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Un rapporto dell'europea CCMI evidenzia la necessità di attuare misure urgenti per salvare la navalmeccanica UE
Analisi sulla preoccupante e profonda crisi della cantieristica
17 marzo 2010
La Commissione Consultiva per le Trasformazioni Industriali (CCMI) del Comitato Economico e Sociale Europeo (CESE) ha elaborato una bozza di valutazione dello stato dell'industria cantieristica navale europea alla luce dell'attuale crisi, che pubblichiamo di seguito. Tale analisi sarà discussa alla prossima riunione della CCMI in programma il prossimo 9 aprile.

Il rapporto evidenzia la preoccupante e profonda crisi della cantieristica europea, che è caratterizzata dall'assoluta mancanza di nuovi ordini, da gravi problemi di finanziamento degli ordinativi in portafoglio, da un eccesso di capacità produttiva degli stabilimenti, da un processo irreversibile di perdita di posti di lavoro e da un numero sempre crescente di fallimenti e di chiusura di cantieri e di imprese legate all'attività navalmeccanica.

Il rapporto sottolinea la necessità di fronteggiare tale situazione con una strategia europea comune che coordini l'azione degli Stati membri e sottolinea la necessità di attuare urgentemente tale strategia. In particolare, entro la metà di quest'anno dovrebbero essere poste in atto misure per stimolare la domanda, per facilitare il finanziamento delle costruzioni, incluso la prosecuzione oltre il 2011 delle misure di finanziamento previste alla disciplina europea sugli aiuti di Stato alla costruzione navale, nonché misure per sostenere l'occupazione, incluse misure di sostegno da porre in atto a seguito della chiusura di cantieri, e per contrastare le attività di dumping e concorrenza sleale.




European Economic and Social Committee


Brussels, 17 March 2010


DRAFT OPINION
of the
Consultative Commission on Industrial Change (CCMI)
on
The European shipbuilding industry dealing with the current crisis




Study Group on
The European shipbuilding industry
dealing with the current crisis


President:


János TÓTH (Gr. III - HU)





Rapporteur:


Marian KRZAKLEWSKI (Gr. II - PL)





Co-rapporteur:


Enrique CALVET CHAMBON (Cat. 1 - ES)














Members:


Mr/Ms








BIELIÑSKI (Cat. 2 - PL)








BREWER (Cat. 1 - UK)








DHEJNE (Cat. 3 - SE)








GIBELLIERI (Cat. 2 - IT)








MICALLEF (Cat. 3 - MT)








OPRAN (Gr. I - RO) (Rule 62 - Oravec)








PALMGREN (Gr. III - FI) (Rule 62 - Olsson)








SIECKER (Gr. II - NL)








SIMONS (Gr. I - NL) (Rule 62 - Frerichs)














CCMI President


Joost VAN IERSEL (Gr. I - NL)














Expert:
Mr Komolowski (for the rapporteur)


On 16 July 2009, the European Economic and Social Committee, acting under Article 29(2) of its Rules of Procedure, decided to draw up an own-initiative opinion on

The European shipbuilding industry dealing with the current crisis

The Consultative Commission on Industrial Change, which was responsible for preparing the Committee's work on the subject, adopted its opinion on ….

At its ... plenary session, held on … (meeting of ...), the European Economic and Social Committee adopted the following opinion by ... votes to ... with ... abstentions.


***


1. Conclusions and recommendations

1.1 The European Economic and Social Committee is very concerned at the profound crisis affecting the EU shipbuilding industry, characterised by a complete lack of new orders, major problems in financing existing orders, overcapacity for construction of commercial vessels, irreversible jobs losses with further lay-offs forecast, and an ever growing number of bankruptcies and closures of shipyards and ancillary businesses.

1.2 The Committee is convinced that, as a result of the crisis, there is a need for a joint European strategy for the future of the EU shipbuilding industry and coordinated action by Member States in this regard. The first elements of this strategy should be defined and implemented no later than mid-2010 and should address the following urgent needs:

  • stimulating demand (see 4.1 and 4.1.1),
  • financing (including an prolongation beyond 2011 of measures under the Framework on State Aid to Shipbuilding),
  • ensuring employment measures (including support at the time of shipyard closures),
  • countering the absence of a level playing field.
These measures should help counteract the tendency to adopt measures which might hamper competitiveness.

1.3 Given the lack of trade regulations for the shipbuilding sector that are legally binding throughout the world, the Committee believes that the Commission should be urged to invest greater energy and to take more direct action to protect this strategic sector. In the absence of an international agreement at the OECD, however, the EU must take direct and decisive action to protect the European shipbuilding sector from unfair competition.

1.4 European and national decision-makers, businesses in the sector and the social partners must take urgent steps to implement this joint project1. The political aims of the project are to:

  • maintain a strong and competitive industrial base for this high-tech sector in Europe capable of delivering high-levels of sustainable employment in the future;
  • avoid short-sighted redundancies during the downturn, maintain jobs and, equally important, to retain a highly-skilled workforce in this strategic sector;
  • give special consideration to the environmental and energy-saving arguments in favour of maritime transport - the European shipbuilding industry, and especially the marine equipment sub-sector, has significant potential to improve the situation in these two areas;
  • ensure cohesion in endangered coastal regions, including shipbuilding regions;
  • prevent the manufacturing capacity of shipyards from falling below the critical mass, otherwise the EU will be unable to produce vessels in future;
  • safeguard European know-how in the area of shipbuilding finance;
  • maintain European maritime skills (in research and higher education, among other areas);
  • ensure that the sector has significant potential for growth, innovation and expansion in the area of R&D;
  • In addition, there is a belief that the costs of inaction are far greater than those of taking concrete measures to support the sector now (see example from the USA)2.
1.5 The Committee calls on the Council, the Commission and the Parliament to ensure that, as a matter of strategic priority, Europe seeks to maintain the critical mass that is required for shipbuilding and repair in Europe. This is essential in order:

  • To monitor progress on environmental and energy matters in the area of transport and to monitor growth of energy efficiency in this area..
  • Not to lose the sector's major technological contribution to European industry, with its impact on other sectors (external economies). Once a shipyard closes, it does not open again.
  • To take advantage of future growth potential (e.g. making use of wind energy), which Europe may only do by using its capabilities in the field of shipbuilding.
  • To retain a sufficient capacity to respond to unprecedented conditions (in crisis situations, every vessel becomes a strategic element of the struggle, including commercial vessels).
  • To maintain a skilled workforce and sufficient high-level research in the shipbuilding industry, which otherwise would pass entirely into non-European hands in areas such as transport, sustainable growth, environmental conservation, and technological excellence in innovation.
1.6 The Committee believes that the loss of vital critical mass in the shipbuilding sector will lead to the closure of institutions for training engineers and specialist technical staff and vocational schools for specialist workers. This means that the European Union risks losing critical intellectual mass to the benefit of its commercial and political rivals.

1.7 The Committee believes that, as in other sectors (e.g. automotive), Member States should pool their efforts to take joint action at European level with a view to enabling the sector to survive the crisis, with temporary short-term measures that take account of the sector's characteristics.

1.7.1 These measures should ensure that:

  • new orders are secured as quickly as possible;
  • the link between shipyards, cooperating businesses and workers with vital know-how is maintained when the industry is going through a bad patch so that knowledge is not lost irretrievably as a result of a temporary crisis.
1.8 As regards employment policy in the sector, the Committee believes that all means should be employed to prevent lay-offs. Qualified and skilled workers, of which there has been a lack in recent years, must be kept on. For the duration of the crisis in the sector, the public authorities must put in place common European frameworks for short-time working arrangements with a view to ensuring a level-playing field in Europe and protecting workers. This protection must be available to any worker who is at risk.

1.8.1 These frameworks must guarantee that jobs and purchasing power are maintained wherever possible, and ensure the right of all workers to access training and retraining. Programmes are needed to train and retrain shipyard workers in order to improve their individual skills and the general level of qualifications in shipyards.


Specific recommendations and proposals of the Committee

1.9 Action should be stepped up at European level in order to facilitate the urgent renewal of the fleet to take account of environmental issues. To this end, it is important to make use of the possibilities arising from the ENV aid guidelines. The International Maritime Organisation should solve environmental issues on an international level as a matter of priority. This process is already under way.

1.10 Member States and the EU must address the chronic problems of ship financing. A European financing instrument for shipbuilding should therefore be set up with the EIB. Industry, policy-makers and the EIB must explore how to make EIB funds for the promotion of "green technologies" and clean transport available to the shipbuilding sector.

1.11 There needs to be stricter control of ship owners' business practices so that they do not use European and national aid to purchase ships from shipyards outside the EU.

1.12 Help and support should be provided for the environmentally-friendly dismantling and modernisation (retrofitting) of old vessels, with European quality requirements for the shipyards that carry this out.

1.13 The Committee supports the LeaderSHIP 2015 initiative as a good framework for all stakeholders to jointly develop policies for the sector. Such a framework should also be extended to other industry sectors.

1.13.1 LS 2015 must develop a dynamic and bold action plan that focuses on strengthening the European shipbuilding industry, maintaining high-skill employment and addressing the environmental challenges linked to the shipbuilding industry. It is vital that the proposals developed in the context of LS 2015 are implemented by all stakeholders, in particular the EU institutions and Member States.

1.14 The Committee recommends that during the crisis the social partners make special use of the opportunities for social dialogue with a view to drawing up joint strategies for the future. Social dialogue is a platform for joint ideas and solutions to tackle current and future challenges for the shipbuilding sector. In this connection, social standards for workers in the European shipbuilding industry must also be agreed and implemented.

1.14.1 The Committee believes that the application in the sector of the principle of corporate social responsibility (CSR) should contribute to its sustainable development.

1.14.2 The Committee urges that specific measures be put in place in order to maintain the worker-business link during long periods of weak demand (labour pools, subsidised training, etc.).

1.14.3 The possibility of earmarking some "social" support (ESF3, ERDF, globalisation adjustment fund) temporarily for the shipbuilding sector should be reviewed.

1.15 The Committee supports the prompt establishment of a sectoral employment and skills council for the shipbuilding sector, in accordance with the new Commission strategy providing for the creation of such bodies.

1.16 Given the major importance of "green" production and energy-saving vessels for the survival of the industry, it is vital to ensure that shipbuilding companies, colleges and the public authorities provide training and retraining programmes to promote and develop a relevant set of skills and competences enabling an effective transition to low emissions and energy-saving vessels. The Committee supports the idea of "green qualifications" for all workers in the sector.

1.16.1 Use should be made in the shipbuilding sector of the ECVET, EQARF and EQF instruments to facilitate mobility and boost competitiveness and productivity.

1.17 The shipbuilding industry should be urged to broaden its objectives and activities (maritime world, aquaculture, off-shore energies, arctic dimension, etc.).

1.18 Technological measures should be directed towards new fields as well (including research) and the role of technological platforms (for example Waterborne) and collaboration between them strengthened.

1.19 The Commission should be urged to provide more support and to take more urgent action to introduce short sea-shipping, motorways of the sea and suitable vessels to use them which meet European environmental and energy requirements.

1.20 The Committee believes that in looking for solutions for European shipyards we cannot overlook an assessment of the marine equipment manufacturers, which are directly associated with them. The situation of this sector is significantly better than that of the shipyards (not least because businesses can relocate more easily). It is therefore worth examining the reasons why these situations are different and to draw conclusions which could be taken into account when we look for effective solutions for European shipyards.

The Committee intends to prepare a report on this sector and its impact on the shipbuilding sector.



2. Introduction - background to opinion and its objectives

2.1 The European shipbuilding industry4 has been hit particularly hard by the current crisis, due to:

  • its financial requirements, which are greater than in other sectors;
  • its enormous sensitivity to changes in world trade, which is now in free fall as far as demand for shipbuilding is concerned, largely as a result of the record growth in the number of commercial vessels in the world, whose surplus clearly outstrips the growth in the need for sea transport;
  • its competition, which comes primarily from States that adopt an interventionist approach towards the shipbuilding industry and view this sector as strategically important;
  • the fact that this crisis has arisen at a time when there is clear overcapacity of physical capital throughout the world, significantly exceeding requirements;
  • the fact that this crisis has occurred just as many European shipyards are emerging from an advanced and often painful process of restructuring, modernisation and enhanced technical development. An example of this is the situation of Polish shipyards;
  • the specific features of this sector (huge investments, long production cycles, prototypes and goods that are never mass-produced, etc.), which in a number of ways make shipbuilding inevitably and inherently rigid. In times of deep crisis this leads to drastic measures such as shipyard closures.
2.2 There is a real danger of losing the critical mass5 needed to sustain production of European shipyards and this factor should be considered in order to assess the damage that such an event would cause, from economic, social, technological and strategic points of view, for the future of the Europe we wish to build.

2.3 The abovementioned factors have led the Committee to draw up this opinion, which focuses on the specific consequences of the crisis for the shipbuilding industry. The opinion examines the issue from economic and social perspectives (concerning employment, high-quality jobs, and the regional impact) and from technological and strategic angles.

2.4 In this opinion, the Committee also carries out a mid-term review and evaluation of the implementation of the LeaderSHIP 2015 initiative and seeks to answer the following questions: what can be done to ensure success and avoid failure, and how can this initiative be updated in response to new factors emerging from the economic crisis?



3. The specific consequences of the crisis for the shipbuilding industry

3.1 Given the unique nature of the shipbuilding sector, it is important to stress that the accumulation of financial problems in this sector, which is the result of both the ongoing financing problems6, and an unfavourable stage in the economic cycle, as well as the withdrawal by investors of funding of previously placed orders (and the ever increasing number of cases of trade in second-hand ships7) poses a serious risk, especially as this branch of industry has always had more financing problems than other sectors.

3.1.1 The EU shipbuilding sector, and in particular the sub-sector of shipyards building large and medium-sized ships, is also suffering from the absence of a level playing field and from unfair competition from other parts of the world, something which has been happening for decades.8 The sector still lacks a system of trade regulations that are legally binding throughout the world. Furthermore, we cannot overlook the fact that the crisis has highlighted overcapacity in countries that are ruthlessly striving after permanent public funding of national production.

3.1.2 Given the unprecedented overlapping of many of the abovementioned adverse circumstances, the problem with which the sector is currently confronted cannot be treated simply as "history repeating itself", but rather as a new and dramatic challenge. It is important to point out that the nature of these difficulties is more financial than industrial/structural.

3.1.3 However, the crisis presents an opportunity to take steps to maintain and safeguard the critical mass necessary to retain advanced technologies in this sector which, although at risk of collapse, is key to maritime transport. Unfortunately, European shipyards are at risk of losing this critical mass.

3.2 The shipbuilding industry demonstrates a characteristic tendency to lag behind any economic recovery. Given this unfavourable tendency, unless the sector is supported it may be fatally damaged which might also happen should the temporary support measures already under way be discontinued too early.

3.2.1 In the shipbuilding industry a period of growth has given way to a period of decline. This has been a familiar trend in the shipbuilding industry for decades and the EU should anticipate the effects of the economic cycle in its sectoral policies.

3.3 In discussing the causes and consequences of the difficult situation in the sector, it is important to mention the specific circumstances of countries such as Poland or Romania.

3.3.1 The dramatic situation in Poland, reflected in the current collapse of production at two major shipyards in Gdynia and Szczecin, is the result of a combination of several disastrous circumstances which were not anticipated several years in advance. These were as follows:

  • the abandonment of efforts to reform and restructure the sector primarily as a result of the political decision between 2002 and 2003 and the failure to take advantage of the benign economic climate in the European and international market between 2003 and 2008.
3.4 This is an industry of strategic importance in itself, and also in relation to other sectors and employment. This is particularly noteworthy and evident in these times of crisis. The Commission and hopefully the current EU presidency have also recognised this fact. Political action should therefore be expected and required of them. Unfortunately to date there has been a lack of clear support on the part of the majority of those Member States which have a shipbuilding sector.

3.5 The social impact of the crisis in the shipbuilding industry is very significant at regional level. Rising unemployment in shipbuilding regions and the loss of a significant proportion of regional GDP may be more drastic than in national industries, in which support measures are being carried out nationwide.

3.6 When a shipyard is closed down, it is usually for good. At this point, know-how or advanced technologies will be lost irretrievably. In practice, all shipbuilding products are pilot or prototype products, with each of them containing a different R&D component. If Europe loses them, then the future of environmentally-friendly and low-carbon transport guaranteed by "clean ships" will lie in other, uncertain hands. In addition, the loss of critical mass poses the risk of limiting access to energy and raw materials from the oceans and to minerals extracted off-shore.

3.7 The repair sub-sector is not in crisis, but may be beginning to feel the competition from construction shipyards which are shifting their profile towards repair. Recently, however, there have been cases where repair shipyards have purchased (or leased) elements of manufacturing infrastructure from construction shipyards and employed groups of skilled workers from shipyards that have been shut down.

3.8 Shipbuilding and repair and the high-tech equipment and materials used for this purpose play a key role not least in defending Europe, improving protection and security and the environment and in transferring technologies to other areas of industry, which represents an important argument in the search for a way out of the current crisis in the sector.

3.9 In describing the situation of the shipbuilding sector, and especially that of shipyards, we cannot overlook an assessment of the marine equipment manufacturing sector, which is directly linked to it. In Europe, this sector employs almost twice as many workers as the shipbuilding sector (excluding employment in the yacht and recreational boat-building sector, which is one and a half times greater than in the traditional shipbuilding sector). The EU marine equipment manufacturing sector's share of global production of hi-tech equipment is considerably higher than that of shipyards, amounting to 36% (compared with Asia's 50% share, which concerns products of a lower class). The situation of marine equipment suppliers is therefore incomparably better than that of shipyards.

3.10 It is therefore worth examining the reasons why these situations are different and drawing conclusions which could be taken into account when we look for effective solutions for European shipyards. Solutions applied in this sector and its natural ties to shipyards may create valuable synergy worthy of implementation throughout the shipbuilding sector. At the same time, we should not overlook the prognosis of a considerable deterioration in the situation of the European equipment sector in the event of a loss of critical mass by European shipyards.



4. Proposed action and solutions for dealing with the current crisis in the sector

4.1 There is an urgent need to increase demand for the products and services offered by the entire sector (including repair). The Committee believes that, to this end, it is important to encourage the environmentally-friendly modernisation (retrofitting) of old or unsafe as well as "polluting" ships through legislative measures and economic incentives.

4.1.1 To bridge over the problem of the poor market situation in this sector, the EU and Member States could, among other things, support/finance environmental improvements and energy savings in the EU commercial fleet, together with the subcontracting industry/marine equipment.

4.2 Consideration should be given to specific measures within the framework of "internal" flexicurity, protecting the link between workers in the sector and their know-how in the dumping phase of the cycle9. These should be supported through negotiations within the framework of social dialogue and the organisation of state aid measures for this purpose.

4.2.1 Certain regional structural support measures could be reviewed once again and focused on the sector. The ERDF10 could be a source of funding for some instruments of this type.

4.3 To date, the struggle for a level playing field on the competitive market for shipbuilding and ship repair has been neither serious nor fair. Free competition must be ensured in Europe, but this sector, which has to square up to the rest of the world, must be offered the same level of protection as its competitors outside the EU.

4.3.1 If the shipbuilding sector is to be regarded as strategically important, then, as far as competition from outside the EU is concerned, we should take action similar to that which is being taken for example in connection with the motor vehicle sector. At the same time, however, the latest agreement with Korea does not even require fulfilment of its most recent and previous obligations; this is not a serious approach.

4.3.2 Korea must respect its commitment to "normal value prices" and refrain from bailing out shipyards. The Commission should recommend this at the OECD meeting concerning the negotiations on the new shipbuilding agreement.

4.4 Shipbuilding linked to defence also has an important role to play in the sector's future. Consideration should be given here to action undertaken by the European Defence Agency which should be regarded as forward-looking. It would be worth mentioning at this point the opportunities that dual-use technologies will create for this sub-sector.

4.5 It is important to develop the capacity and potential of the WATERBORNE technological platform in connection with the shipbuilding sector as part of the 7th R&D framework programme and its collaboration with other technological platforms, and in so doing maintain the development of one of shipyards' most important weapons, namely R&D&I measures.

4.6 Maintaining a critical mass of industry at European level is essential if we wish to have safe, "green" and energy-saving ships, which will have a key influence on the future of environmental protection at sea, the costs of all transport and the protection and maintenance of European transport in terms of energy supply (coastal ships, platforms, worker accommodation on drilling platforms, offshore wind farms, etc.) This is also linked to the idea of organising green transport (short sea shipping, motorways of the sea, etc.)

4.6.1 Community guidelines on state aid for environmental protection [2008/C82/01] explicitly mention the acquisition of environmentally-friendly vessels. These guidelines need to be implemented swiftly and without red tape.

4.7 In light of current challenges, the general system of support provided by the framework programmes does not suit the sector's needs since these programmes are prepared with mass production sectors in mind, whereas the high-tech shipbuilding sector usually produces prototypes.

4.8 The 2003 European financial framework on state aid to shipbuilding (2003/C 317/06), which was drawn up by the European Commission, is useful and should be prolonged beyond 2011 in order to ensure reliable innovation conditions. The renewed principles should correspond more effectively to the specific and most recent needs of the sector and ensure greater stability within it.



5. The LeaderSHIP 2015 initiative - what can we do to ensure it helps the sector in the current crisis and to avoid failure?

5.1 When the LeaderSHIP 2015 (LS) initiative was drawn up by the sector and supported by EU decision-makers in the 2002-2003 period, the prospects for the European shipbuilding industry appeared to be rather poor. New orders had dried up, and the costs of building new ships were low and falling due to major growth in Asian production capacity.

5.1.1 The LS 2015 strategy is currently at its halfway point but the sector is in a similar or - given the global crisis - possibly even worse situation than at the time the initiative was launched.

5.1.2 Six years ago, the LS 2015 initiative was understood as a vision based on faith in the production capacities and innovative potential of the European maritime sectors and on a determination to fight for the future. It would appear that this approach still applies but the initiative itself must be adjusted and adapted to the here and now in particular by drawing conclusions from the period of its establishment and implementation.

5.2 The assessment of the LS2015 by the social partners from the shipbuilding sector is as follows:

a. The key achievements are:
  • A shift in the way of thinking in the sector,
  • A change in the perception of the sector by decision-makers and society,
  • Politically consistent approach,
  • The European nature of the initiative,
  • Concrete progress in individual areas of action (innovation, social dialogue, intellectual property rights, technical principles of the production process).
b. The key shortcomings are:
  • Several concrete proposals were not implemented (LPF, financing),
  • Certain matters were not given proper consideration (structure of the industry).
5.2.1 In short, the social partners believe that the long-term approach must be adjusted using measures that respond to the crisis.

5.3 In a document giving its view on the progress of the LS 2015 programme's implementation two years ago, the Commission gave the following final opinion: "LeaderSHIP 2015 continues to provide an appropriate framework for its policies towards the shipbuilding sector. It should continue and be accelerated where possible, particularly with regard to the issue of ship financing. But it should also be noted that in many areas the ball is largely in the field of industry (e.g. industry structure) or of Member States." The Commission declares that it remains committed to LeaderSHIP 2015 and will continue to strive to ensure that the best policy mix is being crafted and applied at EU level.

5.4 Notwithstanding the content or intentions of the above assessment, we need to make it quite clear that, over two years since this document was drawn up, there is an urgent need (largely due to the changes in the sector caused by the crisis) for it to be updated and included in the programme of renewed instruments, although the general outlines of the most important measures relating to the sector do not seem to have lost any of their relevance.

5.4.1 It appears that the main problem in making a success of the LS 2015 initiative is that planned activities are not being implemented effectively and that it is finding limited expression in some Member States, especially those which have not been members for long.

5.5 As regards the impact of the LS 2015 initiative on employment in the shipbuilding industry, assessments in some circles have been quite sceptical11. They find fault with the initiative for its lack of concrete implementation. They stress that the only changes achieved due to implementation of LS2015 were mainly of a qualitative nature and concerned new skills for workers.

_____________




1


The planned response to the crisis was drawn up in Bremerhaven at the meeting of high-level representatives within the framework of the LeaderSHIP initiative.


2


The commercial impact of a loss of critical mass in the USA was a 300% increase in the costs of building new vessels following the crisis in the sector.


3


European Social Fund.


4


A definition of this term can be found in the glossary at the end of the opinion.


5


A minimum level of total production in the shipyards of EU Member States is essential in order to ensure that the shipbuilding sector continues to function in the EU.


6


Ever increasing funding problems as a result of low profit margins (CESA).


7


The surplus of ships significantly outstrips the growth in the need for sea transport; if all the new ships were placed end to end they would stretch out over an area of 60 nautical miles (according to Bloomberg and Clarkson Research Services).


8


See other CCMI opinions referring to the problem of unfair competition: CCMI/002,CCMI/029,CCMI/054.


9


The period in which the effects of the crisis and the downturn in the economic cycle appear (very limited number of orders).


10


European Regional Development Fund.


11


Presentation: "Assessment of the impact of the LeaderSHIP 2015 programme on employment in the shipbuilding sector", Jerzy Bieliñski, Renata Ploska, University of Gdansk, Poland.


12


http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/maritime/index_en.htm .


13


ECORYS, Study on Competitiveness of the European shipbuilding Industry, Rotterdam, October 2009.


14


http://www.emec.eu/marine_equipment/index.asp .


15


http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/maritime/index_en.htm .


16


EMEC members: Austria, Croatia, Denmark, Finland, France, Germany, Italy, Poland, Sweden, the Netherlands, Norway, Turkey and United Kingdom..


17


http://www.emec.eu/marine_equipment/index.asp .


***


N.B.: Appendix overleaf.


Appendix

Glossary of Terms:

Shipbuilding (including ship repair and conversion): is directed at the larger (mainly sea-going) vessels, intended for merchant/commercial purposes, but also naval vessels. It also addresses the products and services supplied for the building, conversion, and maintenance of these ships (seagoing and inland)12. Within the shipbuilding industry two sub-sectors can be distinguished13:

  • Ship Construction
  • Marine Equipment
Ship Construction: includes the building of ships, ship repair (and conversion) and is directed at larger commercial seagoing vessels. This also includes the mega-yacht sub-sector.

Marine Equipment: comprises all products and services supplied for the building, conversion and maintenance of ships (seagoing and inland) and maritime structures. This includes technical services in the field of engineering, installation and commissioning, and ship maintenance (including repair)14.


Facts and Figures:

Shipyards:

There are around 150 large shipyards in Europe, with around 40 of them active in the global market for large sea-going commercial vessels. Around 120,000 people are directly employed by shipyards (civilian and naval, new building and repair) in the European Union. With a market share of around 15% in volume terms, Europe is still vying with the countries of East Asia for global leadership in terms of the value of civilian ships produced (EUR 15 billion in 2007)15.

Marine Equipment:

Direct employment in the marine equipment sector is estimated at more than 287 000 whilst indirect employment amounts to about 436 000. The annual turnover of the sector in 2008 was estimated at around EUR 42 billion16. Nearly 46% of equipment produced is for export. The marine equipment sector is the third largest in the maritime cluster after shipping and fisheries17.
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Nuovi dazi, inflazione e guerre minacciano di ridurre notevolmente la crescita dell'economia mondiale
Parigi
Cormann (OCSE): le prospettive economiche mostrano che l'attuale incertezza politica sta indebolendo i commerci e gli investimenti, riducendo la fiducia di consumatori e imprese
Ad aprile il traffico dei container nei porti marittimi cinesi è cresciuto del +7,7%
Pechino
Nel primo quadrimestre di quest'anno sono stati movimentati 98,8 milioni di teu (+8,1%)
Interporto Padova avvia la gara per selezionare un partner con cui sviluppare le attività del terminal intermodale
Padova
Alla società interportuale il 30% del capitale della nuova Intermodal Terminal Padova
Firmato l'atto di sottomissione per consentire l'avvio dei lavori di ampliamento del Terminal del Golfo
Firmato l'atto di sottomissione per consentire l'avvio dei lavori di ampliamento del Terminal del Golfo
La Spezia
Musso: passaggio cruciale per la nostra azienda
Varata a Monfalcone la nuova nave da crociera Mein Schiff Flow
L'associazione delle autorità portuali statunitensi scongiura l'USTR a cancellare l'ulteriore dazio sulle gru STS cinesi
Washington
In dieci anni il valore delle commesse per queste gru salirebbe da 2,47 miliardi a 6,68 miliardi di dollari
La Commissione Europea propone la creazione di un hub per la sicurezza marittima nel Mar Nero
Bruxelles
L'obiettivo è di proteggere le infrastrutture marittime critiche e l'ambiente marino
Completato l'iter di assegnazione a Vestas della Piattaforma Logistica di Taranto per l'eolico
Taranto
Lo scorso mese il traffico delle merci nel porto pugliese è cresciuto del +22,3%
Forte incremento dei casi di navi abbandonate
Forte incremento dei casi di navi abbandonate
Londra
Attualmente sono 158. Cotton e Trowsdale (ITF): l'impunità sta crescendo a tutti i livelli; è necessaria una riforma urgente
Il governo elvetico intende applicare la tassa sul traffico pesante anche ai camion a propulsione elettrica
Berna
L'estensione prevista a partire dal 2029
Nel primo trimestre di quest'anno il traffico delle merci nel porto di Tanger Med è cresciuto del +13,4%
Anjra
Movimentate 37,6 milioni di tonnellate di carichi
Nel porto di Koper è stato inaugurato il nuovo terminal crociere
Koper
A settembre l'ex stazione marittima ha registrato l'approdo della millesima nave da crociera
È necessario fare di più per promuovere i fuel scalabili a zero emissioni per la decarbonizzazione dello shipping
È necessario fare di più per promuovere i fuel scalabili a zero emissioni per la decarbonizzazione dello shipping
Copenaghen
Lo evidenzia un nuovo rapporto della Getting to Zero Coalition e del Global Maritime Forum
Approvato in Italia lo schema di regolamento portuale per operazioni di bunkeraggio GNL/bioGNL ship to ship
Roma
Carburante decisivo - sottolinea Assogasliquidi - per raggiungere gli obiettivi di decarbonizzazione del trasporto marittimo
Se i rischi tradizionali per la navigazione si stanno attenuando, aumentano altri pericoli
Monaco di Baviera
Pubblicato il “Safety and Shipping Review 2025” di Allianz Commercial. Nel 2024 il minimo storico di perdite di navi
Pressioni del governo americano per subentrare alla Cina nella gestione di porti a Panama e in Australia
Arlington/Sydney
Sarebbero attuate attraverso società legate all'amministrazione Trump
Mercitalia Logistics diventa FS Logistix, una piattaforma digitale integrata per il trasporto merci end-to-end
Roma
Integrazione delle otto società che compongono il comparto logistico del gruppo FS
F2i integra FHP Holding Portuale e Compagnia Ferroviaria Italiana in FHP Group
Milano
L'obiettivo è di farne il principale operatore italiano di logistica integrata marittima-terrestre nel settore dry bulk e break-bulk
MOL conferma che le nuove tasse USA sulle navi cinesi potrebbero avere un impatto sui suoi prossimi ordini
Tokyo
La compagnia annuncia che assumerà decisioni all'insegna della cautela nella selezione dei cantieri navali
L'Unione Interporti Riuniti propone l'introduzione dei “terminal bonus”
Venezia
Sollecitati meccanismi di incentivazione per i terminal ferroviari che comprendano gli aspetti delle manovre ferroviarie, non solo portuali, e della terminalizzazione
L'ITF e il sindacato argentino CATT contro le nuove disposizioni per il settore marittimo del governo Milei
Buenos Aires/Londra
Cotton: queste misure innescheranno una corsa al ribasso dei salari e delle condizioni di lavoro
In crescita congiunturale il valore degli scambi commerciali del G20 nel primo trimestre del 2025
In crescita congiunturale il valore degli scambi commerciali del G20 nel primo trimestre del 2025
Parigi
Il commercio di servizi ha registrato un calo del -0,7% delle esportazioni e un aumento del +1,0% delle importazioni
Ad aprile i traffici delle merci nei porti di Barcellona e Algeciras sono aumentati. Calo a Valencia
Algeciras/Barcellona/Madrid/Valencia
Nel primo quadrimestre del 2025 i porti spagnoli hanno movimentato 182,0 milioni di tonnellate (-1,9%)
Firmata l'ipotesi di rinnovo del Ccnl attività ferroviarie e del contratto aziendale di FS Italiane
Roma
Riconosciuti incrementi salariali per un importo mensile medio a regime di 230 euro
La Commissione Europea ha pubblicato il “The EU Blue Economy Report 2025”
Bruxelles
Nel 2022 l'economia blu ha dato lavoro direttamente a 4,82 milioni di persone generando quasi 890 miliardi di euro di ricavi
Nel 2024 il numero di spedizioni di trasporto combinato in Europa è cresciuto del +5,2%
Bruxelles
Le performance in tonnellate-km sono aumentate del +8,4%
Nel primo trimestre il traffico delle merci nel porto di Napoli è cresciuto del +4,3%, mentre a Salerno è calato del -3,4%
Nel primo trimestre il traffico delle merci nel porto di Napoli è cresciuto del +4,3%, mentre a Salerno è calato del -3,4%
Napoli
Calo del -12,1% dei crocieristi nel capoluogo campano
Fallito il varo di un cacciatorpediniere in Corea del Nord
Pyongyang
L'incidente alla presenza del dittatore Kim Jong-un
La FMC indaga per appurare se attraverso lo Stato di bandiera delle navi si danneggia il commercio estero degli USA
Washington
Periodo iniziale di 90 giorni per l'invio di commenti pubblici
In attesa di risposte dalla giustizia, Hapag-Lloyd sollecita il governo italiano a riattivare la concessione al Genoa Port Terminal
Genova
Non possiamo portare avanti i piani di investimento - denuncia la compagnia - se la concessione viene improvvisamente considerata in scadenza a fine giugno
António Guterres: senza sicurezza marittima non può esserci sicurezza globale
New York
Travlos (Union of Greek Shipowners): se il sistema marittimo globale si ferma, l'economia mondiale crollerà in soli 90 giorni
Stonepeak (Textainer) ha stretto un accordo per comprare la Seaco
Hamilton
Concentrazione del valore di 1,75 miliardi di dollari nel mercato del noleggio dei container
SBB CFF FFS Cargo riorganizza l'attività di trasporto combinato con la cancellazione di servizi non redditizi e con esuberi
Berna
L'obiettivo è di ridurre i costi di 60 milioni di franchi all'anno entro il 2033
Nel primo trimestre del 2025 i ricavi del gruppo crocieristico Viking sono aumentati del +24,9%
Nel primo trimestre del 2025 i ricavi del gruppo crocieristico Viking sono aumentati del +24,9%
Los Angeles
Il periodo è stato archiviato con una perdita netta di -105,4 milioni di dollari
Le misure del governo per l'autotrasporto? Buone per Unatras/FAI-Conftrasporto. Pessime per Trasportounito
Roma
Uggè: ascoltate le istanze del settore. Longo: totalmente ignorate le richieste
Franchini (Ruote Libere): le misure del governo per l'autotrasporto lasciano immutati i problemi della categoria
Modena
Si finisce addirittura - denuncia - per peggiorare il quadro
Nei primi tre mesi del 2025 il traffico dei container nei terminal portuali di Eurokai è cresciuto del +11,0%
Amburgo
In Germania l'aumento è stato del +16,5%, in Italia del +4,0% e negli altri terminal esteri del +2,8%
Le aziende della logistica dell'automotive accusano un crollo dei volumi movimentati
Bruxelles
Göbel: dobbiamo urgentemente ricostruire la fiducia nel settore
Assai positive le performance trimestrali dell'israeliana ZIM
Assai positive le performance trimestrali dell'israeliana ZIM
Haifa
Nei primi tre mesi del 2025 i ricavi sono cresciuti del +28,5%. Le navi hanno trasportato 944mila container (+11,6%)
MSC Crociere ordina altre due navi da crociera di classe “World” a Chantiers de l'Atlantique
Parigi
Saranno prese in consegna nel 2029 e 2030
WSC, la decisione degli USA di tassare tutte le car carrier estere è sbagliata
Washington
L'associazione chiede all'USTR di avviare una consultazione pubblica
CMA CGM ha chiuso il primo trimestre 2025 con un utile netto di 1,12 miliardi di dollari (+42,8%)
Marsiglia
Ricavi in crescita del +12,1%
ECSA e SEA Europe spiegano come garantire e accrescere la competitività dell'industria marittima dell'UE
Stettino/Bruxelles
Nei primi tre mesi del 2025 il traffico delle merci nei porti di Genova e Savona-Vado è cresciuto del +1,4%
Nei primi tre mesi del 2025 il traffico delle merci nei porti di Genova e Savona-Vado è cresciuto del +1,4%
Genova
Nel settore dei container, deciso rialzo dei trasbordi (+107,3%) e lieve calo dell'import-export (-0,7%)
I porti di Brema e di Amburgo archiviano il primo trimestre con una crescita del +3% del traffico
I porti di Brema e di Amburgo archiviano il primo trimestre con una crescita del +3% del traffico
Brema/Amburgo
La società terminalista HHLA registra ricavi trimestrali record
Traffico mensile dei container record nei porti turchi
Ankara
A maggio sono stati movimentati quasi 1,4 milioni di teu (+17,6%)
Sergio Landolfi è stato eletto presidente dell'Associazione Doganalisti del Porto della Spezia
La Spezia
Rinnovato il consiglio direttivo
Ad ottobre a Salerno l'élite dell'industria dei traghetti parteciperà alla conferenza di Interferry
Victoria
Evento dal titolo “Connections”
Uniport avvia un'iniziativa a favore della ricerca sulla SLA
Roma
Raccolta fondi a favore del Centro Clinico NeMO Fondazione Serena Onlus
Il Propeller Club di Genova ha analizzato rischi e opportunità dell'uso dell'AI nei settori marittimo e assicurativo
Genova
Evidenziata l'importanza della formazione nell'impiego della tecnologia
Chantiers de l'Atlantique consegna lo yacht da crociera di lusso Luminara a The Ritz-Carlton Yacht Collection
Saint-Nazaire
La nave debutterà in Alaska
Il trasporto marittimo, con fornitori e appaltatori navali, è il cardine degli scambi commerciali dell'Italia
Porto Cervo
Congresso annuale dell'ANPAN in Sardegna
Uiltrasporti, rischio caos nei porti italiani per i ritardi nella nomina dei presidenti delle AdSP
Roma
Se si proseguirà a distribuire incarichi senza tenere conto delle competenze dei futuri presidenti - avverte il sindacato - saremo costretti alla mobilitazione
Giampieri (Assoporti): il procedimento di nomina dei presidenti delle AdSP trovi rapida soluzione
Roma
Audizione alla Camera dei deputati
MAN Energy Solutions cambia nome diventando Everllence
Augusta
Marchio nato dalla fusione dei termini inglesi ever ed excellence
Il ministero dell'Interno e Fincantieri sottoscrivono il nuovo protocollo di legalità
Roma
Vard consegna due navi CSOV dotate di cyber notation
Trieste
Presentano tutti i requisiti obbligatori in termini di cybersecurity
In Veneto verrà realizzata una tratta sperimentale del sistema di trasporto ultra veloce Hyper Transfer
Monaco di Baviera
Capsule con tecnologia a levitazione magnetica potranno trasportare 12 tonnellate di merci containerizzate o 38 passeggeri
SBB sollecita UFT ed ERA ad adottare misure per evitare incidenti ferroviari causati dai ceppi dei freni
Berna
La riapertura completa della galleria di base del San Gottardo è avvenuta dopo oltre un anno dal deragliamento di un treno
Nel primo quadrimestre del 2025 il traffico dei container nel porto di Augusta è cresciuto del +21,6%
Augusta
Di Sarcina: raccogliamo già i primi frutti dello spostamento dei contenitori da Catania
I porti italiani partecipano a Monaco all'ultima edizione di Transport Logistic
Monaco di Baviera
Inaugurato il Padiglione Italia
Un miliardo di euro per ripristinare le infrastrutture portuali dell'Ucraina danneggiate dagli attacchi russi
Odessa
Ingresso di 100 nuovi soci speciali nella compagnia portuale CULMV di Genova
Genova
Primo ingresso di 45 unità dal prossimo mese
Musolino è stato confermato all'unanimità presidente di MEDports
Tangeri
L'associazione raggruppa 33 autorità portuali del bacino del Mediterraneo
Nel 2024 la genovese Ente Bacini ha registrato ricavi record
Genova
Lo scorso anno nei cinque bacini di carenaggio gestiti sono state immesse 58 navi
PROSSIME PARTENZE
Visual Sailing List
Porto di partenza
Porto di destinazione:
- per ordine alfabetico
- per nazione
- per zona geografica
ALIS ha sottoscritto un protocollo d'intesa con la Rete delle Scuole Italiane della Logistica
Roma
L'obiettivo è di rafforzare il legame tra mondo della scuola e mondo del lavoro
Ogni euro investito nella Guardia Costiera genera un valore di 1,53 euro per l'economia nazionale
Roma
Presentato a Roma il rapporto economico sul Corpo
La logistica europea dell'automotive deve guardare al mondo
Bruxelles
Göbel (ECG): le sfide del nostro settore sono globali, e altrettanto devono essere le nostre risposte
Ad aprile il traffico delle merci nei porti di Genova e Savona-Vado è diminuito del -8,7%
Genova
Volumi stabili nel primo scalo, mentre nel secondo è stata registrata una flessione del -27,7%
Natilus valuta con Kuehne+Nagel l'impiego dei propri aerei ad ala mista nel trasporto cargo
Schindellegi
Sono progettati per ottenere una riduzione del 30% del consumo di fuel e un aumento del 40% della capacità di carico
Aggiudicata la gara per il potenziamento del Tuscan Port Community System
Livorno
Investimento di oltre 500mila euro per l'attività di sviluppo applicativo della durata di un anno
Convegno sull'impatto dell'intelligenza artificiale e dell'automazione sulla sicurezza e sul lavoro nei porti
Roma
Organizzato dalla Filt Cgil, si terrà giovedì e venerdì a Livorno
Fincantieri sigla un memorandum of understanding con Qatar Navigation
Trieste
Cooperazione in settori come i servizi marittimi, la gestione di progetti e l'integrazione tecnologica
Porto del Pireo, rimesso in attività il bacino di carenaggio galleggiante Piraeus II
Il Pireo
Ha una capacità di sollevamento di 4mila tonnellate
La Polonia finanzia l'ampliamento del terminal intermodale Euroterminal Slawków
Slawków
Da 285mila container teu all'anno, la capacità salirà a 530mila teu
Accordo CMA CGM - Saigon Newport Corporation per un nuovo container terminal ad Haiphong
Marsiglia
Diventerà operativo nel 2028 e avrà una capacità di 1,9 milioni di teu
Genova Industrie Navali acquisisce una partecipazione in Lagomarsino Anielli
Genova
Contestuale cessione della società Pitturazioni Navali Industriali
L'estone AS Tallink noleggia il cruise ferry Romantika all'algerina Madar Maritime Company
Tallinn
La compagnia di Algeri è stata fondata lo scorso anno
ANSI, bene le misure per la logistica del decreto Infrastrutture
Roma
D'Angelo: non mancano spinta innovativa, visione a lungo termine e attenzione a transizione e sostenibilità
Progetto per la realizzazione di una Comunità Energetica Rinnovabile del porto della Spezia
La Spezia
Nuova esercitazione anti-pirateria nel Golfo di Guinea
Roma
Ha coinvolto l'unità navale “Comandante Bettica” e il mercantile “Grande Angola”
Kuehne+Nagel comprerà la società spagnola di autotrasporto TDN
Schindellegi/Madrid
Ha 600 dipendenti e una flotta di oltre 700 veicoli
In calo i ricavi e gli utili trimestrali di MPC Container Ships
Oslo
Baack: il mercato dei container continua a mostrare resilienza
Accordo tra Fincantieri e SRSA per lo sviluppo marittimo e costiero nel Mar Rosso
Trieste
Inaugurata la sede di Fincantieri Arabia for Naval Services a Riad
Via libera alla cessione del 56% della Wilson Sons alla Shipping Agencies Services (gruppo MSC)
Londra
La transazione sarà completata all'inizio del prossimo mese
Avvio delle opere di rimozione dei relitti di 38 imbarcazioni nel porto di Catania
Catania
Intervento del valore oltre due milioni di euro
Si infiamma ad Ancona la questione della destinazione d'uso del Molo Clementino
Ancona
GNV ha ottenuto la certificazione ISO 14001
Genova
È stata rilasciata da LRQA - Lloyd's Register Quality Assurance
ABB ha stretto un accordo per comprare la francese BrightLoop
Zurigo
L'obiettivo dell'acquisizione è di accelerare la strategia di elettrificazione nei settori della mobilità industriale e della propulsione navale
Definiti i criteri di adeguamento agli indici inflattivi dei canoni delle concessioni portuali
Roma
MBS Logistics compra la casa di spedizioni elvetica Gerhard Wegmüller
Zurigo
La società ha sede a Zurigo
Venduto per 3,6 milioni di dollari il traghetto Kriti I destinato alla demolizione
Atene
Sarà smantellato da un cantiere autorizzato dall'UE
Ad aprile il traffico dei container nel porto di Los Angeles è aumentato del +9,4%
Los Angeles/New York
Nei primi tre mesi del 2025 il porto di New York ha movimentato 2,2 milioni di contenitori (+10,0%)
Il Consiglio dei ministri ha approvato il decreto-legge Infrastrutture
Rixi: provvedimento importante per l'autotrasporto
Nel primo trimestre i ricavi di Global Ship Lease sono aumentati del +6,4%
Atene
Utile netto di 123,4 milioni di dollari (+34,3%)
Filt, Fit e Uilt sollecitano un urgente superamento della fase commissariale per l'AdSP del Mar Tirreno Centrale
Napoli
Federlogistica, necessario un piano proattivo per rafforzare la cybersecurity di porti e logistica
Genova
Sollecitata la creazione di un fondo nazionale
Accordo Mercitalia Logistics - Logtainer
Roma
L'obiettivo è lo sviluppo di servizi di trasporto intermodale marittimo in Italia e in Europa
DP World gestirà un terminal multipurpose nel porto siriano di Tartous
Damasco
Previsto un investimento di 800 milioni di dollari
Il porto di Long Beach segna un nuovo record di traffico dei container per il mese di aprile
Long Beach/Hong Kong
Lo scalo portuale di Hong Kong ha movimentato 1,2 milioni di contenitori (+6,0%)
RINA chiude il 2024 con ricavi nuovamente ad un livello record
Genova
Nel primo trimestre il volume d'affari è cresciuto del +12% e i nuovi ordini del +16%
Il 23 maggio si terrà la quarta edizione del convegno nazionale “Interporti al centro”
Roma
Organizzato dalla UIR, è in programma presso l'Interporto Rivers di Venezia
Nel Regno Unito fusione tra la società di consegne espresso Evri e la divisione per l'e-commerce di DHL
Londra
PORTI
Porti italiani:
Ancona Genova Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Livorno Taranto
Cagliari Napoli Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venezia
Interporti italiani: elenco Porti del mondo: mappa
BANCA DATI
ArmatoriRiparatori e costruttori navali
SpedizionieriProvveditori e appaltatori navali
Agenzie marittimeAutotrasportatori
MEETINGS
Convegno sull'impatto dell'intelligenza artificiale e dell'automazione sulla sicurezza e sul lavoro nei porti
Roma
Organizzato dalla Filt Cgil, si terrà giovedì e venerdì a Livorno
Il 23 maggio si terrà la quarta edizione del convegno nazionale “Interporti al centro”
Roma
Organizzato dalla UIR, è in programma presso l'Interporto Rivers di Venezia
››› Archivio
RASSEGNA STAMPA
US has its eye on Greek ports
(Kathimerini)
Proposed 30% increase for port tariffs to be in phases, says Loke
(Free Malaysia Today)
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FORUM dello Shipping
e della Logistica
Relazione del presidente Vittorio Parmigiani
Porto Cervo, 30 maggio 2025
››› Archivio
In arrivo altri 20 trattori per la Hannibal del gruppo Contship
La Spezia
Saranno presi in consegna tra la fine di quest'anno e i primi mesi del 2026
Ad aprile il porto di Singapore ha movimentato oltre 3,6 milioni di container (+7,1%)
Singapore
In termini di peso il traffico containerizzato è diminuito del -2,5%
Assagenti suggerisce le priorità che dovranno essere affrontate dal prossimo presidente del porto di Genova
Genova
Stabili i ricavi trimestrali di Danaos Corporation
Atene
Utile netto in calo del -23,5%
Stabile il traffico delle merci nei porti del Montenegro nel primo trimestre
Podgorica
Crescita del +73,9% dei volumi da e per l'Italia
Prysmian ha inaugurato la nuova nave posacavi Prysmian Monna Lisa
Milano
Ampliato lo stabilimento finlandese che produce cavi sottomarini ad alta tensione
Inaugurato il secondo container terminal del porto camerunese di Kribi
Yaoundé
Ha una banchina di 715 metri lineari e una profondità del fondale di -16 metri
Eurogate Intermodal ha comprato la società di autotrasporto Deisser
Amburgo/Stoccarda
L'azienda di Stoccarda è specializzata nel segmento dei container
Annunciato uno sconto sulla tassa per il transito delle grandi portacontainer nel canale di Suez
Ismailia
Riduzione del 15% per le navi di almeno 130mila tonnellate SCNT
La Zona Logistica Semplificata Porto e retroporto della Spezia è pronta per esser resa operativa
Genova/La Spezia
Lo ha reso noto il consigliere regionale Piana
Porto di Genova, il TAR per il Lazio ha annullato la concentrazione Ignazio Messina-Terminal San Giorgio
Roma
Accolto il ricorso di Grimaldi Euromed
Fincantieri chiude il primo trimestre con un valore record dei nuovi ordini
Trieste
Forte crescita dei ricavi e dell'EBITDA
Fermerci, le altre Regioni seguano l'esempio dell'Abruzzo introducendo il ferrobonus regionale
Roma
Celebrata la posa del primo pilastro del parco logistico in costruzione a Tortona
Tortona
Il completamento del progetto è previsto per maggio 2026
La Zona Franca Doganale interclusa a Genova come opportunità per mitigare l'impatto dei dazi
Genova
Lo evidenzia Spediporto
Ad aprile sono diminuiti i ricavi delle taiwanesi Evergreen e Yang Ming
Keelung/Taipei
In crescita il volume d'affari della connazionale Wan Hai Lines
Nei primi tre mesi del 2025 le portacontainer della RCL hanno trasportato 658mila teu (+8,9%)
Bangkok
Ricavi in crescita del +37,6%
Avviato il percorso di preparazione del Piano Regolatore Portuale di Ancona
Ancona
Partita la verifica preliminare della Valutazione Ambientale Strategica
d'Amico International Shipping registra ricavi e utili trimestrali in calo
Lussemburgo
Balestra di Mottola: non prevediamo alcun impatto per noi da eventuali tariffe portuali applicate negli USA per le navi costruite in Cina
Verso l'ok finale alla nomina di Francesco Benevolo alla presidenza del porto di Ravenna
Roma
Il MIT ha trasmesso la proposta alla Commissione Trasporti della Camera
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genova - ITALIA
tel.: 010.2462122, fax: 010.2516768, e-mail
Partita iva: 03532950106
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