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La statunitense Federal Maritime Commission predispone ritorsioni contro i vettori marittimi cinesi
Si prospetta una 'guerra dei traffici' analoga a quella verificatasi con il Giappone. Ma le ripercussioni potrebbero essere molto più pesanti
25 giugno 1999
Si profila lo scoppio di una "guerra dei traffici" tra Stati Uniti e Cina, e le avvisaglie sono assai simili a quelle avvertite prima dell'analogo scontro tra USA e Giappone apertosi nel 1997 (inforMARE del 4 marzo 1997). Ieri infatti la statunitense Federal Maritime Commission (FMC) ha preso in esame i risultati della propria indagine "Shipping Restrictions, Requirements, and Practices of the People's Republic of China" (No. 98-14) avviata nell'agosto dello scorso anno. L'indagine era stata messa in atto per verificare se la politica marittima cinese ponesse delle restrizioni alla libera circolazione delle merci, o almeno quella definita tale dalle normative americane. La FMC aveva allargato l'indagine a tutti i comparti legati al trasporto marittimo tra le due nazioni: linee oceaniche, servizi d'agenzia, accessibilità ai porti, operazioni portuali e spedizione delle merci.

Dall'esame di ieri è risultato che - secondo la commissione americana - le leggi e le normative cinesi discriminano e svantaggiano i vettori statunitensi e in generale tutte le linee marittime straniere. In particolare la FMC ha rilevato che, mentre ai vettori USA è stato concessa nel 1996 la possibilità di costituire società con capitale totalmente americano nella Repubblica Popolare Cinese per acquisire carichi e svolgere altri servizi, queste società possono effettivamente operare solo in località dove le navi effettuano scali con frequenza mensile: "Così - sottolinea la commissione - se i vettori americani intendono prenotare spazi, accettare merci, emettere polizze di carico, raccogliere carichi, promuovere traffici, negoziare contratti o fornire servizi ai clienti in località interne o nei porti che loro servono solo via transhipment, devono affidarsi ad agenzie cinesi (che fanno capo alle compagnie di navigazione cinesi controllate dallo Stato). Invece i vettori cinesi non devono subire simili restrizioni alla propria attività, né in Cina né negli Stati Uniti, ed è loro permesso aprire uffici nell'entroterra e fornire servizi intermodali senza alcun impedimento".
Ma la lista degli ostacoli che si frappongono all'attività delle società americane non si fermerebbe qui. La FMC ha ricordato inoltre che per poter aprire uffici in Cina è necessario disporre un capitale sociale minimo molto elevato o è necessario aver in precedenza attivato un 'ufficio di rappresentanza' che non può svolgere servizi commerciali per almeno un anno. Altre restrizioni sarebbero state riscontrate nelle operazioni portuali e in quelle marittime in genere.

Le società statunitensi oltre alle restrizioni elencate, ha sottolineato la FMC, devono far fronte anche alla concorrenza delle compagnie cinesi, che dispongono di migliaia di dipendenti e di dozzine di filiali impegnate in attività di distribuzione della merce in ogni parte della Cina.

La Federal Maritime Commission ha inoltre espresso preoccupazione per il fatto che, a differenza di quanto avviene nella maggioranza delle nazioni marittime, i vettori devono ottenere il benestare governativo prima di avviare o variare qualsiasi servizio marittimo internazionale.

In base a queste argomentazioni, la FMC ha deciso di predisporre una proposta di intervento secondo quanto previsto dalla sezione 19 del Merchant Marine Act (1920), che dà facoltà alla commissione di avviare azioni per controbilanciare gli effetti di normative e leggi straniere che creano "condizioni non favorevoli all'attività marittima nel commercio estero". La commissione ha tra l'altro il potere di imporre limitazioni nei traffici, di intervenire sulle tariffe, di bloccare gli accordi commerciali, di applicare multe fino ad un massimo di 1.100.000 dollari per viaggio.

Considerata la differente tensione che intercorre nei rapporti politici, è improbabile che la nuova "guerra dei traffici" che la FMC sta per dichiarare alla Cina possa risolversi senza 'spargimenti di denari' come è accaduto per quella con il Giappone (inforMARE del 31 maggio). Sembrano quindi essere seriamente minacciati i traffici transpacifici, a tutto vantaggio dei collegamenti est-ovest che passano per il canale di Suez.


Bruno Bellio






Served August 12, 1998

FEDERAL MARITIME COMMISSION

DOCKET NO. 98-14

SHIPPING RESTRICTIONS, REQUIREMENTS AND PRACTICES
OF THE PEOPLE'S REPUBLIC OF CHINA

INFORMATION DEMAND ORDER


BACKGROUND



In recent months, a number of sources have expressed concerns to the Federal Maritime Commission ("Commission") about laws, rules, and policies of the Government of the People's Republic of China that appear to have an adverse impact on U.S. oceanborne commerce. The Commission has initiated this proceeding to compile a record on these matters in order to determine if further Commission action under section 19 of the Merchant Marine Act, 1920 or the Foreign Shipping Practices Act of 1988 is warranted.(1) This Information Demand Order, directed at Chinese shipping lines, inquires about particular requirements and restrictions faced by carriers in China, and the scope of Chinese carriers' business operations, both in the United States and China.

Executive Branch Agencies' Assessment

On July 22, 1998, John E. Graykowski, Acting Maritime Administrator, U.S. Department of Transportation, wrote to Chairman Creel on behalf of the Departments of Transportation, State, and Commerce, to provide the Commission with a description of the maritime relationship between the United States and China. The Executive Branch agencies first described in broad terms the apparent policy differences that underlie many of the particular points of contention in U.S.-Sino maritime relations:

The focal point for non-Chinese companies interested in maritime trade with China and accustomed to operating in a free market is the apparent Chinese policy of seeking to control the trade rather than allow market forces to operate. In practice, this policy has been characterized by increasing restrictions imposed unilaterally by the Chinese government on foreign carriers' operations. Efforts to expand the scope of their business operations required extended intergovernmental negotiations. . . . An important aspect of this policy is a general lack of transparency. We believe U.S. carriers in the China trade, as global intermodal transportation companies, feel acutely the effects of Chinese restrictions. In addition, the limitation, restriction or prevention of efficient shipping and intermodal services by foreign companies negatively affects users of shipping services as well.

In recent years, the Executive Branch agencies have met repeatedly with their Chinese counterparts, led by the Ministry of Communications ("MOC"), "to persuade them to remove the restrictions that U.S. carriers face in the China trade and, in so doing, to achieve operating conditions for them in China that are equivalent to the open, market-oriented treatment enjoyed by Chinese carriers in the United States." The Acting Maritime Administrator attached a copy of the Agreed Minutes of the most recent negotiating rounds, in Beijing, June 25-28, 1997, and in Washington, December 3-11, 1997. The talks covered ten main areas:
  • access by U.S. carriers to Chinese ports on 24-hour approval;
  • Shanghai Shipping Exchange;
  • Chinese multimodal regulation;
  • shipping between Hong Kong, China, and mainland China;
  • shipping across the Taiwan Strait;
  • limitations on carriers' branch offices in China;
  • exclusion of foreign carriers from vessel agency operations in China;
  • the Port of Tianjin/Sea-Land joint venture to operate a marine terminal;
  • the Controlled Carrier Act (section 9 of the Shipping Act of 1984); and
  • COSCO's efforts to lease a marine terminal at a former U.S. Navy facility in Long Beach, California.


The Executive Branch agencies also reported on an unwritten agreement the U.S. and Chinese delegation came to in December. This unmemorialized agreement reportedly had three parts:
  • The Maritime Administration and the U.S. carriers would support in writing a China Ocean Shipping (Group) Company, Inc. ("COSCO") request to the Commission for permission to match competitors' rates on 24 hours' notice (as opposed to the statutory 30-day period);
  • The MOC would approve American President Lines, Ltd. ("APL") and Sea-Land Service, Inc. ("Sea-Land") pending port access requests and would act expeditiously (i.e., within 10 days) on their future requests; and
  • The MOC would approve Sea-Land's joint venture with the Port of Tianjin.


After the Commission granted the relief sought by COSCO,(2) the Executive Branch agencies reported, a further round of bilateral negotiations was held from March 30 to April 3, 1998. During these talks, the Chinese side reportedly insisted that it was unable to act on its unwritten commitments without further study. To date, the Executive Branch agencies stated, MOC has not yet given the necessary approval for the Sea-Land terminal venture in Tianjin venture. The agencies said that some U.S. carrier applications now have been approved and that some have not yet been acted upon. Further, the agencies directed the Commission's attention to paragraphs (4) and (5) of the Agreed Minutes, which deal with shipping between Hong Kong and mainland China and across the Taiwan Strait.

The Executive Branch agencies noted new Chinese regulations prescribing penalties for operators of unapproved liner services, including fines and confiscation of revenues and business licenses. They also observed that "access by foreign vessels to ostensibly open ports in China is now solely at the discretion of MOC," and "a variety of normal commercial activities, including, for example, rate-setting and use of intermodal through bills of lading, are subject to monitoring, approval or denial by MOC."

The Executive Branch agencies reported that both countries have extended the bilateral Maritime agreement for three months, until September 15, 1998. The Department of State recently informed the Commission that, in a response to a Chinese proposal for negotiations on a new bilateral agreement, it requested talks for the last week in August covering the unresolved issues from the unwritten December "Gentlemen's Agreement."

Other Recent Communications Regarding China Maritime Policy

Commission Chairman Creel received a letter, dated June 16, 1998, from Senator Ernest F. Hollings, expressing his concern for the deterioration of the U.S.-China maritime relationship and the limitations imposed by MOC on U.S. carriers in the Chinese trade. Specifically, the Senator observed that U.S. carriers are subject to a cumbersome approval process for routine vessel and itinerary changes, restrictions on number and locations of their branch offices in China, limits on their intermodal services to inland customers in China, and a complete prohibition on their operation of vessel agency services. Senator Hollings reminded the Chairman that COSCO, now one of the largest and most successful carriers in the U.S. trades, does not face these same restrictions in the United States.

The Senator further recounted the making of the "Gentlemen's Agreement" between U.S. and Chinese negotiators in December, 1997, and the U.S. side's actions to honor that agreement, in particular, supporting COSCO's petition for limited exemption from the Controlled Carrier Act, which the Commission granted in March. The Chinese, he noted, had still failed to act on their agreement to approve vessel registration applications and U.S. carrier port access, and to approve a U.S. carrier's port operating joint venture. Finally, Senator Hollings urged the Commission to investigate these matters and act to encourage China to remove restrictions on U.S. carriers so they may compete freely and openly in China.

Commission Chairman Creel also received a letter, dated June 24, 1998, from Owen G. Glenn, Chairman of Direct Container Line, a U.S.-based NVOCC, raising the issue of Chinese restrictions on foreign NVOCCs. Mr. Glenn took note of the Commission's efforts in support of Direct's successful attempts to enter the Korean market,(3) and the Commission's support for Executive Branch agencies' efforts to open the Brazilian market to U.S. NVOCCs, and asked what action the Commission might consider taking with regard to current Chinese restrictions.

The Commission has been approached on a number of occasions by representatives of APL and Sea-Land, who have complained informally about the matters raised by the Executive Branch agencies, and underscored their desire for improvements.

COSCO's Recent Statements

COSCO issued a statement addressing recent criticism of Chinese shipping policies by U.S. officials. COSCO stated, in part:(4)

Recent comments made would lead public opinion to believe that Chinese flag carriers receive complete freedom to operate without any restrictions in the U.S. while U.S. carriers are severely restricted in China. These statements are inaccurate, as Chinese flag carriers operate under controlled carrier restrictions in the United States. Although U.S. flag carriers may be facing some restrictions in China, these restrictions are universally applied and do not single out certain carriers. Pursuant to the memorandum of U.S.-Sino Maritime discussions signed in June of 1996, U.S. flag carriers were granted important trade concessions not available to other countries. Additional concessions were granted to the U.S. carriers recently including permission to establish 6 additional shipping routes in China.

Earlier this year, Chinese carriers were granted a limited exemption from the controlled carrier restrictions by allowing them to meet a filed rate of a competing ocean shipping line on one day's notice. While we saw this as a good first step, most of the progress that was made with this exemption would be negated if the current deregulation bill S-414 is passed. COSCO will lose its flexibility in tariff pricing if the current deregulation bill is passed. We will be deprived our current right to file rates in China/Hong Kong-US bilateral trade on one day's notice, thus making COSCO's competitiveness reduced dramatically. The intent of the talks between the two nations were to reduce restrictions on both sides, granting Chinese shipping lines matching ability on the cross trades while introducing new regulations on the bilateral trades contradicts the intent of the discussions.

DISCUSSION



The Commission, in order to determine whether any of a number of Chinese laws, rules, regulations, policies or practices merit further Commission action under section 19 or the Foreign Shipping Practices Act, is collecting information on the following specific areas at this time.

1. Port Access and Licensing of Liner Services

There appears to be an inconsistency in the Chinese approach to port access. While the bilateral agreement authorizes vessel calls on 24 hours' notice for national flag vessels, it appears that MOC requires foreign carriers to obtain licenses or pre-approvals to offer liner services at Chinese ports. It appears that this licensing procedure can take up to 90 days or more. Details of the approval process are not apparent. It is unclear how requests are reviewed, and whether permissions are granted by service string, by port, by company or consortium, or by vessel. Moreover, it is not clear what the criteria are by which requests can be withheld or denied, and what, if any, appeal rights carriers enjoy. The Commission is seeking further information on this system from ocean common carriers. The Commission also seeks to determine whether rules regarding vessels in the transpacific trade that call in both Taiwan and China are being administered transparently and even-handedly. The Commission is also collecting information on the extent of Chinese carriers' vessel operations in the United States, to aid in analyzing reciprocity of any conditions.

2. Carrier Branch Offices and Multimodal Transport Operations

U.S. carriers appear to face a number of restrictions in operating branch offices in China. As the Executive Branch agencies pointed out, Chinese authorities have denied carrier requests to increase the number of branch offices in China. The addition of branch offices for foreign carriers apparently has required direct government-to-government appeals and negotiations; such impediments certainly do not exist for Chinese lines in that country. For the branch offices that do exist, it appears that there may be serious restrictions on their operations, both in terms of the geographic area they may serve and the scope of services they may offer. Chinese carriers face no such restrictions in the United States.

We are particularly concerned about restrictions that may limit carriers' ability to offer multimodal transportation services. The ability to arrange for or provide inland transport, offer logistics services, issue documentation, manage information and equipment, and market services to potential customers is critical to any shipping line's viability. It is also our understanding that new regulations have been proposed or promulgated regulating such services, and carriers wishing to offer them may be required to seek central government permission. The Commission requires more information on the restrictions on carriers' branch office or multimodal operations in China, and on the extent of Chinese carriers' branch office and subsidiary operations in this country.

Chinese authorities have deflected criticism of its "doing business" restrictions in a number of ways. The Chinese delegation to the December 1997 talks stated that, because China is a developing country, the market can not be opened all at once, but rather must be opened incrementally. They noted that U.S. carriers have more branch offices in China than any other non-Chinese nationality. The Chinese delegation advocated the most-favored-nation approach, in which the subject country affords and imposes on all foreign business concerns operating therein the same rights and restrictions.

It would appear, however, that the most-favored-nation approach advocated by Chinese authorities bestows on Chinese shipping lines an extraordinary commercial advantage; they (unlike their competitors) can reap the benefits of the important and expanding Chinese market with a more extensive and unrestricted network of branch offices and multimodal operations, while taking advantage of the relative lack of restrictions on offices, marketing, and inland transport in the United States.(5) This unequal treatment likely has played a role in COSCO's rapid growth to be one of the world's largest shipping lines.(6) Regardless of whether China is, broadly speaking, a developing country, its maritime sector is rapidly assuming a leading position in the world market, making protectionist measures that disadvantage U.S. competitors appear increasingly untenable.

3. Vessel Agency Services

Regarding vessel agency services, it appears that China requires U.S. carriers to deal with PENAVICO (a subsidiary of COSCO) or China Marine Service (a subsidiary of China National Foreign Trade Transportation (Group) Corporation ("Sinotrans")). The fact that "[f]oreign shipping companies may select freely any shipping agencies for services, provided that these agencies are entitled to perform their services for foreign vessels," as the Chinese delegation remarked, appears to be of little consequence if only Chinese government-owned vessel agency services have such approval. Similarly, our concerns are not allayed by the Chinese assertions in bilateral maritime discussions that Chinese vessel agency companies are "entirely independent from their parent companies," as Chinese carriers face no similar restrictions in the United States.

It would be beneficial to determine exactly what the legal bases are for the U.S. carriers' exclusion from this market in China, what specific services are at issue, and whether Chinese carriers perform such services for themselves in this country.

4. NVOCC and Freight Forwarder Operations

As noted by Direct Container Line, U.S. NVOCCs and ocean freight forwarders appear to face serious restrictions in obtaining licenses to do business in China. Chinese transportation intermediaries, on the other hand, face no nationality-based restrictions doing business in this country. By this order and by a separate notice of inquiry to be published in the Federal Register, the Commission is collecting information on (among other things) the types of restrictions imposed on non-Chinese intermediaries, and the effect of those restrictions on those companies, their customers, and U.S. oceanborne trade.

THEREFORE, IT IS ORDERED, that each of the persons listed in the attached Appendix shall submit to the Commission responses to the following requests for information and documents, on or before

October 2, 1998:(7)

Changes in port calls/access to ports

1. Under Chinese laws, rules, or regulations, what restrictions or requirements are imposed on your company's(8) ability to add or change port calls, service strings or vessel itineraries when serving ports in the People's Republic of China? Describe in full any documentation, notification, and other procedures which may be required when you wish to make such changes, and describe whether governmental approvals are granted on a per port call, per vessel, service string, or some other basis. Describe the criteria the Chinese authorities use when determining whether or not to grant permission for such change. Identify and provide a translated version of all written administrative guidelines, laws, rules or regulations, including the Chinese cross-strait trade regulations, establishing or describing the procedures and substantive standards for the above-described restrictions, requirements, and approvals.(9)

2. List and describe any applications you have brought within the past 6 months seeking approval from Chinese authorities for new or changed vessel calls or liner services in international liner trade. Describe the request and any response or decision (either written or oral) provided by Chinese authorities (and note where there has been no response), and provide copies of any written response or decision given by Chinese authorities.

3. Provide a list of all liner services currently operated by your company in the U.S. trades. Identify each service string, the trade in which it operates, the numbers of vessels involved, the ports of call (U.S. and foreign) and the identity of any participating consortium partner.

Branch offices and multimodal operations

4. Identify all branch offices, including those of corporate affiliates or subsidiaries, in China that provide any of the following services: liner shipping services, container vessel operations, freight forwarding, logistics services, consolidation, warehousing, agency services (vessel, cargo, managing agency, etc.), or inland (rail or truck) haulage. Identify the offices' geographic locations, staffing levels, and types of activities in which they are involved.

5. Describe any limitations, restrictions, or requirements your company faces (including limits on the number of offices, geographic locations or areas served, types of activities permitted, staffing, and capitalization) when establishing new branch offices to provide any of the following services in China: arranging, marketing, or providing international liner shipping services; vessel operations; freight forwarding; logistics services; consolidation; warehousing; agency services (vessel, cargo, managing agency, etc.); or inland (rail or truck) haulage. Provide any relevant laws, regulations, statements of policy, or other communications from the Government of China regarding these restrictions or requirements. If any such rules, policies or guidance were provided orally by Chinese officials, describe such communications, when they were given, and by whom.

6. To the extent not addressed above, describe any limits imposed upon your company's ability to provide intermodal transportation services in China (e.g., arranging or providing inland transportation, preparing documentation and issuing bills of lading, providing logistics services, managing and providing equipment, etc.). Provide any relevant laws, regulations, statements of policy, or other communications from the Government of China, regarding these restrictions or requirements. If any such rules, policies or guidance were provided orally by Chinese officials, describe such communications, and when and by whom they were given.

7. Describe to the best of your knowledge the status of proposed regulations covering multimodal transportation in China, which reportedly were scheduled to become effective on July 1, 1998. Provide the final or latest available draft of those regulations.

8. Identify all branch offices, including those of corporate affiliates or subsidiaries, that your company operates in the United States. Describe the business activities carried on at each office (for example, arranging, marketing, or providing liner shipping services; vessel operations; freight forwarding; NVOCC operations; logistics services; consolidation; warehousing; agency services; rail or trucking services; inland haulage; terminal operations; customs brokerage; or other activities). Identify each office's geographic location, functions and staffing levels.

Vessel Agents

9. Describe your company's arrangements for vessel agents in each port in which you operate in China. Describe in detail the services that are provided, and by whom.

10. Identify what types of vessel agency services are reserved for Chinese companies, and, to the best of your knowledge, the legal basis for these restrictions. Provide copies of any Chinese laws, regulations, or policy statements establishing or explaining these restrictions.

11. Describe your company's arrangements for vessel agents in each port in which you operate in the United States. Describe in detail the services that are provided, and by whom.





Ocean Freight Forwarding and NVOCC Operations

12. To the extent not described above, describe what conditions, requirements or restrictions are placed on non-Chinese corporations (other than vessel operating shipping lines) offering or seeking to offer ocean transportation intermediary services, such as arranging inland or ocean transportation, preparing documentation and issuing bills of lading, consolidation, warehousing, cargo agency, or logistics services in China. What types of licenses are required, and what restrictions are placed on their issuance? Who issues the necessary licenses and permissions, and what are the legal standards and procedures for granting them?

IT IS FURTHER ORDERED, That each of the questions listed above calling for the submission of information (as opposed to documents) must be answered separately and fully, in writing and under oath, and signed by the corporate official providing the answer;

IT IS FURTHER ORDERED, That every document provided pursuant to this Order must clearly identify the question in response to which it is supplied;

IT IS FURTHER ORDERED, That documents provided pursuant to this Order must be accompanied by a certification, under oath, by a corporate official indicating that a thorough search has been made, and that the documents provided are the only documents responsive to this Order within his or her possession, custody, or control.

By the Commission.

Joseph C. Polking
Secretary

APPENDIX



China Ocean Shipping (Group) Co. ("COSCO")
100 Lighting Way
Secaucus, NJ 07094
Tel. (201) 422-8886
Fax (201) 422-8887

China National Foreign Trade Transportation (Group) Corp. ("Sinotrans")
General Agent for Sinotrans, Norton Lilly International, Inc.
200 Plaza Drive
Harmon Meadow
Secaucus, NJ 07096
Tel. (201) 392-3000





ENDNOTES

1. Section 19 of the Merchant Marine Act, 1920, 46 U.S.C. app. ' 876, authorizes the Commission, inter alia, to "make rules and regulations affecting shipping in the foreign trade not in conflict with law in order to adjust or meet general or special conditions unfavorable to shipping in the foreign trade . . . which arise out of or result from foreign laws, rules, or regulations or from competitive methods or practices employed by owners, operators, agents, or masters of vessels of a foreign country;. . . ." The Foreign Shipping Practices Act of 1988, 46 U.S.C. app. ' 1710a, authorizes the Commission to investigate whether any laws, rules, regulations, policies, or practices of foreign governments, or any practices of foreign carriers or other persons providing maritime or maritime related services in a foreign country result in the existence of conditions that (1) adversely affect the operations of United States carriers in the United States oceanborne trade; and (2) do not exist for foreign carriers of that country in the United States under the laws of the United States or as a result of acts of United States carriers or other persons providing maritime or maritime-related services in the United States. If the Commission determines that such adverse conditions exist, it may take actions including limitations on sailings, suspension of tariffs, suspension of agreements, or fees not to exceed $1,000,000 per voyage.

2. By Final Order dated March 27, 1998, in Petition No. P1-98, the Commission granted COSCO an exemption from the statutory waiting period for rate changes for a controlled carrier under the Controlled Carrier Act. COSCO's petition was supported in writing by U.S. carriers Sea-Land and APL, MARAD, and a number of shippers. The Commission granted COSCO's request for an exemption from the 30-day delay in tariff effectiveness on the basis that such an exemption met the four criteria in section 16 of the 1984 Act. Despite COSCO's representations in that proceeding that the expedited filing was important to their ability to compete, it has not once used the authority granted it in the exemption.

3. See Docket No. 92-42, Actions to Adjust or Meet Conditions Unfavorable to Shipping in the United States/Korea Trade, 26 S.R.R. 591. In response to a Petition (No. P2-92) filed by Direct Container Line, the Commission issued a Final Rule on November 13, 1992, under section 19(1)(b) of the Merchant Marine Act, 1920. The Commission found that the Korean Maritime Transportation Business Act created conditions which, inter alia, precluded or tended to preclude non-Korean NVOCCs and freight forwarders from competing in the U.S./Korean trade, and denied NVOCCs and freight forwarders owned and operated by non-Korean nationals equal access to cargo moving from Korea to the United States.

4. "COSCO's Response and Clarifications to Allegations Made by the Honorable Senators: E. Hollings, C. Thomas, J. Helms, G. Smith and J. Breaux," www.cosco-usa.com/ie4/news/sale.htm.

5. Indeed, it is no defense under section 19 and the Foreign Shipping Practices Act to suggest that U.S. companies are treated no worse than other foreign firms. Under section 19, the Commission is directed to address conditions unfavorable to shipping in the foreign trade; that all non-Chinese carriers in the trade are subject to the same unfavorable conditions would appear to augment, not lessen, the effect of those conditions. Under the FSPA, the Commission is specifically directed to compare the treatment of U.S. carriers in a foreign country to the treatment of that country's carriers in the U.S., not to the treatment of other foreign lines abroad.

6. According to Containerisation International, COSCO Container Line is currently the world's fifth largest container shipping line, with assets of $2.8 billion and a fleet of 145 containerships (215,000 TEU).

7. Section 19(6) of the Merchant Marine Act, 1920, states:

(a) the Commission may, by order, require any person . . . to file with the Commission a report, answers to questions, documentary material, or other information which the Commission consider necessary or appropriate;

(b) the Commission may require a report or answers to questions be made under oath;

* * *



(d) a person who fails to file . . . information required to be filed under this paragraph shall be liable to the United States Government for a civil penalty of not more than $5000 for each day that the information is not provided.

The Foreign Shipping Practices Act of 1988, 46 U.S.C. app. ' 1710a, authorizes the Commission to require any person "to file with the Commission any periodic or special report, answers to questions, documentary material, or other information which the Commission considers necessary or appropriate" to further the purposes of that statute.

8. References to "you" or "your company" include parent companies, subsidiaries, and corporate affiliates with whom common ownership is shared.

9. Any document in a language other than English shall be accompanied by an English translation. For the purposes of this Order, the term "document(s)" refers to written, printed, typed, or visually or aurally reproduced material of any kind, including (but not limited to) all copies of any and all letters, correspondence, recommendations, contracts, agreements, orders, records, minutes, reports, press releases, plans, manuals, lists, memos, instructions, notes, notices, confirmations, inter-office or electronic mail, faxes, cables, notations, summaries, opinions, studies, surveys, or memoranda of any conversations, telephone calls, meetings, or other communications.
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Porto di Piombino, il rigassificatore ha creato sia opportunità che ostacoli
Livorno
Gariglio: occorre sapere se e per quanto tempo l'“Italis LNG” rimarrà in porto
Fincantieri, sottoscritto un protocollo d'intesa sul modello produttivo e sugli appalti
Roma/Trieste
Passo avanti - sottolineano Fim, Fiom e Uilm - per la regolamentazione ed il controllo del sistema dell'indotto
L'AdSP di Genova e Savona contro l'introduzione di un'addizionale comunale di tre euro sui diritti di imbarco per traghetti e crociere
Genova
Lo scorso ottobre il traffico delle merci nei porti marittimi cinesi è cresciuto del +3,8%
Lo scorso ottobre il traffico delle merci nei porti marittimi cinesi è cresciuto del +3,8%
Pechino
I volumi con l'estero sono aumentati del +8,9%. Il traffico dei container è stato pari a 26,4 milioni di teu (+8,0%)
Rinnovata la composizione del consiglio dell'International Maritime Organization
Londra
Rixi: l'Italia è stata ancora la nazione più votata
Crollo trimestrale del traffico delle merci varie nei porti di Genova e Savona-Vado
Genova
Nel periodo luglio-settembre sono diminuite anche le rinfuse solide. Aumento dei carichi liquidi
Il porto grande di Siracusa sarà dotato di nuova stazione marittima
Assologistica plaude all'approvazione della nuova disciplina sull'interscambio dei pallet
Milano
Stimato un risparmio potenziale di almeno 70 milioni di euro
Giuseppe Grimaldi confermato segretario generale dell'AdSP del Tirreno Centrale
Napoli
Delibera unanime del Comitato di gestione
Hiab compra il fornitore brasiliano di gru di carico ING Cranes
Helsinki
L'azienda ha 250 dipendenti e un fatturato di circa 50 milioni di euro
Nel terzo trimestre i ricavi della norvegese MPC Container Ships sono calati del -5,0%
Oslo
L'utile netto è stato pari a 53,6 milioni di dollari (-15,8%)
Il porto algerino di Skikda sarà dotato di un nuovo container terminal da 600.000 teu
Algeri
Sarà realizzato nell'ambito del progetto di ampliamento del porto petrolifero
Il porto di Rotterdam progetta un terminal per il settore dell'eolico offshore
Rotterdam
Avviata una consultazione pubblica
ZIM sta valutando diverse proposte per l'acquisto della compagnia
Haifa
Confermata la ricezione dell'offerta presentata da Glickman e Ungar
Hapag-Lloyd e Maersk non hanno fissato una data per il ritorno delle loro navi attraverso Suez
Copenaghen/Amburgo
Maersk annuncia il ritorno delle sue navi attraverso il canale di Suez a partire dal prossimo mese
Ismailia
Ad ottobre i transiti sono rimasti invariati. A novembre è attesa una crescita del +16%
Dopo il 2035 il traffico russo delle merci sulla rotta artica potrebbe diminuire
Mosca/San Pietroburgo
Lo ha evidenziato il governatore della regione di Murmansk in occasione di un incontro con Putin
Offerta della Diana Shipping per acquisire l'intero capitale della Genco Shipping & Trading Ltd.
Atene/New York
Investimento previsto di 758 milioni di dollari per il restante 85,2% del capitale
All'assemblea dell'IMO Rixi fa il lobbista del partito avverso al sistema ETS dell'Unione Europea
Londra
Venerdì l'elezione del nuovo consiglio dell'International Maritime Organization
Macquarie Asset Management presenta un'offerta per acquisire il gruppo logistico australiano Qube Holdings
Sydney
Proposta del valore di 7,5 miliardi di dollari
HMM ordina al gruppo HD Hyundai la costruzione di otto portacontainer da 13.400 teu
Seul
Sei saranno realizzate da HD Hyundai Samho e due da HD Hyundai Heavy Industries
Le Aziende informanoSponsored Article
Accelleron: collaborazione intersettoriale per accelerare i combustibili a zero emissioni nello shipping
Crescita congiunturale del commercio di merci delle economie del G20 nel trimestre luglio-settembre
Parigi
In aumento anche le esportazioni e le importazioni di servizi
Ruote Libere, le nuove norme sui tempi di pagamento lasciano gli autotrasportatori restano senza tutele
Modena
Non affrontano - spiega Franchini - il cuore del problema: la sproporzione di forza contrattuale fra committenza e piccoli vettori
L'amministrazione Trump presenta un piano per il massiccio sfruttamento dei giacimenti offshore di petrolio e gas
Washington
Nel programma ricadono aree della piattaforma continentale esterna per circa 514 milioni di ettari
Nel trimestre luglio-settembre i ricavi della ZIM sono diminuiti del -35,7%
Nel trimestre luglio-settembre i ricavi della ZIM sono diminuiti del -35,7%
Haifa
Volumi trasportati dalla flotta in calo del -4,5%. Assai negative le performance nel mercato Asia-Europa
Concessione a Fincantieri per ulteriori aree nel porto di Ancona
Ancona
L'azienda si impegna a realizzare un programma di modernizzazione e sviluppo del cantiere navale dello scalo dorico
Assogasliquidi-Federchimica, GNL e bioGNL sono strategici per la transizione energetica dello shipping e dell'autotrasporto
Legora (Uniport): bene l'obiettivo di maggiore coordinamento nazionale previsto dalla riforma della portualità, ma perplessità per l'assenza di un confronto
Legora (Uniport): bene l'obiettivo di maggiore coordinamento nazionale previsto dalla riforma della portualità, ma perplessità per l'assenza di un confronto
Roma
Servono - ha sottolineato - confronto, visione e interventi urgenti per la competitività dei porti italiani
In Svizzera nuove misure per promuovere il trasferimento delle merci dalla strada alla rotaia
Berna
Saranno introdotte per potenziare la nuova ferrovia transalpina Alptransit e per incentivare il trasporto ferroviario e intermodale
Joint venture di HMM con BGN per il trasporto di gas di petrolio liquefatto
Seul
La nuova società noleggerà due nuove VLGC di 88.000 metri cubi
Lieve flessione del traffico delle merci nei porti di Barcellona e Valencia ad ottobre
Barcellona/Valencia
Le merci in container sono calate del -2,5% in entrambi gli scali
Via libera al nuovo sito per i sedimenti derivanti dagli escavi nella Laguna di Venezia
Venezia
Nuovo potenziamento in vista per il cantiere navale greco di Eleusi
Atene
Supporto finanziario dell'US International Development Finance Corporation
Nel terzo trimestre il traffico delle merci nel porto di Amburgo è cresciuto del +3%
Amburgo
In aumento il traffico dei container grazie all'incremento dei trasbordi
Nel trimestre luglio-settembre i ricavi della CMA CGM sono diminuiti del -11,3%
Marsiglia
Record dei volumi di merci trasportati dalla flotta di portacontenitori
L'UE cancellerà l'esenzione dai dazi doganali per le merci di valore inferiore a 150 euro
Bruxelles
Allo studio una soluzione temporanea per rendere esecutiva la misura già nel 2026
BIMCO, le controversie legali rischiano di ostacolare i progressi del settore del riciclaggio navale
Londra
Nel prossimo decennio dovranno essere demolite 16.000 navi oceaniche, più del doppio di quelle del decennio che si sta per chiudere
Ingenti risorse per l'espansione del porto di Bremerhaven, anche per scopi militari
Brema
Approvato un finanziamento di circa 1,35 miliardi di euro
Nel trimestre luglio-settembre il traffico delle merci nel porto di Koper è calato del -4,9%
Lubiana
Crescita dei contenitori
HMM accusa un calo del -23,8% dei ricavi trimestrali
HMM accusa un calo del -23,8% dei ricavi trimestrali
Seul
Nel periodo luglio-settembre la flotta della compagnia sudcoreana ha trasportato oltre un milione di teu (+3,7%)
Nel terzo trimestre i ricavi della Hapag-Lloyd sono diminuiti del -11,3%
Nel terzo trimestre i ricavi della Hapag-Lloyd sono diminuiti del -11,3%
Amburgo
La flotta ha trasportato più di 3,4 milioni di container (+6,1%). Nel periodo il traffico movimentato dai terminal portuali di HHLA è cresciuto del +4,5%
Salvini firma la nomina di altri otto presidenti di Autorità di Sistema Portuale
Roma
Ok della Camera alla nomina di Consalvo a presidente dell'AdSP dell'Adriatico Orientale
Evergreen ordina 14 portacontainer dual-fuel da 14.000 teu
Taipei
Serie di commesse anche per otto gru ship-to-shore e altri mezzi portuali e per 90.500 container
Nel terzo trimestre il valore dei nuovi ordini acquisiti da Fincantieri è cresciuto del +44%
Trieste
MSC Crociere ordina altre due navi di classe “World” a Chantiers de l'Atlantique
MSC Crociere ordina altre due navi di classe “World” a Chantiers de l'Atlantique
Ginevra
Commessa del valore di 3,5 miliardi di euro. Saranno prese in consegna nel 2030 e nel 2031
Negative le performance finanziarie trimestrali di Evergreen, Yang Ming e WHL
Taipei/Keelung
Nel periodo luglio-settembre i ricavi sono calati rispettivamente del -36,6%, -42,2% e -35,7%
Nel trimestre luglio-settembre il traffico delle merci nei porti croati è diminuito del -4,4%
Zagabria
Passeggeri dei servizi di linea in calo del -1,5%. Crocieristi +7,8%
Nel terzo trimestre i terminal portuali di Eurogate e Contship Italia hanno movimentato 3,6 milioni di teu (+15,6%)
Nel terzo trimestre i terminal portuali di Eurogate e Contship Italia hanno movimentato 3,6 milioni di teu (+15,6%)
Amburgo
Record storico di traffico a Wilhelmshaven
Nei primi nove mesi del 2025 le merci nel porto di La Spezia sono aumentate del +4,5%
La Spezia
Crescita del +6,9% nello scalo portuale di Marina di Carrara
Nel periodo luglio-settembre i ricavi di Finnlines sono cresciuti del +3,2%
Helsinki
Record di passeggeri imbarcati sulle navi della flotta. Calo delle merci
Le milizie Houthi annunciano la cessazione degli attacchi contro le navi nel Mar Rosso
Riyadh
Lettera del capo di stato maggiore alle Brigate Qassam di Hamas
Nel terzo trimestre il traffico nel porto di Venezia è diminuito del -2,2%
Venezia
Aumentano le merci varie. Calo delle rinfuse
Fincantieri costruirà una nave da crociera ultra-lusso per Regent Seven Seas Cruises
Trieste
Commessa da NCLH del valore compreso tra 500 milioni e un miliardo di euro
Oggi Washington e Pechino hanno sospeso le reciproche misure contro le navi
Pechino/Washington
Rinviata di un anno l'applicazione di ulteriori tasse
Il canale di Suez è stato attraversato dalla più grande portacontainer degli ultimi due anni
Ismailia
Sabato il transito della “CMA CGM Benjamin Franklin”
Le emissioni prodotte dallo shipping nell'UE hanno raggiunto livelli record, denuncia T&E
Bruxelles
L'associazione ribadisce la proposta di estendere l'ETS alle navi più piccole
A settembre il traffico delle merci nel porto di Ravenna è aumentato del +18,3%
Ravenna
Nel terzo trimestre del 2025 la crescita è stata del +10,6%. Atteso nel 2026 un rialzo del +58% delle crociere
Nei primi nove mesi del 2025 il traffico delle merci nei porti del sistema dell'Adriatico Meridionale è diminuito del -7%
Sea-Intelligence, marcato deterioramento del mercato delle spedizioni marittime transatlantiche westbound
Singapore
Lo scorso anno sono stati 13 i marittimi morti in incidenti che hanno coinvolto navi dell'UE
Lussemburgo
Nove decessi sono avvenuti a bordo di pescherecci
Parlamento e Consiglio UE hanno raggiunto un accordo sul calcolo delle emissioni di gas serra prodotte dai trasporti
Bruxelles
Previste facilitazioni per le piccole e medie imprese
Il porto inglese di Shoreham ha vinto il Premio ESPO sull'Integrazione Sociale dei Porti
Bruxelles/Roma
Assoporti, ricevuta una menzione speciale per il progetto sulle disuguaglianze di genere
Nel terzo trimestre la divisione Ocean del gruppo Maersk ha registrato un calo dei ricavi del -17,4%
Nel terzo trimestre la divisione Ocean del gruppo Maersk ha registrato un calo dei ricavi del -17,4%
Copenaghen
In crescita del +7,0% i volumi trasportati dalle portacontainer. L'azienda danese evidenzia i benefici apportati dal VSA Gemini Cooperation
Costa Crociere sperimenta l'uso di camion elettrici per l'approvvigionamento delle navi nei porti di Genova e Savona
Genova
I test nel quadro della collaborazione con LC3 Trasporti
Accordo di collaborazione tra ALIS e ANITA per promuovere lo sviluppo dell'autotrasporto merci e della logistica
Roma
Intesa allargata anche al campo delle relazioni industriali
Il Tar per il Lazio ha accolto la richiesta di Grimaldi di sospendere la vendita delle cinque navi di Moby
Roma
Ricorso volto ad “impedire il consolidarsi di un assetto anticoncorrenziale irreversibile”
Nel cantiere di Marghera celebrato il varo della nave da crociera ultra-lusso Seven Seas Prestige
Trieste
Sarà consegnata il prossimo anno alla Regent Seven Seas Cruises
Giovedì le ultime due corse dell'autostrada viaggiante sulla linea ferroviaria tra Friburgo e Novara
Olten
RAlpin, nei quasi 25 anni di storia dell'azienda trasportati su rotaia oltre due milioni di camion
Edison sigla con Knutsen un contratto per il noleggio di una nuova nave GNL
Milano
Della capacità di 174.000 metri cubi, sarà costruita da Hanwha Ocean
Unifeeder, P&O Ferrymasters e P&O Maritime Logistics saranno poste sotto l'unico brand DP World
Dubai
Progetto per realizzare un centro turistico presso il terminal crociere del porto messicano di Ensenada
Miami/Cancún
Accordo tra Carnival Corporation, ITM Group e Hutchison Ports
Lineas e FS Logistix hanno inaugurato la joint venture terminalista Modalink
Anversa
Cinque rotazioni ferroviarie settimanali tra Anversa e Milano
Dal primo gennaio Marcel Theis sarà il nuovo amministratore delegato di SBB Cargo International
Olten
Subentrerà a Sven Flore
Ad ottobre il traffico delle merci nel porto di Ravenna è cresciuto del +13,4%
Ravenna
A novembre atteso un rialzo del +14,5%
Si acuisce lo scontro sull'addizionale del Comune di Genova sui diritti di imbarco portuale
Genova
Assarmatori, Assagenti, CLIA, Confindustria Genova e Confitarma non parteciperanno al tavolo tecnico annunciato dalla sindaca
Intesa tra Bulgaria, Grecia e Romania per una maggiore cooperazione nell'ambito del Corridoio Mar Nero-Egeo
Bruxelles
Prevista l'accelerazione dell'attuazione dei progetti sull'asse di trasporto
Il porto di Barcellona prevede di dimezzare le proprie emissioni di CO2 entro il 2030
Barcellona
Attesi investimenti privati pari a 920 milioni di euro e pubblici per 780 milioni
Fincantieri si accorda con la bahreinita ASRY per collaborare nel settore della cantieristica navale
Trieste
Valuteranno le opportunità di costruzione di navi militari e unità offshore
Salis: l'addizionale comunale sui diritti di imbarco non comporterà alcuna riduzione dei traffici
Genova
La sindaca di Genova ricorda che misure simili sono già state attivate in altre città portuali
Nel primo anno d'attività nel terminal ferroviario dell'Interporto di Parma sono passate 750.000 tonnellate di merci
Parma
Movimentati oltre 800 treni
Cedute per 229,9 milioni di euro le cinque navi messe in vendita da Moby
Vicenza
Presentata un'offerta del valore pari al prezzo a base d'asta
PSA Italy prevede di chiudere il 2025 con un'ulteriore crescita del traffico dei container
Genova
PROSSIME PARTENZE
Visual Sailing List
Porto di partenza
Porto di destinazione:
- per ordine alfabetico
- per nazione
- per zona geografica
Ok di Bruxelles alla joint venture africana tra i gruppi MSC e NYK
Bruxelles
La Commissione Europea autorizza l'acquisizione della Movianto International da parte di Yusen Logistics
Porto di Genova, sanzionato il mega yacht da crociera di lusso Vidantaworld's Elegant
Genova
Riscontrate gravi violazioni della normativa europea in materia di riciclaggio delle navi
Consalvo nominato presidente dell'Autorità di Sistema Portuale del Mare Adriatico Orientale
Trieste
È direttore generale di Aeroporto Friuli Venezia Giulia Spa
Promozione dello sviluppo sostenibile e del processo di transizione energetica del porto di Taranto
Taranto
Lo prevede un accordo tra l'AdSP del Mar Ionio e GSE
L'AdSP del Tirreno Settentrionale ad Orano per presentare il progetto di sviluppo dei Green Corridors mediterranei
Livorno
Tra gli obiettivi, il consolidamento dei rapporti con l'Algeria
Pubblicata la gara per l'affidamento del servizio di manovra ferroviaria nei porti di Savona e Vado Ligure
Genova
Durata della concessione fissata a 60 mesi
Nel 2024 il traffico dei passeggeri nei porti dell'Unione Europea è aumentato del +6,2%
Lussemburgo
Italiani i tre porti con il più rilevante volume di traffico
GSL investe 90 milioni di dollari per comprare tre portacontainer da 8.600 teu costruite nel 2010 e 2011
Atene
Youroukos: sono le vacche da mungere del futuro
RCG attiva un collegamento intermodale tra la Bosnia-Erzegovina e il porto di Koper
Vienna
Il servizio ferroviario con Tuzla ha frequenza settimanale
Il MIT annuncia un tavolo interministeriale per l'esodo anticipato dei lavoratori portuali
Roma
L'obiettivo è di individuare entro tempi certi una soluzione definitiva
Battesimo e consegna di una nuova PCTC del gruppo Grimaldi
Napoli
La “Grande Istanbul” ha una capacità di carico pari a 9.241 ceu
GNV rafforza il proprio servizio traghetto sulla rotta Napoli-Palermo
Genova
Entro il 19 dicembre la capacità sulla linea salirà ad oltre 6.000 metri lineari
L'Autorità Portuale di Marsiglia-Fos investirà 1-1,3 miliardi di euro entro il 2029
Marsiglia
Accordo con MSC per l'ampliamento del container terminal Fos 2XL
Oggi a Roma un presidio dei lavoratori dei porti per chiedere l'istituzione del Fondo di accompagno all'esodo
Roma/Genova
Domani a Roma si terrà l'assemblea generale dell'Associazione Logistica dell'Intermodalità Sostenibile
Roma
L'incontro presso l'Auditorium Parco della Musica
Cisl e Fit Cisl Savona, per Vado Gateway il 2025 si è rivelato sostanzialmente un anno positivo
Savona
Alla ricerca di opportunità con la riapertura del canale di Suez e la ripresa di alcuni mercati
Assarmatori, bene le nuove norme assai importanti per le imprese di navigazione e per il lavoro marittimo
Roma
Nei primi nove mesi del 2025 il traffico delle merci nel porto di Tanger Med è cresciuto del +14,9%
Anjra
Movimentate 118 milioni di tonnellate di carichi
Zanetti (Confitarma): con il decreto Semplificazioni offerti strumenti più moderni alle nostre imprese
Roma
Ascoltate - ha sottolineato - le esigenze della nostra industria
L'1 e il 2 dicembre a Genova il convegno di Spediporto “Take opportunities navigating trade tensions”
Genova
Si terrà presso il Salone delle Conferenze di Banca Bper
Fondo Nazionale Marittimi, bene l'approvazione delle norme alla Camera
Genova
D'Amato: provvedimenti attesi per i nostri marittimi e per la competitività della flotta nazionale
Porto di Genova, sequestrato permanganato di potassio nel quadro della lotta al traffico di stupefacenti
Genova
Operazione dell'Agenzia delle Dogane dei Monopoli e della Guardia di Finanza
Fincantieri, cancellati gli ordini per quattro fregate per l'US Navy
Trieste
Previste altre commesse per la realizzazione di nuove classi di unità navali
L'AdSP del Tirreno Settentrionale si è confrontata con il cluster portuale sul nuovo bilancio di sostenibilità
Livorno
L'Accademia Italiana della Marina Mercantile festeggia i suoi primi 20 anni
Genova
Nel periodo diplomati 3.660 allievi e allieve di tutta Italia
Crédit Agricole Italia ha finanziato la costruzione della nave Grande Tianjin della Grimaldi Euromed
Napoli/Parma
Hapag-Lloyd prevede il prossimo aumento del +45% del valore del surcharge per l'EU ETS
Amburgo
Il sistema di scambio di quote di emissioni entrerà in pieno vigore il primo gennaio
Il commissario europeo Tzitzikostas ha visitato il cantiere navale di Monfalcone
Trieste
Annunciate prossime misure per rafforzare competitività, resilienza, innovazione e leadership tecnologica del settore
Al via oggi il processo contro Damen per presunta corruzione e violazione delle sanzioni
Amsterdam
L'azienda manifesta delusione per il protrarsi dell'indagine e prevede una lunga battaglia legale
AD Ports Group ha acquisito il 19,3% dell'egiziana Alexandria Container & Cargo Handling Co.
Il Cairo/Abu Dhabi
Comprata la quota della Saudi Egyptian Investment Company
Corsica Sardinia Ferries ha acquistato il traghetto Stena Vision
Vado Ligure
Sarà ribattezzata “Mega Serena”
Nel 2024 il fatturato dei principali container terminal portuali italiani è cresciuto del +8,1%
Milano
Il traffico movimentato è aumentato del +3,4%
Al via i lavori per aumentare del 40% la capacità di traffico dei container del porto di Salonicco
Salonicco
L'ampliamento del Molo 6 sarà realizzato in 40 mesi
Disposto un sequestro preventivo per oltre 100 milioni di euro nei confronti di Liberty Lines
Trapani
BLS Cargo sollecita la Svizzera ad esercitare una pressione tangibile sugli attori dell'infrastruttura ferroviaria tedesca
Berna
L'azienda denuncia la grave situazione del trasporto merci transalpino su rotaia. Chiesti ulteriori incentivi
Livorno confida negli ulteriori cento milioni di euro promessi da Salvini per realizzare la Darsena Europa
Livorno
Salvetti: ho chiesto come si intenda andare avanti per l'assegnazione futura ai privati che hanno manifestato interesse
L'ambasciata della Cina in Grecia risponde a presunte velleità americane sul porto del Pireo
Atene
Pechino parla di una mentalità da Guerra Fredda e di una logica egemonica
Attivata la procedura per richiedere l'accesso alla terza annualità del contributo Sea Modal Shift
Roma
Domande da presentare entro il 17 dicembre
Decisa crescita delle performance trimestrali del gruppo crocieristico statunitense Viking
Los Angeles
Il periodo luglio-settembre è stato chiuso con un utile netto di 514,0 milioni di dollari (+35,4%)
Guido Pietro Bertolone è il nuovo presidente della Fedit
Roma
Subentra a Giuseppe Cela, presidente uscente e oggi responsabile della Fedit Servizi
Latrofa (AdSP Lazio): la ZLS renderà i nostri porti ancora più attrattivi per investitori, operatori logistici e imprese
Civitavecchia
Lo strumento - ha evidenziato - può far compiere un salto di qualità sul piano della competitività logistica e industriale
Ad ottobre è proseguito il calo del traffico dei container nei porti di Los Angeles e Long Beach
Los Angeles/Long Beach
Cordero: probabilmente nei prossimi mesi i consumatori assisteranno ad un'escalation dei prezzi
Pasquale Legora de Feo è stato confermato alla presidenza di Uniport
Roma
Costituita la nuova Commissione tecnica “Crociere e passeggeri”
Domenica è stato inaugurato l'ampliamento del Suez Canal Container Terminal
Port Said
Incremento della capacità pari a 2,2 milioni di teu all'anno
Katoen Natie acquisirà l'80% della francese Bils-Deroo Solutions
Lussemburgo
L'azienda logistica che ha quasi 1.500 dipendenti
Danaos Corporation ha chiuso il terzo trimestre con un utile netto di 130,6 milioni di dollari (+6,2%)
Atene
Ricavi in aumento del +1,8%
Nei primi nove mesi del 2025 il valore della produzione di Circle è aumentato del +80%
Milano
Al 30 settembre il valore del backlog pluriennale del gruppo aveva segnato una crescita del +66%
APM Terminals realizzerà e gestirà il Laldia Container Terminal del porto di Chittagong
Dacca/L'Aia
Firmato il contratto di concessione della durata di 30 anni
MPCC ordina in Cina quattro nuove portacontainer da 4.500 teu
Oslo
Il prezzo unitario contrattuale è di 58 milioni di dollari
Ad ottobre il porto di Singapore ha movimentato 31,2 milioni di tonnellate di merci in container (+1,0%)
Singapore/Hong Kong
Nel porto di Hong Kong il traffico è stato pari a 1,1 milioni di teu (-6,9%)
Nel terzo trimestre i ricavi del gruppo DHL sono diminuiti del -2,3%
Bonn
L'utile netto è stato di 888 milioni di euro (+9,5%)
Fincantieri, accordo con KAYO per la costruzione e manutenzione di navi militari in Albania
Trieste
CMA Terminals (gruppo CMA CGM) acquisirà il 20% di Container Terminal Hamburg
Marsiglia/Amburgo
Accordo con la tedesca Eurogate
Il Comune di Civitavecchia denuncia che il progetto del porto crocieristico di Fiumicino mina le basi della legge sui porti
Roma/Civitavecchia/Londra
Il progetto - sottolinea Cruise Terminals International - sarà un pilastro dello sviluppo sostenibile di Fiumicino
Sequestrati oltre 175 chili di cocaina al porto di Gioia Tauro
Reggio Calabria/Cagliari
Oltre 8.500 articoli contraffatti intercettati al Porto Canale di Cagliari
Global Ship Lease registra nuovamente ricavi trimestrali record
Atene
Youroukos sottolinea la solidità e le ottime prospettive del mercato delle portacontainer di piccole e medie dimensioni
Nel terzo trimestre i porti del Montenegro hanno movimentato 675mila tonnellate di merci (+4,1%)
Podgorica
Crescita del +80,0% dei carichi con l'Italia
Svitzer acquisisce il 66,6% della società di rimorchio norvegese Buksér og Berging
Copenaghen
Ha una flotta di circa 35 rimorchiatori e 25 pilotine
A Piombino la cerimonia di posa della chiglia della nuova nave oceanografica Arcadia
Piombino
Costruzione affidata a T. Mariotti
Il Comitato di gestione dell'AdSP dell'Adriatico Centrale ha approvato il bilancio di previsione 2026
Ancona
Previsto un avanzo di amministrazione di 32,2 milioni
PORTI
Porti italiani:
Ancona Genova Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Livorno Taranto
Cagliari Napoli Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venezia
Interporti italiani: elenco Porti del mondo: mappa
BANCA DATI
ArmatoriRiparatori e costruttori navali
SpedizionieriProvveditori e appaltatori navali
Agenzie marittimeAutotrasportatori
MEETINGS
L'1 e il 2 dicembre a Genova il convegno di Spediporto “Take opportunities navigating trade tensions”
Genova
Si terrà presso il Salone delle Conferenze di Banca Bper
Il Fondo Nazionale Marittimi ha organizzato un incontro con gli ITS Mare e i centri di addestramento marittimi
Roma
Si terrà il 3 dicembre a Roma
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RASSEGNA STAMPA
Three UAE Firms Eye Investment In Kenya's Port, Renewable Energy, And Shipping Projects
(Capital FM Kenya)
Foreign firms to operate 3 terminals under Ctg Port for up to 30 years; deals by December
(The Business Standard)
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FORUM dello Shipping
e della Logistica
Intervento del presidente Tomaso Cognolato
Roma, 19 giugno 2025
››› Archivio
Il 19 novembre a Roma si terrà l'assemblea pubblica di UNIPORT
Roma
Tra gli argomenti al centro dell'incontro quello del progetto di riforma dell'ordinamento portuale
Stabile il traffico dei crocieristi nei terminal della GPH nel trimestre estivo
Istanbul
Registrati 1.503 scali (+9,6%) per un totale di 4,66 milioni di passeggeri (+0,8%)
Ocean Network Express istituisce una propria agenzia marittima in Grecia
Singapore
Rileverà le attività della E.N.A Shipping Agency
Regional Container Lines ordina due nuove portacontainer da 14.000 teu alla KSOE
Bangkok/Seongnam
MSC include scali a Bremerhaven, Limassol e Beirut nel servizio Levante Express
Ginevra
La linea collega il Nord Europa con il Mediterraneo
AD Ports acquisirà il 20% della Latakia International Container Terminal
Abu Dhabi
Accordo con il gruppo armatoriale CMA CGM
L'AdSP della Liguria Orientale approva il bilancio di previsione 2026 e la programmazione triennale
La Spezia
Firmato il decreto per l'avvio dei lavori della nuova rete dell'energia elettrica in alta tensione nel porto della Spezia
Inaugurato un nuovo magazzino di SDC Servizio Doganale Containers a Porto Marghera
Venezia
Servirà per lo stoccaggio e movimentazione di merci a temperatura ambiente
Moby pone in vendita cinque traghetti al prezzo base di 229,9 milioni di euro
Vicenza
Previsto un accordo di sale and lease-back per due delle navi
Flessione dei risultati finanziari trimestrali di d'Amico International Shipping
Lussemburgo
Balestra di Mottola: i fondamentali dell'industria delle navi cisterna rimangono solidi
ICTSI registra performance finanziarie e operative trimestrali record
Manila
Nel periodo luglio-settembre il traffico dei container nei terminal del gruppo è cresciuto del +12,3%
La danese DFDS taglierà 400 posti di lavoro
Copenaghen
Il gruppo alla ricerca di un nuovo CEO. Nel trimestre luglio-settembre registrati ricavi record
CEVA Logistics ha completato l'acquisizione della turca Borusan Lojistik
Marsiglia
Operazione del valore di 383 milioni di dollari
Nel porto di Livorno sono state sbarcate 1.100 auto della casa automobilistica cinese Dongfeng
Livorno
Il traffico è gestito attraverso l'area logistica “Il Faldo” operata da XCA
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genova - ITALIA
tel.: 010.2462122, fax: 010.2516768, e-mail
Partita iva: 03532950106
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