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Il World Shipping Council propone nuovi standard per migliorare l'efficienza ambientale delle navi e la costituzione di un fondo attraverso la tassazione delle unità più inquinanti
Tassa calcolata sulla base di ciascuna tonnellata di combustibile consumato
22 gennaio 2010
Il World Shipping Council (WSC) ha avanzato una proposta all'International Maritime Organization (IMO) per il miglioramento degli standard di efficienza ambientale delle navi con l'obiettivo di ridurre le emissioni di gas serra. «L'IMO - ha spiegato il presidente e amministratore delegato del WSC, Chris Koch - recentemente ha ottenuto un notevole successo raggiungendo un accordo giuridicamente vincolante a livello globale che ridurrà drasticamente le emissioni di ossidi di azoto e di zolfo e di particolato delle navi in tutto il mondo. È opportuno che, sulla scia di questo successo, l'IMO stabilisca un sistema normativo internazionale che possa ridurre anche le emissioni di gas serra».

La proposta del World Shipping Council, che pubblichiamo di seguito, prevede la definizione di un “Vessel Efficiency System” (VES) che include standard sia per le navi di nuova costruzione che per le navi in esercizio. Le nuove navi - ha rilevato il World Shipping Council - dovrebbero essere soggette a standard di efficienza obbligatori in base ai quali la costruzione delle navi venga effettuata adottando caratteristiche e tecnologie che migliorino ulteriormente l'efficienza energetica delle unità e tali standard dovrebbero essere analoghi a quelli attualmente richiesti in molte nazioni per le automobili e i camion. Inoltre, secondo il WSC, tali standard dovrebbero essere legati nel tempo ad altri standard più rigorosi in considerazione del fatto che lo sviluppo delle tecnologie consentirà ulteriori miglioramenti delle performance ambientali delle navi.

La proposta del WSC per le navi già in attività prevede che anch'esse siano oggetto di standard per il miglioramento della loro efficienza ambientale. Tuttavia, dato che per le navi in esercizio è più limitata la possibilità di migliorare tale efficienza - ha spiegato il World Shipping Council - le navi in attività dovrebbero essere oggetto di standard meno rigorosi rispetto a quelli fissati per le nuove costruzioni, anche se - come per queste ultime - anch'essi dovrebbero essere legati a gradi più avanzati di efficienza nel corso del tempo.

Secondo il World Shipping Council, è particolarmente importante stabilire standard di efficienza per le navi in esercizio in considerazione della lunga vita delle navi, che possono operare per 25-30 anni. Infatti il miglioramento delle performance ambientali della flotta in esercizio può contribuire ad una più rapida riduzione delle emissioni di CO2 rispetto ad un sistema di standard applicato alle sole navi di nuova costruzione.

La proposta del WSC prevede che le navi in esercizio che rispettano determinati standard di efficienza ambientale siano esentate dal pagamento di qualsiasi tassa ambientale, mentre le navi in esercizio che non rispettano gli standard dovrebbero essere soggette a una tassazione calcolata sulla base di ciascuna tonnellata di combustibile consumato e sulla base della differenza tra il grado di efficienza della nave e il grado di efficienza fissato dagli standard. La tassa, quindi, dovrebbe essere più elevata per quelle navi che presentano l'efficienza ambientale più bassa.

Il WSC propone che ricavato di tale sistema di tassazione venga utilizzato per costituire un fondo gestito dall'IMO che potrà essere impiegato per finanziare la ricerca nel campo della riduzione delle emissioni inquinanti. Obiettivo di questo sistema è di premiare il miglioramento dell'efficienza ambientale della flotta e di scoraggiare l'impiego di naviglio meno efficiente dal punto di vista del rispetto dell'ambiente.



PREVENTION OF AIR POLLUTION FROM SHIPS

Proposal to Establish a Vessel Efficiency System (VES)

Submitted by the World Shipping Council


SUMMARY



Executive summary:


Considering the outcome of the UNFCCC discussions in Copenhagen, as well as recent discussions at the IMO to address GHG emissions from marine shipping, this paper offers views on how to address the challenges to reaching agreement on a global regime and sets forth a proposal to establish a Vessel Efficiency System or VES.


Strategic Direction:


7.3


High-level Action:


7.3.1


Planned output:


7.3.1.3


Action to be taken:


Paragraph 27


Related documents:


UNFCCC COP15-/CP.15, MEPC59/4/27, MEPC59/4/30, MEPC59/4/34, MEPC59/4/39, MEPC59/24/Add.1, MEPC59/INF.10., MEPC59/INF.26, MEPC59/INF.27, MEPC.1/Circ. 682 MEPC60/4/4, MEPC60/4/5, MEPC60/4/7, MEPC60/4/XX*, MEPC60/4/XX**, MEPC 60/4/XX***,


Introduction

  1. This document is submitted in accordance with paragraph 4.10.5 of the IMO guidelines on method of work, MSC-MEPC.1/Circ.2. In light of the outcome of the 15th Conference of the Parties held in Copenhagen (COP15) and the discussion that occurred in Copenhagen concerning bunkers for international shipping, this paper offers views on how to build consensus to address the challenges in development of a broadly accepted framework and introduces a proposal to establish a Vessel Efficiency System (VES) within the IMO.
  1. During COP15, the parties discussed the issue of whether specific emission reduction targets or emission caps should be established for international shipping. The parties at COP15 did not agree to establish targets applicable to GHG emissions from international aviation or international maritime traffic. Although COP 15 reached no agreement on how emissions from shipping or aviation should be regulated, we believe the IMO, as the appropriate body, should continue to move forward with development of a global agreement for maritime shipping that will significantly improve energy efficiency and reduce CO2 emissions in a manner that may be deemed acceptable by a broad range of governments and other interested parties.
  1. As discussed in MEPC 60/4/XX, the World Shipping Council (WSC) believes that it is important to consider this question in the context of how sources of carbon emissions from transportation in general have been regulated around the world. We also believe it is important for the Committee to proceed along a path that has the potential to overcome some of the significant conceptual barriers that have arisen in trying to articulate how the Member States could move forward with a global agreement that is relatively simple to administer and implement, improves the industry's environmental performance, is equitable, and can be broadly supported.
  1. Discussion of a global agreement to date has largely centered on a discussion of “market based initiatives” that has tended to characterize the choice as being between two concepts - the fund as initially proposed and later modified by Denmark, or an open emissions trading system as proposed by Norway, Germany, and France. Both concepts have merits, but it is also clear that numerous parties have serious concerns with proceeding with development of a global agreement that is based on either system.
  1. More recently in the debate, both Japan and the United States offered proposals that seek to focus on and reward vessel efficiency. An efficiency-based approach is fully consistent with the environmental regulatory models employed by numerous governments across the globe. Such an approach can be structured to be consistent with commercial market requirements, because business decisions can then be made on a regime that assigns predictable costs to achieving a given standard. Furthermore, the approach is not prescriptive because the ship owner or operator can choose the action or actions that are most appropriate for meeting the standards articulated in the agreement.
  1. The IMO can establish an effective carbon regime for shipping by developing a rigorous global system that fosters and rewards enhanced vessel efficiency. As noted previously, proposals with this objective have been made by Japan (through rebates of moneys paid under a levy system) and the United States (through vessel efficiency standards and trading in vessel efficiency credits), and we encourage the IMO to focus on improving vessel efficiency. Indeed, we believe that the most promising path forward at this time is to pursue a regime that focuses on improved fuel and carbon efficiency across the fleet. Improved energy efficiency with its consequent reduction in CO2 emissions is a goal that has been embraced broadly by numerous governments across the globe - both Annex I and Non-Annex I governments. Consequently, a simple regime that focuses on improving the efficiency of the world's fleet would produce quantifiable and significant improvements, while also providing a path that avoids many of the political obstacles that have hampered efforts to date.
  1. An efficiency based approach does not begin from the premise that the world's fleet is inefficient. The fleet is already efficient, but further improvement will lead to reduced carbon emissions and lower fuel bills. The later will become especially relevant as many energy consultants have forecasted significant increases in the costs of fuel (both light and heavy fuel oils) in coming years.
  1. In an effort to contribute to the consideration of measures that could incentivize enhanced vessel efficiency of the world's fleet and thus reduce global carbon emissions from shipping, the World Shipping Council offers the following market-based concept for consideration by the Committee.


The Proposal

  1. Drawing on the most positive aspects of the proposals made to date, the World Shipping Council offers a market-based proposal for consideration by the Committee. The proposal is based on:
    a) establishing efficiency design standards or targets for both new and existing vessels in the fleet where calculation of an EEDI baseline is deemed feasible,
    b) establishing mandatory efficiency standards applicable to new builds built after a particular year with subsequent standards established through successive tiers (e.g., X% by year 20XX, Y% by year 20XY),
    c) establishing different efficiency standards (less stringent that those applicable to new builds) that apply to the existing fleet after a given year to be determined by the parties,
    d) the assessment of charges (based on fuel consumption) for those existing vessels failing to meet the applicable standard established for existing vessels, and
    e) the establishment of a fund populated by those charges collected.
    It is important to note that under this proposal fuel charges would apply only if a vessel fails to meet the applicable efficiency standard and the specific charge would vary depending upon how far the vessel's efficiency (as measured by the EEDI) falls short of the applicable standard.
  1. The purpose of combining vessel design efficiency with the fund concept is to:
    a) produce an enhanced environmental result;
    b) address the criticisms that the present proposal to establish a fund through fees on all bunkers sold would be an international commodity tax, and that such an approach would have limited impact on improving carbon efficiency across the world's fleet;
    c) provide greater financial incentive to vessel operators that invest in efficiency improvement; and
    d) discourage the long-term operation of the most inefficient vessels.
  1. Under this proposal, the charge assessed for each ton of fuel purchased1 would apply only to vessels failing to meet the efficiency design standard mandated
    1 As with the Danish proposal, each ton of purchased fuel is assumed to be consumed with a consequent contribution to the global carbon inventory.
    under the IMO treaty. The amount of the financial charges would vary according to a defined scale. Vessels with less efficient design (of a given class and size) would pay a larger charge per ton of fuel than more efficient vessels of the same class and size group. In effect, a sliding scale would be established, which would exempt ships that meet the specified efficiency standard. Those vessels that fail to meet the design standard, but are still close to meeting the standard, would be subject to smaller payments, while the least efficient vessels of a given class and size grouping would be assessed a higher charge. This would reward efficiency by fully eliminating the charge for vessels meeting the efficiency standard and setting a variable charge for those ships failing to meet the standard. This proposal envisions that the standards established for new builds would be mandatory, and that such new builds would not be subject to the charge as they would be certified as being in compliance with the treaty's new build standards.
  1. For those ships subject to the charge, the charge would be assessed upon each ton of fuel purchased, but the specific charge per ton of fuel would vary depending upon how “far” the vessel fails the efficiency standard established in the treaty. As such, the relative cost per ton is less for those ships that miss the standard by a smaller margin. In contrast, the least efficient ships of a given class and size would pay the highest charge.



  1. How would this option work?

  1. All vessels classes, both new and existing, that have been included under the EEDI scheme, are assigned a vessel efficiency score using the IMO Energy Efficiency Design Index (EEDI) by the Administration or class organizations authorized by the Flag State.
  1. Vessels would be grouped by class and by size so that one may determine the relative efficiency of each vessel within the group. For example, all VLCC tankers of a given size range would constitute a particular group; all container vessels with a nominal TEU capacity of X to Y would constitute a
    2 The exact parameters of the groups would have to be decided by IMO (e.g., for container ships, every 2,000 TEU of capacity might be a separate group). This memorandum does not propose specific vessel size definitions for such groupings, as it only seeks to propose the option in conceptual form at this time.
    separate group; dry bulkers of a given size, etc…).2 Within those groupings, the relative efficiency of a given vessel would be compared only to those vessels of the same type and size. As a result, one would not discriminate or penalize small feeder vessels or coastal RoRo operations by comparing them to much larger vessels that serve different business operations. Furthermore, coastal shipping would not find itself disadvantaged when compared to land-based transportation options since the system is directly designed to promote improved efficiency, thereby improving the competitive advantage with less efficient transportation modes. The average efficiency levels would be plotted for each group (e.g., one could look at the average efficiency of all container vessels between 2500-4500 TEUs, vehicle carriers of a certain size, etc.). In short, one would utilize the “baselines” developed through the MEPC for vessels included in the system.
  1. New Builds vs. Existing Vessels: As noted earlier, under the proposed VES, new builds would be subject to more aggressive efficiency improvements, while existing ships would be subject to more modest improvements consistent with the more limited options available for improved efficiency among existing ships. Both the new build and existing vessel efficiency standards would be subject to tiered improvements established at levels and intervals deemed appropriate by the parties in light of the relevant technical options and market implications.
  1. Consistent with work already underway in the IMO GHG WG, baselines would be calculated for each of the respective vessel classes with breakouts by vessel size as appropriate. Once the average for the various vessel groupings by class and size are determined, governments would establish within the IMO treaty a specific improvement in the average efficiency of the world's fleet (e.g., X% improvement in average vessel efficiency when compared to today's average) and thereby create a specific target for efficiency improvement from new vessels of X%. A similar process, with less ambitious improvements in efficiency would also be undertaken for the existing fleet.
  1. Determining EEDI Values for Existing Vessels: Each vessel covered by the Vessel Efficiency System (i.e. those vessel classes where an EEDI baseline has been established and whose tonnage is above the established coverage threshold) is assigned a specific EEDI value using the formula developed by the IMO. Specific data elements in the EEDI formula, such as sfc that may not already be certified for some vessels, would be subject to default values to be agreed upon by the parties.
  1. Each vessel in the existing fleet that is covered by the scheme would then be judged against a requirement to reduce its emissions by X% below the average efficiency (likely referred to as a baseline) for the specific vessel class and size that a given vessel falls within (e.g., containership of a 2500-4500 TEU size).

    It could do so in two ways:
    1. by the actual design index for that vessel being technically as efficient or more efficient than the required design index of other vessels of the same class and size, and
    2. to the extent that the vessel is less efficient than the target value, the vessel would pay a variable charge equal to some $ amount to be determined per ton of fuel used.
  1. If an owner or operator were to make technical improvements to its vessel that improves the efficiency of the vessel, the vessel should be recertified by a recognized organisation and assigned a new EEDI value. Recognizing this, improvements in a vessel's design efficiency, including speed reduction through de-rating of propulsion engine(s), would be formally recognized under the system and would be rewarded through two mechanisms: 1) a lower fuel charge (if any) proportionate to the improved efficiency of the vessel, as well as, 2) lower fuel consumption.
  1. The least efficient vessels in each group (organized by class and size) would experience higher operating costs through higher per-unit fuel costs and higher consumption associated with the lower efficiency of the vessel.
  1. Like the Danish proposal, such a system would generate funds for an IMO administered “fund;” however, this approach would also financially reward those ships that meet the specified efficiency standards and create an incentive to improve or retire the least efficient vessels within a given class and size grouping.
    3 The use and percentage of funds devoted to a given purpose is an independent variable that would be addressed by governments at the IMO.
  1. The fuel charge would be collected through registered fuel suppliers or by the ship directly as proposed in MEPC60/4/7, with funds transferred to the International Fund Administrator. Use of the funds would be determined by the parties, but WSC proposes that some significant portion of the funds be dedicated to research and development projects targeted at increasing the energy efficiency of the world's fleet.3
  1. Attached at the end of this submittal is Appendix A, which provides a detailed, step by step explanation of how the Vessel Efficiency System (VES) proposal would work and how the variable fuel charge would be calculated for a specific vessel. While an initial impression may be that the formula in the Appendix seems complicated, we believe that it is an equitable mechanism for motivating improved efficiency across the fleet.
  1. A fuel charge for vessels that fall short of the required efficiency design standard could also be set at a flat rate per ton of fuel as an alternative approach if the variable fuel charge were determined to be too complicated. This approach is simpler, but is less equitable in the magnitude of the incentive and reward for greater vessel efficiency.


Advantages Associated with the VES Proposal:

  1. Debate within the IMO and the UNFCCC to date has been hampered by concerns regarding: 1) development constraints on Non-Annex I countries, 2) major uncertainties concerning the predictability and operation of certain systems, and 3) the long-term viability of approaches that rely largely on “offsets” outside the maritime sector, and on the imposition of fees viewed by some governments as an international commodity tax. The VES proposal seeks to draw on elements of many of the proposals submitted to date and offers a potential path forward that focuses on definitive fleet improvements in both the near and long-term. A short list of advantages that could be associated with the proposal follows:
    • The VES Proposal would result in predictable, quantitative, and measurable improvements across the maritime fleet.
    • This approach would not assess a charge on fuel purchased by ships that comply with the applicable IMO efficiency standard.
    • For vessels that fail to meet the standard, the variable or “sliding scale” charge would create a direct market incentive to vessel operators based on the relative efficiency of the vessel.
    • This approach would encourage operators of the least efficient vessels to improve the efficiency of the vessel or retire the vessel if the operating cost is higher than other business alternatives.
    • This approach would avoid inappropriate comparison of vessels within a given class that serve very different purposes and possess very different efficiencies related, in large measure, to substantial differences in size.
    • This approach would provide a source of money to an “IMO GHG Fund”.
    • The VES does not constrain or otherwise disadvantage non-Annex I countries since the system is not dependent upon financial markets or third-party brokers. The VES may also be structured to exempt smaller vessels whose owners may face more significant challenges to improving vessel efficiency - especially relevant for small operators in developing countries.
    • This approach would address the environmental criticism of the current fund proposal that the fuel charge is an added cost that would be paid across the shipping sector, but would fail to change industry behavior, vessel efficiency, or significantly reduce carbon emissions from ships.
    • By making the fuel charge vary by relative efficiency and by not imposing the charge on vessels that meet the established goal, this approach would effectively eliminate the argument that the system constitutes an international commodity tax on marine fuel sales.
  1. Three appendices follow: Appendix A provides further detail on how the proposed VES would function, including how specific fuel charges would be calculated for vessels failing to meet the relevant efficiency standard; Appendix B addresses elements identified in the work plan developed and approved at MEPC 59; and, Appendix C outlines how the proposal satisfies the nine IMO principles agreed earlier by the Committee.


Action requested of the Committee:

  1. The Committee is invited to consider the information in this document and take action as appropriate.



APPENDIX A

Vessel Efficiency System (VES)

Calculation of variable fuel charge based on vessel efficiency

The primary elements of the Vessel Efficiency System (VES) concept, as well as the method to be employed in calculating the variable fuel charge, are as follows:

  1. Calculate a “baseline” design index for all ships included in the scheme using the IMO Design Index, grouped by vessel class and size.
  1. Governments would establish within the treaty a specific improvement in the average efficiency of the world's fleet (e.g., an X% improvement in average vessel efficiency when compared to today's average) and thereby create a specific target for CO2 emission improvement from ships of X%. These improvements could be established in steps or tiers, so that X% improvement is required by a defined date and X+% is required by a subsequent defined date. The efficiency standards for new builds would also be more aggressive than those established for the existing fleet.
  1. It is proposed that each group of vessels (defined by class and size) be subject to the same percentile improvement over the group average.
  1. Each individual vessel would then be judged against a requirement that its emissions should be X% below the average efficiency (likely referred to as a baseline) for the specific vessel class and size that a given ship falls within (e.g., containerships of a 2500-4500 TEU size).
  1. A newly built vessel must be built to satisfy the EEDI value required of new builds at the time of construction.
  1. An existing vessel could meet this requirement by:

    A) Possessing a design index value that meets or exceeds the stipulated standard;

    B) Through technical efficiency improvements that allow its efficiency design index to be lowered and certified;

    C) By payment of a variable fuel charge dedicated to an IMO fund, or

    D) By a combination of options B and C.
  1. Each vessel would then assess the following:

    A) Can the vessel improve its design index value through technical improvements? If yes, then improvements will lessen the fees assessed relative to the degree of improvement in the vessel's efficiency. If the owner is able to make technical modifications that totally meet the target efficiency value and are so certified, then no fuel charge would apply.

    B) Once the vessel has made the technical improvements that are deemed feasible, the fuel charge to be paid would be determined by the extent that the ship (after technical modifications) is less efficient than the target value (i.e., 1-X% of the average design index for vessels of that class and size). The ship would pay a fuel charge equal to some $ amount to be determined per ton of fuel used.
  1. The amount of the fuel charge (FC) that a vessel would pay to the fund would be determined by a formula
    4The above examples are provided strictly for illustrative purposes and are not intended to suggest what % improvement would be applicable to the fleet.
    where:

    FC = (Rtarget - (1 -)) x (fuel charge per ton of fuel or $Y) x (tons of fuel consumed). For example4, if the percentage improvement (Rtarget) were determined by the IMO to be 10%, then the fuel charge (FC) would be equal to
    .10 - (1 - )
  1. Thus, assuming, solely for the purpose of illustration, that governments at the IMO decided that the charge per ton of fuel ($Y) is $90/ton, and vessels should be held to a standard to improve efficiency by 10% by a particular year, and the example vessel burns 50,000 tons per year, then -

    a. A vessel
    6 In this example, the average efficiency (or baseline) for a particular vessel group is 16 grams per ton mile.
    whose design index is the same as the average would pay the charge per ton of fuel consumed times the reduction objective of 10%, or ($Y) (tons of fuel burned) (.10 - 0), or in this example ($90/ton)(50,000 tons)(.10) = $450,000 for the year.

    b. A vessel whose design is 5% more efficient than average would pay less per ton, or ($Y) (tons of fuel burned) (.10 - (1- ()6 or in this example, ($90/ton) (50,000 tons of fuel burned) (.05) = $225,000 for the year.

    c. A vessel whose design index was 10% more efficient than the average vessel in a given group of vessels of the same class and similar size would pay no fee because it has fully achieved the objective or Rtarget .

    d. A vessel whose design is 10% less efficient than the average vessel of that type would pay more per ton, or ($Y) (tons of fuel burned) (.10 - (1-), or in this example ($90/ton) (50,000 tons of fuel burned) (.20) = $900,000 for the year.
  1. The above formula and examples explain how the variability of the fuel charge would operate depending on the vessel's efficiency. The actual amount or quantum of the fuel charge paid to the Fund would be determined by the relative efficiency of the vessel compared to the vessel efficiency standard (EEDI) established by the IMO as well as the level of the base charge that would be established per ton of fuel.



APPENDIX B

MEPC Work plan Considerations - Vessel Efficiency System (VES)


Feasibility of the System

  1. The proposed Vessel Efficiency System or VES is focused on using efficiency formulas that have been under development and review at the IMO for some time. While we expect the EEDI will be further refined with experience, the formula does represent a mechanism for evaluating the inherent design efficiency of vessels, both individually and on a comparative basis.

Robustness of the System

  1. The proposed Vessel Efficiency System or VES is one of the more simple market-based proposals tabled for consideration at the IMO. It also relies on technical formulas that have been developed and debated over multiple years within the IMO. Efficiency values can be derived through quantitative methods agreed upon by the parties and certified by Recognized Organizations.
  1. Funds generated under the proposal could be collected and paid through the same mechanisms outlined in the Danish proposal. Where fuel charges are applicable, such payments may be made through registered fuel suppliers or through direct payment by the vessel or its representative.
  1. Costs associated with the operation of the VES would be predictable so that companies may plan operations and otherwise make investments within a system where costs and market alternatives are clearly defined and known in advance. Vessels complying with the relevant efficiency standards would incur no additional costs beyond those investments made in achieving the necessary standards. Costs applicable to vessels failing to meet the relevant standards would also be predictable over time so that the owner and operator can assess whether operation of the vessel is profitable and under what conditions.

Environmental Effectiveness of the system

  1. Because the proposed system is focused on achieving efficiency improvements across the world's fleet, the proposed VES would produce quantifiable improvements in efficiency and reductions in CO2 emissions for the world's fleet. As such, the VES proposal offers a mechanism for actual improvements within the world's fleet. Unlike some proposals, it does not rely on “offsets” in other sectors to achieve environmental benefits. Instead most environmental benefits can be achieved within the sector itself. This in turn, has at least three notable advantages. First, by achieving reductions within the sector itself, the VES proposal would directly contribute to the improved carbon efficiency and sustainability of the maritime transport sector. Secondly, progressive improvements in efficiency across the fleet will ensure that maritime shipping continues to be the most carbon-efficient form of transportation. Third, the system should be politically sustainable because specific environmental targets and environmental results can be achieved within the sector itself, and do not require offsets from other industrial sectors.

Administrative burdens and costs of the system

  1. Administrative costs and burdens associated with the system would be similar to those encountered for the Danish GHG Fund if fuel suppliers are used as a conduit for the collection of funds. Should payment of the necessary funds be limited to vessels, then the respective universe of administrative burdens associated with monies in the system would be limited to only those vessels failing to meet the established efficiency standard.
  1. Administrative burdens and costs associated with certification and modification of a vessel's efficiency score would follow the same norms established in the industry for the certification and recertification of other vessel modifications where certification by recognized organizations or the respective Administration is required. These costs would be greater for vessels that made numerous minor technical improvements to a vessel over a period with certification of each modification. We believe that this scenario will be limited as most vessel owners and operators would logically choose to limit recertification to a group of technical modifications made during a single dry-docking session or to a group of modifications made in a short time frame.

Impact on international shipping and the maritime sectors of developing countries

  1. Under the VES Proposal, transoceanic and coastal shipping would maintain its leadership as the most carbon efficient mode of transportation. Improvements in vessel efficiency for both new and existing vessels would be rewarded directly in the Vessel Efficiency System and through savings in future fuel costs.
  1. Large, transoceanic vessels that are registered in developing countries or that serve developing countries' commerce should be able to operate under the VES with no competitive disadvantage. To the extent it is found that smaller vessels are engaged in local or regional trade in developing countries would have a difficulty with compliance with the VES, such an effect could be mitigated by establishing the applicable threshold in gross tonnage at a level designed to exempt or otherwise mitigate adverse impacts on smaller vessels operating in developing countries.



APPENDIX C

Conformance with the Nine IMO Principles
Vessel Efficiency System (VES)

Adherence with the nine fundamental IMO principles

Consistent with decisions made by this Committee, IMO GHG instruments should meet all of the nine fundamental IMO principles for future regulation on GHG emissions from international shipping. A review of the nine IMO principles follows:

Principle 1: Effective in contributing to the reduction of global greenhouse gas emissions

1. The proposed Vessel Efficiency System (VES) would provide a mechanism that would reduce global greenhouse gas emissions through improved fuel efficiency and reduced CO2 emissions in the fleet. The fund would also provide a mechanism for funding research and development as well as mitigation projects consistent with decisions taken by the parties.

2. The VES is designed to drive measurable improvements in both new and existing ships. As a result, the VES system is attractive from both an environmental and public policy standpoint because the approach produces real and quantifiable reductions within the world's fleet itself. The VES does not rely on other sectors to achieve reductions through “offsets”. Rather, carbon efficiency in the sector - which is already superior to other transportation modes - will continue to improve, ensuring that maritime transportation continues to be the most fuel and carbon efficient transportation mode into the future.

3. The fund established under the VES proposal also provides a second mechanism for reductions both within and outside the shipping sector. Improved carbon efficiency would be enhanced through specific marine efficiency research and development efforts while monies would also be available for mitigation projects outside the maritime sector.

Principle 2: Binding and equally applicable to all flag States in order to avoid evasion

4. The proposed VES is applicable to all flag states to ensure a level playing field for maritime transport.

Principle 3: Cost-effective

8 The VES imposes minimal administration costs due to the system's simplicity and the fact that it utilizes technical formulas already developed by the organization, allows owners and operators flexibility in how to achieve a given standard, and by its very nature, ensures that vessel owners and operators will enjoy the benefit of lower fuel bills for the life of the vessel as improved fuel and carbon efficiency are explicit goals of the proposed system.

Principle 4: Able to limit - or at least - effectively minimize competitive distortion

9 Subject to a tonnage threshold to be determined by the parties, all ships in international trade would be subject to the VES. As such, the standards are applied uniformly across the world's fleet with minimal competitive distortions.

10 The competitive position of the most efficient ships is enhanced in the system while the cost of operating the most inefficient ships is increased. Both factors provide a direct market incentive to continually improve fleet efficiency.

Principle 5: Based on sustainable environmental development without restricting global trade and growth

11 The Vessel Efficiency System (VES) would not penalize or constrain growth in global trade. To the contrary, efficiency improvements to be realized across the fleet through application of the VES would ensure that both transoceanic and coastal shipping remains the most carbon-efficient transportation mode in the world and that further growth and development of the industry is sustainable over the long-term. Other proposals are designed to generate considerable sums of monies to facilitate offsets and other mitigation efforts external to the sector with limited effect on driving improved efficiency in the fleet. The VES ensures that real and quantifiable improvements in efficiency will be achieved across the maritime sector. The IMO GHG Fund will also provide a vehicle for helping broader sustainable development goals to address the GHG issue both within and outside the maritime sector.

Principle 6: Goal-based approach that is not prescriptive in nature

12 The system does not require vessel owners to limit operations or total fuel consumption. Rather, the system establishes efficiency standards where the vessel owner and operator may choose what modifications or methods are most appropriate to meet the applicable standard. Furthermore, market considerations for specific trades will influence the decision of a given owner and operator as to whether it makes sense to operate a vessel that is less efficient than the required standard.

Principle 7: Supportive of promoting and facilitating technical innovation and R&D in the entire shipping sector

13 The VES provides a direct mechanism and global framework for achieving quantifiable improvements across the global fleet. The VES would directly stimulate innovation in both new builds and the existing fleet as operators seek to meet or exceed efficiency targets stipulated in the VES. In addition, the WSC recommends that a substantial portion of funds generated through the VES are to be invested in R&D projects to accelerate improved carbon efficiency in the fleet.

Principle 8: Facilitates new technologies in the field of energy efficiency

14 The VES provides explicit mechanisms for directly improving energy efficiency in the maritime sector. The fund established under the VES also provides for investment in leading energy efficiency technologies and projects outside the maritime sector.

Principle 9: Practical, transparent, fraud free, and easy to administer

15 The practicality of the proposed VES is significant since it directly motivates improvements in the maritime fleet that will lead to significant environmental results while also enabling vessel owners and operators to enjoy improved efficiency in a business setting that anticipates significant increase in the cost of fuel across the globe.

16 The proposed system is fully transparent and predictable since the cost of operating a vessel that fails to meet a given efficiency standard can be calculated in advance with a consequent benefit of allowing the relevant business interests to plan how they will modify their existing fleet, where deployments of specific vessels are most profitable, and when retirement of the least efficient assets are warranted in a given market.

17 Transparency is also enhanced under the VES since vessels under the system would all possess EEDI values that can be verified by the Flag State Administrations, Port State Control Authorities, and recognized classification societies. Moreover, administration of the VES would be reasonably straight forward because administrative responsibilities fall into two basic categories: 1) certification and recertification of vessel EEDI values consistent with appropriate efficiency modifications made to the ship, and 2) the collection and disbursement of monies collected via the VES fund.
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DALLA PRIMA PAGINA
Maersk annuncia il ritorno delle sue navi attraverso il canale di Suez a partire dal prossimo mese
Ismailia
Ad ottobre i transiti sono rimasti invariati. A novembre è attesa una crescita del +16%
Dopo il 2035 il traffico russo delle merci sulla rotta artica potrebbe diminuire
Mosca/San Pietroburgo
Lo ha evidenziato il governatore della regione di Murmansk in occasione di un incontro con Putin
Offerta della Diana Shipping per acquisire l'intero capitale della Genco Shipping & Trading Ltd.
Atene/New York
Investimento previsto di 758 milioni di dollari per il restante 85,2% del capitale
All'assemblea dell'IMO Rixi fa il lobbista del partito avverso al sistema ETS dell'Unione Europea
Londra
Venerdì l'elezione del nuovo consiglio dell'International Maritime Organization
Macquarie Asset Management presenta un'offerta per acquisire il gruppo logistico australiano Qube Holdings
Sydney
Proposta del valore di 7,5 miliardi di dollari
HMM ordina al gruppo HD Hyundai la costruzione di otto portacontainer da 13.400 teu
Seul
Sei saranno realizzate da HD Hyundai Samho e due da HD Hyundai Heavy Industries
Le Aziende informano
Accelleron: collaborazione intersettoriale per accelerare i combustibili a zero emissioni nello shipping
Crescita congiunturale del commercio di merci delle economie del G20 nel trimestre luglio-settembre
Parigi
In aumento anche le esportazioni e le importazioni di servizi
Ruote Libere, le nuove norme sui tempi di pagamento lasciano gli autotrasportatori restano senza tutele
Modena
Non affrontano - spiega Franchini - il cuore del problema: la sproporzione di forza contrattuale fra committenza e piccoli vettori
L'amministrazione Trump presenta un piano per il massiccio sfruttamento dei giacimenti offshore di petrolio e gas
Washington
Nel programma ricadono aree della piattaforma continentale esterna per circa 514 milioni di ettari
Nel trimestre luglio-settembre i ricavi della ZIM sono diminuiti del -35,7%
Nel trimestre luglio-settembre i ricavi della ZIM sono diminuiti del -35,7%
Haifa
Volumi trasportati dalla flotta in calo del -4,5%. Assai negative le performance nel mercato Asia-Europa
Concessione a Fincantieri per ulteriori aree nel porto di Ancona
Ancona
L'azienda si impegna a realizzare un programma di modernizzazione e sviluppo del cantiere navale dello scalo dorico
Assogasliquidi-Federchimica, GNL e bioGNL sono strategici per la transizione energetica dello shipping e dell'autotrasporto
Legora (Uniport): bene l'obiettivo di maggiore coordinamento nazionale previsto dalla riforma della portualità, ma perplessità per l'assenza di un confronto
Legora (Uniport): bene l'obiettivo di maggiore coordinamento nazionale previsto dalla riforma della portualità, ma perplessità per l'assenza di un confronto
Roma
Servono - ha sottolineato - confronto, visione e interventi urgenti per la competitività dei porti italiani
In Svizzera nuove misure per promuovere il trasferimento delle merci dalla strada alla rotaia
Berna
Saranno introdotte per potenziare la nuova ferrovia transalpina Alptransit e per incentivare il trasporto ferroviario e intermodale
Joint venture di HMM con BGN per il trasporto di gas di petrolio liquefatto
Seul
La nuova società noleggerà due nuove VLGC di 88.000 metri cubi
Lieve flessione del traffico delle merci nei porti di Barcellona e Valencia ad ottobre
Barcellona/Valencia
Le merci in container sono calate del -2,5% in entrambi gli scali
Via libera al nuovo sito per i sedimenti derivanti dagli escavi nella Laguna di Venezia
Venezia
Nuovo potenziamento in vista per il cantiere navale greco di Eleusi
Atene
Supporto finanziario dell'US International Development Finance Corporation
Nel terzo trimestre il traffico delle merci nel porto di Amburgo è cresciuto del +3%
Amburgo
In aumento il traffico dei container grazie all'incremento dei trasbordi
Nel trimestre luglio-settembre i ricavi della CMA CGM sono diminuiti del -11,3%
Marsiglia
Record dei volumi di merci trasportati dalla flotta di portacontenitori
L'UE cancellerà l'esenzione dai dazi doganali per le merci di valore inferiore a 150 euro
BIMCO, le controversie legali rischiano di ostacolare i progressi del settore del riciclaggio navale
Londra
Nel prossimo decennio dovranno essere demolite 16.000 navi oceaniche, più del doppio di quelle del decennio che si sta per chiudere
Ingenti risorse per l'espansione del porto di Bremerhaven, anche per scopi militari
Brema
Approvato un finanziamento di circa 1,35 miliardi di euro
Nel trimestre luglio-settembre il traffico delle merci nel porto di Koper è calato del -4,9%
Lubiana
Crescita dei contenitori
HMM accusa un calo del -23,8% dei ricavi trimestrali
HMM accusa un calo del -23,8% dei ricavi trimestrali
Seul
Nel periodo luglio-settembre la flotta della compagnia sudcoreana ha trasportato oltre un milione di teu (+3,7%)
Nel terzo trimestre i ricavi della Hapag-Lloyd sono diminuiti del -11,3%
Nel terzo trimestre i ricavi della Hapag-Lloyd sono diminuiti del -11,3%
Amburgo
La flotta ha trasportato più di 3,4 milioni di container (+6,1%). Nel periodo il traffico movimentato dai terminal portuali di HHLA è cresciuto del +4,5%
Salvini firma la nomina di altri otto presidenti di Autorità di Sistema Portuale
Roma
Ok della Camera alla nomina di Consalvo a presidente dell'AdSP dell'Adriatico Orientale
Evergreen ordina 14 portacontainer dual-fuel da 14.000 teu
Taipei
Serie di commesse anche per otto gru ship-to-shore e altri mezzi portuali e per 90.500 container
Nel terzo trimestre il valore dei nuovi ordini acquisiti da Fincantieri è cresciuto del +44%
Trieste
MSC Crociere ordina altre due navi di classe “World” a Chantiers de l'Atlantique
MSC Crociere ordina altre due navi di classe “World” a Chantiers de l'Atlantique
Ginevra
Commessa del valore di 3,5 miliardi di euro. Saranno prese in consegna nel 2030 e nel 2031
Negative le performance finanziarie trimestrali di Evergreen, Yang Ming e WHL
Taipei/Keelung
Nel periodo luglio-settembre i ricavi sono calati rispettivamente del -36,6%, -42,2% e -35,7%
Nel trimestre luglio-settembre il traffico delle merci nei porti croati è diminuito del -4,4%
Zagabria
Passeggeri dei servizi di linea in calo del -1,5%. Crocieristi +7,8%
Nel terzo trimestre i terminal portuali di Eurogate e Contship Italia hanno movimentato 3,6 milioni di teu (+15,6%)
Nel terzo trimestre i terminal portuali di Eurogate e Contship Italia hanno movimentato 3,6 milioni di teu (+15,6%)
Amburgo
Record storico di traffico a Wilhelmshaven
Nei primi nove mesi del 2025 le merci nel porto di La Spezia sono aumentate del +4,5%
La Spezia
Crescita del +6,9% nello scalo portuale di Marina di Carrara
Nel periodo luglio-settembre i ricavi di Finnlines sono cresciuti del +3,2%
Helsinki
Record di passeggeri imbarcati sulle navi della flotta. Calo delle merci
Le milizie Houthi annunciano la cessazione degli attacchi contro le navi nel Mar Rosso
Riyadh
Lettera del capo di stato maggiore alle Brigate Qassam di Hamas
Nel terzo trimestre il traffico nel porto di Venezia è diminuito del -2,2%
Fincantieri costruirà una nave da crociera ultra-lusso per Regent Seven Seas Cruises
Trieste
Commessa da NCLH del valore compreso tra 500 milioni e un miliardo di euro
Oggi Washington e Pechino hanno sospeso le reciproche misure contro le navi
Pechino/Washington
Rinviata di un anno l'applicazione di ulteriori tasse
Il canale di Suez è stato attraversato dalla più grande portacontainer degli ultimi due anni
Ismailia
Sabato il transito della “CMA CGM Benjamin Franklin”
Le emissioni prodotte dallo shipping nell'UE hanno raggiunto livelli record, denuncia T&E
Bruxelles
L'associazione ribadisce la proposta di estendere l'ETS alle navi più piccole
A settembre il traffico delle merci nel porto di Ravenna è aumentato del +18,3%
Ravenna
Nel terzo trimestre del 2025 la crescita è stata del +10,6%. Atteso nel 2026 un rialzo del +58% delle crociere
Nei primi nove mesi del 2025 il traffico delle merci nei porti del sistema dell'Adriatico Meridionale è diminuito del -7%
Sea-Intelligence, marcato deterioramento del mercato delle spedizioni marittime transatlantiche westbound
Singapore
Lo scorso anno sono stati 13 i marittimi morti in incidenti che hanno coinvolto navi dell'UE
Lussemburgo
Nove decessi sono avvenuti a bordo di pescherecci
Parlamento e Consiglio UE hanno raggiunto un accordo sul calcolo delle emissioni di gas serra prodotte dai trasporti
Bruxelles
Previste facilitazioni per le piccole e medie imprese
Il porto inglese di Shoreham ha vinto il Premio ESPO sull'Integrazione Sociale dei Porti
Bruxelles/Roma
Assoporti, ricevuta una menzione speciale per il progetto sulle disuguaglianze di genere
Nel terzo trimestre la divisione Ocean del gruppo Maersk ha registrato un calo dei ricavi del -17,4%
Nel terzo trimestre la divisione Ocean del gruppo Maersk ha registrato un calo dei ricavi del -17,4%
Copenaghen
In crescita del +7,0% i volumi trasportati dalle portacontainer. L'azienda danese evidenzia i benefici apportati dal VSA Gemini Cooperation
La Camera ha approvato il testo definitivo della proposta di legge sugli interporti
Roma
Plauso dell'Unione Interporti Riuniti
ECSA e T&E accolgono con favore il piano STIP presentato dalla Commissione Europea
Bruxelles
Plauso della CER per le misure per accelerare lo sviluppo dell'alta velocità ferroviaria
Una sola proposta ammessa al concorso per la realizzazione di punti di attracco fuori dalle acque protette della laguna di Venezia
Venezia
Dovrà ora essere sviluppata dal soggetto proponente
La Commissione Europea presenta il piano per assicurare la sostenibilità del trasporto marittimo e aereo garantendo la produzione dei necessari fuel alternativi
Bruxelles
Pronto anche quello per accelerare lo sviluppo dell'alta velocità ferroviaria
Nel terzo trimestre il traffico navale nel canale di Suez è cresciuto del +2,5%
Nel terzo trimestre il traffico navale nel canale di Suez è cresciuto del +2,5%
Il Cairo/Ismailia
Rialzo del +10,6% dei transiti a settembre
Il primo treno merci inaugura la nuova linea ferroviaria austriaca Koralm
Villach
L'infrastruttura fa parte del corridoio europeo Baltico-Adriatico
Norwegian Cruise Line Holdings registra ricavi trimestrali record
Miami
Calo dei passeggeri imbarcati
Nel terzo trimestre il traffico delle merci nel porto di Palermo è cresciuto del +3,1%
Palermo
Crocieristi in aumento del +8,8%. Calo del -2,7% dei passeggeri dei traghetti
L'italiana De Wave Group compra le connazionali IVM, Electrical Marine, O.M. Project e Cantieri Navali San Carlo
L'italiana De Wave Group compra le connazionali IVM, Electrical Marine, O.M. Project e Cantieri Navali San Carlo
Genova
Pompili: la nostra strategia è volta a creare l'hub nazionale della filiera cantieristica
Nel trimestre luglio-settembre i ricavi della ONE sono diminuiti del -24%
Nel trimestre luglio-settembre i ricavi della ONE sono diminuiti del -24%
Singapore
La flotta della compagnia ha trasportato più di 3,3 milioni di container (+1%)
Stena Line compra la compagnia di navigazione finlandese Wasaline
Stena Line compra la compagnia di navigazione finlandese Wasaline
Goteborg/Vaasa
Il traghetto “Aurora Botnia” rimarrà di proprietà delle città di Vaasa e Umeå
Global Ports Holding costruirà e gestirà un terminal crociere nel porto di Ferrol
Londra/Ferrol
Contratto di concessione della durata di 30 anni
Nuova iniziativa di HD Hyundai, in partnership con Siemens, per rivitalizzare la cantieristica navale USA
Seongnam/San Francisco
Nel trimestre luglio-settembre il traffico navale nello Stretto del Bosforo è diminuito del -0,5%
Ankara
Nei primi nove mesi del 2025 la flessione è stata del -4,7%
Nel terzo trimestre il traffico navale nel canale di Panama è cresciuto del +7,0%
Panamá
Trasportavano complessivamente 62,6 milioni di tonnellate di merci (-0,4%)
Nel terzo trimestre il traffico con l'estero nei porti marittimi cinesi ha raggiunto un record storico
Pechino
Picco massimo anche dei contenitori
Concluso l'iter di approvazione del Piano Regolatore del porto di Catania
Catania
Di Sarcina: avvieremo immediatamente tutte le azioni in programma
Nel terzo trimestre i ricavi di COSCO Shipping Holdings sono diminuiti del -20,4%
Hong Kong
I carichi containerizzati trasportati dalla flotta del gruppo cinese sono aumentati del +4,9%
USA e Cina sospenderanno per un anno le tasse reciproche sulle rispettive navi
Washington/Pechino
Riduzione dei dazi introdotti per colpire le esportazioni cinesi in cambio di una serrata lotta di Pechino contro il fentanyl
Operatori e associazioni del trasporto intermodale sollecitano il governo tedesco ad adottare misure per salvare il settore
Bruxelles
Lettera aperta al ministro dei Trasporti e all'amministratore delegato del gruppo DB
COSCO Shipping Ports registra ricavi trimestrali record
Hong Kong
Il periodo luglio-settembre è stato archiviato con un utile netto di 99,2 milioni di dollari (-3,6%)
Nel terzo trimestre le vendite di container della CIMC sono diminuite del -36,0%
Hong Kong
La riduzione è dovuta alla minor domanda di contenitori per carichi secchi
Accordo tra IDS (Fincantieri) e Next Geosolutions per lo sviluppo di Unmanned Surface Vehicles
Trieste/Napoli
Saranno impiegati per impieghi civili nei settori Oil & Gas e delle energie rinnovabili
In definizione un accordo di cooperazione tra i sistemi portuali italiani e indiani
Roma
Rixi ha incontrato il ministro indiano dei Porti e dello Shipping
Partnership CMA CGM - RSGT per gestire un nuovo container terminal nel porto di Jeddah
Marsiglia
Previsto un investimento di 450 milioni di dollari
L'arenamento di una nave non ha interrotto il traffico navale nel canale di Suez
Ismailia
Incidente alla petroliera sanzionata “Komander”
Royal Caribbean Cruises colleziona nuovi record finanziari e operativi trimestrali
Royal Caribbean Cruises colleziona nuovi record finanziari e operativi trimestrali
Miami
Buone prospettive anche per la stagione 2026
Stabile il traffico delle merci movimentato nel terzo trimestre dal porto di Rotterdam
Stabile il traffico delle merci movimentato nel terzo trimestre dal porto di Rotterdam
Rotterdam
Invariato il volume dei carichi in container. Lieve aumento delle rinfuse e calo dei rotabili e delle merci convenzionali
L'AdSP del Tirreno Settentrionale si è confrontata con il cluster portuale sul nuovo bilancio di sostenibilità
Livorno
Gariglio ha annunciato l'attivazione degli Stati Generali dei Porti
L'Accademia Italiana della Marina Mercantile festeggia i suoi primi 20 anni
Genova
Nel periodo diplomati 3.660 allievi e allieve di tutta Italia
Crédit Agricole Italia ha finanziato la costruzione della nave Grande Tianjin della Grimaldi Euromed
Napoli/Parma
Hapag-Lloyd prevede il prossimo aumento del +45% del valore del surcharge per l'EU ETS
Amburgo
Il sistema di scambio di quote di emissioni entrerà in pieno vigore il primo gennaio
Il commissario europeo Tzitzikostas ha visitato il cantiere navale di Monfalcone
Trieste
Annunciate prossime misure per rafforzare competitività, resilienza, innovazione e leadership tecnologica del settore
Al via oggi il processo contro Damen per presunta corruzione e violazione delle sanzioni
Amsterdam
L'azienda manifesta delusione per il protrarsi dell'indagine e prevede una lunga battaglia legale
AD Ports Group ha acquisito il 19,3% dell'egiziana Alexandria Container & Cargo Handling Co.
Il Cairo/Abu Dhabi
Comprata la quota della Saudi Egyptian Investment Company
Nel 2024 il fatturato dei principali container terminal portuali italiani è cresciuto del +8,1%
Milano
Il traffico movimentato è aumentato del +3,4%
Corsica Sardinia Ferries ha acquistato il traghetto Stena Vision
Vado Ligure
Sarà ribattezzata “Mega Serena”
Al via i lavori per aumentare del 40% la capacità di traffico dei container del porto di Salonicco
Salonicco
L'ampliamento del Molo 6 sarà realizzato in 40 mesi
Disposto un sequestro preventivo per oltre 100 milioni di euro nei confronti di Liberty Lines
Trapani
BLS Cargo sollecita la Svizzera ad esercitare una pressione tangibile sugli attori dell'infrastruttura ferroviaria tedesca
Berna
L'azienda denuncia la grave situazione del trasporto merci transalpino su rotaia. Chiesti ulteriori incentivi
Livorno confida negli ulteriori cento milioni di euro promessi da Salvini per realizzare la Darsena Europa
Livorno
Salvetti: ho chiesto come si intenda andare avanti per l'assegnazione futura ai privati che hanno manifestato interesse
PROSSIME PARTENZE
Visual Sailing List
Porto di partenza
Porto di destinazione:
- per ordine alfabetico
- per nazione
- per zona geografica
L'ambasciata della Cina in Grecia risponde a presunte velleità americane sul porto del Pireo
Atene
Pechino parla di una mentalità da Guerra Fredda e di una logica egemonica
Attivata la procedura per richiedere l'accesso alla terza annualità del contributo Sea Modal Shift
Roma
Domande da presentare entro il 17 dicembre
Decisa crescita delle performance trimestrali del gruppo crocieristico statunitense Viking
Los Angeles
Il periodo luglio-settembre è stato chiuso con un utile netto di 514,0 milioni di dollari (+35,4%)
Guido Pietro Bertolone è il nuovo presidente della Fedit
Roma
Subentra a Giuseppe Cela, presidente uscente e oggi responsabile della Fedit Servizi
Latrofa (AdSP Lazio): la ZLS renderà i nostri porti ancora più attrattivi per investitori, operatori logistici e imprese
Civitavecchia
Lo strumento - ha evidenziato - può far compiere un salto di qualità sul piano della competitività logistica e industriale
Ad ottobre è proseguito il calo del traffico dei container nei porti di Los Angeles e Long Beach
Los Angeles/Long Beach
Cordero: probabilmente nei prossimi mesi i consumatori assisteranno ad un'escalation dei prezzi
Pasquale Legora de Feo è stato confermato alla presidenza di Uniport
Roma
Costituita la nuova Commissione tecnica “Crociere e passeggeri”
Domenica è stato inaugurato l'ampliamento del Suez Canal Container Terminal
Port Said
Incremento della capacità pari a 2,2 milioni di teu all'anno
Katoen Natie acquisirà l'80% della francese Bils-Deroo Solutions
Lussemburgo
L'azienda logistica che ha quasi 1.500 dipendenti
Danaos Corporation ha chiuso il terzo trimestre con un utile netto di 130,6 milioni di dollari (+6,2%)
Atene
Ricavi in aumento del +1,8%
Nei primi nove mesi del 2025 il valore della produzione di Circle è aumentato del +80%
Milano
Al 30 settembre il valore del backlog pluriennale del gruppo aveva segnato una crescita del +66%
APM Terminals realizzerà e gestirà il Laldia Container Terminal del porto di Chittagong
Dacca/L'Aia
Firmato il contratto di concessione della durata di 30 anni
MPCC ordina in Cina quattro nuove portacontainer da 4.500 teu
Oslo
Il prezzo unitario contrattuale è di 58 milioni di dollari
Ad ottobre il porto di Singapore ha movimentato 31,2 milioni di tonnellate di merci in container (+1,0%)
Singapore/Hong Kong
Nel porto di Hong Kong il traffico è stato pari a 1,1 milioni di teu (-6,9%)
Nel terzo trimestre i ricavi del gruppo DHL sono diminuiti del -2,3%
Bonn
L'utile netto è stato di 888 milioni di euro (+9,5%)
Fincantieri, accordo con KAYO per la costruzione e manutenzione di navi militari in Albania
Trieste
CMA Terminals (gruppo CMA CGM) acquisirà il 20% di Container Terminal Hamburg
Marsiglia/Amburgo
Accordo con la tedesca Eurogate
Il Comune di Civitavecchia denuncia che il progetto del porto crocieristico di Fiumicino mina le basi della legge sui porti
Roma/Civitavecchia/Londra
Il progetto - sottolinea Cruise Terminals International - sarà un pilastro dello sviluppo sostenibile di Fiumicino
Sequestrati oltre 175 chili di cocaina al porto di Gioia Tauro
Reggio Calabria/Cagliari
Oltre 8.500 articoli contraffatti intercettati al Porto Canale di Cagliari
Global Ship Lease registra nuovamente ricavi trimestrali record
Atene
Youroukos sottolinea la solidità e le ottime prospettive del mercato delle portacontainer di piccole e medie dimensioni
Nel terzo trimestre i porti del Montenegro hanno movimentato 675mila tonnellate di merci (+4,1%)
Podgorica
Crescita del +80,0% dei carichi con l'Italia
Svitzer acquisisce il 66,6% della società di rimorchio norvegese Buksér og Berging
Copenaghen
Ha una flotta di circa 35 rimorchiatori e 25 pilotine
A Piombino la cerimonia di posa della chiglia della nuova nave oceanografica Arcadia
Piombino
Costruzione affidata a T. Mariotti
Il Comitato di gestione dell'AdSP dell'Adriatico Centrale ha approvato il bilancio di previsione 2026
Ancona
Previsto un avanzo di amministrazione di 32,2 milioni
Il 19 novembre a Roma si terrà l'assemblea pubblica di UNIPORT
Roma
Tra gli argomenti al centro dell'incontro quello del progetto di riforma dell'ordinamento portuale
Stabile il traffico dei crocieristi nei terminal della GPH nel trimestre estivo
Istanbul
Registrati 1.503 scali (+9,6%) per un totale di 4,66 milioni di passeggeri (+0,8%)
Ocean Network Express istituisce una propria agenzia marittima in Grecia
Singapore
Rileverà le attività della E.N.A Shipping Agency
Regional Container Lines ordina due nuove portacontainer da 14.000 teu alla KSOE
Bangkok/Seongnam
MSC include scali a Bremerhaven, Limassol e Beirut nel servizio Levante Express
Ginevra
La linea collega il Nord Europa con il Mediterraneo
AD Ports acquisirà il 20% della Latakia International Container Terminal
Abu Dhabi
Accordo con il gruppo armatoriale CMA CGM
L'AdSP della Liguria Orientale approva il bilancio di previsione 2026 e la programmazione triennale
La Spezia
Firmato il decreto per l'avvio dei lavori della nuova rete dell'energia elettrica in alta tensione nel porto della Spezia
Inaugurato un nuovo magazzino di SDC Servizio Doganale Containers a Porto Marghera
Venezia
Servirà per lo stoccaggio e movimentazione di merci a temperatura ambiente
Moby pone in vendita cinque traghetti al prezzo base di 229,9 milioni di euro
Vicenza
Previsto un accordo di sale and lease-back per due delle navi
Flessione dei risultati finanziari trimestrali di d'Amico International Shipping
Lussemburgo
Balestra di Mottola: i fondamentali dell'industria delle navi cisterna rimangono solidi
ICTSI registra performance finanziarie e operative trimestrali record
Manila
Nel periodo luglio-settembre il traffico dei container nei terminal del gruppo è cresciuto del +12,3%
La danese DFDS taglierà 400 posti di lavoro
Copenaghen
Il gruppo alla ricerca di un nuovo CEO. Nel trimestre luglio-settembre registrati ricavi record
CEVA Logistics ha completato l'acquisizione della turca Borusan Lojistik
Marsiglia
Operazione del valore di 383 milioni di dollari
Nel porto di Livorno sono state sbarcate 1.100 auto della casa automobilistica cinese Dongfeng
Livorno
Il traffico è gestito attraverso l'area logistica “Il Faldo” operata da XCA
Assiterminal, la nota del MIT chiarisce che i 90 minuti di franchigia si applicano solo ai tempi di attesa
Roma/Genova
Ferrari: la Conferenza dei Presidenti delle AdSP potrebbe valutare una sorta di accordo di programma nazionale
Harren assegna un unico marchio alle proprie compagnie del segmento heavy lift
Brema
La flotta di 80 navi sarà operata sotto l'unico brand SAL
Nel terzo trimestre i ricavi di Wallenius Wilhelmsen sono calati del -2%
Lysaker
L'utile netto è stato di 280 milioni di dollari (+8%)
ESPO ha presentato il proprio nuovo rapporto ambientale annuale
Bruxelles
Il cambiamento climatico è sempre la principale priorità da affrontare per i porti europei
Oltre 60 milioni di euro dal PNRR per i porti di Napoli e Salerno
Roma
Rixi: rendiamo più efficace l'utilizzo delle risorse europee e acceleriamo la realizzazione di opere strategiche
Accordo tra Escola Europea e DLTM per promuovere la mobilità internazionale e la formazione marittima
La Spezia
Sinergie tra il cluster marittimo ligure e la comunità portuale e formativa di Barcellona
UPS ha completato l'acquisizione della canadese Andlauer Healthcare Group
Atlanta/Toronto
Operazione del valore di 1,6 miliardi di dollari
CMA CGM iscriverà dieci nuove portacontainer da 24.212 teu nel Registro Internazionale Francese
Marsiglia/Copenaghen
La compagnia le prenderà in consegna a partire dal 2026
Il Fondo Nazionale Marittimi ha organizzato un incontro con gli ITS Mare e i centri di addestramento marittimi
Roma
Si terrà il 3 dicembre a Roma
Due navi da crociera di classe “Musica” di MSC Crociere in ristrutturazione a Malta
Ginevra
I lavori presso Palumbo Malta Shipyard includono la realizzazione di nuove suite
Aumento del traffico semestrale delle merci nei porti toscani
Livorno
Nei primi sei mesi del 2025 a Livorno è stata registrata una crescita del +2,0% e a Piombino del +4,9%
Kalmar archivia il terzo trimestre con un rialzo dei risultati finanziari e un calo degli ordini
Helsinki
L'apporto del segmento dei servizi ha compensato le minori performance delle vendite di attrezzature
COSCO rafforza la sua flotta per il trasporto di rinfuse con ordini per 29 navi
Shanghai
Commesse del valore complessivo di oltre 1,7 miliardi di dollari per 23 bulk carrier e sei VLCC
Tito Vespasiani è stato nominato segretario generale dell'AdSP del Mar Ligure Occidentale
Genova
Approvati il bilancio previsionale 2026 e il Piano Operativo Triennale 2026-2028
Assiterminal, bene il tavolo tecnico sul turismo crocieristico
Genova
Passo importante - ha evidenziato Cognolato - per valorizzare i territori e promuovere una visione integrata del settore
Fincantieri, accordo per lo sviluppo dell'ecosistema marittimo dell'Arabia Saudita
Trieste
È stato siglato con il Ministero dell'Industria e delle Risorse Minerarie di Riyadh
Yang Ming sottoscrive contratti per sei nuove portacontenitori da 8.000 teu
Keelung
Saranno prese in consegna dal 2028 e rimpiazzeranno navi da 5.500 teu
Inaugurato ufficialmente il Rijeka Gateway Terminal
Fiume
È gestito dalla joint venture formata da APM Terminals ed Enna Logic
Nuovi record storici di traffico trimestrale delle merci e dei passeggeri nei porti albanesi
Tirana
Movimentate 2,25 milioni di tonnellate di carichi (+16,7%) e 1,01 milioni di persone (+6,4%)
Prende forma il Comitato di gestione dell'AdSP dell'Adriatico Meridionale
Bari
Mancano ancora le designazioni di alcune amministrazioni locali
Ok della VIII Commissione del Senato alle nomine di otto presidenti di AdSP
Roma
Completato l'iter parlamentare
Carole Montarsolo è stata nominata direttore generale di GNV Marocco
Genova
Know-how di oltre dieci anni di relazioni e presenza diretta sul territorio
Estesa la durata della concessione a Metal Carpenteria nel porto di Crotone
Gioia Tauro
La scadenza è stata portata al 14 novembre 2033
Nel periodo luglio-settembre il traffico delle merci nei porti della Tunisia è cresciuto del +5,4%
La Goulette
I crocieristi sono diminuiti del -10,5%
Wärstilä Corporation ha chiuso il terzo trimestre con un fatturato di oltre 1,6 miliardi di euro (-5,0%)
Helsinki
In calo le ultime performance finanziarie trimestrali della UPS
Atlanta
Ricavi in flessione del -3,7%
Götz Becker è stato nominato chairman di Interferry
Victoria
Presidente è Supapan Pichaironarongsongkram, che subentra a Guido Grimaldi
Accordo tra Accelleron e LAB021 nel campo delle soluzioni digitali per incrementare l'efficienza operativa delle flotte
PORTI
Porti italiani:
Ancona Genova Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Livorno Taranto
Cagliari Napoli Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venezia
Interporti italiani: elenco Porti del mondo: mappa
BANCA DATI
ArmatoriRiparatori e costruttori navali
SpedizionieriProvveditori e appaltatori navali
Agenzie marittimeAutotrasportatori
MEETINGS
Il 19 novembre a Roma si terrà l'assemblea pubblica di UNIPORT
Roma
Tra gli argomenti al centro dell'incontro quello del progetto di riforma dell'ordinamento portuale
Il Fondo Nazionale Marittimi ha organizzato un incontro con gli ITS Mare e i centri di addestramento marittimi
Roma
Si terrà il 3 dicembre a Roma
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RASSEGNA STAMPA
Three UAE Firms Eye Investment In Kenya's Port, Renewable Energy, And Shipping Projects
(Capital FM Kenya)
Foreign firms to operate 3 terminals under Ctg Port for up to 30 years; deals by December
(The Business Standard)
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FORUM dello Shipping
e della Logistica
Intervento del presidente Tomaso Cognolato
Roma, 19 giugno 2025
››› Archivio
Approvato il bilancio di previsione 2026 dell'AdSP del Mare di Sardegna
Cagliari
Tra gli obiettivi, il potenziamento delle infrastrutture operative a terra e i dragaggi
Convegno sulla cultura della prevenzione nella filiera logistica italiana
Roma
Organizzato da Sanilog, si terrà il 13 novembre a Roma
In Cina il battesimo e la consegna al gruppo Grimaldi della PCTC Grande Melbourne
Napoli
Ha una capacità di 9.241 ceu
Nel 2026 è atteso un nuovo record del traffico delle crociere nei porti italiani
Catania
A Catania Risposte Turismo ha presentato la nuova edizione del rapporto “Italian Cruise Watch”
Crescita del traffico trimestrale delle merci nel porto di Barcellona. Calo ad Algeciras
Barcellona/Algeciras
Nel periodo luglio-settembre registrate variazioni percentuali rispettivamente del +1,8% e -4,1%
Fincantieri mette in acqua il primo sistema integrato di droni subacquei
Trieste
Sperimentato presso il Centro di Supporto e Sperimentazione Navale della Spezia
Filt Cgil, inaccettabile il metodo adottato per definire la riforma portuale
Roma
Il sindacato denuncia il mancato coinvolgimento dei rappresentanti dei lavoratori e svolgimento di un confronto preventivo
Stati Generali della Logistica: rinnovata l'alleanza del Nord Ovest
Torino
Regioni Liguria, Lombardia e Piemonte, MIT, RFI e Ferrovienord firmano l'intesa
Konecranes, in calo i ricavi trimestrali mentre crescono gli ordini
Helsinki
Nel periodo luglio-settembre acquisite commesse per 1,15 miliardi di euro (+20,1%)
GNV ha preso in consegna in Cina la nuova ro-pax GNV Virgo
Genova
È la prima nave alimentata a gas naturale liquefatto della flotta della compagnia
Al Reefer Terminal di Vado Ligure un nuovo servizio marittimo per rotabili con il Nord Africa
Vado Ligure
Collegamento con il porto libico di Misurata
Accordo di cooperazione tra Grimaldi e China Merchants Shenzhen RoRo Shipping
Napoli
Prevista l'offerta di maggiore capacità e una rete di servizi più ampia ed efficiente a supporto delle esportazioni cinesi
Adottati il bilancio di previsione 2026 e il POT dell'AdSP dei Mari Tirreno Meridionale e Ionio
Gioia Tauro
Piacenza: il cold ironing importante anche per non dover affrontare sanzioni molto importanti
Porto della Spezia, effettuati i primi test del sistema di cold ironing al Molo Garibaldi
La Spezia
La cabina di trasformazione in banchina è stata collegata alla nave da crociera “MSC Seaview”
Global Ports Holding ha firmato il contratto per la gestione del terminal crociere di Casablanca
Istanbul
Accordo della durata di 15 anni con opzione per una proroga di 20 anni
Alla LIUC un convegno sui resi nell'e-commerce
Castellanza
Nel settore fashion rappresentano oltre il 30% degli ordini on-line in Europa
L'australiano Scott McKay è il nuovo presidente dell'International Cargo Handling Association
Londra
È subentrato a John Beckett
Accordo Fincantieri-Defcomm per lo sviluppo di droni di superficie
Trieste
Co-investimento per accelerarne l'industrializzazione
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genova - ITALIA
tel.: 010.2462122, fax: 010.2516768, e-mail
Partita iva: 03532950106
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