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24 aprile 2025 - Anno XXIX
Quotidiano indipendente di economia e politica dei trasporti
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Il costo del combustibile frena la crescita delle compagnie aeree mondiali
La IATA prevede nei prossimi anni un incremento del 5% del traffico passeggeri e del 5,5% di quello merci
6 giugno 2000
Le compagnie di navigazione aerea mondiali hanno registrato lo scorso anno un calo dei profitti pari a 1,2 miliardi di dollari. Il dato è stato reso noto nel corso dell'assemblea annuale della IATA (International Air Transport Association), che si è aperta ieri a Sydney. Il direttore generale della IATA, Pierre Jeanniot, ha spiegato che «nello scorso anno, la pressione congiunta dell'incremento del costo del combustibile e l'erosione dei redditi ha notevolmente spremuto le compagnie aeree». Nel suo intervento, che riportiamo di seguito, Jeanniot ha rilevato che i profitti complessivi dei vettori aerei membri della IATA nel 1998 e nel 1999 sono stati di soli 5 miliardi di dollari, l'1,7% del risultato operativo. Complessivamente le entrate delle compagnie della IATA relative ai voli internazionali sono state lo scorso anno di 146,3 miliardi di dollari, con un incremnto di 3,6 miliardi di dollari rispetto all'anno precedente. I costi sono però cresciuti nel raffronto tra i due anni di 4,3 miliardi di dollari, raggiungendo un totale di 140,9 miliardi di dollari nel 1999. La differenza fra il reddito operativo e le spese, che nel 1998 era di 6,3 miliardi di dollari, è calato nel 1999 a 5,4 miliardi di dollari.

Lo scorso anno le compagnie che fanno parte della IATA hanno trasportato complessivamente 1,6 miliardi di passeggeri. Le previsioni indicano per i prossimi quattro anni un incremento medio del 5% di questo volume di traffico. Jeanniot ha indicato in oltre 2,3 miliardi l'anno il numero di viaggi/passeggero sulle rotte di linea che potrà essere raggiunto entro il 2010. Il settore merci dovrebbe invece registrare un tasso di crescita del 5,5% fino al 2003.
L'industria del trasporto aereo - ha detto Jeanniot - è il motore principale del turismo, contribuisce con oltre 3,5 trilioni di dollari all'economia mondiale e genera l'8% di tutti i posti di lavoro.

Parlando dei problemi che si frappongono alla regolare crescita del settore aereo, Jeanniot ha inoltre accusato i governi europei di non voler allentare la loro stretta sul controllo del traffico aereo, creando quella che il direttore generale della IATA ha definito una «confusione medioevale».
"STATE OF THE INDUSTRY"

ADDRESS TO 56th IATA AGM
Sydney, Monday 5 June 2000
Pierre J. Jeanniot, Director General



It has been more than a quarter of a century since IATA held its Annual General Meeting "down under" and that's a long time. To make sure that from the very start of this meeting we should all have the right perspective, I thought you should be reminded how Australian maps look at the world.

Our view of things depends very much on where we happen to be and - as people here will be rather keen to remind us - we are not "down under" but "up top"!


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A warm welcome all of you - our Members, Industry partners, guests, the media and, in our customary fashion, let me extend a warm welcome to this AGM to all those airlines who have joined IATA since Rio last year.


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Rather than take the time here to provide you with a full picture of the many activities we accomplished last year, I would recommend that you read this year's IATA annual report. To facilitate digestion, it comes in the four-page multilingual snack version which you can also find in our regular flagship publication "Airlines International." It also comes in the regular fifty-page English language Banquet version (and I do mean English language not English cuisine).

Both versions are quite nutritious depending on the size of your appetite and so are the reports of the four Standing Committees, which I now formally table, as well as the reports of the various task forces and other ad-hoc committees.

Once again, everyone has made an excellent contribution and on your behalf and mine I want to extend our gratitude.


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The Annual Report will show that our industry, on its international scheduled services at least, has achieved net profitability for a sixth successive year. This is very welcome news and we hope it has now become a habit! Looking at our past financial performance, I would make just a couple of observations:
  • As you can see, the "fat" years are not very fat and the preceding "lean" years were very lean!
  • In fact looking at the last two years, collectively, the net profit should be about three times higher if we are to attract new investment and continue to invest in the latest fuel efficient, environmentally friendly technology.
  • During the past year, the twin pressures of fuel cost increases and yield erosion have squeezed airlines rather hard. The best way to illustrate that is to look at the trend of the two load factors - the actual and the break-even - both of them climbing and the gap between them narrowing.
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We met in this region 25 years ago and 25 years before that our AGM was held on the other side of this famous Pacific Rim, in San Francisco.

At the start of this new Millennium it may be interesting to glance back to those embryonic days of aviation in 1950 to see what successes we were having and what a strange set of concerns and issues would await us.

At the IATA AGM held in San Francisco in 1950 we heard that uniform operating methods and procedures had been achieved to the point where a Dutch pilot flying a US built aircraft regarded a landing at Calcutta as no more difficult than a landing at Amsterdam. One would hope that this is still true everywhere today.

The 1950 AGM was also told that anyone buying a standard IATA ticket could now pay for it using the universal air travel card, recently introduced. Another great innovation we did not choose to capitalise on!

That year the airlines stated that their main objective was to reduce the price of the airline product while continuing to improve our safety, our reliability and our customer appeal. The passage of 50 years has done nothing to change that objective!

Our predecessors in San Francisco were warned that price reductions must be preceded by a reduction in costs because an industry as large as ours must ultimately be financially self-supporting. And as we know, it took another 40 years for the goal of financial self-support to become a reality for most airlines.

One more thing from San Francisco in 1950, the Director General delivered an address that took approximately two hours. As you will undoubtedly read the Annual Report, I can get away with a lot less!


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Over the years our industry successfully faced many challenges. In Rio last year, we suggested that we now needed to deal with five "Millennium Challenges." These were globalisation versus local identity, financial shocks or volatility, the environment, connectivity and the changing role of governments. These challenges are more than ever relevant.


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Since Rio, the question of "globalisation versus local identity" was clearly demonstrated at the WTO "Battle of Seattle" and at the Davos World Economic Forum, where very diverse groups of people got together to voice their concerns. Amusingly enough, these very diverse groups were able to coordinate their actions via the Internet - a symbol of the very globalisation they decry!

As an airline industry our objective must be to take maximum advantage of the benefits of globalisation while minimising its inconvenience. Among the world airlines there is a wide consensus that the WTO approach is simply not appropriate - it is too much a case of "one size fits all."

We have a major session on aviation regulation this afternoon, so let me make just a few points now:
  • The answer to the challenge of globalisation, in the context of aviation, is to encourage flexible and increasingly liberalised developments by like-minded groups of nations and airlines.
  • In my view, a major step to increase liberalisation would be for governments to further relax their rules on foreign ownership, leading to potential cross-border mergers. But will governments display the courage required to allow those to take place?
  • Finally, as events continue to demonstrate that certain alliances will remain fragile we are reminded that the ultimate airline alliance - IATA - is still here as it was in San Francisco 50 years ago.
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Financial shocks are not going to go away as we venture further into a new century. It is only the source and nature of such shocks that will vary over time.

Three years ago we saw a "domino effect" of economic instability spreading across Asian markets. Before that there was the Mexican debt question. After Asia, the problem of the Brazilian currency. Last year, our industry suffered a mini-shock generated by the close to 200 percent rise in the price of oil but hopefully the last OPEC agreement has brought oil prices back to a more reasonable level.

And very recently we have experienced the excessive volatility of hi-tech and particularly e-stocks which at times have defied all the conventional wisdom about price/earnings ratios. The complexity of the current situation suggests that today no-one truly understands the economy!

The fact remains that leisure travel having become the dominant component of the world air travel market some time ago, our industry is now highly dependent on the available discretionary income. Thus any financial shock will significantly affect the size, origin and profitability of that market.

You will not be surprised if I remind you that part of the answer to this challenge consists of restraint in adding capacity. Over the next 20 years our total fleet requirements could amount to some 16,000 aircraft. An improved match of aircraft entering service with traffic demand growth would do wonders for our profitability!


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Despite the fine and often repeated record of our industry the environment will continue to present an important challenge - but we are coming to terms with it! The recent focus of attention has been aircraft noise, specifically:
  • The need for a global cost-effective approach through ICAO to the coming new "chapter 4" noise standard.
  • With the assurance that any future noise rules will co-exist with any new emissions rules.
  • We must protect fleet values in a predictable framework for fleet planning with performance-based noise standards rather than design-based.
  • A world consensus will need imaginative and flexible solutions.


An ICAO CAEP/5 working group has been studying "market based options" for reducing emissions. The four options are taxes, charges, voluntary agreements and emissions trading. We are proposing voluntary agreement but are firmly opposed to any new taxes.

To counteract mis-information about our industry we have developed an "advocacy paper" on airlines and the environment that is available for you to use.

As far as fuel is concerned, as I have been saying for the past year, Europe must have the courage to move on ATC which at the moment causes us to waste 6-12 percent of our fuel efficiency with a resulting negative environmental impact. I hardly need to remind you that we also need to exploit the full fuel-saving benefits of CNS/ATM elsewhere in the world.

We have also conducted an environment campaign test which indicates that the travelling public is reasonably well-informed about the benefits of air travel and its actual environmental impact. Our task is to ensure that we win the "hearts & minds" of our publics.



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Interconnectability - connectivity is here fuelling more than ever the E-commerce fever which at this time dominates our strategic thinking somewhat excessively.

Don't get me wrong, I am not saying that this is not a very promising field if sensibly applied but it will not change our fundamentals - and there are some pitfalls!

The growth of this phenomenon is everywhere and it is bringing together what, on the face of it, might seem strange sets of partners. Who would have expected Members of rival alliances to get together in a "web portal initiative" for example?

Hopefully, we have learnt some lessons from our CRS experience. For we would not want to say, a few years from now, it's déja vu all over again!

IATA is also very much involved in E-commerce to set standards and has proposed the development of an international E-ticket interchange facility as well as promoting an industry B-2-B project with various financial and system partners. Such an industry wide approach would be operated as an industry cooperative - not unlike the Clearing House.

We are also very much aware that E-commerce is at the root of the revolution in the airline distribution system, causing changes and much dismay among the agent community. As we will learn tomorrow, there is an urgent and now a formally recognised need to re-establish much closer working relationships with agents.

Where will all the E-commerce activity lead? Time/Warner and America Online have merged to form a total distribution company. One provides the content and the other the means of distribution.

Can we look forward to the first formal merger between an internet service provider and an airline? On the basis that "you've sampled the virtual, now experience the reality?" I look forward to a lively debate on all this in our session tomorrow morning!


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We were reminded last year in Rio that the state does not need to own the "commanding heights" of its economy, and thus governments everywhere are reassessing their need for ownership and management of the aviation industry.

As increased liberalisation proceeds, there are a number of principles which should serve as guidelines for the market evolution and for the development of any future specific regulation. We will be discussing these later on today. But let me say now that every country or trading bloc needs to define for itself just what it wants and expects from civil aviation. It needs a vision - .to boldly go where this industry has not been before! But the lack of coherent vision in many parts of the world is resulting in deficient and inefficient aviation infrastructure.

Governments and aviation infrastructure providers must recognise the fact that over the foreseeable period demand for aviation products & services will continue to double every 10-14 years. That's what people - airline consumers - seem to want.

Our main efforts in the past year of necessity have been applied to sorting out European ATC which is a medieval mess!

We have forcefully stated the way forward for Europe's ATC which requires a pan-European planning process but also to put ATC provision on a liberalised, independent footing. With ATC in Europe still in the hands of governments, our industry cannot fully respond to the market forces - it is infrastructure driven. This is re-regulation through the back door!

The US ATC system also has its well-known problems. The solution, as in Europe, involves the separation of service provision and regulation as well as self-financing.

CAN/ATM still lacks a clear global implementation plan, which means that avionics planning for our fleet remains a challenge.

On the airport side, I must mention the manner in which airport privatisation has unfolded in some Latin-American countries. This has been simply disastrous. To provide proper safeguards for future liberalisation we have suggested a set of guidelines, now called the "Santiago Declaration."

And with the resumption of growth in Asia we have the potential of renewed capacity constraint on certain routes and airports such as Narita (Japan).


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Every effort that IATA makes, for example:
  • To keep the multilateral interline system fully open for use.
  • To ensure that the industry achieved a totally glitch-free "Y2K" transition.
  • To ensure the retention of vital radio spectrum at the ITU.
  • In bringing together the necessary coalition partners to streamline and speed up the flow of passengers through airports - our SPT project.
  • To rejuvenate and re-launch our safety efforts.


All these are illustrations of our many activities and show that we are just as concerned with safety, reliability, quality of service and price as our predecessors were in San Francisco for that embryonic industry 50 years ago.


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I will cite just two of these activities, first safety:

As you know, IATA's prime strategic objective is aimed at halving the accident rate by 2004, compared to the base year 1995. Towards this, we developed a seven-point programme based around technology enhancements, an increased human factors focus, improved information analyses and infrastructure improvements.

The trend line of loss-rate offers some encouragement for our objective but there is some way still to go. Every new generation of aircraft is safer as you will see from the next chart.

A major initiative introduced this year was the application of operational quality standards (OQS) for new member entrance qualification. Jürgen Weber is going to report on our first experience of OQS right after coffee.



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For the second example of our many activities, let me "show-case" SPT - Simplifying Passenger Travel - because it is typical of our many problems requiring a total industry approach! Anyone who questions the need for this should read Art Buchwald on the subject. Here is what he said:

"I am an expert on waiting in line at counters. It is the most interesting part of flying and it gets really exciting when they can't find your name in the computer. The clerks enjoy this because the search is on. What makes it dangerous is that people behind you want to kill you."

At the heart of the SPT initiative is the vision that a future system in which passenger air travel can be simplified and streamlined, using emerging technologies to compress current multiple procedures into a single "one-stop" process.

Since our AGM last year, the SPT program has taken a significant step forward with the creation of a self-funding Interest Group incorporating technology suppliers and system integrators with airlines, airports and control authorities, to work on practical implementation steps. The Group's mission is to promote, test and develop the SPT concept. It already has 18 members and more airlines and airports, in particular, are encouraged to join.


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Mr. President, our customers keep coming back for more and we think that 1.6 billion air trips taken last year is a good indication that this industry is growth oriented and that we must be doing something right! But with the high volumes that we handle it would not be totally unrealistic for us to have dropped a few balls.

Unfortunately, this could give some authorities an excuse to intervene. There are still, within various governments, regulators looking for things to regulate!

We must pay attention to these signs. I have often said, "an industry which does not regulate itself often deserves to be regulated."

With this in mind we will be proposing to you today a new "global customer service framework." This is a set of guidelines which should be of some help in clearing up the confusion and in setting up your own voluntary "customer rights."

Let me emphasise that there is a real danger of de facto re-regulation by the back door from at least three directions that I have discussed today:
  • Shortcomings in aviation infrastructure which amount to de facto rationing of capacity.
  • Increasing restrictions on aircraft use in the name of environmental protection.
  • The notion those governments need to legislate on extended consumer "bills of rights" rather than allowing the free market to operate.


Clearly, we have yet to get the message across to certain governments and various opinion makers that air transport is a major success story - not only in terms of service delivered and dreams fulfilled but also in terms of jobs created and wealth generated.

We have the potential to offer so much more to the world economy with relatively modest marginal demands on capital and other resources. A brief look at the history and of our potential should prove convincing:
  • The world scheduled air transport industry has grown from an estimated 9 million passenger journeys in 1945 to about 1.6 billion in 1999.
  • Today, around 40 percent of the world's manufactured exports, by value, are transported by air.
  • The average consumer of scheduled airline products is paying 70 percent less in real terms than he or she was paying 20 years ago.


In 1998 the industry provided at least:
  • 28 million jobs for the world's workforce
  • USD 1,360 billion in gross annual output.


Although we have achieved some degree of maturity, international air transport is still today one of the fastest growing sectors of the world economy.
  • Passenger and freight traffic are expected to increase at an average annual rate of around 5 percent between 1999 and 2010, significantly greater than the growth of global GDP.
  • By 2010, the number of passenger journeys by air could exceed 2.3 billion each year.


In an increasingly global society, the economic and social contribution of this industry to the world is highly significant and continues to grow:
  • International aviation is the prime engine of travel and tourism which presently contributes more than USD 3,500 billion to the world economy, or nearly 12 percent of the total.
  • More than 192 million jobs are generated - 8 percent of the world total.
  • Capital investment for travel and tourism is at present USD 733 billion a year - this represents more than 11 percent of the world total.


That's a proud record and an enormous potential. The critical question is can the potential be realised? Certainly this will not be easy, as the Red Queen in "Alice in Wonderland" observed!


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The potential can be realised if governments can be persuaded to share our enthusiasm and:
  • Recognise that infrastructure needs also to become "market responsive" but of course with the necessary oversight.
  • That in providing an environment for airlines to grow and be profitable the returns to their national economy can be highly significant.


At Davos last January at the World Economic Forum, we were instrumental in proposing and getting endorsed a declaration on travel and tourism that encompasses the notion of global prosperity through sustainable development. In essence, this declaration says:
  • The people of the world have a right to travel by air and to see the world.
  • Governments have a responsibility to provide the right infrastructure at a reasonable cost.
  • Airlines have a responsibility to operate in an environmentally sustainable manner.
  • Travellers have a responsibility to respect countries' cultures, traditions and antiquities.


As you will be aware, Davos is a unique forum. Heads of Governments go there to talk and to listen. If we can establish a strong presence for aviation as the driver of travel and tourism, at Davos, we will have done this industry a valuable service.

Mr. President, our industry has a great future but all the actors- governments, infrastructure providers and airlines need to share the same vision. The formula for success remains largely unchanged. All that is needed is a sound dose of common sense, of entrepreneurial spirit, some imagination and the will to succeed!

Ladies and Gentlemen,
Thank You very much.

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Commessa da 1,3 miliardi di dollari del gruppo partenopeo Grimaldi per la costruzione di nove navi ro-pax
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Rixi dice a Rixi di spicciarsi e, finalmente, varare la riforma della governance portuale
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Livorno
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Valencia
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Napoli
SOS LOGistica acquisirà la qualifica di Ente del Terzo Settore
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Chiasso
Sinora l'altro terminal era quello di Busto Arsizio
PSA SECH ha operato il primo treno da 400 metri al Parco Ferroviario Rugna
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Capacità sino a 20 coppie di treni al giorno
Approvato all'unanimità il rendiconto di esercizio 2024 dell'AdSP della Liguria Orientale
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Aerei statunitensi hanno attaccato il porto yemenita di Ras Isa
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Genova
Rinnovato anche il consiglio direttivo dell'associazione degli spedizionieri genovesi per il triennio 2025-2028
Studio per il monitoraggio del traffico veicolare nei porti di Venezia e Chioggia
Milano
Commessa aggiudicata a Circle e Arelogik
In Italia il settore del trasporto ferroviario delle merci è in profonda sofferenza
Ginevra
Fermerci invita a rendere strutturali e aumentare gli incentivi al traffico e a rifinanziare l'incentivo per l'acquisto di locomotive e carri
Rapporto del Global Maritime Forum sull'ottimizzazione degli scali delle navi per ridurre le emissioni
Copenaghen
Proposti gli approcci dell'arrivo virtuale e l'arrivo just-in-time
Nel primo trimestre di quest'anno il traffico dei container nel porto di Gioia Tauro è cresciuto del +15,5%
Gioia Tauro
Avviata la costruzione della “casa del portuale”
GNV ha preso in consegna in Cina la seconda di quattro nuove navi ro-pax
Genova
“GNV Orion” potrà ospitare 1.700 passeggeri e trasportare fino a 3.080 metri lineari di carico
Dopo dieci trimestri di flessione il traffico dei container nel porto di Hong Kong torna a crescere
Hong Kong
Nei primi tre mesi di quest'anno movimentati 3,39 milioni di teu (+2,1%)
Fincantieri acquisisce una quota in WSense
Roma
Consegnata alla Marina Militare italiana la nona unità FREMM “Spartaco Schergat”
Presentata la nuova edizione del Manuale pratico dei traffici marittimi
Genova
Redatto da Assagenti, compie cinquant'anni
Nel primo trimestre il traffico dei container nei porti di Long Beach e Los Angeles è aumentato del +26,6% e +5,2%
Long Beach/Los Angeles
Prossimo l'impatto dei dazi introdotti da Trump
Nei primi tre mesi del 2025 il porto di Singapore ha movimentato 10,5 milioni di container (+5,8%)
Singapore
In peso il traffico containerizzato ha registrato un calo del -1,4%
Firmato il regolamento per il bunkeraggio di GNL presso lo stabilimento Fincantieri di Genova
Genova
Definite le modalità di trasferimento del carburante da nave a nave
Gli storici marchi cantieristici Uljanik e 3.Maj verso l'estinzione
Zagabria
Lo Stato conferma l'intenzione di cedere le attività navalmeccaniche nei due siti di Pola e Fiume
Cambiaso Risso ha concluso l'acquisizione della francese Somecassur
Genova
L'azienda transalpina è specializzata nell'assicurazione di super e mega yacht
Nuovo servizio ferroviario settimanale tra il porto di Gioia Tauro e Verona
Gioia Tauro/Verona
Operato da Medlog per il trasporto di merci refrigerate
LA BERS alla ricerca di un partner strategico per lo sviluppo del porto fluviale moldavo di Giurgiulesti
Londra
Lanciata una gara internazionale
PROSSIME PARTENZE
Visual Sailing List
Porto di partenza
Porto di destinazione:
- per ordine alfabetico
- per nazione
- per zona geografica
I porti turchi hanno segnato il nuovo record di traffico delle merci relativo al primo trimestre
Ankara
Picco storico dei carichi importati dall'estero
Nel primo trimestre del 2025 il traffico delle merci nel porto di Taranto è cresciuto del +37,6%
Taranto
Aumento di 854mila tonnellate delle rinfuse solide e di 265mila tonnellate delle merci convenzionali
DEME compra la Havfram, società che installa parchi eolici offshore
Zwijndrecht/Washington
Transazione del valore di circa 900 milioni di euro
Avviati da Reggio Calabria i trasporti ferroviari dei convogli per la Metro di Roma
Roma
Commessa aggiudicata da Hitachi Rail a Mercitalia Rail
Nel 2024 i volumi movimentati da Magli Intermodal Service sono diminuiti del -2%
Rezzato
Stabile il fatturato
A marzo Yang Ming registra la prima flessione del fatturato dopo 14 mesi di crescita
Keelung/Taipei
Prosegue l'aumento dei ricavi di Evergreen e WHL
La Commissione Europea ha approvato l'acquisizione della tedesca Schenker da parte della danese DSV
Bruxelles
L'impatto sulla concorrenza nei mercati in cui le due aziende operano è ritenuto limitato
Accordo Fincantieri - Kayo per promuovere lo sviluppo dell'industria cantieristica e navale in Albania
Trieste
Possibile creazione di un polo per la costruzione e il refitting navale nella regione
Recente lieve riduzione dei costi della logistica degli autoveicoli nuovi di fabbrica
Bruxelles
Montaresi (AdSP Liguria Orientale) premiata con l'“Oscar dei Porti”
Miami
L'evento è giunto alla diciottesima edizione
Nei primi tre mesi del 2025 i container trasportati dalle navi della OOCL sono aumentati del +9,3%
Hong Kong
Ricavi in crescita del +16,8%
L'AdSP dei Mari Tirreno Meridionale e Ionio vince in appello contro la Zen Yacht
Gioia Tauro
L'azienda condannata al pagamento dei canoni arretrati
Nel porto di Livorno è stato sequestrato un ingente carico di cocaina
Livorno
Due tonnellate di droga individuate dal personale delle Dogane e della Guardia di Finanza
Navantia rinnova l'accordo con il gruppo crocieristico americano Royal Caribbean
Miami
Sinora il cantiere di Cadice ha effettuato lavori di manutenzione, riparazione e ristrutturazione su 45 navi del gruppo
Quest'anno è atteso un traffico record delle crociere nei porti italiani
Miami
Cemar ritiene che la crescita non si arresterà neanche nel 2026
Accordo HII-HHI per accelerare la produzione navale americana e sudcoreana
National Harbor
L'obiettivo è di rafforzare la base industriale navale delle due nazioni
La Panama Ports Company accusata di aver violato i termini del contratto di concessione
Panama
Il revisore generale dei conti panamense ha annunciato la presentazione di accuse penali
È diventato operativo il Colombo West International Terminal
Ahmedabad
Ha una capacità di traffico pari a 3,2 milioni di teu
Lunedì a Genova si terrà il convegno “I nuovi combustibili marini sostenibili - Decarbonize Shipping”
Genova
Completata nel porto di Gioia Tauro la nuova struttura polifunzionale di controllo frontaliera PCF - Punto PED/PDI
Gioia Tauro
Venerdì a Roma il convegno “L'Intelligenza Artificiale arriva in porto”
Roma
È promosso dall'Unione Nazionale Imprese Portuali
Inaugurato a Miami il nuovo terminal crociere del gruppo MSC
Miami
Può ospitare in contemporanea tre navi di grandi dimensioni
A febbraio il traffico nel porto di Ravenna è cresciuto del +2,1%
Ravenna
Aumento delle rinfuse e calo delle merci varie
Nel 2024 Ferrovie dello Stato Italiane ha registrato una perdita netta di -208 milioni di euro
Roma
Ricavi in crescita del +11,7%. In aumento le merci trasportate dal gruppo grazie all'acquisizione di Exploris
Porto di Genova, Ente Bacini chiede nuovi spazi e il rinnovo della concessione
Genova
Convegno per celebrare il centenario della società
Il 19 giugno a Roma si terrà l'assemblea pubblica dell'Associazione Italiana Terminalisti Portuali
Genova
VARD costruirà una nave per operazioni subacquee offshore per Dong Fang Offshore
Ålesund/Trieste
Il contratto ha un valore di 113,5 milioni di euro
PORTI
Porti italiani:
Ancona Genova Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Livorno Taranto
Cagliari Napoli Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venezia
Interporti italiani: elenco Porti del mondo: mappa
BANCA DATI
ArmatoriRiparatori e costruttori navali
SpedizionieriProvveditori e appaltatori navali
Agenzie marittimeAutotrasportatori
MEETINGS
Lunedì a Genova si terrà il convegno “I nuovi combustibili marini sostenibili - Decarbonize Shipping”
Genova
Si svolgerà nella sede della Capitaneria di Porto di Genova
Venerdì a Roma il convegno “L'Intelligenza Artificiale arriva in porto”
Roma
È promosso dall'Unione Nazionale Imprese Portuali
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RASSEGNA STAMPA
Proposed 30% increase for port tariffs to be in phases, says Loke
(Free Malaysia Today)
Damen Mangalia Unionists Protest Friday Against Possible Closure
(The Romania Journal)
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FORUM dello Shipping
e della Logistica
Relazione del presidente Nicola Zaccheo
Roma, 18 settembre 2024
››› Archivio
La settimana prossima i porti italiani parteciperanno alla Seatrade Cruise Global
Roma
Marchio dell'iniziativa: “CruiseItaly - One Country, Many Destinations”
Inaugurato ufficialmente il terminal crociere del gruppo MSC nel porto di Barcellona
Barcellona
Nel 2027 sarà dotato di un impianto di cold ironing
Marcegaglia e Nova Marine Carriers costituiscono la joint venture NovaMar Logistic
Lugano/Gazoldo degli Ippoliti
Una general cargo trasporterà le materie prime agli stabilimenti del gruppo siderurgico
Liebherr registra un fatturato annuale record nel segmento delle gru per il settore marittimo-portuale
Bulle
Forte domanda di mezzi per l'industria offshore e per la movimentazione dei container
A Genova il convegno annuale “Programmazione, Esercizio e Gestione di Reti di Trasporto”
Genova
È dedicato al settore dei trasporti e della mobilità
Lo scorso anno sono state 656 le navi sottoposte a lavori di riparazione in Grecia
Il Pireo
Incremento di cinque unità rispetto al 2023
Porto della Spezia, completate le simulazioni di accosto delle navi da crociera al molo Garibaldi Ovest
La Spezia
Convegno di Assagenti sul futuro della professione di agente e mediatore marittimo
Genova
Si terrà domani a Genova
Stena Line presenta il progetto di una nave ro-ro in grado di ridurre il consumo di energia di almeno il 20%
Goteborg
Introdotte gran parte delle tecnologie innovative attualmente disponibili
Francesco Beltrano è il nuovo segretario generale di Uniport
Roma
Subentra a Paolo Ferrandino, che continuerà a collaborare come consulente
Saipem si è aggiudicata nuovi contratti in Medio Oriente e in Guyana
Milano
L'importo complessivo delle commesse è di circa 720 milioni di dollari
Convegno a Genova per il centenario di Ente Bacini
Genova
La società è stata istituita il 19 febbraio 1925
Rinnovato il consiglio di amministrazione di Interporto Bologna
Bentivoglio
Stefano Caliandro nominato presidente. Perdita di 1,7 milioni di euro nel 2024
NYK investe 76 miliardi di yen nella NYK Energy Ocean Corporation
Tokyo
La newco ha rilevato le attività della ENEOS Ocean
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genova - ITALIA
tel.: 010.2462122, fax: 010.2516768, e-mail
Partita iva: 03532950106
Registrazione Stampa 33/96 Tribunale di Genova
Direttore responsabile Bruno Bellio
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