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ESPO adotta una risoluzione sulla nuova proposta di direttiva sui servizi portuali
L'associazione dei porti europei chiede di porre il self-handling al di fuori del progetto di legge
2 maggio 2005
A conclusione dell'assemblea annuale svoltasi la scorsa settimana a Malta, European Sea Ports Organisation (ESPO) ha adottato all'unanimità una risoluzione sulla nuova proposta di direttiva europea sull'accesso al mercato dei servizi portuali presentata in scadenza di mandato dal precedente commissario europeo ai Trasporti, Loyola De Palacio, dopo che il Parlamento UE aveva bocciato il primo progetto di legge sul medesimo argomento (inforMARE del 13 ottobre 2004).

Una risoluzione - quella di ESPO ' che ribadisce la necessità di adottare un approccio più pragmatico per la regolamentazione dei servizi portuali in ambito europeo. «Rimaniamo favorevoli ad un quadro giuridico europeo per i porti ' ha commentato il presidente di ESPO, Giuliano Gallanti ' ma riteniamo che l'attuale proposta sia troppo dogmatica e non corrisponda alle realtà del mercato».

Le proposte avanzate da ESPO per modificare la direttiva dovrebbero far sì che il testo di legge ' secondo l'associazione dei porti europei - consenta di salvaguardare sia l'attività degli attuali addetti ai servizi portuali che di incentivare nuovi investitori, il cui ingresso nel settore dei servizi portuali è auspicato per far fronte al notevole incremento dei traffici nei porti dell'UE.

Per ciò che riguarda la questione del self-handling, cioè la possibilità per le compagnie di navigazione di avvalersi dei propri equipaggi e del proprio personale di terra per effettuare operazioni di movimentazione dei carichi, ESPO ritiene che il tema debba essere affrontato al di fuori della direttiva. «Oggi' ha detto Gallanti ' il self-handling è già una realtà in molti porti europei. Per di più la relativa domanda non è enorme: è limitata a traffici specifici quali il ro-ro e i traghetti». «Quindi ' ha sottolineato il presidente di ESPO ' la sua importanza non è proporzionale ai problemi di carattere sociale che la sua inclusione nella direttiva creerebbe nuovamente in molti porti. Quindi il diritto ad effettuare self-handling è regolamentato in modo migliore a livello nazionale o locale».

 

MARKET ACCESS TO PORT SERVICES

Paper adopted by the ESPO General Assembly
at its meeting in Valletta on 28 April 2005

 

1. Introduction

 

ESPO remains convinced that a thorough debate on the actual priorities of a European seaport policy would be more beneficial than a hasty re-introduction of another port services Directive. This does not mean that it disputes the basic principles underlying the new Commission proposal. ESPO notably supports the overall aims of ensuring free and non-discriminatory access to the markets of port services, introducing principles of good governance and transparency as well as ensuring the neutrality of the managing body of the port towards port users.

Even though these aims can be achieved by individual Member States, a common legal framework on market access to port services could be useful in so far as it would clarify the application of EU Treaty rules, provide additional transparency and legal certainty to the managing body of the port, potential and existing service providers and their staff as well as port users.

Together with almost all other stakeholder organisations, ESPO however came to the conclusion that the new proposal is counterproductive in many areas and needs to be substantially reworked before it could have such added value. An internal impact assessment exercise carried out by ESPO demonstrated clearly that, in its present form, the Directive would have virtually no positive impact on the European seaport sector but would, on the contrary, might lead to a negative investment climate in ports, more bureaucracy, legal uncertainty and even create additional hindrances to market access.

ESPO believes in a constructive approach which is why it puts forward the present paper which introduces a series of building blocks for a common legal framework on market access to port services. At the same time it proposes alternative solutions to the critical areas of the Commission's proposal. The paper is intended to stimulate a debate with other stakeholder organisations and facilitate the upcoming discussions in the European Parliament and the Council of Ministers in view of a positive contribution to the development of a coherent and supportive policy for European seaports.

 

2. General philosophy of a common legal framework

A European legal framework on market access to port services should be based on the following essential premises:

  1.  A common framework should first of all be relevant, clarifying that the basic freedom to provide services enshrined in the EU Treaty should normally be applied to all services rendered in ports, unless specific reasons of common or general interest would limit its full application. The framework must explain under which conditions these exceptions would apply.
  2.  Such a framework providing or authorising constraints or limitations on the freedom to port services should also be proportional, interfering only where there is a clearly identified and justified need.
  3.  A common framework must also ensure a level playing field between ports. This is especially the case for cargo handling services for which the relevant competitive market in most cases extends beyond the port itself. Main determining factor here is whether service providers in one way or another may benefit from public funding that could be qualified as State aid.
  4.  A common framework must encourage new investments in ports and development of ports in general. Service providers must be able to enjoy a normal return on the investments they make.
  5.  A common framework must be simple and straightforward. Complicated concepts and exceptional regimes must be avoided as much as possible.
  6.  Finally, a common framework must respect the diversity of European port management and organisation models but ensure an overall transparency of administrative, operational and financial relations within a port.
  7.  

3. Scope

A common framework on market access to port services should apply to:

  • all ports handling more than 1.5 million tonnes of cargo and/or 200.000 passengers annually;
  • technical-nautical services (pilotage, mooring and towage) performed within the port and on maritime access routes to and from the port, port-specific cargo handling services (stevedoring and loading / unloading of ships) as well as passenger services (embarkation and disembarkation);
  • exclude ports with a high seasonal character under certain conditions.

Motivation

: The scope is similar to that of the first and second Directive proposal of the Commission.

 

4. Competent authority

The managing body of the port should, in principle, be the competent authority for services provided within the port area. If appropriate, Member States can appoint a different competent authority for services provided on maritime access routes to and from the port.

In case the managing body of the port also provides port services:

  1. Member States must designate an independent body which has, within a reasonably short period, to consider and decide on any appeals or complaints against the actions and decisions of the managing body of the port in relation to service providers.
  2. The managing body of the port must be required to keep the accounts of its port service activities separated from the accounts of its other activities according to the provisions of article 19 of the Commission's proposal.

A common framework should under no circumstances undermine the prerogative of the managing body of the port to safeguard the general interest it has under its jurisdiction.

Motivation

: The managing body of the port should have full autonomy over access to the services that are being provided within the area under its jurisdiction. Imposing a separate competent authority to take over decisions in case the managing body of the port also provides services would lead to unnecessary duplication of functions and additional bureaucracy. The managing body of the port is furthermore the only party with sufficient knowledge of and practical experience with the port it has under its supervision. An efficient and effective appeal system combined with a basic transparency requirement is therefore a better way of ensuring neutrality of decisions.

 

5. Basic principles on market access - authorisations

Potential service providers may gain access to the market in one or more of the following forms, depending on the national legal framework applicable;

  1. by obtaining a concession for the use of public domain or a licence from the competent authority;
  2. by successfully concluding commercial negotiations, including lease agreements, with the competent authority;
  3. by taking over an existing company which holds a concession, licence or commercial agreement;
  4. by taking over an existing concession, licence or commercial agreement;
  5. by buying a piece of land within the port.

In cases a) to d), the service provider is deemed to implicitly have obtained an authorisation to provide the service under the conditions stipulated in the concession, licence, commercial agreement or act of sale. Apart from any commercial elements involved, these conditions must, where applicable, relate to the following criteria:

  1. the professional qualifications of the service provider and of his personnel, his sound financial situation and sufficient insurance cover;
  2. the presentation of an adequate business plan containing clear commitments related to the provision of the service;
  3. relevant requirements in the field of safety, security and the environment.

The competent authority has to require potential service providers to obtain an explicit prior authorisation in case of public service requirements relating to maritime safety, regularity and continuity. In this case, the authorisation must be granted on the basis of particularly strict criteria with regard to these public service requirements.

Existing and potential service providers must comply with all relevant and applicable legislation of the Member State in which they operate or seek to operate, provided this legislation is compliant with European law and, in particular, the four basic freedoms of the Treaty.

Existing and potential service providers have the right to employ personnel of their own choice, provided that they respect the applicable social legislation of the Member State concerned, including relevant national rules on health, safety and employment of personnel as well as collective agreements. This legislation must be compliant with European law and, in particular, the four basic freedoms of the Treaty.

Motivation

:  There are different ways in which potential service providers may obtain access to the market. A common framework should not intend to harmonise them but should clarify that if a service provider has gained access in one of these ways, he implicitly has obtained an authorisation to provide the service. A separate authorisation is only required in case of specific public service requirements. Conditions to be verified by the competent authority (managing body of the port) must be those which actually fall within its sphere of competence, i.e. those related to professional and business aspects and, where relevant, to safety, security and the environment, without these adding to bureaucracy. In addition, existing and potential service providers must comply with all relevant and applicable legislation of the Member States, including social legislation. The right to employ personnel of own choice is a basic right guaranteed by the EU Treaty but should be subject to applicable social legislation and collective agreements.

 

6. Selection procedure

For reasons of transparency and objectivity, competent authorities should be encouraged to select potential service providers according to existing Community-wide selection procedures, using proportionate, non-discriminatory and relevant criteria.

A common framework should, in principle, make such a selection procedure mandatory:

  • if the service concerned can, for reasons of public service requirements relating to maritime safety, regularity and continuity, only be performed by a single service provider ' in this case particularly strict selection criteria must be applied with regard to these public service requirements;
  • if the service provider, directly or indirectly, enjoys public financial support which could be qualified as State aid under the EU State aid guidelines, either for the provision of the service itself or for the use of superstructure and infrastructure.

Motivation

: The competent authority should be obliged to carry out an open selection procedure in case a monopoly situation would occur for reasons of public service requirements. In practice this would mainly apply to technical-nautical services, where such monopolies often occur. By applying a selection procedure on the basis of particularly strict criteria, a controlled market opening is possible which would not jeopardise the safety, regularity and continuity of these services. Although single service providers can occur in the field of cargo handling as well, the relevant competitive market for these services is in most cases wider than the port itself. Although generally encouraged, a selection procedure for cargo handling services would become obligatory in case the service provider would directly or indirectly benefit from public funding that could be qualified as State aid.

 

7. Maximum durations

Concessions and licenses granted by the competent authority to service providers or commercial agreements between the competent authority and service providers must be concluded for a period which is in relation to the investments made by service providers, allowing a normal period of amortisation.

The following maximum durations are put forward:

  1. in case of no significant investments: 10 years;
  2. in case of significant investments in movable assets and training: 15 years;
  3. in case of significant investments in immovable assets and comparable movable assets: 45 years.

These maximum durations should not apply in case the service provider owns the piece of land on which he operates.

Motivation

:  According to information obtained through the ESPO Factual Report, the given maximum durations would allow a normal return on investment in all cases. Procedures of extension or early selection procedures have not been retained as they may create confusion or uncertainty. In case the service concerned can, for reasons of public service and/or maritime safety, only be performed by a single service provider and/or if the service provider, directly or indirectly, enjoys public financial support which may be qualified as State aid, either for the provision of the service itself or for the use of superstructure and infrastructure, a selection procedure will anyway have to be applied. In other cases, normal negotiations are the rule, including possible renewal. If the service provider owns the land on which he operates, maximum durations do not apply as they would conflict with property rights.

 

8. Self-handling

For reasons of proportionality and subsidiarity, the conditions under which the basic right of port users to self-handle can be applied, be it on board of the ship or on land, are best set at local or national level.

Motivation

:  The limited added value of regulating self-handling in a common legal framework is first of all not in proportion to the social unrest it may create in many European ports. Decisions relating to self-handling on board of the ship involve the responsibility of the master whereas on land it is a matter to be negotiated with either the terminal operator (on a port facility in private use) or the competent authority (on a port facility in public use). The subsidiarity principle therefore also argues against inclusion in an EU framework.

 

9. Transitional rules

A common legal framework on market access to port services cannot enter into force before State aid guidelines on seaports have been formally adopted.

The framework applies in first instance to new concessions, licenses and commercial agreements granted to or concluded with service providers but should also contain an adequate transitional regime for existing concessions, licenses and commercial agreements as outlined in the following paragraphs.

The competent authority should, within a period of one year following transposition of the legal framework, complete an assessment of all existing concessions, licenses and commercial agreements granted to or concluded with service providers and make their essential, non-confidential, characteristics public.

The competent authority must first of all check whether the durations of concessions, licenses and agreements correspond with the actual investments made by the service providers and whether these were concluded within the maximum durations set out in the framework. If both conditions are fulfilled, existing concessions, licenses and agreements can remain in force unchanged. If durations are not in relation to the actual investments made and/or exceed the maximum durations, these must be adapted accordingly.

The competent authority must further verify whether the service provider is adhering to the conditions under which the concession or licence was granted or under which the agreement was concluded. Apart from the commercial elements involved, the competent authority must especially check compliance with:

  1.  the professional qualifications of the service provider and of his personnel, his sound financial situation and sufficient insurance cover;
  2.  the business plan including the commitments made related to the provision of the service;
  3.  relevant requirements in the field of safety, security and the environment.

In case of serious non-compliance, the competent authority must be able to revoke or vary the concession, licence or agreement.

Any need for compensation resulting from this transitional regime should be settled on a case by case basis.

The transitional regime would not apply in case the service provider owns the piece of land on which he operates.

Motivation

:  The proposed framework on market access to port services cannot function without State aid guidelines since the obligation to apply a public selection procedure for cargo handling services depends on them (cf. item 6 above). To avoid disruption of the market and discourage investments, the provisions of the framework should in first instance apply to new concessions, licenses or agreements. Non-confidential details of existing arrangements must be made public and a correction factor must be applied in case investments made are not in proportion to the agreed durations and/or where these durations exceed the maximum durations put forward by the common framework. The competent authority should also check whether existing service providers are meeting the conditions under which they gained access to the market. The transitional regime should not interfere with property rights of service providers which own the land on which they operate.
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Sono 1.100 i lavoratori a Palermo direttamente impiegati nel settore del turismo del mare
Palermo
Quest'anno è attesa una crescita del +9,4% del traffico crocieristico nel porto del capoluogo siciliano
Crescita semestrale del +9% delle merci sulla rotta marittima tra San Pietroburgo e India/Cina
Mosca
Nel servizio FESCO impiega sei navi
Porto di Trieste, il commissario straordinario Gurrieri indagato per riciclaggio
Trieste
Sono certo - ha dichiarato - di poter dimostrare di aver agito nella legalità, in piena trasparenza
Vard sigla un nuovo contratto per la costruzione di due CSOV
Trieste
Le navi saranno destinate a supportare le operazioni nel settore eolico offshore
UIR, bene la pubblicazione del bando per la digitalizzazione della catena logistica
Roma
Di Caterina (ALIS): strumento concreto che valorizza le esigenze delle imprese e rafforza il sistema logistico
GNV ha celebrato i primi dieci anni di attività sulla rotta Italia-Albania
Durazzo
Nel periodo le navi della compagnia hanno trasportato oltre 1,25 milioni di passeggeri
Sequestrato nel porto di Gioia Tauro un carico di oltre 1,2 tonnellate di marijuana
Reggio Calabria/Catanzaro
Arrestati membri di un'organizzazione criminale che importava stupefacenti dal Sud America attraverso porti e aeroporti europei
Yang Ming ordina a Hanwha Ocean la costruzione di sette portacontainer dual-fuel da 15.000 teu
Keelung
Saranno prese in consegna tra il 2028 e il 2029
Walden cederà le attività logistiche per il settore sanitario a Yusen Logistics
Parigi
Annunciato l'avvio di trattative esclusive
Solinas (Partito Sardo d'Azione) non è affatto soddisfatto dello stato della portualità sarda
Cagliari
Sollecitata l'immediata costituzione di una commissione speciale
ANSI, bene l'introduzione del Cruscotto informativo per la gestione dei contratti di appalto tra privati nella logistica
Roma
D'Angelo: permetterà di fare un ulteriore passo avanti al Paese
Russo (Confcommercio): miope aver escluso il trasporto stradale dai fondi del PNRR
Roma
Primo bollettino dell'Osservatorio Freight Insights realizzato dal Centro Nazionale per la Mobilità Sostenibile
Netta crescita delle performance finanziarie e commerciali trimestrali del gruppo ABB
Zurigo
Nel periodo aprile-giugno il valore dei nuovi ordini è cresciuto del +16,0%
Avviate consultazioni informali sulla proposta preliminare del nuovo Piano Regolatore Portuale di Ancona
Ancona
Undici incontri programmati a luglio
Accordo di programma per gli interventi propedeutici e funzionali alla realizzazione del ponte sullo Stretto di Messina
Roma
È stato firmato oggi a Roma
Progetto per sviluppare una stazione ecologica per il trattamento delle acque reflue delle navi
Napoli
Iniziativa delle napoletane Gruppo Riunito Sbarco Cenere e Iello
Assiterminal invita a non portare nel porto di Napoli i sedimenti del dragaggio di Bagnoli
Genova
Cognolato e Ferrari: necessario salvaguardare la piena funzionalità delle attività dello scalo commerciale
Nel secondo trimestre il traffico dei container nel porto di Long Beach è calato del -3,4%
Long Beach
A giugno registrata una flessione del -16,4%
Paolo Pessina è stato nominato vicepresidente di Conftrasporto-Confcommercio
Roma
È presidente della federazione nazionale degli agenti e mediatori marittimi
Nel secondo trimestre il traffico dei container nel porto di Hong Kong è diminuito del -8,2%
Hong Kong
Nel mese di giugno è stata registrata una flessione del -13,7%
In crescita i risultati economici della società cuneese di logistica Nord Ovest
Cuneo
Nei primi mesi del 2026 si concluderanno i lavori per la costruzione di un nuovo deposito a Mondovì
Il traffico dei container nel porto di Los Angeles cresce trainato dai timori per i nuovi dazi
Los Angeles
A giugno movimentato il volume più elevato mai registrato in questo mese
Il Comitato di gestione dell'AdSP del Mare di Sardegna ha adottato il DPSS
Cagliari
Via libera alla concessione alla MITO e al ricorso contro il no al dragaggio di Olbia
A Genova tre eventi per altrettante nuove navi da crociera della Explora Journeys
Genova
Nel cantiere di Fincantieri sono stati effettuati un varo tecnico, una posa della moneta e il taglio di una prima lamiera
Grimaldi cede il 5% di Terminal Darsena Toscana alla Compagnia Portuale di Livorno
Napoli/Livorno
Opzione per l'acquisto di un ulteriore 5% del capitale sociale
Firmato il contratto di concessione che assegna a DP World la gestione del porto di Tartous
Damasco
Ha una durata di 30 anni
Matteo Gasparato designato alla presidenza dell'AdSP del Mare Adriatico Settentrionale
Roma
È stato nominato commissario straordinario dello stesso ente portuale
Incontro a Roma tra i vertici di ESPO e di Assoporti
Roma
Tra i temi affrontati, la competitività dei porti europei nel contesto globale attuale
Calo trimestrale dei ricavi generati dai servizi di linea della cinese OOCL
Hong Kong
In aumento i carichi trasportati dalle navi della compagnia
Collaborazione tra l'Ukrainian Sea Ports Authority e l'AdSP del Mar Ligure Occidentale
Roma
Accordo della durata iniziale di cinque anni
Sondaggio in Germania sulle prospettive delle società dei settori marittimo, portuale e cantieristico
Amburgo
Più preoccupati gli armatori. Positive prospettive per porti e cantieri navali
Porto di Augusta, al via i lavori per il terzo ponte che collegherà l'isola alla terraferma
Augusta
Opera del valore di oltre 20 milioni di euro
Vard firma un contratto con InkFish per una nuova nave da ricerca
Trieste
Il valore dell'accordo supera i 200 milioni di euro
Nel porto di Amburgo saranno investiti 1,1 miliardi di euro per potenziare il settore dei container
Amburgo
Miglioramento dell'accessibilità e delle infrastrutture portuali dell'area Waltershofer Hafen
Meyer Turku ha consegnato la nuova nave da crociera Star of the Seas alla Royal Caribbean
Turku
Ha una stazza lorda di 250.800 tonnellate
ESPO esorta ad aumentare i fondi per i porti nell'ambito del prossimo quadro finanziario pluriennale dell'UE
Bruxelles
I fondi del programma CEF si sono rivelati di gran lunga insufficienti
Fincantieri consegna la nuova nave da crociera Oceania Allura alla Oceania Cruises
Miami/Trieste
Trasformate in ordini le opzioni per due ulteriori navi di classe “Sonata”
PORTI
Porti italiani:
Ancona Genova Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Livorno Taranto
Cagliari Napoli Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venezia
Interporti italiani: elenco Porti del mondo: mappa
BANCA DATI
ArmatoriRiparatori e costruttori navali
SpedizionieriProvveditori e appaltatori navali
Agenzie marittimeAutotrasportatori
MEETINGS
Il 15 luglio a Roma l'evento di Confindustria sull'economia del mare
Roma
Il 2 luglio a Genova si terrà l'assemblea pubblica del Centro Internazionale Studi Containers
Genova
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RASSEGNA STAMPA
Why Malta is objecting to a new price cap on Russian oil
(timesofmalta.com)
US has its eye on Greek ports
(Kathimerini)
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FORUM dello Shipping
e della Logistica
Intervento del presidente Tomaso Cognolato
Roma, 19 giugno 2025
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Uniport, portare i detriti di Bagnoli nel porto di Napoli causerebbe il rinvio dei dragaggi attesi da anni
Roma
Legora de Feo, necessario individuare soluzioni alternative
In netto calo il fatturato trimestrale delle taiwanesi Evergreen, Yang Ming e WHL
Keelung/Taipei
Nel periodo aprile-giugno è sceso rispettivamente del -18,7%, -26,5% e -8,6%
Approvata l'istituzione del Cruscotto informativo per la gestione dei contratti di appalto tra privati nella logistica
A maggio il traffico delle merci nel porto di Ravenna è cresciuto del +1,4%
Ravenna
In aumento le rinfuse. Calo delle merci varie
Ok dell'UE all'acquisto congiunto di mezzi portuali da parte dei terminalisti
Bruxelles
Consentita anche la definizione congiunta delle specifiche tecniche minime delle attrezzature
Il gruppo energetico serbo EPS importerà carbone attraverso il porto montenegrino di Bar
Bar
Attualmente le importazioni dall'Indonesia passato attraverso il porto di Costanza
Fondazione Fincantieri e Luiss lanciano un progetto per rafforzare la sicurezza delle infrastrutture sottomarine
Trieste
Tra gli obiettivi, contribuire alla definizione di uno specifico quadro normativo
Ruote Libere, bene la retromarcia del governo sui controlli antimafia nel settore dell'autotrasporto
Modena
Franchini: se il governo ha capito di avere sbagliato è una buona notizia
Agostinelli (AdSP Tirreno Meridionale e Ionio): importantissimo l'emendamento che consente di anticipare la trasformazione della Gioia Tauro Port Agency
Il 15 luglio a Roma l'evento di Confindustria sull'economia del mare
Roma
Verrà presentato il documento strategico della confederazione sul settore
Il Kerala chiede a MSC 1,1 miliardi di dollari di danni causati dall'affondamento della MSC Elsa 3
Thiruvananthapuram
Accordato il fermo temporaneo della nave “MSC Akuteta II”
Trasportounito chiede l'annullamento del procedimento di rinnovo del Comitato Centrale dell'Albo degli Autotrasportatori
Roma
Nuovo sequestro di un carico di cocaina nel porto di Gioia Tauro
Reggio Calabria
In un container sono state rinvenute 16 sacche contenenti 417 chili di stupefacente
MOL e Kinetics realizzeranno il primo data center galleggiante al mondo
Tokyo
Verrà installato su una nave di 9.731 tonnellate di stazza lorda
Il Rijeka Gateway Terminal diventerà operativo ad inizio settembre
Copenaghen
La prima nave nel secondo container terminal dello scalo croato è attesa il 12 settembre
Falteri (Federlogistica) esorta a puntare allo sviluppo di una logistica “policentrica”
Genova
Cardine della strategia dovrebbe essere la Zona Logistica Semplificata
Tsuneishi Shipbuilding Co. ha acquisito la Mitsui E&S Shipbuilding Co.
Hiroshima/Tokyo
È stata ribattezzata con il nome di Tsuneishi Solutions Tokyobay Co.
Pessina (Federagenti): il sistema logistico nordeuropeo è in affanno. Approfittiamone!
Roma
Opportunità insperata - sottolinea - per i porti del Mediterraneo e italiani in particolare
MSC Crociere affianca Carnival e Royal Caribbean nel capitale di Grand Bahama Shipyard
Miami
Concluse positivamente le trattative in corso da fine 2024
Al The International Propeller Clubs il Premio Dorso per l'area mediterranea
Napoli
A riconoscimento del ruolo primario svolto dagli operatori della logistica nei traffici mediterranei
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genova - ITALIA
tel.: 010.2462122, fax: 010.2516768, e-mail
Partita iva: 03532950106
Registrazione Stampa 33/96 Tribunale di Genova
Direttore responsabile Bruno Bellio
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