSP del Mare Adriatico Orientale
Trieste
Registra un avanzo generale di amministrazione di quasi 283 milioni di euro
Accelleron Industries annuncia ulteriori investimenti in Italia
Baden
L'obiettivo è di rafforzare la leadership tecnologica nei sistemi di iniezione di carburante per la decarbonizzazione del settore marittimo
L'emiratense AD Ports continua ad investire in Egitto
Il Cairo/Abu Dhabi
Contratto di usufrutto per sviluppare e gestire un parco logistico e industriale nei pressi del porto di Port Said
Approvato il bilancio consuntivo 2024 dell'Autorità di Sistema Portuale del Mare Adriatico Centrale
Ancona
Via libera del Comitato di gestione
RFI, aggiudicata gara per interventi di manutenzione e potenziamento delle telecomunicazioni
Roma
Programma del valore di circa 180 milioni di euro
Firmato il contratto che assegna a CMA CGM la gestione del container terminal del porto di Lattakia
Damasco
Previsti investimenti pari a 230 milioni di euro nei primi quattro anni
Rizzo nominato commissario straordinario dell'Autorità di Sistema Portuale dello Stretto
Messina
Nei primi tre mesi del 2025 i ricavi del gruppo DHL sono aumentati del +2,8%
Bonn
Utile netto di 830 milioni di euro (+3,9%)
Completato l'acquisto dell'area per il nuovo terminal crociere a Marghera
Venezia
Secondo le previsioni, diventerà operativo nella stagione crocieristica 2028
CMA CGM ha completato l'acquisizione della Air Belgium
Marsiglia/Mont-Saint-Guibert
Mazaudier: rafforza con effetto immediato la nostra capacità aerea
Nei primi tre mesi del 2025 il traffico delle merci nei porti albanesi è diminuito del -1,8%
Tirana
In calo anche i passeggeri (-1,6%)
Nel 2024 sulla rete ferroviaria austriaca sono state trasportate 94,4 milioni di tonnellate di merci (+2,2%)
Vienna
Il 31,8% del volume complessivo è stato realizzato su tratte superiori a 300 chilometri
Approvati il bilancio consuntivo e la relazione annuale 2024 dell'AdSP della Sardegna
Cagliari
Progetto pilota per il rilascio unificato dei permessi di accesso in porto per gli autotrasportatori
Approvato all'unanimità il bilancio di esercizio 2024 di Interporto Padova
Padova
Ricavi in crescita del +7,3%
Al via gli interventi di riqualificazione del polo agroalimentare del porto di Livorno
Livorno
Lavori del valore di sei milioni di euro
Bluferries è pronta a mettere in servizio nello Stretto di Messina la nuova ro-pax Athena
Messina
Può trasportare fino a 22 Tir o 125 autoveicoli e 393 persone
Approvato il rendiconto dell'esercizio finanziario 2024 dell'AdSP del Mar Ionio
Taranto
424,8 milioni di opere portuali realizzate nell'ultimo decennio
Kalmar registra un calo del fatturato trimestrale e un aumento dei nuovi ordini
Helsinki
Nei primi tre mesi del 2025 l'utile netto è stato di 34,1 milioni di euro (+2%)
Antonio Ranieri è il nuovo direttore marittimo della Liguria
Genova
Subentra all'ammiraglio Piero Pellizzari congedatosi dal servizio per raggiunti limiti d'età
Nel primo trimestre del 2025 la cinese CIMC ha registrato un incremento del +12,7% delle vendite di container
Hong Kong
I ricavi sono cresciuti del +11,0%
PORTI
Porti italiani:
Ancona Genova Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Livorno Taranto
Cagliari Napoli Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venezia
Interporti italiani: elenco Porti del mondo: mappa
BANCA DATI
ArmatoriRiparatori e costruttori navali
SpedizionieriProvveditori e appaltatori navali
Agenzie marittimeAutotrasportatori
MEETINGS
Il 23 maggio si terrà la quarta edizione del convegno nazionale “Interporti al centro”
Roma
Organizzato dalla UIR, è in programma presso l'Interporto Rivers di Venezia
Mercoledì a Roma un convegno sulle opere di ingegneria marittima e i cambiamenti climatici
Roma
Si terrà presso l'Auditorium Fondazione MAXXI
››› Archivio
RASSEGNA STAMPA
Proposed 30% increase for port tariffs to be in phases, says Loke
(Free Malaysia Today)
Damen Mangalia Unionists Protest Friday Against Possible Closure
(The Romania Journal)
››› Archivio
FORUM dello Shipping
e della Logistica
Relazione del presidente Nicola Zaccheo
Roma, 18 settembre 2024
››› Archivio
Lo scorso anno i ricavi del gruppo cinese CMPort sono aumentati del +3,1%
Hong Kong
Nei primi tre mesi del 2025 i terminal portuali hanno movimentato 36,4 milioni di container (+5,6%)
Approvati i rendiconti delle AdSP della Liguria Occidentale e del Tirreno Centro Settentrionale
Genova/Civitavecchia
Nei primi tre mesi del 2025 i ricavi di Konecranes sono aumentati del +7,7%
Helsinki
343 milioni di euro di nuovi ordini di mezzi portuali (+37,5%)
Primo trimestre di crescita per Kuehne+Nagel
Schindellegi
Il fatturato netto del gruppo logistico è ammontato a 6,33 miliardi di franchi svizzeri (+14,9%)
Istanza della TDT (gruppo Grimaldi) per la costruzione e gestione del 50% del Terminal Darsena Europa di Livorno
Livorno
La società ha chiesto l'estensione della durata dell'attuale concessione
Nel 2024 investiti 58 milioni per l'ammodernamento dei porti di Livorno, Piombino e dell'isola d'Elba
Livorno
Approvati il bilancio consuntivo e la relazione annuale dell'AdSP
Consulenza della BEI per rafforzare la resilienza climatica dei porti di Volos, Alessandropoli e Patrasso
Lussemburgo
Assisterà le autorità portuali nell'individuazione e nella gestione dei rischi climatici
Nel primo trimestre il porto di Valencia ha movimentato 1,3 milioni di container (+3,4%)
Valencia
Calo del traffico di transhipment
Il Comitato di gestione dell'AdSP del Tirreno Centrale ha approvato all'unanimità il bilancio consuntivo 2024
Napoli
SOS LOGistica acquisirà la qualifica di Ente del Terzo Settore
Milano
L'associazione conta oggi su 74 soci
Nei primi tre mesi del 2025 in calo il traffico delle merci nei porti di Barcellona e Algeciras
Barcellona/Algeciras
Hupac trasferisce su Novara il servizio intermodale con Padova
Chiasso
Sinora l'altro terminal era quello di Busto Arsizio
PSA SECH ha operato il primo treno da 400 metri al Parco Ferroviario Rugna
Genova
Capacità sino a 20 coppie di treni al giorno
Approvato all'unanimità il rendiconto di esercizio 2024 dell'AdSP della Liguria Orientale
La Spezia
In ultimazione la bonifica bellica propedeutica all'ampliamento del Terminal Ravano della Spezia
La Spezia
L'AdSP vi ha investito oltre 600mila euro
Francesco Rizzo designato alla presidenza dell'AdSP dello Stretto
Roma
Ha più volte denunciato l'inutilità della costruzione del ponte sullo Stretto
Aerei statunitensi hanno attaccato il porto yemenita di Ras Isa
Tampa/Beirut
38 morti e oltre cento feriti
Nel 2025 Stazioni Marittime prevede un rialzo del traffico dei traghetti e delle crociere nel porto di Genova
Rapporto del MIT sulla mobilità evidenzia un aumento della domanda sia passeggeri che merci
Roma
Nel primo trimestre il traffico delle merci nei porti russi è diminuito del -5,6%
San Pietroburgo
In calo sia le merci secche (-5,3%) che le rinfuse liquide (-5,8%)
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genova - ITALIA
tel.: 010.2462122, fax: 010.2516768, e-mail
Partita iva: 03532950106
Registrazione Stampa 33/96 Tribunale di Genova
Direttore responsabile Bruno Bellio
Vietata la riproduzione, anche parziale, senza l'esplicito consenso dell'editore
Cerca su inforMARE Presentazione
Feed RSS Spazi pubblicitari

inforMARE in Pdf Archivio storico
Mobile