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ESPO adotta una risoluzione sulla nuova proposta di direttiva sui servizi portuali
L'associazione dei porti europei chiede di porre il self-handling al di fuori del progetto di legge
2 maggio 2005
A conclusione dell'assemblea annuale svoltasi la scorsa settimana a Malta, European Sea Ports Organisation (ESPO) ha adottato all'unanimità una risoluzione sulla nuova proposta di direttiva europea sull'accesso al mercato dei servizi portuali presentata in scadenza di mandato dal precedente commissario europeo ai Trasporti, Loyola De Palacio, dopo che il Parlamento UE aveva bocciato il primo progetto di legge sul medesimo argomento (inforMARE del 13 ottobre 2004).

Una risoluzione - quella di ESPO ' che ribadisce la necessità di adottare un approccio più pragmatico per la regolamentazione dei servizi portuali in ambito europeo. «Rimaniamo favorevoli ad un quadro giuridico europeo per i porti ' ha commentato il presidente di ESPO, Giuliano Gallanti ' ma riteniamo che l'attuale proposta sia troppo dogmatica e non corrisponda alle realtà del mercato».

Le proposte avanzate da ESPO per modificare la direttiva dovrebbero far sì che il testo di legge ' secondo l'associazione dei porti europei - consenta di salvaguardare sia l'attività degli attuali addetti ai servizi portuali che di incentivare nuovi investitori, il cui ingresso nel settore dei servizi portuali è auspicato per far fronte al notevole incremento dei traffici nei porti dell'UE.

Per ciò che riguarda la questione del self-handling, cioè la possibilità per le compagnie di navigazione di avvalersi dei propri equipaggi e del proprio personale di terra per effettuare operazioni di movimentazione dei carichi, ESPO ritiene che il tema debba essere affrontato al di fuori della direttiva. «Oggi' ha detto Gallanti ' il self-handling è già una realtà in molti porti europei. Per di più la relativa domanda non è enorme: è limitata a traffici specifici quali il ro-ro e i traghetti». «Quindi ' ha sottolineato il presidente di ESPO ' la sua importanza non è proporzionale ai problemi di carattere sociale che la sua inclusione nella direttiva creerebbe nuovamente in molti porti. Quindi il diritto ad effettuare self-handling è regolamentato in modo migliore a livello nazionale o locale».

 

MARKET ACCESS TO PORT SERVICES

Paper adopted by the ESPO General Assembly
at its meeting in Valletta on 28 April 2005

 

1. Introduction

 

ESPO remains convinced that a thorough debate on the actual priorities of a European seaport policy would be more beneficial than a hasty re-introduction of another port services Directive. This does not mean that it disputes the basic principles underlying the new Commission proposal. ESPO notably supports the overall aims of ensuring free and non-discriminatory access to the markets of port services, introducing principles of good governance and transparency as well as ensuring the neutrality of the managing body of the port towards port users.

Even though these aims can be achieved by individual Member States, a common legal framework on market access to port services could be useful in so far as it would clarify the application of EU Treaty rules, provide additional transparency and legal certainty to the managing body of the port, potential and existing service providers and their staff as well as port users.

Together with almost all other stakeholder organisations, ESPO however came to the conclusion that the new proposal is counterproductive in many areas and needs to be substantially reworked before it could have such added value. An internal impact assessment exercise carried out by ESPO demonstrated clearly that, in its present form, the Directive would have virtually no positive impact on the European seaport sector but would, on the contrary, might lead to a negative investment climate in ports, more bureaucracy, legal uncertainty and even create additional hindrances to market access.

ESPO believes in a constructive approach which is why it puts forward the present paper which introduces a series of building blocks for a common legal framework on market access to port services. At the same time it proposes alternative solutions to the critical areas of the Commission's proposal. The paper is intended to stimulate a debate with other stakeholder organisations and facilitate the upcoming discussions in the European Parliament and the Council of Ministers in view of a positive contribution to the development of a coherent and supportive policy for European seaports.

 

2. General philosophy of a common legal framework

A European legal framework on market access to port services should be based on the following essential premises:

  1.  A common framework should first of all be relevant, clarifying that the basic freedom to provide services enshrined in the EU Treaty should normally be applied to all services rendered in ports, unless specific reasons of common or general interest would limit its full application. The framework must explain under which conditions these exceptions would apply.
  2.  Such a framework providing or authorising constraints or limitations on the freedom to port services should also be proportional, interfering only where there is a clearly identified and justified need.
  3.  A common framework must also ensure a level playing field between ports. This is especially the case for cargo handling services for which the relevant competitive market in most cases extends beyond the port itself. Main determining factor here is whether service providers in one way or another may benefit from public funding that could be qualified as State aid.
  4.  A common framework must encourage new investments in ports and development of ports in general. Service providers must be able to enjoy a normal return on the investments they make.
  5.  A common framework must be simple and straightforward. Complicated concepts and exceptional regimes must be avoided as much as possible.
  6.  Finally, a common framework must respect the diversity of European port management and organisation models but ensure an overall transparency of administrative, operational and financial relations within a port.
  7.  

3. Scope

A common framework on market access to port services should apply to:

  • all ports handling more than 1.5 million tonnes of cargo and/or 200.000 passengers annually;
  • technical-nautical services (pilotage, mooring and towage) performed within the port and on maritime access routes to and from the port, port-specific cargo handling services (stevedoring and loading / unloading of ships) as well as passenger services (embarkation and disembarkation);
  • exclude ports with a high seasonal character under certain conditions.

Motivation

: The scope is similar to that of the first and second Directive proposal of the Commission.

 

4. Competent authority

The managing body of the port should, in principle, be the competent authority for services provided within the port area. If appropriate, Member States can appoint a different competent authority for services provided on maritime access routes to and from the port.

In case the managing body of the port also provides port services:

  1. Member States must designate an independent body which has, within a reasonably short period, to consider and decide on any appeals or complaints against the actions and decisions of the managing body of the port in relation to service providers.
  2. The managing body of the port must be required to keep the accounts of its port service activities separated from the accounts of its other activities according to the provisions of article 19 of the Commission's proposal.

A common framework should under no circumstances undermine the prerogative of the managing body of the port to safeguard the general interest it has under its jurisdiction.

Motivation

: The managing body of the port should have full autonomy over access to the services that are being provided within the area under its jurisdiction. Imposing a separate competent authority to take over decisions in case the managing body of the port also provides services would lead to unnecessary duplication of functions and additional bureaucracy. The managing body of the port is furthermore the only party with sufficient knowledge of and practical experience with the port it has under its supervision. An efficient and effective appeal system combined with a basic transparency requirement is therefore a better way of ensuring neutrality of decisions.

 

5. Basic principles on market access - authorisations

Potential service providers may gain access to the market in one or more of the following forms, depending on the national legal framework applicable;

  1. by obtaining a concession for the use of public domain or a licence from the competent authority;
  2. by successfully concluding commercial negotiations, including lease agreements, with the competent authority;
  3. by taking over an existing company which holds a concession, licence or commercial agreement;
  4. by taking over an existing concession, licence or commercial agreement;
  5. by buying a piece of land within the port.

In cases a) to d), the service provider is deemed to implicitly have obtained an authorisation to provide the service under the conditions stipulated in the concession, licence, commercial agreement or act of sale. Apart from any commercial elements involved, these conditions must, where applicable, relate to the following criteria:

  1. the professional qualifications of the service provider and of his personnel, his sound financial situation and sufficient insurance cover;
  2. the presentation of an adequate business plan containing clear commitments related to the provision of the service;
  3. relevant requirements in the field of safety, security and the environment.

The competent authority has to require potential service providers to obtain an explicit prior authorisation in case of public service requirements relating to maritime safety, regularity and continuity. In this case, the authorisation must be granted on the basis of particularly strict criteria with regard to these public service requirements.

Existing and potential service providers must comply with all relevant and applicable legislation of the Member State in which they operate or seek to operate, provided this legislation is compliant with European law and, in particular, the four basic freedoms of the Treaty.

Existing and potential service providers have the right to employ personnel of their own choice, provided that they respect the applicable social legislation of the Member State concerned, including relevant national rules on health, safety and employment of personnel as well as collective agreements. This legislation must be compliant with European law and, in particular, the four basic freedoms of the Treaty.

Motivation

:  There are different ways in which potential service providers may obtain access to the market. A common framework should not intend to harmonise them but should clarify that if a service provider has gained access in one of these ways, he implicitly has obtained an authorisation to provide the service. A separate authorisation is only required in case of specific public service requirements. Conditions to be verified by the competent authority (managing body of the port) must be those which actually fall within its sphere of competence, i.e. those related to professional and business aspects and, where relevant, to safety, security and the environment, without these adding to bureaucracy. In addition, existing and potential service providers must comply with all relevant and applicable legislation of the Member States, including social legislation. The right to employ personnel of own choice is a basic right guaranteed by the EU Treaty but should be subject to applicable social legislation and collective agreements.

 

6. Selection procedure

For reasons of transparency and objectivity, competent authorities should be encouraged to select potential service providers according to existing Community-wide selection procedures, using proportionate, non-discriminatory and relevant criteria.

A common framework should, in principle, make such a selection procedure mandatory:

  • if the service concerned can, for reasons of public service requirements relating to maritime safety, regularity and continuity, only be performed by a single service provider ' in this case particularly strict selection criteria must be applied with regard to these public service requirements;
  • if the service provider, directly or indirectly, enjoys public financial support which could be qualified as State aid under the EU State aid guidelines, either for the provision of the service itself or for the use of superstructure and infrastructure.

Motivation

: The competent authority should be obliged to carry out an open selection procedure in case a monopoly situation would occur for reasons of public service requirements. In practice this would mainly apply to technical-nautical services, where such monopolies often occur. By applying a selection procedure on the basis of particularly strict criteria, a controlled market opening is possible which would not jeopardise the safety, regularity and continuity of these services. Although single service providers can occur in the field of cargo handling as well, the relevant competitive market for these services is in most cases wider than the port itself. Although generally encouraged, a selection procedure for cargo handling services would become obligatory in case the service provider would directly or indirectly benefit from public funding that could be qualified as State aid.

 

7. Maximum durations

Concessions and licenses granted by the competent authority to service providers or commercial agreements between the competent authority and service providers must be concluded for a period which is in relation to the investments made by service providers, allowing a normal period of amortisation.

The following maximum durations are put forward:

  1. in case of no significant investments: 10 years;
  2. in case of significant investments in movable assets and training: 15 years;
  3. in case of significant investments in immovable assets and comparable movable assets: 45 years.

These maximum durations should not apply in case the service provider owns the piece of land on which he operates.

Motivation

:  According to information obtained through the ESPO Factual Report, the given maximum durations would allow a normal return on investment in all cases. Procedures of extension or early selection procedures have not been retained as they may create confusion or uncertainty. In case the service concerned can, for reasons of public service and/or maritime safety, only be performed by a single service provider and/or if the service provider, directly or indirectly, enjoys public financial support which may be qualified as State aid, either for the provision of the service itself or for the use of superstructure and infrastructure, a selection procedure will anyway have to be applied. In other cases, normal negotiations are the rule, including possible renewal. If the service provider owns the land on which he operates, maximum durations do not apply as they would conflict with property rights.

 

8. Self-handling

For reasons of proportionality and subsidiarity, the conditions under which the basic right of port users to self-handle can be applied, be it on board of the ship or on land, are best set at local or national level.

Motivation

:  The limited added value of regulating self-handling in a common legal framework is first of all not in proportion to the social unrest it may create in many European ports. Decisions relating to self-handling on board of the ship involve the responsibility of the master whereas on land it is a matter to be negotiated with either the terminal operator (on a port facility in private use) or the competent authority (on a port facility in public use). The subsidiarity principle therefore also argues against inclusion in an EU framework.

 

9. Transitional rules

A common legal framework on market access to port services cannot enter into force before State aid guidelines on seaports have been formally adopted.

The framework applies in first instance to new concessions, licenses and commercial agreements granted to or concluded with service providers but should also contain an adequate transitional regime for existing concessions, licenses and commercial agreements as outlined in the following paragraphs.

The competent authority should, within a period of one year following transposition of the legal framework, complete an assessment of all existing concessions, licenses and commercial agreements granted to or concluded with service providers and make their essential, non-confidential, characteristics public.

The competent authority must first of all check whether the durations of concessions, licenses and agreements correspond with the actual investments made by the service providers and whether these were concluded within the maximum durations set out in the framework. If both conditions are fulfilled, existing concessions, licenses and agreements can remain in force unchanged. If durations are not in relation to the actual investments made and/or exceed the maximum durations, these must be adapted accordingly.

The competent authority must further verify whether the service provider is adhering to the conditions under which the concession or licence was granted or under which the agreement was concluded. Apart from the commercial elements involved, the competent authority must especially check compliance with:

  1.  the professional qualifications of the service provider and of his personnel, his sound financial situation and sufficient insurance cover;
  2.  the business plan including the commitments made related to the provision of the service;
  3.  relevant requirements in the field of safety, security and the environment.

In case of serious non-compliance, the competent authority must be able to revoke or vary the concession, licence or agreement.

Any need for compensation resulting from this transitional regime should be settled on a case by case basis.

The transitional regime would not apply in case the service provider owns the piece of land on which he operates.

Motivation

:  The proposed framework on market access to port services cannot function without State aid guidelines since the obligation to apply a public selection procedure for cargo handling services depends on them (cf. item 6 above). To avoid disruption of the market and discourage investments, the provisions of the framework should in first instance apply to new concessions, licenses or agreements. Non-confidential details of existing arrangements must be made public and a correction factor must be applied in case investments made are not in proportion to the agreed durations and/or where these durations exceed the maximum durations put forward by the common framework. The competent authority should also check whether existing service providers are meeting the conditions under which they gained access to the market. The transitional regime should not interfere with property rights of service providers which own the land on which they operate.
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Londra
Avrà sede a Monaco
Mercitalia Rail trasporta rottami di ferro da Pomezia alle acciaierie del Nord Italia
Milano
Nel primo trimestre i ricavi di Finnlines sono cresciuti del +2,3%
Helsinki
In aumento i volumi trasportati dalla flotta ad eccezione delle auto
NYK realizzerà il terzo terminal per auto del porto di Barcellona
Barcellona
Al via i lavori per l'elettrificazione del terminal di MSC Crociere
PROSSIME PARTENZE
Visual Sailing List
Porto di partenza
Porto di destinazione:
- per ordine alfabetico
- per nazione
- per zona geografica
Il fondo di investimenti Verdane vende la Danelec al gruppo GTT
Parigi
La società danese sviluppa i tecnologie per la digitalizzazione del trasporto marittimo
Le forze armate israeliane hanno attaccato il porto di Hodeyda
Gerusalemme
IDF, adottate misure per limitare i danni alle navi
Vard firma un nuovo contratto con Dong Fang Offshore per una nave OSCV
Trieste
Sarà consegnata nel primo trimestre del 2028
Protocollo di collaborazione tra la Federazione del Mare e WSense
Roma
Tra gli scopi, promuovere una gestione intelligente e sostenibile delle risorse marine
Mercoledì a Roma un convegno sulle opere di ingegneria marittima e i cambiamenti climatici
Roma
Si terrà presso l'Auditorium Fondazione MAXXI
Approvato il rendiconto generale 2024 dell'AdSP del Mare Adriatico Orientale
Trieste
Registra un avanzo generale di amministrazione di quasi 283 milioni di euro
Accelleron Industries annuncia ulteriori investimenti in Italia
Baden
L'obiettivo è di rafforzare la leadership tecnologica nei sistemi di iniezione di carburante per la decarbonizzazione del settore marittimo
L'emiratense AD Ports continua ad investire in Egitto
Il Cairo/Abu Dhabi
Contratto di usufrutto per sviluppare e gestire un parco logistico e industriale nei pressi del porto di Port Said
Approvato il bilancio consuntivo 2024 dell'Autorità di Sistema Portuale del Mare Adriatico Centrale
Ancona
Via libera del Comitato di gestione
RFI, aggiudicata gara per interventi di manutenzione e potenziamento delle telecomunicazioni
Roma
Programma del valore di circa 180 milioni di euro
Firmato il contratto che assegna a CMA CGM la gestione del container terminal del porto di Lattakia
Damasco
Previsti investimenti pari a 230 milioni di euro nei primi quattro anni
Rizzo nominato commissario straordinario dell'Autorità di Sistema Portuale dello Stretto
Messina
Nei primi tre mesi del 2025 i ricavi del gruppo DHL sono aumentati del +2,8%
Bonn
Utile netto di 830 milioni di euro (+3,9%)
Completato l'acquisto dell'area per il nuovo terminal crociere a Marghera
Venezia
Secondo le previsioni, diventerà operativo nella stagione crocieristica 2028
CMA CGM ha completato l'acquisizione della Air Belgium
Marsiglia/Mont-Saint-Guibert
Mazaudier: rafforza con effetto immediato la nostra capacità aerea
Nei primi tre mesi del 2025 il traffico delle merci nei porti albanesi è diminuito del -1,8%
Tirana
In calo anche i passeggeri (-1,6%)
Nel 2024 sulla rete ferroviaria austriaca sono state trasportate 94,4 milioni di tonnellate di merci (+2,2%)
Vienna
Il 31,8% del volume complessivo è stato realizzato su tratte superiori a 300 chilometri
Approvati il bilancio consuntivo e la relazione annuale 2024 dell'AdSP della Sardegna
Cagliari
Progetto pilota per il rilascio unificato dei permessi di accesso in porto per gli autotrasportatori
Approvato all'unanimità il bilancio di esercizio 2024 di Interporto Padova
Padova
Ricavi in crescita del +7,3%
Al via gli interventi di riqualificazione del polo agroalimentare del porto di Livorno
Livorno
Lavori del valore di sei milioni di euro
Bluferries è pronta a mettere in servizio nello Stretto di Messina la nuova ro-pax Athena
Messina
Può trasportare fino a 22 Tir o 125 autoveicoli e 393 persone
Approvato il rendiconto dell'esercizio finanziario 2024 dell'AdSP del Mar Ionio
Taranto
424,8 milioni di opere portuali realizzate nell'ultimo decennio
Kalmar registra un calo del fatturato trimestrale e un aumento dei nuovi ordini
Helsinki
Nei primi tre mesi del 2025 l'utile netto è stato di 34,1 milioni di euro (+2%)
Antonio Ranieri è il nuovo direttore marittimo della Liguria
Genova
Subentra all'ammiraglio Piero Pellizzari congedatosi dal servizio per raggiunti limiti d'età
Nel primo trimestre del 2025 la cinese CIMC ha registrato un incremento del +12,7% delle vendite di container
Hong Kong
I ricavi sono cresciuti del +11,0%
PORTI
Porti italiani:
Ancona Genova Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Livorno Taranto
Cagliari Napoli Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venezia
Interporti italiani: elenco Porti del mondo: mappa
BANCA DATI
ArmatoriRiparatori e costruttori navali
SpedizionieriProvveditori e appaltatori navali
Agenzie marittimeAutotrasportatori
MEETINGS
Il 23 maggio si terrà la quarta edizione del convegno nazionale “Interporti al centro”
Roma
Organizzato dalla UIR, è in programma presso l'Interporto Rivers di Venezia
Mercoledì a Roma un convegno sulle opere di ingegneria marittima e i cambiamenti climatici
Roma
Si terrà presso l'Auditorium Fondazione MAXXI
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RASSEGNA STAMPA
Proposed 30% increase for port tariffs to be in phases, says Loke
(Free Malaysia Today)
Damen Mangalia Unionists Protest Friday Against Possible Closure
(The Romania Journal)
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FORUM dello Shipping
e della Logistica
Relazione del presidente Nicola Zaccheo
Roma, 18 settembre 2024
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Lo scorso anno i ricavi del gruppo cinese CMPort sono aumentati del +3,1%
Hong Kong
Nei primi tre mesi del 2025 i terminal portuali hanno movimentato 36,4 milioni di container (+5,6%)
Approvati i rendiconti delle AdSP della Liguria Occidentale e del Tirreno Centro Settentrionale
Genova/Civitavecchia
Nei primi tre mesi del 2025 i ricavi di Konecranes sono aumentati del +7,7%
Helsinki
343 milioni di euro di nuovi ordini di mezzi portuali (+37,5%)
Primo trimestre di crescita per Kuehne+Nagel
Schindellegi
Il fatturato netto del gruppo logistico è ammontato a 6,33 miliardi di franchi svizzeri (+14,9%)
Istanza della TDT (gruppo Grimaldi) per la costruzione e gestione del 50% del Terminal Darsena Europa di Livorno
Livorno
La società ha chiesto l'estensione della durata dell'attuale concessione
Nel 2024 investiti 58 milioni per l'ammodernamento dei porti di Livorno, Piombino e dell'isola d'Elba
Livorno
Approvati il bilancio consuntivo e la relazione annuale dell'AdSP
Consulenza della BEI per rafforzare la resilienza climatica dei porti di Volos, Alessandropoli e Patrasso
Lussemburgo
Assisterà le autorità portuali nell'individuazione e nella gestione dei rischi climatici
Nel primo trimestre il porto di Valencia ha movimentato 1,3 milioni di container (+3,4%)
Valencia
Calo del traffico di transhipment
Il Comitato di gestione dell'AdSP del Tirreno Centrale ha approvato all'unanimità il bilancio consuntivo 2024
Napoli
SOS LOGistica acquisirà la qualifica di Ente del Terzo Settore
Milano
L'associazione conta oggi su 74 soci
Nei primi tre mesi del 2025 in calo il traffico delle merci nei porti di Barcellona e Algeciras
Barcellona/Algeciras
Hupac trasferisce su Novara il servizio intermodale con Padova
Chiasso
Sinora l'altro terminal era quello di Busto Arsizio
PSA SECH ha operato il primo treno da 400 metri al Parco Ferroviario Rugna
Genova
Capacità sino a 20 coppie di treni al giorno
Approvato all'unanimità il rendiconto di esercizio 2024 dell'AdSP della Liguria Orientale
La Spezia
In ultimazione la bonifica bellica propedeutica all'ampliamento del Terminal Ravano della Spezia
La Spezia
L'AdSP vi ha investito oltre 600mila euro
Francesco Rizzo designato alla presidenza dell'AdSP dello Stretto
Roma
Ha più volte denunciato l'inutilità della costruzione del ponte sullo Stretto
Aerei statunitensi hanno attaccato il porto yemenita di Ras Isa
Tampa/Beirut
38 morti e oltre cento feriti
Nel 2025 Stazioni Marittime prevede un rialzo del traffico dei traghetti e delle crociere nel porto di Genova
Rapporto del MIT sulla mobilità evidenzia un aumento della domanda sia passeggeri che merci
Roma
Nel primo trimestre il traffico delle merci nei porti russi è diminuito del -5,6%
San Pietroburgo
In calo sia le merci secche (-5,3%) che le rinfuse liquide (-5,8%)
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genova - ITALIA
tel.: 010.2462122, fax: 010.2516768, e-mail
Partita iva: 03532950106
Registrazione Stampa 33/96 Tribunale di Genova
Direttore responsabile Bruno Bellio
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