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ESPO adotta una risoluzione sulla nuova proposta di direttiva sui servizi portuali
L'associazione dei porti europei chiede di porre il self-handling al di fuori del progetto di legge
2 maggio 2005
A conclusione dell'assemblea annuale svoltasi la scorsa settimana a Malta, European Sea Ports Organisation (ESPO) ha adottato all'unanimità una risoluzione sulla nuova proposta di direttiva europea sull'accesso al mercato dei servizi portuali presentata in scadenza di mandato dal precedente commissario europeo ai Trasporti, Loyola De Palacio, dopo che il Parlamento UE aveva bocciato il primo progetto di legge sul medesimo argomento (inforMARE del 13 ottobre 2004).

Una risoluzione - quella di ESPO ' che ribadisce la necessità di adottare un approccio più pragmatico per la regolamentazione dei servizi portuali in ambito europeo. «Rimaniamo favorevoli ad un quadro giuridico europeo per i porti ' ha commentato il presidente di ESPO, Giuliano Gallanti ' ma riteniamo che l'attuale proposta sia troppo dogmatica e non corrisponda alle realtà del mercato».

Le proposte avanzate da ESPO per modificare la direttiva dovrebbero far sì che il testo di legge ' secondo l'associazione dei porti europei - consenta di salvaguardare sia l'attività degli attuali addetti ai servizi portuali che di incentivare nuovi investitori, il cui ingresso nel settore dei servizi portuali è auspicato per far fronte al notevole incremento dei traffici nei porti dell'UE.

Per ciò che riguarda la questione del self-handling, cioè la possibilità per le compagnie di navigazione di avvalersi dei propri equipaggi e del proprio personale di terra per effettuare operazioni di movimentazione dei carichi, ESPO ritiene che il tema debba essere affrontato al di fuori della direttiva. «Oggi' ha detto Gallanti ' il self-handling è già una realtà in molti porti europei. Per di più la relativa domanda non è enorme: è limitata a traffici specifici quali il ro-ro e i traghetti». «Quindi ' ha sottolineato il presidente di ESPO ' la sua importanza non è proporzionale ai problemi di carattere sociale che la sua inclusione nella direttiva creerebbe nuovamente in molti porti. Quindi il diritto ad effettuare self-handling è regolamentato in modo migliore a livello nazionale o locale».

 

MARKET ACCESS TO PORT SERVICES

Paper adopted by the ESPO General Assembly
at its meeting in Valletta on 28 April 2005

 

1. Introduction

 

ESPO remains convinced that a thorough debate on the actual priorities of a European seaport policy would be more beneficial than a hasty re-introduction of another port services Directive. This does not mean that it disputes the basic principles underlying the new Commission proposal. ESPO notably supports the overall aims of ensuring free and non-discriminatory access to the markets of port services, introducing principles of good governance and transparency as well as ensuring the neutrality of the managing body of the port towards port users.

Even though these aims can be achieved by individual Member States, a common legal framework on market access to port services could be useful in so far as it would clarify the application of EU Treaty rules, provide additional transparency and legal certainty to the managing body of the port, potential and existing service providers and their staff as well as port users.

Together with almost all other stakeholder organisations, ESPO however came to the conclusion that the new proposal is counterproductive in many areas and needs to be substantially reworked before it could have such added value. An internal impact assessment exercise carried out by ESPO demonstrated clearly that, in its present form, the Directive would have virtually no positive impact on the European seaport sector but would, on the contrary, might lead to a negative investment climate in ports, more bureaucracy, legal uncertainty and even create additional hindrances to market access.

ESPO believes in a constructive approach which is why it puts forward the present paper which introduces a series of building blocks for a common legal framework on market access to port services. At the same time it proposes alternative solutions to the critical areas of the Commission's proposal. The paper is intended to stimulate a debate with other stakeholder organisations and facilitate the upcoming discussions in the European Parliament and the Council of Ministers in view of a positive contribution to the development of a coherent and supportive policy for European seaports.

 

2. General philosophy of a common legal framework

A European legal framework on market access to port services should be based on the following essential premises:

  1.  A common framework should first of all be relevant, clarifying that the basic freedom to provide services enshrined in the EU Treaty should normally be applied to all services rendered in ports, unless specific reasons of common or general interest would limit its full application. The framework must explain under which conditions these exceptions would apply.
  2.  Such a framework providing or authorising constraints or limitations on the freedom to port services should also be proportional, interfering only where there is a clearly identified and justified need.
  3.  A common framework must also ensure a level playing field between ports. This is especially the case for cargo handling services for which the relevant competitive market in most cases extends beyond the port itself. Main determining factor here is whether service providers in one way or another may benefit from public funding that could be qualified as State aid.
  4.  A common framework must encourage new investments in ports and development of ports in general. Service providers must be able to enjoy a normal return on the investments they make.
  5.  A common framework must be simple and straightforward. Complicated concepts and exceptional regimes must be avoided as much as possible.
  6.  Finally, a common framework must respect the diversity of European port management and organisation models but ensure an overall transparency of administrative, operational and financial relations within a port.
  7.  

3. Scope

A common framework on market access to port services should apply to:

  • all ports handling more than 1.5 million tonnes of cargo and/or 200.000 passengers annually;
  • technical-nautical services (pilotage, mooring and towage) performed within the port and on maritime access routes to and from the port, port-specific cargo handling services (stevedoring and loading / unloading of ships) as well as passenger services (embarkation and disembarkation);
  • exclude ports with a high seasonal character under certain conditions.

Motivation

: The scope is similar to that of the first and second Directive proposal of the Commission.

 

4. Competent authority

The managing body of the port should, in principle, be the competent authority for services provided within the port area. If appropriate, Member States can appoint a different competent authority for services provided on maritime access routes to and from the port.

In case the managing body of the port also provides port services:

  1. Member States must designate an independent body which has, within a reasonably short period, to consider and decide on any appeals or complaints against the actions and decisions of the managing body of the port in relation to service providers.
  2. The managing body of the port must be required to keep the accounts of its port service activities separated from the accounts of its other activities according to the provisions of article 19 of the Commission's proposal.

A common framework should under no circumstances undermine the prerogative of the managing body of the port to safeguard the general interest it has under its jurisdiction.

Motivation

: The managing body of the port should have full autonomy over access to the services that are being provided within the area under its jurisdiction. Imposing a separate competent authority to take over decisions in case the managing body of the port also provides services would lead to unnecessary duplication of functions and additional bureaucracy. The managing body of the port is furthermore the only party with sufficient knowledge of and practical experience with the port it has under its supervision. An efficient and effective appeal system combined with a basic transparency requirement is therefore a better way of ensuring neutrality of decisions.

 

5. Basic principles on market access - authorisations

Potential service providers may gain access to the market in one or more of the following forms, depending on the national legal framework applicable;

  1. by obtaining a concession for the use of public domain or a licence from the competent authority;
  2. by successfully concluding commercial negotiations, including lease agreements, with the competent authority;
  3. by taking over an existing company which holds a concession, licence or commercial agreement;
  4. by taking over an existing concession, licence or commercial agreement;
  5. by buying a piece of land within the port.

In cases a) to d), the service provider is deemed to implicitly have obtained an authorisation to provide the service under the conditions stipulated in the concession, licence, commercial agreement or act of sale. Apart from any commercial elements involved, these conditions must, where applicable, relate to the following criteria:

  1. the professional qualifications of the service provider and of his personnel, his sound financial situation and sufficient insurance cover;
  2. the presentation of an adequate business plan containing clear commitments related to the provision of the service;
  3. relevant requirements in the field of safety, security and the environment.

The competent authority has to require potential service providers to obtain an explicit prior authorisation in case of public service requirements relating to maritime safety, regularity and continuity. In this case, the authorisation must be granted on the basis of particularly strict criteria with regard to these public service requirements.

Existing and potential service providers must comply with all relevant and applicable legislation of the Member State in which they operate or seek to operate, provided this legislation is compliant with European law and, in particular, the four basic freedoms of the Treaty.

Existing and potential service providers have the right to employ personnel of their own choice, provided that they respect the applicable social legislation of the Member State concerned, including relevant national rules on health, safety and employment of personnel as well as collective agreements. This legislation must be compliant with European law and, in particular, the four basic freedoms of the Treaty.

Motivation

:  There are different ways in which potential service providers may obtain access to the market. A common framework should not intend to harmonise them but should clarify that if a service provider has gained access in one of these ways, he implicitly has obtained an authorisation to provide the service. A separate authorisation is only required in case of specific public service requirements. Conditions to be verified by the competent authority (managing body of the port) must be those which actually fall within its sphere of competence, i.e. those related to professional and business aspects and, where relevant, to safety, security and the environment, without these adding to bureaucracy. In addition, existing and potential service providers must comply with all relevant and applicable legislation of the Member States, including social legislation. The right to employ personnel of own choice is a basic right guaranteed by the EU Treaty but should be subject to applicable social legislation and collective agreements.

 

6. Selection procedure

For reasons of transparency and objectivity, competent authorities should be encouraged to select potential service providers according to existing Community-wide selection procedures, using proportionate, non-discriminatory and relevant criteria.

A common framework should, in principle, make such a selection procedure mandatory:

  • if the service concerned can, for reasons of public service requirements relating to maritime safety, regularity and continuity, only be performed by a single service provider ' in this case particularly strict selection criteria must be applied with regard to these public service requirements;
  • if the service provider, directly or indirectly, enjoys public financial support which could be qualified as State aid under the EU State aid guidelines, either for the provision of the service itself or for the use of superstructure and infrastructure.

Motivation

: The competent authority should be obliged to carry out an open selection procedure in case a monopoly situation would occur for reasons of public service requirements. In practice this would mainly apply to technical-nautical services, where such monopolies often occur. By applying a selection procedure on the basis of particularly strict criteria, a controlled market opening is possible which would not jeopardise the safety, regularity and continuity of these services. Although single service providers can occur in the field of cargo handling as well, the relevant competitive market for these services is in most cases wider than the port itself. Although generally encouraged, a selection procedure for cargo handling services would become obligatory in case the service provider would directly or indirectly benefit from public funding that could be qualified as State aid.

 

7. Maximum durations

Concessions and licenses granted by the competent authority to service providers or commercial agreements between the competent authority and service providers must be concluded for a period which is in relation to the investments made by service providers, allowing a normal period of amortisation.

The following maximum durations are put forward:

  1. in case of no significant investments: 10 years;
  2. in case of significant investments in movable assets and training: 15 years;
  3. in case of significant investments in immovable assets and comparable movable assets: 45 years.

These maximum durations should not apply in case the service provider owns the piece of land on which he operates.

Motivation

:  According to information obtained through the ESPO Factual Report, the given maximum durations would allow a normal return on investment in all cases. Procedures of extension or early selection procedures have not been retained as they may create confusion or uncertainty. In case the service concerned can, for reasons of public service and/or maritime safety, only be performed by a single service provider and/or if the service provider, directly or indirectly, enjoys public financial support which may be qualified as State aid, either for the provision of the service itself or for the use of superstructure and infrastructure, a selection procedure will anyway have to be applied. In other cases, normal negotiations are the rule, including possible renewal. If the service provider owns the land on which he operates, maximum durations do not apply as they would conflict with property rights.

 

8. Self-handling

For reasons of proportionality and subsidiarity, the conditions under which the basic right of port users to self-handle can be applied, be it on board of the ship or on land, are best set at local or national level.

Motivation

:  The limited added value of regulating self-handling in a common legal framework is first of all not in proportion to the social unrest it may create in many European ports. Decisions relating to self-handling on board of the ship involve the responsibility of the master whereas on land it is a matter to be negotiated with either the terminal operator (on a port facility in private use) or the competent authority (on a port facility in public use). The subsidiarity principle therefore also argues against inclusion in an EU framework.

 

9. Transitional rules

A common legal framework on market access to port services cannot enter into force before State aid guidelines on seaports have been formally adopted.

The framework applies in first instance to new concessions, licenses and commercial agreements granted to or concluded with service providers but should also contain an adequate transitional regime for existing concessions, licenses and commercial agreements as outlined in the following paragraphs.

The competent authority should, within a period of one year following transposition of the legal framework, complete an assessment of all existing concessions, licenses and commercial agreements granted to or concluded with service providers and make their essential, non-confidential, characteristics public.

The competent authority must first of all check whether the durations of concessions, licenses and agreements correspond with the actual investments made by the service providers and whether these were concluded within the maximum durations set out in the framework. If both conditions are fulfilled, existing concessions, licenses and agreements can remain in force unchanged. If durations are not in relation to the actual investments made and/or exceed the maximum durations, these must be adapted accordingly.

The competent authority must further verify whether the service provider is adhering to the conditions under which the concession or licence was granted or under which the agreement was concluded. Apart from the commercial elements involved, the competent authority must especially check compliance with:

  1.  the professional qualifications of the service provider and of his personnel, his sound financial situation and sufficient insurance cover;
  2.  the business plan including the commitments made related to the provision of the service;
  3.  relevant requirements in the field of safety, security and the environment.

In case of serious non-compliance, the competent authority must be able to revoke or vary the concession, licence or agreement.

Any need for compensation resulting from this transitional regime should be settled on a case by case basis.

The transitional regime would not apply in case the service provider owns the piece of land on which he operates.

Motivation

:  The proposed framework on market access to port services cannot function without State aid guidelines since the obligation to apply a public selection procedure for cargo handling services depends on them (cf. item 6 above). To avoid disruption of the market and discourage investments, the provisions of the framework should in first instance apply to new concessions, licenses or agreements. Non-confidential details of existing arrangements must be made public and a correction factor must be applied in case investments made are not in proportion to the agreed durations and/or where these durations exceed the maximum durations put forward by the common framework. The competent authority should also check whether existing service providers are meeting the conditions under which they gained access to the market. The transitional regime should not interfere with property rights of service providers which own the land on which they operate.
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Tczew
È specializzato nel trasporto e nella logistica di prodotti liquidi e gassosi
d'Amico Tankers vende due navi cisterna costruite nel 2011 per 36,2 milioni di dollari
Lussemburgo
Verranno consegnate agli acquirenti entro fine luglio e il 21 dicembre
L'Accademia Italiana della Marina Mercantile programma 13 nuovi corsi gratuiti
Genova
Disponibili oltre 300 posizioni
Una delegazione di Wista Italy in visita ai porti di Catania e Augusta
Catania/Augusta
L'associazione è formata da donne che ricoprono ruoli di responsabilità nei settori marittimo, della logistica e del trade
Nei primi cinque mesi del 2025 il porto di Algeciras ha movimentato 1,9 milioni di container (-6,3%)
Algeciras
I container vuoti sono diminuiti del -5,5% e quelli pieni del -6,4%
Reway Group entra nel settore della manutenzione di infrastrutture ferroviarie portuali
Licciana Nardi
Ottenute due commesse affidate dall'AdSP del Mar Ligure Orientale
A Delcomar ed Ensamar i servizi marittimi con le isole minori sarde
Cagliari
Aggiudicata la gara per l'affidamento in concessione per sei anni dei collegamenti
Porto di Trieste, il fresco di nomina Gurrieri silura il fresco di nomina Torbianelli
Trieste
Russo (Pd): è uno squallido gioco di potere
La singaporiana SeaLead amplia la sua offerta di spedizioni marittime al collegamento fra Turchia e Italia
Singapore
Rotta connessa a servizi che transitano attraverso il canale di Suez
Il programma americano Container Security Initiative è stato esteso al Marocco
Rabat
Amrani: consolidiamo il ruolo di Tanger Med come hub marittimo sicuro e di livello mondiale
Assai positivo il primo trimestre della greca Euroseas
Atene
Pittas: il momento positivo è proseguito nel secondo periodo trimestrale
Assonat e SACE presentano un piano per la portualità turistica italiana
Roma
Kuehne+Nagel ha aperto una nuova filiale a Napoli
Milano
Lo scopo è di supportare la crescita operativa del gruppo nell'Italia meridionale
RINA ha acquisito l'intero capitale della finlandese Foreship
Helsinki
L'azienda di Helsinki è specializzata in consulenza nel settore dell'ingegneria navale e meccanica
In calo il traffico dei container nei porti di Barcellona e Valencia a maggio
Barcellona/Valencia
Ripresa dei contenitori in transito nello scalo catalano
Stabile il traffico annuale delle merci nei porti greci nel 2024
Il Pireo
In crescita i volumi nazionali, mentre sono diminuiti gli scambi con l'estero
Perplessità di spedizionieri, doganalisti e agenti marittimi spezzini al trasferimento del porto di Carrara all'AdSP toscana
La Spezia
Timidamente, «auspicano una considerazione per i progressi compiuti fino ad ora»
Francesco Mastro nominato commissario straordinario dell'AdSP del Mare Adriatico Meridionale
Roma
Assumerà l'incarico il prossimo 30 giugno
John Denholm sarà il nuovo presidente dell'International Chamber of Shipping
Atene
Fra un anno subentrerà ad Emanuele Grimaldi
Insediati i commissari straordinari delle due Autorità di Sistema Portuale liguri
Genova/La Spezia
Matteo Paroli e Bruno Pisano alla guida degli enti
Marcata flessione del traffico dei container nel porto di Hong Kong a maggio
Hong Kong
Sono stati movimentati 1,05 milioni di teu (-12,7%)
Assogasliquidi-Federchimica indica la strada per accelerare la decarbonizzazione del trasporto stradale e marittimo
Roma
Amadei: il nostro settore è pronto ed è arrivato il momento delle scelte industriali coraggiose
Il comando della petroliera Eagle S accusato della tranciatura dei cavi sottomarini nel Golfo di Finlandia
Vantaa
L'incidente è stato causato dall'ancora della nave
Piattaforma online per segnalare criticità che pongono a rischio i lavoratori dei trasporti
Genova
È stata approntata da Fit Cisl Liguria
GNV realizzerà un collegamento estivo diretto fra Civitavecchia e Tunisi
Genova
Affiancherà la storica rotta via Palermo
È stata portata a termine l'unificazione delle concessioni di Grimaldi nel porto di Barcellona
Madrid/Barcellona
Il contratto ha scadenza il 20 settembre 2035
Nei primi cinque mesi del 2025 il traffico delle merci nei porti russi è calato del -4,9%
San Pietroburgo
A maggio registrata una flessione del -12% circa
Il gruppo logistico Raben crea una filiale in Turchia
Milano
Avrà 20 dipendenti e un magazzino cross-dock di 2.000 metri quadri
Alberto Dellepiane è stato confermato presidente di Assorimorchiatori
Roma
Inalterata la composizione dell'intero vertice associativo
Accordo tra Fincantieri e l'indonesiana PMM per sviluppare soluzioni per far fronte alle nuove sfide subacquee non convenzionali
PORTI
Porti italiani:
Ancona Genova Ravenna
Augusta Gioia Tauro Salerno
Bari La Spezia Savona
Brindisi Livorno Taranto
Cagliari Napoli Trapani
Carrara Palermo Trieste
Civitavecchia Piombino Venezia
Interporti italiani: elenco Porti del mondo: mappa
BANCA DATI
ArmatoriRiparatori e costruttori navali
SpedizionieriProvveditori e appaltatori navali
Agenzie marittimeAutotrasportatori
MEETINGS
Il primo luglio a Roma si terrà l'assemblea di Assarmatori
Roma
“Mediterraneo controcorrente” il tema dell'incontro
Il 2 luglio a Genova si terrà l'assemblea pubblica del Centro Internazionale Studi Containers
Genova
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RASSEGNA STAMPA
US has its eye on Greek ports
(Kathimerini)
Proposed 30% increase for port tariffs to be in phases, says Loke
(Free Malaysia Today)
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FORUM dello Shipping
e della Logistica
Intervento del presidente Tomaso Cognolato
Roma, 19 giugno 2025
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Affidati i lavori di adeguamento strutturale della banchina 23 del porto di Ancona
Ancona
Intervento del valore di oltre 11,8 milioni di euro
Convegno sul ruolo di GNL e bioGNL per la decarbonizzazione dei trasporti e dell'industria
Roma
L'evento di Federchimica-Assogasliquidi si svolgerà lunedì a Roma
L'olandese Bolidt incrementa la presenza nel settore delle navi da crociera con l'acquisizione dell'americana Boteka
Hendrik-Ido-Ambacht
Contship Italia ha acquisito la società genovese di servizi doganali S.T.S.
Melzo
L'azienda ligure è stata fondata nel 1985
Francesco Benevolo è stato nominato commissario straordinario dell'AdSP del Mare Adriatico Centro-Settentrionale
Roma
È direttore operativo di RAM - Logistica, Infrastrutture e Trasporti
Montaresi rimette il mandato di commissario dell'AdSP Ligure Orientale
La Spezia
Negli otto mesi di gestione commissariale - sottolinea - non abbiamo perso neppure un secondo
Gurrieri è stato nominato commissario straordinario dell'AdSP del Mare Adriatico Orientale
Trieste
In attesa del perfezionamento dell'iter formale per la designazione del presidente
I commissari dell'AdSP della Liguria Occidentale hanno rimesso il mandato nella disponibilità del ministro Salvini
Genova
La decisione nel quadro dell'iter di designazione e nomina dei nuovi vertici
Confetra critica le disposizioni del decreto-legge Infrastrutture per l'autotrasporto
Roma
La Confederazione sollecita lo blocco del processo di nomina dei presidenti delle autorità portuali
A maggio sono diminuiti i ricavi delle taiwanesi Evergreen, Yang Ming e WHL
Keelung/Taipei
Accentuata la flessione per le due principali compagnie
Ordine alla sudcoreana KSOE per la costruzione di otto portacontainer da 15.900 teu
Seongnam
Il valore unitario di ciascuna nave è di circa 221 milioni di dollari
Primo terminal portuale per il traffico di auto della greca Neptune Lines
Il Pireo
Sarà inaugurato il prossimo anno nel porto francese di Port-La Nouvelle
Il 16 giugno si terrà l'assemblea dell'associazione degli agenti e mediatori marittimi genovesi
Genova
Tavola rotonda su Genova, polo del Nord Ovest e del Mediterraneo
Rinnovato il consiglio di amministrazione di BN di Navigazione
Genova
BluNavy punta a raggiungere un milione di passeggeri entro il 2025
Viking Line progetta la più grande nave ro-pax al mondo a sola propulsione elettrica
Viking Line progetta la più grande nave ro-pax al mondo a sola propulsione elettrica
Åland
Traffico mensile dei container record nei porti turchi
Ankara
A maggio sono stati movimentati quasi 1,4 milioni di teu (+17,6%)
Sergio Landolfi è stato eletto presidente dell'Associazione Doganalisti del Porto della Spezia
La Spezia
Rinnovato il consiglio direttivo
Ad ottobre a Salerno l'élite dell'industria dei traghetti parteciperà alla conferenza di Interferry
Victoria
Evento dal titolo “Connections”
Uniport avvia un'iniziativa a favore della ricerca sulla SLA
Roma
Raccolta fondi a favore del Centro Clinico NeMO Fondazione Serena Onlus
Il Propeller Club di Genova ha analizzato rischi e opportunità dell'uso dell'AI nei settori marittimo e assicurativo
Genova
Evidenziata l'importanza della formazione nell'impiego della tecnologia
Chantiers de l'Atlantique consegna lo yacht da crociera di lusso Luminara a The Ritz-Carlton Yacht Collection
Saint-Nazaire
La nave debutterà in Alaska
- Via Raffaele Paolucci 17r/19r - 16129 Genova - ITALIA
tel.: 010.2462122, fax: 010.2516768, e-mail
Partita iva: 03532950106
Registrazione Stampa 33/96 Tribunale di Genova
Direttore responsabile Bruno Bellio
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